Gå til innhold

Førsteetableringslån eller hva det heter...


Joplaya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm tenkte på sånt lån man kan få fra kommunen, så det er vel kommunen jeg må søke hos.

Men hvem kan få?

Og kan dette stå som egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etablerinslån heter det,og i min kommune er grensen 200.000.

Det kan stå som egenkapital.

Vanskeligstilte,folk med lav inntekt og de som ikke får lån i vanlige banker, kan få dette lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå heter det startlån (ikke etableringslån, men det er kommunen som yter lånet) - og man kan fint få startlån til hele huset/leiligheta - eller bare til egenkapital. Tror også man kan søke kommunen om boligtilskudd (dette får du), i tillegg til startlån.

Startlånet har overtatt for husbankens tidligere lån for kjøp av bolig(husbanken gir ikke lenger lån til kjøp av bolig, kun til bygging og henviser til kommunen eller bank).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp.

Vet det, fordi jeg sjekket ang. dette med husbanklån tidlig i vinter. Ble da henvist til kommunen og startlånet, som jeg sjekket litt rundt for å finne ut hva det var. Men kommunen hadde ikke behandlet noen søknader om startlån såpass tidlig i vinter - startlånet og rammene rundt det var ennå ikke tatt stilling til. Kommunen hadde ikke mye svar å gi, det var såpass nytt.

Så det ble en tur med lua i hånda til banken...

Fikk banklån, så vi slapp å søke startlån. Men tror startlån er ok - dere må søke banklån først, og vise at dere har fått avslag.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er under 30 år, og aldri har eid leilighet før samt har en BSU konto (men det behøver ikke stå noe særlig på den) kan du få førstehjemslån. De aller fleste banker tilbyr dette. Da kan du få lån på opptil 100% av kjøpesummen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har nettopp vært en link her om startlånet. Les denne da vel. Masse informasjon om startlånet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er under 30 år, og aldri har eid leilighet før samt har en BSU konto (men det behøver ikke stå noe særlig på den) kan du få førstehjemslån. De aller fleste banker tilbyr dette. Da kan du få lån på opptil 100% av kjøpesummen....

Der hadde vi det ja :D

Har bsu da... men bare 2000 innestående etter 5 år :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...