Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er innkalt til møte sammen med barnets far. Han har vært voldelig mot meg og mot andre. Jeg har hatt voldsalarm. Politiet rådet oss til å ha minst mulig kontakt. Er det vanlig at barnevernet innkaller voldsoffer og voldsutøver til samme møte? Jeg gruer meg... Jeg er redd...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Barnevernet kan ikke tvinge deg til å møte samtidig som han. Ring og forklar dem frykten din.

Gjest Gjest
Skrevet
Er innkalt til møte sammen med barnets far. Han har vært voldelig mot meg og mot andre. Jeg har hatt voldsalarm. Politiet rådet oss til å ha minst mulig kontakt. Er det vanlig at barnevernet innkaller voldsoffer og voldsutøver til samme møte? Jeg gruer meg... Jeg er redd...

Om plitiet har vert hjemme hos deg i forbindelse med bråk, så blir bv automatisk konaktet.

Jeg må si det er lite fornuft hos bv når de innkaller dere samtidig.

jeg regner med at du har advokat, du bør få advokaten til å protestere mot dette.

Og har du ikke advokat, så send skriftlig hva du mener om saksgangen deres.

enda et bevis på at Bv er inkompetent

Gjest Gjest
Skrevet
Om plitiet har vert hjemme hos deg i forbindelse med bråk, så blir bv automatisk konaktet.

jeg regner med at du har advokat, du bør få advokaten til å protestere mot dette.

Eller det har skjedd en menneskelig glipp. Det er fint mulig å ta en telefon til barnevernet, forklare saken og be om å slippe å møte samtidig som han. Er ikke nødvendig å karre seg opp over sånt.

Gjest Gjest
Skrevet
Barnevernet kan ikke tvinge deg til å møte samtidig som han. Ring og forklar dem frykten din.

Jeg fikk brevet i dag. Møtet er på fredag. Er bekymret for at de vil synes jeg er lite samarbeidsvillig hvis jeg sier jeg ikke vil komme sammen med han. Jeg vil gjerne ha hjelp fra barnevernet fordi vi har et barn som trenger hjelp. Barnet har vært vitne til grov vold flere ganger.

Gjest Gjest
Skrevet

Politiet var ikke hjemme hos oss. Våget ikke å ringe politiet da det var bråk. Ringte en gang jeg rømte fra han. Da anbefalte politiet meg å anmelde all volden som hadde skjedd i flere år. Jeg fikk ikke bistandsadvokat. Det er noen år siden. Jeg tok kontakt med barnevernet selv den gangen. Fikk støttekontakt til barnet og veiledningssamtaler selv. Da det gikk bedre med barnet ble tiltak avsluttet, men siste halvår har det vært en del problemer igjen.

Jeg har tillit til både barnevernet og saksbehandleren. Synes bare det er så vanskelig å delta i møter sammen med han som har mishandlet meg. Jeg er redd og det vekker vonde følelser og vonde minner.

Samtidig ser jeg frem til å få vite hva som er resultatet av undersøkelsen de har gjort. Og hvilke tiltak de planlegger. De må sikkert innkalle faren fordi vi har felles foreldreansvar. Kanskje de må gjøre det på denne måten på grunn av få ressurser? Det blir jo tidkrevende for dem å ha et møte med hver.

Tror jeg får prøve å delta på det møtet... Han kan ikke være så dum at han gjør meg noe fysisk da... Får prøve å overhøre all trakasseringen. *Tenke positivt*

Gjest Gjest
Skrevet
Eller det har skjedd en menneskelig glipp. Det er fint mulig å ta en telefon til barnevernet, forklare saken og be om å slippe å møte samtidig som han. Er ikke nødvendig å karre seg opp over sånt.

Tror du det har skjedd en glipp?

Noen som vet hva som er vanlig praksis i slike saker?

Skrevet

Eller så ringer du saksbehandler i morgen og forklarer hvordan du føler det ifht felles møte. Du har ingenting å tape på det. Dersom de fremdeles står fast ved at dere skal ha møte sammen så får du bare møte opp.

Er ulik praksis fra barnevern til barnevern ifht hvordan møtene legges opp. Så kan godt være at det har skjedd en glipp.

Gjest Gjest
Skrevet
Eller så ringer du saksbehandler i morgen og forklarer hvordan du føler det ifht felles møte. Du har ingenting å tape på det. Dersom de fremdeles står fast ved at dere skal ha møte sammen så får du bare møte opp.

Er ulik praksis fra barnevern til barnevern ifht hvordan møtene legges opp. Så kan godt være at det har skjedd en glipp.

Ja, jeg tror jeg ringer i morgen. Dette føles ikke bra.

Sist barnevernet hjalp oss hadde vi ingen felles møter. Har dårlige erfaringer fra andre møter med han.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for alle svarene jeg har fått! Glemte å skrive det. Setter stor pris på deres tanker og meniger.

Skrevet (endret)

Men selv om det ikke er barnevernets skyld (de gjør nemlig sjeldent feil ihht hva som er politisk korrekt) så bør du kontakte dem i morgen og forklare situasjonen. Det er kansje noen der som har blodomløpet i orden og klarer å tenke seg frem til at noen (andre) har gjort en feil.

Sansynligvis skal det ikke mer enn en telefon til så vil de endre på innkallingen hvis du har voldsalarm. Du blir isteden innkalt om en ukes tid tenker jeg. Det er absolutt et forsøk. Kansje ex'en står og venter på deg når du går ut, og det vil ikke være bra.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet

Karre seg opp over noe sånt? vet du hva.....

Her har du en som er utstyrt med voldsalarm, og en kan vel gå ut ifra at bv vet det også. Så kaller de inn til samme møte......vet du hva,de fortjener en smekk

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk brevet i dag. Møtet er på fredag. Er bekymret for at de vil synes jeg er lite samarbeidsvillig hvis jeg sier jeg ikke vil komme sammen med han. Jeg vil gjerne ha hjelp fra barnevernet fordi vi har et barn som trenger hjelp. Barnet har vært vitne til grov vold flere ganger.

Barnet ditt har vert vitne til grov vold av far mot eg. Da vet barnevernet dette, så kaller de dere inn samtidig. jeg er sjokkert. Det er rett og slett et nytt overgrep for deg.

nei, du blir ikke sett på som lite samarbeidsvillig. du skal ringe saksbeh, og spør hva hun vet pm saken din,voldsalarm,osv og spør hva hun mener med å innkalle dere samtidig.

Hun kan ikke forvente at du skal stille på møte med denne mannen. Politiet har jo sagt du skal holde deg vekk fra han også.

har jeg vert deg, så hadde jeg sørget for skriftlig henvendelse. Send en mail til vedkommende. man vet aldri med de folkene der på kontoret

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Men selv om det ikke er barnevernets skyld (de gjør nemlig sjeldent feil ihht hva som er politisk korrekt) så bør du kontakte dem i morgen og forklare situasjonen. Det er kansje noen der som har blodomløpet i orden og klarer å tenke seg frem til at noen (andre) har gjort en feil.

Sansynligvis skal det ikke mer enn en telefon til så vil de endre på innkallingen hvis du har voldsalarm. Du blir isteden innkalt om en ukes tid tenker jeg. Det er absolutt et forsøk. Kansje ex'en står og venter på deg når du går ut, og det vil ikke være bra.

Jeg vet hva bv er god for. De tapte over meg. Det var løgner og antagelser som de laget en stor sak ut av. Desverre så jobber det folk i bv enda som kun husker læreboka,og ikke klarer å tenke selv.

Så skulle noen stoppe meg for å kritisere bv her inne på Kg? Da er det på tide å legge ned Kg.

Om din utestengelse skyldes kun generell kritikk av bv,så jobber det folk på kg som ikke duger til obben sin.

Det er da off.kjent at halve barnevetaten i <norge gjør en elendig jobb.

Endret av jolie
Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet (endret)

Barnevernet gjør MASSE feil, hele tida. Fordi de er mennesker. Noen få er drittsekker som gjør fæle ting med vilje, noen få er de reneste engler som bare vil alt godt. Men som i de fleste yrkesgrupper så er de aller aller fleste ansatte i barnevernet helt ok mennesker som iblant gjør feil men som prøver å gjøre sitt beste.

Jeg har mye erfaring med barnevernet, og jeg har til tider vært oppgitt, revet meg selv i håret av frustrasjon og vært forbannet på dem. Men jeg har også evne til å se at disse følelsene er ganske naturlige å få når det handler om et så følsomt tema som barn. Barnevernet er ikke bare dritt, som enkelte ensporede mennesker prøver å forfekte til enhver tid.

Selvsagt er det mulig at barnevernet vet at ts har voldsalarm. Men det kan også være at de ikke vet det. Eller de vet det, men så har man glemt det bort i innkallingen.

TS: Du vil neppe bli sett på som lite samarbeidsvillig dersom du gjør ditt ytterste for å samarbeide. Ringer du og sier "ALDRI I VERDEN om jeg kommer på møte sammen med den drittsekken!!!!" så blir du nok sett på som vrang og vanskelig og umoden. Men om du derimot ringer og sier noe sånt som "jeg er så lei for det, men jeg tør rett og slett ikke komme på møte sammen med han. Han har brukt vold mot meg før og jeg har veldig dårlige erfaringer med han. Kan dere være så snille å se på en mulighet for at jeg kan slippe å møte samtidig? Jeg vil ikke være vrang, det er bare så vanskelig dette. Jeg kan komme når som helst bare jeg slipper å møte sammen med han." Da er sjansen meget stor for at du blir hørt og tatt alvorlig.

