Fakse Skrevet 3. august 2003 #1 Del Skrevet 3. august 2003 Det har seg altså slik at en klubb jeg er med i har kjøpt en lavvu (sametelt for de som lurer). Denne er av det nye og moderne slaget, med duk i stoff av tykk bomull. Øverst er det en slags "hette" som kan brukes til lufting. Siden klubben har rosa som klubbfarge vil vi gjerne farge toppen av lavvuen rosa, og jeg har tatt på meg oppdraget. Ser for meg å bleike den (den er nå mørk grønn) for så å farge den rosa i vaskemaskinen. Det er ikke snakk om et veldig stort tøystykke, så jeg tror det bør gå fint. Men hvordan bleiker man på best mulig måte uten å skade stoffet? Er det noe annet jeg bør tenke på, eller noe som kan gå galt? Har selvfølgelig tenkt å imprengnere denne toppen igjen etter at den har blitt rosa og fin, sånn at vi slipper å bli våte på nesen... Alle råd og tips mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 3. august 2003 #2 Del Skrevet 3. august 2003 Har du prøvd Klorin ?? Vet at også oppvaskmiddel til oppvaskmaskiner kan virke blekende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. august 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 4. august 2003 Har ikke prøvd noe som helst. Vil ikke ødelegge, derfor spør jeg først og prøver etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 4. august 2003 #4 Del Skrevet 4. august 2003 Tror du skal satse på å la toppen få ha sin opperinnelige farge. Kjøp heller noe rosa tøy som du klipper i samme fasong å trer over. Du ødelegger stoffet ved å bleke det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 4. august 2003 #5 Del Skrevet 4. august 2003 Hvis dere ikke vil bli våt når dere sover da. Bleker du den, vil den miste impregneringen sin.. Og den er litt vanskelig å erstatte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. august 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 4. august 2003 Hvis dere ikke vil bli våt når dere sover da. Bleker du den, vil den miste impregneringen sin.. Og den er litt vanskelig å erstatte.. Finnes da impregnering for telt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2003 #7 Del Skrevet 4. august 2003 Jeg ville sydd rosa stoff fast til tøystykket, og impregnert dette i tillegg.. Tro meg, i en lavvo ønsker man IKKE å tukle med impregneringen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. august 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 4. august 2003 Jammen, jammen... Kanskje jeg må krype til korset. Eventuelt høre med produsenten om vi i krisetilfelle kan få kjøpt en ny topp dersom forsøket viser seg å gå galt. Tror ikke det blir så bra med stoff sydd fast til toppen nemlig. Er jo åpning for ovn der, og det kan bli komplisert å sy sånn at det passer. Må se litt på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2003 #9 Del Skrevet 4. august 2003 Ja men kan du ikke bare klippe ut slik at det passser det opprinnelige tøystykket, og sy den kantvis fast til denne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. august 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 4. august 2003 Kanskje. Har ikke sett på den med tanke på å sy en liknende topp, men det kan hende det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. august 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 5. august 2003 Nå har jeg sjekka, og man får kjøpt ny topp for noen hundrelapper om det skulle gå helt galt. Så, er det noen som har tips om hvordan man mest skånsomt bleker farget tøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 5. august 2003 #12 Del Skrevet 5. august 2003 Oppskriften på det står på klorinflasken som du finner i dagligvarebutikk. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 5. august 2003 #13 Del Skrevet 5. august 2003 Det finnes noe som heter avfarging (tror jeg) i samme serie som tøyfarge. Det finnes i litt større dagligvareforretninger. Etter du har avfarget og farget rosa, bør du sikkert impregnere toppen, og impregnering finner du i bl.a sportsforretninger. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. august 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 5. august 2003 Kanskje avfarging er mere skånsomt enn klorin? Mener forresten jeg har hørt om impregnering som man påføre ved å "vaske" i vaskemaskin. Kanskje dette kan brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå