Mirabella76 Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #741 Del Skrevet 27. juli 2011 AIH Medicus har gode sider som forklarer det meste Her er forrsten linken til avdelingen på Haukeland. Tusen takk for nyttige linkar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #742 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Blodprøvene der svarene lot vente på seg var kromosomtester. Jeg ble anbefalt en lap pga mistanke om endometriose ut fra det jeg fortalte om syklusene mine på forsamtalen, så det var ikke noe jeg nevnte selv men hadde gjort det hvis legen ikke hadde kommet med det, men jeg kunne selv bestemme om vi evt ville kjøre en ICSI først så lenge blodprøvesvarene var kommet. Jeg valgte som sagt å ha lap før vi satt i gang med forsøkene, da jeg ikke ville "kaste bort" et forsøk hvis det stod riktig ille til der inne. Er alle par nødt til å ta slike kromosomtestar, før ein får koma i gang med forsøk - eller blir det berre tatt kromosomtestar i spesielle tilfelle? Er ikkje kraftige menssmerter eit av symptoma på endometriose? I så fall tvilar eg sterkt på at eg har det, for eg har alltid hatt minimale eller ingen smerter når eg har mensen. Så då satsar eg på at det ikkje blir noko snakk om LAP, når me kjem til forsamtale! Kva slags symptom var det du hadde, som gjorde at legen mistenkte endometriose? Endret 27. juli 2011 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 28. juli 2011 #743 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har alltid hatt mer eller mindre smerter ved mens før jeg begynte på prevansjon, og da jeg begynte med det så roet det seg. Jeg hadde stortsett alltid spottet både før og etter mens. Da jeg sluttet på prevansjon kom smertene tilbake med full styrke med en gang og tiltrådte i styrke etterhvert som tiden gikk, noen ganger er det like før jeg besvimer når jeg har mensen. Jeg kjenner eggløsningen veldig godt, det er ofte vondt å både gå (kjenner det for hvert steg) og sette seg. Etter en stund som prøver startet jeg med akupunktur mot syklussmerter og det hjelper heldigvis. Jeg har hatt en god pause på det etter MAen i januar, men startet igjen for drøye fem uker siden og det hjelper med en gang. Jeg har nå i tillegg endret kostholdet mitt også. Det er ikke alle som trenger de kromosomtestene, det er vel bare hvis man skal ha ICSI tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. juli 2011 #744 Del Skrevet 28. juli 2011 AIH Medicus har gode sider som forklarer det meste Takk for fin link! Jeg håper jo selvfølgelig at jeg aldri får bruk for denne kunnskapen, men man vet jo aldri. Jeg er like gammel som Mirabella, og er også i ferd med å prøve på nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 3. august 2011 #745 Del Skrevet 3. august 2011 Hei Mirabella, Legger igjen litt spor jeg, siden jeg ser diskusjonen går om lap'er og AIH, som jeg har litt erfaring med Jeg måtte ta lap for å få komme videre med IVF. Jeg har PCOS, og de ville prøve å drille hull i eggstokkene, samt sjekke om egglederne var åpne, om det var noe endo der inne, osv. For det meste var lap'en altså diagnostisk, men drillingen i eggstokkene skal ha en positiv effekt for mange PCOS-damer ved at man kan få EL naturlig i en del sykluser etterpå, samt at IVF/AIH skal ha bedre odds (av grunner jeg ikke kjenner til). AIH fikk vi ikke tilbud om, men i stedet ble det ren FSH-stimulering. De mente AIH ikke var noe for oss, siden mannen hadde fine svømmere. Vi kunne like gjerne ordne insemineringa selv Jeg har vært gjennom tre doble pergo-kurer, med pausesyklus, uten noen effekt, så hadde liten tro på FSH-stimuleringen. På første runde med FSH-stimulering satt imidlertid spiren. Kanskje det kan være noe for dere i ventetiden? Man har jo mye bedre oversikt enn ved Pergotime, og kan justere dosen underveis, til eggposen har ønsket størrelse. I tillegg er det mindre inngripende enn IVF, lavere medisindoser, og billigere. Ville iallfall ha foreslått det på forsamtalen deres Vi var på forsamtale i