Ringer man i sinne oppnår man lite, men er man stor nok til å være litt ydmyk får man til det meste.

Jeg kjenner en kvinne som hater barnevernet dypt og inderlig. Hun har fortalt om hvor vanskelige barnevernet er, hvor lite forståelsesfulle de er osv. Så en gang ble jeg med henne på et møte for å være støtte for henne. Da forsto jeg hvor problemet lå, for alt hun sa til barnevernet sa hun med en sint og anklagende stemme. Hun gjorde ikke noe selv for å få til et godt samarbeid, og barnevernet kjente ikke den rolige og fornuftige siden av henne som jeg kjente. Ergo ble det et anstrengt samarbeid. Men hun klarte ikke selv å se dette. Hun hevder fortsatt at hun alltid er høflig og imøtekommende mot barnevernet.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Barnevernet gjør MASSE feil, hele tida. Fordi de er mennesker. Noen få er drittsekker som gjør fæle ting med vilje, noen få er de reneste engler som bare vil alt godt. Men som i de fleste yrkesgrupper så er de aller aller fleste ansatte i barnevernet helt ok mennesker som iblant gjør feil men som prøver å gjøre sitt beste.

Jeg har mye erfaring med barnevernet, og jeg har til tider vært oppgitt, revet meg selv i håret av frustrasjon og vært forbannet på dem. Men jeg har også evne til å se at disse følelsene er ganske naturlige å få når det handler om et så følsomt tema som barn. Barnevernet er ikke bare dritt, som enkelte ensporede mennesker prøver å forfekte til enhver tid.

Selvsagt er det mulig at barnevernet vet at ts har voldsalarm. Men det kan også være at de ikke vet det. Eller de vet det, men så har man glemt det bort i innkallingen.

TS: Du vil neppe bli sett på som lite samarbeidsvillig dersom du gjør ditt ytterste for å samarbeide. Ringer du og sier "ALDRI I VERDEN om jeg kommer på møte sammen med den drittsekken!!!!" så blir du nok sett på som vrang og vanskelig og umoden. Men om du derimot ringer og sier noe sånt som "jeg er så lei for det, men jeg tør rett og slett ikke komme på møte sammen med han. Han har brukt vold mot meg før og jeg har veldig dårlige erfaringer med han. Kan dere være så snille å se på en mulighet for at jeg kan slippe å møte samtidig? Jeg vil ikke være vrang, det er bare så vanskelig dette. Jeg kan komme når som helst bare jeg slipper å møte sammen med han." Da er sjansen meget stor for at du blir hørt og tatt alvorlig.

Ringer man i sinne oppnår man lite, men er man stor nok til å være litt ydmyk får man til det meste.

Jeg kjenner en kvinne som hater barnevernet dypt og inderlig. Hun har fortalt om hvor vanskelige barnevernet er, hvor lite forståelsesfulle de er osv. Så en gang ble jeg med henne på et møte for å være støtte for henne. Da forsto jeg hvor problemet lå, for alt hun sa til barnevernet sa hun med en sint og anklagende stemme. Hun gjorde ikke noe selv for å få til et godt samarbeid, og barnevernet kjente ikke den rolige og fornuftige siden av henne som jeg kjente. Ergo ble det et anstrengt samarbeid. Men hun klarte ikke selv å se dette. Hun hevder fortsatt at hun alltid er høflig og imøtekommende mot barnevernet.

om du kjenner bv, så vet du at de sitter med saksmappen da de setter opp timen. Av det ts skriver, så er jeg sikker på at de vet om volden hun gar vert utsatt for. ungene har vert vitme til volden, og har ptoblemer,så det er bae ikke tankeløshet som gjør at de setter de på samme samtale.

Hva skal kvinner med voldsalarm om en har slike holdninger. man er iallefall ikke safe på bvkontoret med en voldsmann. Det er følsomme ting. Dette er et overgrep mot ts.

Du ville kansje innkalle et voldtektsoffer til samtale med forbryteren også? i eks. avhør hos pokitiet? Det blir det asmme

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
om du kjenner bv, så vet du at de sitter med saksmappen da de setter opp timen. Av det ts skriver, så er jeg sikker på at de vet om volden hun gar vert utsatt for. ungene har vert vitme til volden, og har ptoblemer,så det er bae ikke tankeløshet som gjør at de setter de på samme samtale.

Hva skal kvinner med voldsalarm om en har slike holdninger. man er iallefall ikke safe på bvkontoret med en voldsmann. Det er følsomme ting. Dette er et overgrep mot ts.

