Gå til innhold

Filidelfia

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ehh... mener du pinsemenigheten Filadelfia? I så tilfelle tror jeg neppe det er noe spesielt du behøver å tenke på...

Vet ikke helt hva du sikter til altså... Men de har ikke sære matvaner, de feirer jul og bursdag og jentene må ikke gå med fletter og skjørt... Hvis det var sånt du tenkte på... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Det er en god del pinsevenner her som jeg bor. Kjente en gang en jente som forandret seg helt etter at hun ble ''frelst''. Møtene deres er helt ville, folk taler f.eks i tunge. Ikke så rart hun ble hjernevaska... :roll:

Det er ikke noe mer å tenke på når du skal snakke med noen fra Philadelphia, som noen fra et annet trosamfunn. Jeg for min del prøver å holde meg unna diskusjoner om religion og om hva de tror på, og prøver å vise respekt for deres livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del prøver å holde meg unna diskusjoner om religion og om hva de tror på

Tror jeg kan være lurt, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Tusen takk for svar. Vi har flere naboer som er med der, min saksbehandler på Aetat og noen i klassen er med. Jeg ville bare være sikker på at jeg ikke gjorde noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Celina

Heisann!

Bra holdning. Ikke alle tenker gjennom slikt... Hm. Det slår meg at kunnskap er viktig. I og med at du lurer, er det fordi du naturlig nok ikke kjenner så mye til Filadelfia og pinsemenigheter. Når jeg er i en lignende situasjon, prøver jeg å innhente kunnskap slik som deg. Men det slår meg at svarene jeg får, som regel spriker ganske kraftig... En person vil kunne advare mot noe som en annen vil kunne driver høylydt reklame for. Derfor må jeg passe på at kunnskapen jeg får kommer fra kilder jeg kan stole på. For min del ville jeg vært interessert i å snakke med noen "innenfra". Det er stor forskjell på innenfra-perspektivet og utenfra-perspektivet. Jeg har en muslimsk venninne jeg har meget stor respekt for. Hadde jeg kun lyttet til medias tabloid-overskrifter og folks generelle holdninger til muslimer, hadde jeg antagelig ikke hatt denne holdningen til henne. At du spør naboene dine om tro og livssyn, betyr ikke at du nødvendigvis får postkassen full av invitasjoner til hallelujamøte dagen derpå. Vis interesse, vis åpenhet, vis forståelse - dermed river man ned murer av fordommer og uvitenhet. Selv har jeg aldri møtt en gæern pinsevenn som går rundt og mumler på et fremmed språk. At noen ber i tunger på møte, er helt greit for meg. At noe er ukjent for MEG, er ikke ensbetydende med at det er helt psycho. Det ukjente er alltid skremmende. Pinsevenner er som alle andre folk. Bare at de går i en pinsemenighet. Det finnes et og et annet freaka'medlem, men det betyr ikke at ALLE pinsevenner er gale. Det finnes alltid rare mennesker, enten de er medlem av filadelfia, den norke bank eller norsk lærerlag. Men man kan ikke alltid dømme en el organisasjon, et firma eller et kirkesamfunn deretter. Håper dette kunne gi noen sunne tanker.

C. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...