medio februar, lap'en tok jeg i slutten av februar (flaks - egentlig måtte jeg vente til juni ) - ville ikke ha rukket en IVF før sommeren siden vi måtte på ny samtale etter lap'en. På denne samtalen fikk jeg imidlertid starte med FSH-stimulering med en gang. Altså ble det mye mindre venting før det skjedde noe "action" enn det jeg hadde trodd Masse lykke til! Spiren sitter snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 4. august 2011 Forfatter #746 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Eg testa negativt i dag, som forventa. Rekna med at mensen skulle koma i går, men den dukka ikkje opp før i kveld (4. august). Men eg skulle til gynekolog i dag (han som eg var til i forbindelse med aborten i mars, som hadde ein plan for meg) - så då ville eg ta ein test, slik at eg kunne seia med sikkerhet at eg ikkje var gravid, sjølv om mensen fortsatt ikkje hadde kome då eg var hos gynekologen. Og av alle ting, så har eg no begynt på p-piller! Skulle starta på første mensdag, og det er jo i dag. Følest heilt feil når eg faktisk prøver på å bli gravid, men sånn er det berre. Gynekologen meinte at det var heilt feil av den andre gynekologen eg var til i forrige veke, å seia at eg kunne ta ein pergokur, når eg hadde hormonkluss/mellomblødningar etter aborten i mars. For då var det heilt typisk at ein fekk cystar på eggstokkane. Han sa til og med at gynekologar som anbefalte noko slikt, umulig kunne vita kva dei haldt på med! Heldigvis hadde begge cystane sprukke no, så då slepper eg iallfall å bekymra meg for det! Gynekologen eg var hos i dag, ville som sagt heller at eg skulle bruka p-piller i 1-2 syklusar, for å nullstilla kroppen. Så kunne eg få nokre sprøyter i syklusen etter, slik at to egg vart modne samtidig, slik at sjansen vart større for å bli gravid. Er det nokon som veit kva slags sprøyter det kan vera snakk om? Me har jo også blitt henvist til IVF, og det var ca 2 månaders ventetid på å koma til forsamtale. Gynekologen som henviste oss, sa at eg ikkje måtte bruka Pergo eller nokon andre hormon-greier fram til forsamtalen, fordi kroppen ikkje skulle innehalda nokre kunstige hormon og slikt, når ein kom til forsamtale. Det kunne forstyrra bildet, når legane ved fertilitetsklinikken skulle undersøka meg. Derfor spurte eg gynekologen eg var til i dag, om eg egentlig burde begynna på p-piller no, før forsamtalen. Han sa at det hadde ingenting å seia, det var berre positivt for kroppen, sidan kroppen då vart "nullstilt", som han sa. Eg sa deretter at eg kan vel iallfall ikkje ta dei sprøytene før forsamtalen (slik han tydeligvis har tenkt at eg skal gjera), for då tilfører ein jo kroppen kunstige hormon. Men han svarte liksom ikkje på det, når eg spurte. Det var berre tydelig at han meinte at det gjekk heilt greit. Men gjer det egentlig det? Eg synst berre det virkar så merkelig. Endret 4. august 2011 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 4. august 2011 Forfatter #747 Del Skrevet 4. august 2011 PS: Eg lovar å svara alle dåke som har skrive innlegg her inne, sidan sist eg kommenterte noko - så snart eg får tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quakka Skrevet 14. august 2011 #748 Del Skrevet 14. august 2011 Hei Mirabella, så synd at det ikke klaffet for dere denne måneden da. Ikke noe klaff her heller. Virker spennende med sprøyte for å modne to egg. Blir å følge deg fremover. Her blir det vanskelig med da vi er på ferie med familie rundt oss hele tiden. Har ikke mulighet til å ta eggløsningstester heller denne syklusen så vi tar det med ro og skjer det noe så skjer det noe. Tilbake til temping og testing i neste måned når vi er tilbake i Australia. Hvordan vet du hvor lenge du skal bruke p-piller forresten? Lykke til og håper spiren sitter snart så dere slipper IVF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 14. august 2011 #749 Del Skrevet 14. august 2011 Sprøytene du skal gå på er nok Puregon, det er det mest vanlige å bruke i Norge for stimulering av eggstokker. Det