Du ville kansje innkalle et voldtektsoffer til samtale med forbryteren også? i eks. avhør hos pokitiet? Det blir det asmme

Nei, det blir ikke det samme. Men om en mann har voldtatt eksen sin, mor til hans barn, så kan det hende de ville blitt innkalt samtidig. Fordi de har barna felles.

Selv om bv sitter med saksmappen så kan de ikke alle opplysninger på rams. Hver saksbehandler har en rekke saker å forholde seg til, de kan ikke huske alle detaljer i alle saker. Kanskje har det også kommet inn en ny saksbehandler.

Jeg vet ikke hvorfor de er innkalt til samme møte. Poenget er at man ikke trenger å karre seg opp over en sånn innkallelse. Det er langt mer fornuftig og virkningsfullt å ta en rolig og høflig telefon til bv og be pent om å få endret på avtalen.

Jeg skjønner ikke dette enorme behovet for å hoppe i strupen på bv til enhver tid bare fordi de gjør feil iblant. Som alle andre mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det blir ikke det samme. Men om en mann har voldtatt eksen sin, mor til hans barn, så kan det hende de ville blitt innkalt samtidig. Fordi de har barna felles.

Selv om bv sitter med saksmappen så kan de ikke alle opplysninger på rams. Hver saksbehandler har en rekke saker å forholde seg til, de kan ikke huske alle detaljer i alle saker. Kanskje har det også kommet inn en ny saksbehandler.

Jeg vet ikke hvorfor de er innkalt til samme møte. Poenget er at man ikke trenger å karre seg opp over en sånn innkallelse. Det er langt mer fornuftig og virkningsfullt å ta en rolig og høflig telefon til bv og be pent om å få endret på avtalen.

Jeg skjønner ikke dette enorme behovet for å hoppe i strupen på bv til enhver tid bare fordi de gjør feil iblant. Som alle andre mennesker.

Om du har jobbet med Bv så syns jeg du har en lempfeldig holdning til saker og klienter. Jeg forventer ikke at de skal kjenne detaljene,men om du blir kalt inn til Bv,så er det en grunn. Den grunnen har saksbehandler funnet ut før de sender innkallelse.

Og som du skriver, det kan være en ny saksbehandler, og da er det iallefall en grunn til at saksb. setter seg inn i saken før de sender innkallelse. Noe annet er helt forkastelig. De sitter ikke med en remse med navnpå folk som er inn i systemet og plukker tilfeldig ut hvem som skal møte opp.

Om det er slik ts sier, så er det ille. Jeg snakket med min venn som jobber som sosiionom igår kveld,og kom med dette eksempelet.

Svaret var: En person som er utsatt for grov vold,og må ha voldsalarm pga tidligere samboer, setter man ikke i en slik situasjon.

Om møtet gjelder samvær,eller tiltak for barna,så går det fint an å få ordnet dette uten at de møter sammen. Dessuten har ts dårlige erfaringer fra tidligere møter.

Jeg vet ikke om du forstår alvoret i dette.

Nå er ts en av de som har overlevd grov vold.

Hva om den grove volden hun ar vert utsatt for hadde lemlestet henne for livet, ville din holdning vert den samme?

Det er nok av tilfeller der kvinner hr vert i samme situasjon,som det ikke har gått greit med. Ofte pga at politi ikke har tatt det alvorlig nok,kvinner har bedt om hjelp fra annet hold osv.

Og iallefall en instans som Bv bør ha kunnskap nok til å forstå at slik gjør mN ikke.

Et eks. For ca 2 år siden ble en ansatt på bvkontoret her i landet voldsutsatt og stukket med kniv.

La oss si at ts var på det kontoret og hun ble knivstukkt i møte med en x som var voldelig. Ser du for deg media nå?....

"barnevernet innkalte mor i møte med voldelig x."

Man kan ikke da bruke unnskyldninger som at det var en glipp. Det tyder på at saksbehandler ikke vet hvorfor hun innkaller dette paret. Man kan heller ikke bruke unnskyldningen om at det er enklere for de å ta de sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det så unaturlig at BV kaller inn begge så lenge de faktisk er oppført med felles foreldreansvar?

Jeg forstår ikke helt hvordan denne faren kan ha ansvar for sitt barn, hans historikk tatt i betraktning

Gjest Gjest
Skrevet
Sansynligvis skal det ikke mer enn en telefon til så vil de endre på innkallingen hvis du har voldsalarm.

Her har du en som er utstyrt med voldsalarm, og en kan vel gå ut ifra at bv vet det også.

BV kan vanskleig vite om folk som har voldsalarm, om ikke de varsler fra selv... I dette tilfellet oppfatter jeg heller ikke at ts faktisk HAR voldsalarm i dag, men at hun på et tidligere tidspunkt hadde det.

Jeg har hatt voldsalarm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...