Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Tenk at snuppa mi er tre måneder i dag... :rødme:

Tiden går så utrulig fort og hun har vært så snill hele tiden, sover nesten hele natten og vokser seg større for hver dag som går.

Virker som om det var i går jeg ble sendt utover på sykehuset og fikk ei lita frøken lagt i armene for første gang. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes alt går over all forventning jeg. Jeg har alltid vært avhengig av mye søvn, og trodde at å få en baby i hus kom til å ødelegge meg. Men nå fungerer jeg greit, selv de nettene det er amming hver andre time. Heldigvis lar mannen meg sove på ettermiddagen når han kommer fra jobb om nødvendig, men tror det har skjedd to ganger.

I helga har vi vært på hytta, og der trives snuppa godt tror jeg, for hun klarte å sove 5,5 time i strekk ene natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det virkelig går seg til for alle her! Tenker mye på at det må være grusomt for dem som får fødselsdepresjoner, for min store motivasjon til å takle minimalt med søvn, begrenset frihet til å bare gjøre det jeg vil og høylytt gråt er jo de positive følelsene som lille gir meg! Det må være så innmari hardt om man ikke har de følelsene.

Synes hun utvikler seg så fort nå, er liksom "større" for hver dag. Smiler masse, er klar og direkte i blikket og følger etter med øyne på lyd og bevegelse. Hun er blitt så "med" og responderer mer og mer på det vi gjør. Merker også at vi nå har fått veldig god kontakt og at jeg og pappan er en trygghet.

I helgen sov hun plutselig 4,5 time på natten! JEg sov like lenge, og det har ikke skjedd siden typ oktober. Hurra!

Hva som skjer på 6 ukers kontroll med lege egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på babyens seksukerskontroll eller din egen? Min er gjennomført, og snuppa skal kontrolleres imorgen - så snart har jeg erfaring fra begge :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg har ikke vært på kontroll hos legen ennå, jeg.. :sjenert:

På seksukerskontroll med Lille ble hun veid og målt, så var det en liten snakk med helsesøster om alt gikk greit og så var det inn til barnelegen for ta en sjekk (syn, nakke, rygg etc.) Tok vel knappe ti minutter hele greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på seksukerskontroll om 2 dager :) Og min egen er om 1 uke.

Her har vi begynt å tenke på nestemann :yvonne: Vi har alltid sagt at vi ønsker oss 2 tette, og den tanken holder vi fast på fremdeles, selv om det nok er mye slit med 2 bleiebarn.

Lurer på om jeg skal begynne på prevensjon igjen eller ikke :sjenert: Vil ikke bli gravid igjen umiddelbart uansett, for først skal jeg gå ned minst de 5 kg jeg har igjen fra før-gravidvekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal på seksukerskontroll om 2 dager :) Og min egen er om 1 uke.

Her har vi begynt å tenke på nestemann :yvonne: Vi har alltid sagt at vi ønsker oss 2 tette, og den tanken holder vi fast på fremdeles, selv om det nok er mye slit med 2 bleiebarn.

Lurer på om jeg skal begynne på prevensjon igjen eller ikke :sjenert: Vil ikke bli gravid igjen umiddelbart uansett, for først skal jeg gå ned minst de 5 kg jeg har igjen fra før-gravidvekten :)

Jeg må innrømme at jeg begynte å leke med tanken på nr 2 i dag... :sjenert:

Samboern får vel sjokk hvis jeg sier det :P

Endret av Miss moneypenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte samboer om hva han mente om å begynne å prøve om et års tid. Det var alt for lenge å vente mente han. Ikke synes han jeg skal begynne med prevensjon heller :yvonne:

Kjekkt med 2 tette når de blir litt eldre og får nytte og glede av hverandre. MYE arbeid med ettåring når man har nyfødt kan jeg tenke meg , så derfor vil jeg vente iallefall til i høst med prøving. Skulle jeg bli gravid før den tid... vel.. så er det ikke verdens undergang det heller.

Siden vi er i gang med husbygging er det kjekkt å ikke være gravid sånn nå med en gang så jeg får gjort litt nytte for meg med alt som skal gjøres innvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å jobbe noen år før vi begynner å tenke på nummer to jeg. Savner jobben min nå som jeg har permisjon, rart å gå hjemme flere dager i uka uten å snakke med andre voksne på dagtid. Ikke alle dager vi er ute og farter så enkelte dager snakker jeg ikke med andre enn babyen fram til klokka fem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Haha, jeg har også lyst på nr to.. men det blir nok ikke noe av ennå, har jo noen studier jeg helst skal fullføre.. :tunge1:

Husker vi pratet om dette før vi fikk Lille. Da var vi så enige om at vi skulle nyte tida med bare 1 først, så heller prøve å få to tette neste "runde". Det er nok slik det blir også, men trodde ikke at lysten på en til skulle komme så fort altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner vi å få hodet over vannet her. :) Snuppa er en uke i dag, og er foreløpig et rolig og harmonisk barn. Etter fullstendig kaos de første nettene med spill våken snuppe, amming og masse kaving, har vi nå de to siste nettene fått det til å fungere mye bedre, og hun våkner med omtrent tre timers mellomrom for mat og bleieskift. Hun sover også fint i sin egen seng.

Det er så mye nytt å sette seg inn i, og det har vært mange barseltårer her i gården. Nå kjennes det langt bedre. Fødselen var selvfølgelig en surrealistisk vond opplevelse, men den var fri for komplikasjoner, og jeg fødte i vann. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at vannfødsel skulle jeg ikke ha, vann skulle bare brukes som smertelindindring, men når jeg fikk full åpning, var jeg ikke til å få opp av vannet. :ler: Hun var ute på et kvarter med pressrier!

Nå koser vi oss hjemme, mannen, snuppa og jeg, og jeg blir bare mer og mer forelsket i både snuppa og mannen for hver dag som går. :strix:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det å føde i vann? Fikk tilbud om å komme i badekaret en eller annen gang i løpet av fødselen, men husker bare jeg synes tanken på å gå helt dit (sikkert fem meter...) var uutholdelig - i tillegg til at jeg så for meg at det kom til å bli et herlig blodbad. Men sånn i etterkant angrer jeg på at jeg ikke prøvde - iallfall for en stund for å få smertelindring, ble jo liggende lenge nok i senga.

Og et kvarter med pressrier høres ut som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes badekar var fantastisk, og kan ikke se for meg en annen måte å føde på enn nettopp i vann om/når nestemann kommer. Jeg var i badekaret i to omganger; en for å slappe av siden åpningsriene rundt 3-4 cm ikke var effektive nok (da fikk jeg samtidig akupunktur), og så fra 6 cm og ut resten av fødselen. Det å komme opp i vannet var som å komme til himmelen begge gangene; selv om riene rev og slet var det enklere å slappe av mellom riene og det var lettere å finne gode stillinger siden det er så lett å bevege på seg. Og varmen lindret smertene noe, det er jeg overbevist om.

Som sagt var planen min å komme meg ut av karet før pressriene, men jeg hverken ville eller hadde rukket ut av badekaret; det gikk fryktelig fort på slutten. Vannet gjorde igjen at under pressingen var det enklere å finne en god stilling (mannen satt ved badekaret og støttet opp ryggen min), og jeg kunne bevege meg mer. Det kom en del gørr i vannet under åpningsriene, men under selve pressingen kom det fint lite (i følge mannen). Jeg var på forhånd bekymret for gørra (:fnise:), men det gjorde meg fint lite, rett og slett.

Da morkaka kom ut, ble det selvfølgelig store mengder blod i badevannet, men da var jeg allerede opp på beina og sto i vannet, så det gjorde ingenting. (Jeg var heldig og slapp å presse ut morkaka; den kom av seg selv da jordmor dro i navlestrengen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg skiftet i laken i ett sett føltes det som, så innbiller meg at det kom ganske mye blod. Startet å blø før vi dro hjemmeifra til sykehuset, og når vi kom dit måtte jeg ha på megabind. Så bl.a. derfor var jeg skeptisk til badekaret, så for meg at det kom til å se ganske lekkert ut veldig fort pga blødningene mine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 6 ukers kontrollen til lille jeg tenkte på, men nå er det overstått for både meg og henne. Alt bra! Fikk mensen i dag jeg.... og mensmerter! :kjefte: Håpte det skulle ta lang tid jeg, er ikke akkurat "mening" i å skulle ha den nå, det kommer til å gå maaange år til vi eventuelt skal prøve igjen. Pokker! Merker at mensen har jeg ikke savnet mye nei (og det gode humøret som følger med... :sjenert:)

Lille er blitt så stor! Tester stemmen hele tiden, og blir veldig forundret over alt som kommer ut virker det som. Smiler masse og sjarmere oss i senk.

Gratulerer så mye -Englefjes- med liten! Hurra! Syns forresten dere alle er så innmari tøffe! Virker som om alle syns at det å føde var ok -> imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper mensen holder seg vekke lenge... Har startet på Cerazette (eller hva det nå heter?) så i følge legen kan jeg bli plaget av mye småblødninger eller jeg kan oppleve å omtrent ikke få mensen. Satser virkelig på sistnevnte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj mensen allerede, det var kjipt! Jeg fullammer ikke, så her kommer den vel snart også.. så jeg får vel vurdere noe prevensjon, men noe sexliv har jeg jo heller ikke da så det er kanskje ikke noe vits.. håper det tar seg opp når ting roer seg i heimen! Begynner nesten å bli bekymra for forholdet her, syns det er litt tøft for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig med tidlig mens og tøffe tak i forhold. :troest: Håper det bedrer seg etterhvert mtp. forholdet, Miss MP!

Clebra: Jeg vet ikke om jeg synes det var OK å føde, det var langt vondere enn jeg noensinne kunne forestille meg, men jeg hadde alt i alt en grei fødsel uten komplikasjoner. Det hjelper så klart på!

Dette med prevensjon lurer jeg også på. Nå er det jo en liten stund til vi skal på seksukerskontroll, men det er jo greit å ha tenkt litt igjennom på forhånd. Jeg vurderer å sette inn hormonspiral, men er det ikke noe med at man ikke kan sette inn den før tre måneder etter føsel? :klø: Jeg er så lite sugen på minipiller (dvs. huske å ta pillen til samme tid hver dag :bond:). Tidligere brukte jeg p-ring, og var veldig fornøyd, men p-ring kan vel ikke brukes mens man ammer tror jeg. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for hormonspiral, får satt den inn om 3 mnd ca. Dette fordi livmoren fortsatt er såpass mør etter fødsel at man kan risikere å perforere den ved innsettelse. Var et ok alternativ når jeg vet det er lenge til neste barn og så er det mindre hormoner enn i f.eks p-piller - og det syns jeg er veldig greit! Har ikke våget samleie enda jeg... er litt feig! Men begynner å få skikkelig lyst, så det er vel bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...