er imidlertid ikke SÅ lett og tilpasse dosen så du får to egg. Om du skal forsøke å stimulere frem mer enn ett egg om gangen, kan det fort blir for mange egg, og ved mer enn tre egg anbefales det IKKE prøve på naturlig vis. Ved veldig mange eggposer kan de i blant gjøre om til IVF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #750 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Jeg har alltid hatt mer eller mindre smerter ved mens før jeg begynte på prevansjon, og da jeg begynte med det så roet det seg. Jeg hadde stortsett alltid spottet både før og etter mens. Da jeg sluttet på prevansjon kom smertene tilbake med full styrke med en gang og tiltrådte i styrke etterhvert som tiden gikk, noen ganger er det like før jeg besvimer når jeg har mensen. Jeg kjenner eggløsningen veldig godt, det er ofte vondt å både gå (kjenner det for hvert steg) og sette seg. Etter en stund som prøver startet jeg med akupunktur mot syklussmerter og det hjelper heldigvis. Jeg har hatt en god pause på det etter MAen i januar, men startet igjen for drøye fem uker siden og det hjelper med en gang. Jeg har nå i tillegg endret kostholdet mitt også. Det er ikke alle som trenger de kromosomtestene, det er vel bare hvis man skal ha ICSI tror jeg. Uff, så kjedelig at du er plaga med så sterke menssmerter. Bra at akupunktur hjelper iallfall! Eg har ingen eller minimale menssmerter, og kjenner nesten aldri noko når eg har EL heller. Rart kor forskjellig det kan vera frå person til person! Eg kunne godt ha tenkt meg å tatt slike kromosomtestar, men eg skjønnar jo at det ikkje er eit tilbud alle som strevar med å bli gravide får. Endret 17. august 2011 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #751 Del Skrevet 17. august 2011 Takk for fin link! Jeg håper jo selvfølgelig at jeg aldri får bruk for denne kunnskapen, men man vet jo aldri. Jeg er like gammel som Mirabella, og er også i ferd med å prøve på nr 2. Korleis går det med deg? Noko nytt på prøvefronten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. august 2011 Forfatter #752 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Hei Mirabella, Legger igjen litt spor jeg, siden jeg ser diskusjonen går om lap'er og AIH, som jeg har litt erfaring med Jeg måtte ta lap for å få komme videre med IVF. Jeg har PCOS, og de ville prøve å drille hull i eggstokkene, samt sjekke om egglederne var åpne, om det var noe endo der inne, osv. For det meste var lap'en altså diagnostisk, men drillingen i eggstokkene skal ha en positiv effekt for mange PCOS-damer ved at man kan få EL naturlig i en del sykluser etterpå, samt at IVF/AIH skal ha bedre odds (av grunner jeg ikke kjenner til). AIH fikk vi ikke tilbud om, men i stedet ble det ren FSH-stimulering. De mente AIH ikke var noe for oss, siden mannen hadde fine svømmere. Vi kunne like gjerne ordne insemineringa selv Jeg har vært gjennom tre doble pergo-kurer, med pausesyklus, uten noen effekt, så hadde liten tro på FSH-stimuleringen. På første runde med FSH-stimulering satt imidlertid spiren. Kanskje det kan være noe for dere i ventetiden? Man har jo mye bedre oversikt enn ved Pergotime, og kan justere dosen underveis, til eggposen har ønsket størrelse. I tillegg er det mindre inngripende enn IVF, lavere medisindoser, og billigere. Ville iallfall ha foreslått det på forsamtalen deres Vi var på forsamtale i medio februar, lap'en tok jeg i slutten av februar (flaks - egentlig måtte jeg vente til juni ) - ville ikke ha rukket en IVF før sommeren siden vi måtte på ny samtale etter lap'en. På denne samtalen fikk jeg imidlertid starte med FSH-stimulering med en gang. Altså ble det mye mindre venting før det skjedde noe "action" enn det jeg hadde trodd Masse lykke til! Spiren sitter snart Velkommen hit til dagboka mi, Zia! Så bra at du veit litt om lap og AIH, slik at eg kan bli litt klokare! Går litt i surr for meg, alt dette her prøverørsgreiene. Eg skjønnar jo at du måtte ta lap før dåke fekk starta med IVF, sidan du har PCOS. Men sidan eg ikkje