Gå til innhold

Ketolyse - tips til grønnsaker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har bestemt meg for å begynne på ketolysekuren for å gå ned i vekt.

Spis max 15 g karbohydrater om dagen, hovedsaklig fra grønnsaker. Greit det, men jeg trenger noen tips til hva jeg kan spise!

Både de som godt kan spises rå som mellommåltid eller til måltidene, og de som kodt kan kokes/dampes.

Jeg kan tenke på brokkoli og blomkål. Og selleri. Kan ikke leve på det. Hehe.

Hva med reddiker, paprika? Hva som helst

Kunne noen vært så greie og gi meg en fyldig liste over grønnsaker som er lurt å spise?

Da hadde jeg blitt ufattelig glad. :D

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

Har du kjøpt boken "Slank med ketolysedietten" ? Hvis ikke, så bør du gjøre det. En må sette seg skikkelig inn i denne dietten før en går i gang. Hvis ikke, er en nesten dømt til å mislykkes.

I den boken står det lister med oversikt over hvor mange karber det er i veldig mange matvarer.

Av grønnsaker kan du spise det meste, bortsett fra potet, gulrot og mais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har både lest og kjøpt boken, og skal sette meg ned og lage en måltidplan for de første ukene, til jeg kommer inn i det.

Men det er vanskelig å vite hva man bør spise (dvs hvilke matvarer/grønnsaker som er å foretrekke fremfor andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Har både lest og kjøpt boken, og skal sette meg ned og lage en måltidplan for de første ukene, til jeg kommer inn i det.

Men det er vanskelig å vite hva man bør spise (dvs hvilke matvarer/grønnsaker som er å foretrekke fremfor andre).

Flott at du setter deg skikkelig inn i det. Da har du gode muligheter for å lykkes :) Jeg har selv gått ned 30 kilo med denne dietten, og holder fortsatt vekta, 3 år etter.

Du kommer fort inn i prinsippene med hva du kan/ ikke kan spise. Og et godt tips, er å holde fokus på alt det du faktisk kan spise, ikke tenke på alt det du ikke kan spise. Da blir det fort en negativ spiral, som gjør at man sprekker.

Man kan spise utrolig mye godt på denne dietten. Husk bare på å ha variasjon i kosten, ellers kan du fort gå lei. Kan anbefale lavkarbo.no sine sider. Der er det masse gode tips til menyer, oppskrifter osv.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for tips! :D

Men bare noen spørsmål:

- Er det virkelig nødvendig med dette kosttilskuddet (krom, magnesium, selen)? Det hjelper på fettforbrenningen, sies det. Men jeg vet ikke. Hvis dette er noe dere som har prøvd kuren føler er nødvendig, så får jeg vel skaffe meg det. Hehe.

Men det hadde vært greit å slippe. Tar vanlig vitamintilskudd med alle disse stoffene i, men det er vel ikke det samme, kanskje?

- Hvor viktig er det å bruke ketolysestix, føler du?

Selvfølgelig for å sjekke om man er i ketose, men holder det ikke at man ser at man går ned i vekt. Det er jo ikke akkurat det dyreste, men likevel.

- Og hva er forskjellen på Ketolyse Bakemiks og soyaprotein?

Trenger man begge deler for å bake de ulike tingene (dette kan jeg jo finne ut av selv, da. Men har ikke studert oppskriftene ennå. Så jeg spør likevel ;) )

Takk for alle svar! Gleder meg til å begynne med dette.

Må bare sette meg ned og lage en måltidsplan for å hjelpe meg selv igang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Kirsti_*

Beklager at jeg kaprer tråden men jeg har lyst til å spørre om noe angående ketolyse. Er det sant at man kan spise baconcrisp, nesten så mye man vil, på denne kuren? Og stekt bacon? Jeg elsker begge disse tingene!

