Gå til innhold

Skal homofile få anledning til å adoptere barn?

Gjest anonym

Skal homofile få anledning til å adoptere barn?  

1 stemme

1. 1. Skal homofile få anledning til å adoptere barn?

• Selvfølgelig
      33
    • Nei
      14
    • Usikker, men heller mot ja
      15
    • Usikker, men heller mot nei
      7

Anbefalte innlegg

Det er mangel på hetrofile par som vil adoptere. Se bare på alle barnehjem som finnes rundt om i verden. Hvorfor er de fulle ??

Selv om barnehjem rundt om i verden er fulle av foreldreløse barn, er på langt nær alle barn frigitt for adopsjon.

At homofile får adoptere ser jeg ikke på som noe problem. Men foreløpig er det vel ikke noe poeng i å skulle kjempe for godkjenning for utenlandsadopsjon. Så vidt jeg vet er det ingen av landene norske adopsjonsforeninger samarbeider med som godkjenner homofile adoptanter.

Ja - fjernadopterte barn kan få problemer etterhvert som de vokser opp, og det har med identitet å gjøre.

Med fare for å virke pirkete, men fjernadopterte er fadderbarn man har i f. eks PLAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mayamor

Jeg som hetrofil har ikke sex foran mine barn...

Er det noen som tror at homofile er annerledes?

Tror ikke det nei... :wink:

Støtter meg derfor til Retz til innlegg...

Det er vår jobb som foreldre og lære våre barn respekt for alle...

Uansett legning...

Uvitenhet og fordommer er mer skadelig enn homofili...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Noen andre som har lagt merke til at det, fra nei-siden kommer mange korte, ubegrunnede svar?

Jada, det VAR ment som en oppfordring... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men Celine da...

Det er jo ikke lett å komme med gode argumenter annet enn egne fordommer da det ikke er bevist at det skadelig med homofile foreldre... :ler:

Ikke kan en si at det smittsomt...

Ei heller arvelig (for hvor mange hetrofile har ikke fått homofile barn... :wink: )

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine
Men Celine da...

Det er jo ikke lett å komme med gode argumenter annet enn egne fordommer da det ikke er bevist at det skadelig med homofile foreldre... :ler:

Ikke kan en si at det smittsomt...

Ei heller arvelig (for hvor mange hetrofile har ikke fått homofile barn... :wink: )

Mayamor

Du har jo et strålende poeng her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt skrive et langt innlegg om hvorfor jeg synes at par med samme kjønn ikke skal få adoptere barn.

Altså:

Baby X fødes et sted i verden av foreldre som ikke kan ta seg av h*n.

Barnet skal adopteres til norske foreldre.

Trude og Kai adopterer barnet og kaller han Per.

Trude og Kai skilles.

Trude beholder omsorgen for Per mens Kai

*dør

*flytter til Uganda

*Får seg ny dame og kutter all kontakt

*er superfar og stiller opp 100%

*havner i fengsel

*henger utenfor hos Trude og ber om godt vær

*lusker i buskene og følger etter dem til butikken og politiet gir han besøksforbud

*blir rusmisbruker eller alkoholiker

Det finnes altså mange alternativer, og mange flere enn dette.

I alle tilfeller har Per en far og en mor

Line og Linda ønsker seg barn.

De adopterer lille Per.

I dette tilfellet er det helt umulig for Per å ha en far

Line og Linda ønsker seg barn.

De kontakter kompisen til Linda, Thomas, og hører hva han synes.

Thomas må høre med Kristian først.

Thomas og Kristian synes det hadde vært ok å få et barn.

Linda og Thomas

* drikker seg fulle og "lider" seg gjennom sex for at Linda skal bli gravid

* skaffer seg utstyr for inseminering på privaten

Linda blir gravid, føder lille Per og heldige Per får fire foreldre

(som forhåpentligvis har diskutert barneoppdragelse og samvær først)

I dette tilfellet har Per fire foreldre og er heldigere enn de fleste, selvom Linda er mor og Thomas er far har han stemor og stefar i tillegg, og det er det mange barn som har (kanskje i en litt annen setting, bare...)