har det, så reknar eg med at eg slepper unna lap. Eg har dessuten tatt HSG-røntgen tidlegare, og eg forstod det nesten slik at det haldt. Får virkelig håpa det altså, for eg orkar berre ikkje å gå gjennom nokon lap, sidan eg har angst for narkose. Korleis synst du det var å bli lagt i narkose, i forbindelse med lapraskopien? Kva er egentlig forskjellen på AIH og FSH-stimulering? Høyrest ut som om FSH-stimulering kanskje kunne ha vore noko for meg også, ja. Skal prøva å hugsa på å nevna det på forsamtalen! Pergo har eg også prøvd, og har egentlig hatt god effekt av det. Men no får eg ikkje ta fleire pergokurar, før me skal i gang med IVF. Eg vart gravid i februar, i pausemånaden etter min andre pergokur - men mista dessverre i MA i mars. Så har eg tatt ein enkel pergokur etter aborten, uten at eg vart gravid. Men eg fekk då ein veldig fin syklus, med EL på perfekt tidspunkt, og uten mellomblødningar - etter å hatt mellomblødningar kvar syklus etter aborten, i tillegg til at siste syklus før eg tok pergokuren var kortare enn den skulle vera, og kanskje uten EL. Så eg føler absolutt at pergo har ein positiv virkning på meg. Men eg kan jo ikkje ta haugevis av pergokurar heller. Har egentlig lyst til å prøva Femar, men det blir det sannsynligvis ikkje noko av. No blir jo uansett IVF neste steg. Så bra å høyra at ting faktisk kan skje ganske fort etter forsamtalen, om ein er heldig! Håpar virkelig at me også får tilbud om FSH-stimulering eller noko anna, mens me ventar på å koma i gang med IVF. Tusen takk for lykkeønsker, og for at du tok deg tid til å fortelja meg litt om dine opplevelsar! Endret 17. august 2011 av Mirabella76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 17. august 2011 #753 Del Skrevet 17. august 2011 Lurer på om det er FSH stimulering gynekologen har i tankene når han/hun snakker om sprøyter etter pillene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 18. august 2011 #754 Del Skrevet 18. august 2011 Korleis går det med deg? Noko nytt på prøvefronten? Ikke noe nytt her, annet enn at jeg hadde en veldig lang syklus sist. Jeg har selvfølgelig hamstret inn graviditetstester, så de gikk unna på løpende bånd, men ingen av dem ville gi noe mer enn en enkelt strek. Og så kom tanta etter 34 (!) dager. Skikkelig teit med så lange sykluser når man prøver, altså! Krysser fingrene for at det bare var en tilfeldighet, og at det ikke er noe tullball på gang. Jeg er litt stressa for tiden (mye å gjøre på jobben), så det kan jo ha noe å si. Men nå er det ny PP og nye muligheter! Takk for omtanken, Mirabella! Blir spennende å følge med videre i dagboka di! Om et år går vi begge rundt og ruger eller ammer. Det har jeg bestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 18. august 2011 #755 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Jeg tror de ofte ønsker at man skal ta en lap, selvom man ikke har PCOS. Ofte kan det jo være endometriose-vev som er problemet f.eks, og det ser man vel bare på en lap (?). Om de finner slikt kan de brenne det bort, så rugeforholdene der inne blir bedre Og selvsagt kan det jo være andre ting der inne, som de kanskje ikke kan se før de har tatt en grundig kikk. Narkose var ikke noe problem for meg iallfall. Trodde det skulle bli ekkelt, men midt i en samtale med narkose-legen (hvor jeg la ut om at jeg ikke var trøtt i det hele tatt ), så forsvant jeg visst... Når jeg våknet var jeg i fin form, bortsett fra litt smerter. Men da var det jo bare å vifte med fingern, så kom sykepleierne løpende og fylte på med moro-saker Ikke noe kvalme her, og absolutt ikke skummelt med narkose Både AIH og FSH-stimulering er stimulering med hormoner, til eggposene når ønsket størrelse på ca 15 mm (en til to-tre poser er ønskelig). Deretter setter man EL-sprøyte, som altså skal få eggene til å løsne. Forskjellen skjer først etter dette: Ved AIH må mannen levere varene til lab'en, som deretter prepper svømmerne så godt som mulig, før de sprøytes inn i deg. Ved FSH-stimulering leverer