Finnes det evt andre matvarer man kan spise nesten ubegrenset av hvis man går på kuren? Ønsker bare å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_janne_*

Ketolysekuren er vel streng tatt en lav karboyhydat diett. Noe som betyr at du skal spise så mye du kan av mat uten karbohydrater. Når det gjelder grønnsaker blir det da lite poteter...

Hva er egentlig forskjellen på Ketolysedietten og Atkins???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Takk for tips! :D

Men bare noen spørsmål:

- Er det virkelig nødvendig med dette kosttilskuddet (krom, magnesium, selen)? Det hjelper på fettforbrenningen, sies det. Men jeg vet ikke. Hvis dette er noe dere som har prøvd kuren føler er nødvendig, så får jeg vel skaffe meg det. Hehe.

Men det hadde vært greit å slippe. Tar vanlig vitamintilskudd med alle disse stoffene i, men det er vel ikke det samme, kanskje?

- Hvor viktig er det å bruke ketolysestix, føler du?

Selvfølgelig for å sjekke om man er i ketose, men holder det ikke at man ser at man går ned i vekt. Det er jo ikke akkurat det dyreste, men likevel.

- Og hva er forskjellen på Ketolyse Bakemiks og soyaprotein?

Trenger man begge deler for å bake de ulike tingene (dette kan jeg jo finne ut av selv, da. Men har ikke studert oppskriftene ennå. Så jeg spør likevel ;) )

Takk for alle svar! Gleder meg til å begynne med dette.

Må bare sette meg ned og lage en måltidsplan for å hjelpe meg selv igang. ;)

Jeg tok ingen kosttilskudd, men det sies at det skal hjelpe på forbrenningen. Mulig det, men jeg fant det ikke nødvendig. Jeg tok kun multivitaminer.

Jeg brukte stix i starten, for å se om jeg faktisk var i ketose. Da vekttapet kom skikkelig i gang, brukte jeg de ikke. Hvis nedgangen stoppet opp i perioder, brukte jeg stix for å se om jeg var i ketose.

Jeg vet faktisk ikke hva som er forskjellen på ketolyse bakemiks og soyaprotein, men jeg syns baksten ble bedre med soyaprotein. Den hang bedre sammen, på en måte.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Beklager at jeg kaprer tråden men jeg har lyst til å spørre om noe angående ketolyse. Er det sant at man kan spise baconcrisp, nesten så mye man vil, på denne kuren? Og stekt bacon? Jeg elsker begge disse tingene!

Finnes det evt andre matvarer man kan spise nesten ubegrenset av hvis man går på kuren? Ønsker bare å vite det.

Du kan spise både baconcrisp og bacon på denne dietten. Bacon kan du spise nærmest ubegrenset av. Når det gjelder baconcrisp, må du være sikker på at du spiser rett sort.

Sjekk karbohydratinnholdet i næringsinnholdet på pakken. Det skal være tilnærmet 0 gram, før du kan spise det på lavkarbodiett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Ketolysekuren er vel streng tatt en lav karboyhydat diett. Noe som betyr at du skal spise så mye du kan av mat uten karbohydrater. Når det gjelder grønnsaker blir det da lite poteter...

Hva er egentlig forskjellen på Ketolysedietten og Atkins???

Ketolysedietten er helt klart en lavkarbodiett. En skal ikke overskride 15 g karbohydrater om dagen.

Jeg vil bare korrigere deg litt ang det du sier om at man skal spise så mye man kan. Det stemmer ikke. Man kan spise seg god og mett, men det er ikke smart å overspise.

Det pleier ikke være noe problem på denne dietten, for etter noen dager forsvinner sultfølelsen, og en må nærmest minne seg selv på å spise.

Det er ingen store forskjeller på Ketolyse og Atkins. Begge bygger på samme prinsipp. Den største forskjellen, er at på Atkins har man fire ulike faser man skal følge når det gjelder mat. Det er det ikke på ketolyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tok ingen kosttilskudd, men det sies at det skal hjelpe på forbrenningen. Mulig det, men jeg fant det ikke nødvendig. Jeg tok kun multivitaminer.

Jeg brukte stix i starten, for å se om jeg faktisk var i ketose. Da vekttapet kom skikkelig i gang, brukte jeg de ikke. Hvis nedgangen stoppet opp i perioder, brukte jeg stix for å se om jeg var i ketose.

Jeg vet faktisk ikke hva som er forskjellen på ketolyse bakemiks og soyaprotein, men jeg syns baksten ble bedre med soyaprotein. Den hang bedre sammen, på en måte.

Lykke til :)

Takk skal du ha!

Da satser jeg på multivitamin.

Skal på butikken i morgen og kjøpe soyaprotein. Heldigvis fører nærbutikken Ketolyse-produkter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et lite spørsmål til:

Må man spise mye fett?

F.eks i form av smør? Jeg har planer om å spise mye fisk, særlig laks. Er det nok fett i dette?

Hva kan man ellers spise?

Takk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Du skal spise en del fett på denne dietten, men det trenger ikke være smør. Noe av cluet med denne dietten, er at fett forbrenner fett.

Fett finnes jo mange forskjellige matvarer, bl.a fet fisk. Matolje er fint å bruke til steking og i dressinger.

Kan ellers nevne bacon, rømme, majones, bernaisesaus, avocado, nøtter (i små mengder) osv.

Du ser fettinnholdet i næringsinnholdet på de ulike varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kirsti_*

Må man starte på noen spesiell måte, eller er det bare å sette i gang, og passe på at man ikke skal spise mer enn 15g karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Må man starte på noen spesiell måte, eller er det bare å sette i gang, og passe på at man ikke skal spise mer enn 15g karbohydrater?

Jeg regner meg nærmest som "ekspert" på denne dietten, etter som jeg har brukt den i nærmere et år. Pluss at jeg lever etter noenlunde samme prinsipp som vedlikeholdskost også.

Skal man følge denne dietten, må man sette seg skikkelig inn i hva den går ut på før man begynner. Man kan ikke holde på med dette etter eget hode, eller være "litt på diett". Hvis man ikke følger dietten slik den skal følges, risikerer man å legge på seg i stedet for å gå ned.

Jeg anbefaler boken "Slank med ketolysekuren" av Torkel Andersen. Han er en lege som har utviklet dietten. Han har også egen nettside som heter ketolyse.no.

Men når du først har satt deg inn i dietten, er det bare å sette i gang. Du trenger ikke starte på noen spesiell måte.

For meg var det alfa og omega å være godt forberedt før jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Kirsti_*

Purple Haze, takk for svar. :) Kanskje jeg får investere i den boken da. Du har jo hatt glimrende resultater! Jeg er fra tidligere godt inni det med å se på næringsinnehold for å regne kalorier og slikt, så det går nok greit å gå over til å regne karbohydrater i stedet.

Jeg ser etter å ha lest litt rundt på nettet at egg og ost har lite karbohydrater, er det noe du har brukt mye i kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Ja, jeg er veldig glad for at jeg oppdaget denne dietten. Den reddet meg fra evig overvekt, for jeg hadde prøvd alt annet.

Egg er i hvert fall helt sentralt i denne dietten. Jeg spiste masse egg, både kokt, stekt, eggerøre, omelett osv. Viktig å variere kosten på denne dietten, ellers går man lei.

Må også nevne noe jeg helt har glemt, og som er veldig vesentlig. Denne dietten er kun for mennesker med minst 10 kilo overvekt. Har du 2-3 kilo du ønsker å gå ned, er ikke måten å gjøre det på.

En går gjerne opp igjen 2-3 kilo når man begynner å innføre mer karbohydrater i kosten igjen. Det er fordi karber binder væske i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et siste spørsmål:

Er det likegyldig om jeg bruker bakemiks eller soyaprotein i oppskriftene?

Hvis det f.eks står Bakemiks, kan jeg da bruke soyaprotein i stedet?

Takk igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...