Gå til innhold

Endelig gift!! Lurer litt på med navneendring og sånn.

Arielle

Anbefalte innlegg

Da var jeg også blitt kone til min store kjærlighet :hjerter: ! Lurer også på hvem det er jeg må huske å si ifra at jeg har skifta etternavn til? Jobber i kommunen, får de vite det automatisk, eller må jeg si ifra? Evnt. andre?

Har kommet så langt:

-skolen

- Evnt jobben

Tja, særlig klokere er jeg ikke. Help me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vel overstått bryllup :)

Regner med at du bør få ordnet deg nytt:

-pass

-førerkort

-bankkort

Sikkert lurt å si ifra til kommunen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fylle ut skjemaet "Endring av navn" og sende inn til Folkeregisteret i kommunen din. Når du har fått en endringsmelding, kan du kopiere denne og vise til Lønn/Personal på jobben din, samt bruke det som "bevis" når du skal bestille nye bankkort, førerkort og pass. I tillegg bør du oppdatere alle medlemsskap i ymse foreninger, ukebladabonnement, strømleverandør/telefonileverandør/forsikringsselskap (sjekk regningsbunken for å finne ut hvor du må melde navneendring, det er en god start)......det er en del jobb, men vel verdt det når du er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men en ting ang dette... jeg bytter adresse også -bør dette gjøres før eller etter navnendringen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gi deg noen tips om navn- og adresseendringer, da jeg gifter meg, og flytter alt for skjelden :ler:

Skulle egentlig bare gratulere deg med bryllupet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting ang dette... jeg bytter adresse også -bør dette gjøres før eller etter navnendringen???

Det ville jeg ha gjort samtidig. Det er et annet skjema du må fylle ut i tillegg da, som heter "Generell flyttemelding" eller noe sånt. Du får det hos Folkeregisteret, du kan evt laste det ned fra nettet (på www.folkeregisteret.no, såvidt jeg husker). Da ville jeg skrevet ny adresse og nytt navn på flyttemeldingen, og nytt navn på navneendringsskjemaet.

For enkelhets skyld kan du enten oppsøke Folkeregisteret selv, eller i det minste legge skjemaene i samme konvolutt.

Jo, og så glemte jeg en ting; du må ha en kopi av vigselsattest når du skal gjøre dette her. Dersom du reiser ned dit, tar de bare kopi av den der og da. Ellers må du ha en Rett Kopi.

Gratulerer med vel overstått bryllup, forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...