mannen ingenting på lab'en, men derimot gjør dere jobben selv hjemme i senga Har også hørt at egg ofte modnes bedre ved stimulering med Puregon enn Pergo, men om det er noe i det aner jeg ikke Endret 18. august 2011 av Zia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 26. august 2011 #756 Del Skrevet 26. august 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 29. august 2011 Forfatter #757 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) I dag har eg ringt klinikken på Haukeland, der me har blitt henvist til IVF. Ville forsikra meg om at dei hadde mottatt søknaden vår om assistert befruktning, som gynekologen min skulle senda etter at eg var hos henne i slutten av juli. Heldigvis hadde dei mottatt søknaden, og me hadde til og med fått time til forundersøkelse / forsamtale! Men me hadde ikkje fått time før 30. november, og det synst eg er veldig lenge til. Det har jo allerede gått meir enn 2 år, sidan me starta prøvinga. Eg spurte om det var mulig å få time tidlegare, viss det vart nokon avbestillingar e.l. Sjukepleiaren eg snakka med, sa at eg kunne ringa tilbake i neste veke og spørja sekretæren om det var mulig å få det til. Men sekretæren var vekke denne veka, og det var visst ho/han som hadde denne oversikten. Så då får eg ta ein telefon igjen neste måndag, og håpa på at me kan få time til forsamtale litt før! For tida går eg jo på p-piller, og har avtale med den eine gynekologen min om at eg skal koma tilbake til han etter 1-2 p-pille syklusar, og få nokre sprøyter som skal modna 2 egg samtidig. Han sa at eg skulle koma til han på første, andre eller tredje mensdag. Hadde rekna meg fram til at mannen min kom til å vera på jobb neste gang eg har EL, slik at eg satsa på å begynna rett på ein ny p-pillemånad - og så at eg fekk time hos gynekologen min ved neste mens igjen. Eg trudde nemlig at mensen skulle koma etter at eg hadde tatt dei 28 tablettane på brettet, altså i det eg starta på eit nytt p-pillebrett. Men for nokre dagar sidan, starta eg på siste veka på det første p-pillebrettet (dag 22-28). Og rett etterpå begynte det å koma ein del blodig slim. Og dagen etter kom det ein del svartfarga blod, og slik har det vore i nokre dagar. Men det er ikkje noko friskt mensblod som kjem, og det er mykje mindre blødning enn når eg har mensen til vanleg. Så kva er egentlig dette her? Er det virkelig sånn ein p-pillemens skal vera, eller har ikkje den ordentlige mensen starta enda? Og er det vanlig at mensen kjem allerede når ein startar på siste veka på eit p-pillebrett? Eg har aldri brukt p-piller før, så eg har virkelig ikkje peiling på dette her. Det er sikkert mange av dåke andre som har erfaring med p-piller, som forhåpentligvis kan gjera meg litt klokare - håpar eg. Viss dette er mensen, så kjem faktisk mannen min til å vera heime under EL likevel - for då har mensen kome tidlegare enn eg hadde forventa. Men det er uansett for seint å gå til gynekologen no, for det er meir enn 3 dagar sidan denne rare blødningen starta. Usj! No vurderer eg å berre slutta på p-pillene, når eg er ferdig med dette p-pillet brettet om nokre få dagar. Og så prøver eg og mannen min heller på vanlig måte neste syklus. For eg er redd for at viss eg går ein heil månad til på p-piller, og så skal eg ha ein syklus med sprøyter etter det igjen, så kjem det til å koma midt oppi forsamtalen. For eg håpar jo på at me skal få ein tidlegare time til forsamtale, når eg ringer IVF-klinikken neste måndag. Men så er det jo sjølvsagt det, at det ikkje er garantert at me får time før. Og då er det jo dumt å droppa p-pillene no, for då rekker me å bli ferdig med det sprøyteopplegget i god tid før forsamtalen. Hjelp, kva skal eg gjera? Endret 29. august 2011 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 29. august 2011 Forfatter #758 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Hei Mirabella, så synd at det ikke klaffet for dere denne måneden da. Ikke noe klaff her heller. Virker spennende med sprøyte for å modne to egg. Blir