Jeg er av den oppfatning at barn skal ha en mor og en far. Noen ganger er far en dust, mor er død, far er kul, mor er syk, far er gal, mor er gift med to stykker....

alternativene er mange.

Men barn skal ha en mor og en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Tex: jeg synes egentlig du ga et godt eksempel på at barn av homofile ofte får både en far og en mor.

Det må vel være bedre med en homofil far som er venn med mor, enn en heterofil far som hater mor og gir beng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med en mannlig/kvinnelig rollemodell da?

Er ikke det bedre enn enn mor/far som IKKE er til stede?

Det har vært gjort undersøkelser som ikke kan bevise at det er fælt

for et barn og vokse opp med 2 "mammaer" eller 2 "pappaer"...

Verre er det for barna at venner/naboer/øvrige familiemedlemmer

har fordommer pga. uvitenhet... :wink:

Mayamor - ikke innlogget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enda tydeligere nå....

Barn kan godt vokse opp hos to damer eller to menn.

Men de skal ha en mor og en far noe som er helt umulig dersom barnet blir adopter av et homofilt par.

Skal homofile ha barn må de ordne det slik at det barnet får minst en av hver.

For min del må gjerne Thomas og Linda gifte seg og adoptere, for så å skille seg og leve i homofilt samliv. Null problem. Så lenge barnet har en mor og en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Åja, skjønner hva du mener, og ser absoultt at det er et godt argument i debatten.

Men nå har jo enslige fått lov til å adoptere, så da burde vel ikke de få lov heller. Og det synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har jo enslige fått lov til å adoptere, så da burde vel ikke de få lov heller. Og det synes jeg blir feil.

Mens jeg synes ikke at enslige skal få adoptere.

Videre synes jeg det bør bli lettere å få adoptere ektefellens barn, og også i de tilfellene der den biologiske far eksisterer, hvis han ikke gjør en god farsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode poeng, Tex, men jeg er likevel ikke helt enig med deg.

Lille Per som adopteres fra Kina (eller hvorsomhelst) vokser opp med adoptivmor og -far. Han vet lite og ingenting om sitt kjødelige opphav.

Samme vil det være om han vokser opp med to foreldre av samme kjønn. Hvis han etter hvert vil begynne å søke etter sine biologiske foreldre og hvor han kommer fra, så tror jeg det spiller liten rolle for ham om han har vokst opp med hetrofile eller homofile foreldre. Sjansen for å finne ut hvor han kommer fra er like liten/ stor uansett.

En helt annen sak er jo bruk av sæddonor, hvor lille Per faktisk ikke har mulighet til å finne tilbake til sitt opphav.

Jeg tror jeg er for homofil adopsjon, for jeg ser ingen grunn til å si nei.

At unger blir mobbet er et dårlig argument.

Hvis vi skulle sluttet med alt som kan føre til mobbing, da hadde det ikke vært mye igjen.

Vi må heller jobbe for å endre holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At unger blir mobbet er et dårlig argument.  

Hvis vi skulle sluttet med alt som kan føre til mobbing, da hadde det ikke vært mye igjen.  

Vi må heller jobbe for å endre holdninger.

Applauderer og bøyer meg i støvet :hoppe:

Skal vi slutte med alt som KAN føre til mobbing, så er vi en utdøende rase på null komme nix :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, så enten er det på trappene, eller så er det bestemt, at barn skal kunne få vite hvem som ga sæd som gjorde at barnet ble til. (sæd-donasjon).

Men det er jo slett ikke sikkert at et barn unfanget på vanlig måte får greie på hvem faren er. Det kommer jo an på om mor vil oppgi det, det.

Uansett - for at et barn skal bli til, må det en kvinne og en mann inn i bildet på en eller annen måte, så sånn sett, som det er påpekt tidligere her, har alle barn en mor og en far.

Så da skulle de jo seinere kunne bli adoptert av homofile/lesbiske med stor omsorgsevne og et overveid forhold til dette med å få barn. Rollemodeller kan de få uansett hvem de bor sammen med. Jfr. eneforsørgere med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier ikke dette seg om rollemodeller i det hele tatt. Det dreier seg om identitet, adoptivbarn bør ha mulighet til å ha et faderlig opphav,

som de kan identifisere seg med.

Kompisen til mamma er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...