å følge deg fremover. Her blir det vanskelig med da vi er på ferie med familie rundt oss hele tiden. Har ikke mulighet til å ta eggløsningstester heller denne syklusen så vi tar det med ro og skjer det noe så skjer det noe. Tilbake til temping og testing i neste måned når vi er tilbake i Australia. Hvordan vet du hvor lenge du skal bruke p-piller forresten? Lykke til og håper spiren sitter snart så dere slipper IVF. Så kjedelig at det ikkje vart klaff for dåke heller. Alltid like frustrerande når mensen kjem, når ein har håpa på at den skulle halda seg langt unna! No får eg sjå om det blir noko av det der sprøyteopplegget, eller ikkje. Vil jo ikkje at det skal ødelegga for forsamtalen vår heller. Som eg skreiv i forrige innlegg, så veit eg ikkje heilt kva eg skal gjera framover no. Satsa på ein p-pillesyklus til, og ta sprøyter i syklusen etter - og ta sjansen på at me rekker det før forsamtalen? Eller droppa p-pillene etter denne syklusen, og håpa på ein tidlegare time til forsamtale? Ikkje noko lett valg, kjenner eg... Er du i gang med temping og testing igjen etter ferien, eller? Bur dåke i Australia? Eg avtalte med gynekologen min at eg skulle bruka p-piller enten 1 eller 2 syklusar. Det er viktig at mannen min er heime når eg har EL, den syklusen eg skal ta sprøyter. Og sidan mannnen min jobbar i Nordsjøen, så kan det fort skje at han er på jobb akkurat då. Derfor skulle eg rekna meg fram til om mannen min kom til å vera heime rundt EL, etter første p-pillekur. Var han det, så trengte eg ikkje meir enn ein månad med p-piller. Men om eg fann ut at mannen min kom til å vera vekke under neste EL, så slulle eg ta enda ein månad med p-piller, og satsa på at det klaffa bedre med friperioden til mannen min neste gang! Men problemet er jo no at eg ikkje veit om eg har fått mensen, eller ikkje. Og dermed veit eg heller ikkje kva eg skal gjera. Det blir uansett for seint for noko sprøyteopplegg denne syklusen, viss det er mensen som har kome no - for eg skulle koma tilbake til gynekologen heilt i starten av ein syklus. Skulle virkelig ønska at me slapp IVF, ja! Men eg må ærlig innrømma at eg har lite tru på det, etter 2 års prøving med berre skuffelsar. Men såklart, ingenting hadde vore bedre enn eit lite heimelaga mirakel! Endret 29. august 2011 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 29. august 2011 Forfatter #759 Del Skrevet 29. august 2011 Sprøytene du skal gå på er nok Puregon, det er det mest vanlige å bruke i Norge for stimulering av eggstokker. Det er imidlertid ikke SÅ lett og tilpasse dosen så du får to egg. Om du skal forsøke å stimulere frem mer enn ett egg om gangen, kan det fort blir for mange egg, og ved mer enn tre egg anbefales det IKKE prøve på naturlig vis. Ved veldig mange eggposer kan de i blant gjøre om til IVF. Ja, det kan godt henda at det er Puregon det er snakk om! Veit du kva slags hormon Puregon inneheld? Det er ein privat gynekolog eg går til, som skal gi meg slike sprøyter. Så det er ikkje snakk om at det kan gjerast om til IVF. Eg veit ærlig talt ikkje kva han har tenkt - men han sa at han hadde lykkast med dette opplegget før, på andre pasientar. Veit du kor mykje det kostar å få gjennomført eit slikt opplegg med Puregonsprøyter i ein syklus, hos ein privat gynekolog? Litt dumt kanskje, å bruka mykje pengar på det viss det er dyrt, når me snart skal i gang med IVF. Nei, eg veit jammen ikkje kva me skal gjera. Hadde eg berre fått svar i dag, på om me fekk ein tidlegare time til IVF, eller ikkje - så hadde eg visst om eg skulle slutta p-pillene etter denne syklusen, eller ikkje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 29. august 2011 Forfatter #760 Del Skrevet 29. august 2011 Lurer på om det er FSH stimulering gynekologen har i tankene når han/hun snakker om sprøyter etter pillene Ja, det kan godt henda! Veit du forresten kva som er forskjellen på FSH-stimulering og Puregonsprøyter, for å modna fleire egg samtidig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå