Gå til innhold

Nordmenn i Syden...


Gjest Oppgitt

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som tvinger dem til å reise på cruiset?

Nettopp. Å dra på cruiset er frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest34
Språkskole ja. Min venninne og jeg har vært på språkskole i henholdsvis England og Østerrike i 1970 og 1971 som 16- og 17-åringer. Ja, det var skole det gitt! Foreldrene våre sendte oss i vei i god tro om at vi ville bli vel passet på! Jommen sa jeg smør! Ingen brydde seg vel om oss! Lærerne var på kjøret og det var naturligvis vi også. Vertsfamiliene talte bare pengene de fikk for oss, og dermed var alt i orden.

Ja, det gikk jo rimelig bra fordi verden tross alt tidlig på 70-tallet ikke var så farlig som nå. Moro hadde vi det, men fulle ble vi også altfor ofte. Men det var tross alt den gangen da det ikke var vanlig å helle doping i drinken din og voldta deg etterpå.

Jeg har imidlertid i ettertid alltid sagt at om jeg hadde barn (nå er min mann og jeg selvvalgt barnløse), aldri i livet om de skulle blitt sendt på sommerskole!

Om vi lærte noe av språkene: Ja, vi gjorde vel det, på pubene, bierstubene og diskotekene.

Det har ikke noe med at det var på 70-tallet å gjøre, etter min mening. Jeg var et år i England da jeg var på samme alder som deg, og vi klarte oss da vi også til tross for at dette ikke var på 70-tallet. I likhet med deg drakk vi oss også fulle altfor ofte, men det var ikke i nærheten av slike tilstander som i artikkelen som det er referert til her likevel. Poenget mitt er altså at det har ikke så mye med hvilken tid du leverer i, men hvilke hemninger du har og hvilke forhåndsregler du tar når du drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Kjenner jeg blir en blanding av flau og oppgitt av denne artikkelen.

En ting er de lokale reglene, noe mye verre er foreldre som slipper ungen av gårde, i god tro, så vel som ungdom som tror de er usårbare. Aldri om jeg ville drukket meg så sanseløs som det blir beskrevet her, siden man har null kontroll og er et lett offer for både ran, vold og voldtekt...

Jeg forstår at det er gøy med kropp, klining og bli sett - men det her er bare flaut og harry.

Jeg synes heller ikke noe om den norske russetradisjonen, der det overdrives så veldig. Nordmenn generelt overdriver så ofte - hvorfor ikke være mer moderate? Hvorfor skal det være alt eller ingenting.

Når jeg ser denne vidoen blir jeg minnet om at mange nordmennes oppførsel er som små barns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Språkskole ja. Min venninne og jeg har vært på språkskole.

Ja, det var skole det gitt! Foreldrene våre sendte oss i vei i god tro om at vi ville bli vel passet på! Jommen sa jeg smør! Ingen brydde seg vel om oss! Lærerne var på kjøret og det var naturligvis vi også. Vertsfamiliene talte bare pengene de fikk for oss, og dermed var alt i orden.

Det varierer kanskje med hvor fornuftig man er i utgangspunktet.

Jeg var også på språkreise med en venninne da vi var 15, men vi oppførte oss moderat under eget ansvar. Vi valgte å oppføre oss sivilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største tabben er nok ikke foreldrene som står for. Jeg ville fått lov til å reise til samme sted som i artikkelen da jeg var 18-20, men jeg ville holdt meg unna tilsvarende fest-orgie...garantert!

Det som svikter er jo ungdommenes dømmekraft og konsekvenstenkning (i den grad den delen av hjernen er påslått). Vi har alle sett disse reportasjene før om årene, men det blir glemt dagen etterpå. Dessuten er det alt for mye "det hender ikke meg"-mentalitet blant ungdom OG folk ellers, både når det gjelder trafikk, Sydenbilder, overmodige trampolinehopp om natta, halvnaken hjem alene kl. 5 om natta gjennom den mørkeste parken...

Man er ikke nødvendigvis skyld i noe som skjer i de scenarioene jeg nevnte over, men man må tenke liiiiitt fremover. Bruk belte, pass farten, ikke kjør i fylla, ikke (halv)nakenbilder på facebook, baklengs salto med 12 i promille eller utfordre skjebnen i parken. Leker man med ilden MÅ man være våken til å se hva som KAN skje...

Litt mange, og kanskje litt på kanten, eksempler dette, men det koker uansett ned til det samme; når man når en viss alder skal man skjønne konsekvensen av egne handlinger, full som edru, og at man må ta konsekvensen av de i etterkant...selv om 6-8 år etter endt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det er vel ingen som tvinger dem til å reise på cruiset?

Nei, det er ingen som tvinger dem.

Men synes du ikke ærlig talt at de voksne menneskene som utnytter ungdommer med liten dømmekraft har et stort ansvar?

Når de vet fra tidligere erfaring at ungdommene oppfører seg slik burde de kutte ut disse turene for å beskytte de unge mot seg selv, istedet for å tjene rått på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå at IQ`en din virker langt lavere som bruker tid og krefter på å diskutere henne på KG. Du virker nesten misunnelig på at hun har et sosialt liv.

I verden idag med alt det som for alltid blir liggende på nett og fint kan utnyttes av ekle mennesker, er man nesten mindre begavet hvis man legger ut pinlige bilder av seg selv på nett. Det har ingenting med å være misunnelig på noe slikt.

Sosialt liv kan man ha uten å legge ut pinlige bilder av seg selv på internet. Såå mange ganger det har vært fremme i media om at man ikke skal gjøre det- og tror du noen hører? Tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skole med noen av dem som er med i reportasjen til VG. I ettertid viser de null anger. Tvert i mot så skryter de på facebook over hvor full de har blitt, og at han ene havnet på sykehus. Konsekvenstenking? Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skole med noen av dem som er med i reportasjen til VG. I ettertid viser de null anger. Tvert i mot så skryter de på facebook over hvor full de har blitt, og at han ene havnet på sykehus. Konsekvenstenking? Hva er det?

*Mistanke bekreftet*

(jmfr. tidligere innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
slik blir det når forldrene skal være "kule" og ikke settte grenser for hva ungdommen skal gjøre og ike gjøre, reisebyrå burde sette ned foten og nekte ungdommer under 18-20 å reise alene, fylle reiser er noe mange ender opp med å angre sterkt når de blir gamlere eller allerede når de kommer hjem..

Helt enig. FYLLEREISER kan de angre på når de blir ELDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror du hvirkelig at det bare er folk med lav IQ som kan gjøre idiotiske ting.

En idiotisk oppførsel er ikke påpekt en med lav IQ også de med høy IQ kan oppføre seg idiotisk og gjøre idiotiske ting

Jo, man er tjukk i hue om man legger ut slike ting for at andre skal se, men samme faen det vel. Hvis det går galt så har de jo lært...noe svinn må mann regne med. Det går som oftest bra med slike turer og hvis det ikke gjør det så har de jo lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Oda_*
Helt enig. FYLLEREISER kan de angre på når de blir ELDRE.

Jeg for min del kjenner ingen som angrer fyllereiser til syden.

Selv er jeg nå 46 og var på en såkalt fylletur til Mallorca da jeg var 20. Solte oss og badet hele dagene - drakk og festet hele nettene. Hadde det kjempegøy selvom vi var fulle hele kveldene. Dette er en tur jeg ser tilbake på med stor glede og kan faktisk kose meg med bilder derfra fremdeles.

Mannen min reiste også på såkalte fylleturer til syden på 80-tallet ... har aldri hørt at han angrer. Det er en del av livet .. og noe de fleste går gjennom.

I ungdommen var jeg ute og festet 3 ganger i uken - satt aldri hjemme. Og jeg ser tilbake på ungdomsårene mine som noen av de beste årene i mitt liv. Masse festing, drikking og stadige forelskelser .. kunne ærlig talt ikke tenkt meg en bedre ungdomstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg for min del kjenner ingen som angrer fyllereiser til syden.

Selv er jeg nå 46 og var på en såkalt fylletur til Mallorca da jeg var 20. Solte oss og badet hele dagene - drakk og festet hele nettene. Hadde det kjempegøy selvom vi var fulle hele kveldene. Dette er en tur jeg ser tilbake på med stor glede og kan faktisk kose meg med bilder derfra fremdeles.

Mannen min reiste også på såkalte fylleturer til syden på 80-tallet ... har aldri hørt at han angrer. Det er en del av livet .. og noe de fleste går gjennom.

I ungdommen var jeg ute og festet 3 ganger i uken - satt aldri hjemme. Og jeg ser tilbake på ungdomsårene mine som noen av de beste årene i mitt liv. Masse festing, drikking og stadige forelskelser .. kunne ærlig talt ikke tenkt meg en bedre ungdomstid.

Det du snakker om skjedde for 26 år siden. Hvor vanlig var det med partydop, ufrivillig seksuell omgang fordi man enten er så full at man ikke klarer si nei eller ikke tør si nei fordi "alle andre gjør det", og bilder som blir lagt ut på facebook som familie og arbeidsgiver kan se på for 26 år siden?

Det er ikke å ha vært full folk angrer på. Det er de dumhetene man begår/blir utsatt for i fylla nå for tiden som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*
Det du snakker om skjedde for 26 år siden. Hvor vanlig var det med partydop, ufrivillig seksuell omgang fordi man enten er så full at man ikke klarer si nei eller ikke tør si nei fordi "alle andre gjør det", og bilder som blir lagt ut på facebook som familie og arbeidsgiver kan se på for 26 år siden?

Det er ikke å ha vært full folk angrer på. Det er de dumhetene man begår/blir utsatt for i fylla nå for tiden som er problemet.

Den eneste forskjellen da og nå er Facebook og internett, ellers gjorde vi akkurat de samme tingene.

Vi festet, drakk oss fulle og hadde til og med sex ..

Mannen min som reiste til syden mye mer enn meg i ungdommen sa det her en dag - det er jo akkurat det samme som jeg gjorde da vi reiste til Rhodos, Ibiza, Mallorca - hvem husker vel ikke Hotell 33?

Skal nesten vedde på at de som skriver reportasjene har vært på sånne turer selv ..

At foreldre sender 16-åringer alene på ferie til utlandet er for meg uforståelig - men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
At foreldre sender 16-åringer alene på ferie til utlandet er for meg uforståelig - men det er en helt annen diskusjon.

Men det er jo DET som er greia. De er så unge at de ikke får servert alkohol i Norge. Og så kommer disse barna ned til Syden hvor de får så mye billig alkohol de orker.

Når det gjelder foreldrene, så mistenker dem for å ha mistet kontrollen over barna sine. Det er mange som har det pga. eneansvar for barna, mye jobbing, dårlig samvittighet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere syntes det der i syden var så galt så har dere aldri vært på en privat fest eller et privat nachspiel i norge!

Eller i russland! Der tror jeg dem har sjuke fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis dere syntes det der i syden var så galt så har dere aldri vært på en privat fest eller et privat nachspiel i norge!

Eller i russland! Der tror jeg dem har sjuke fester.

Tviler ikke på det du skriver.

Men det er likevel forskjell på privatfester og cruice og barer som tjener penger på ungdommer som knapt er voksne, ved å sjenke dem snydens i dagevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Disse artikelene er ikke akkurat nye. De havner på forsidene hvert år, og det står akkurat det samme.

Det er selvfølgelig bra å informere folk om hva som skjer der borte, men det er forskjell på fakta og tull. De skriver artikler som er så drøye at de til og med får folk til å tro at man kan få klamydia av å bade i et badebasseng!

Må si de legger utrolig mye vekt på det som er negativt. Og de får det til å virke ti ganger verre enn det det egentlig er.

Har vært i bl.a. Ayia Napa og Magaluf selv, og har aldri vært i nærheten av noe av det dem skriver. Selvfølgelig er det mye som skjer der nede, og det er bra dem informerer, men jeg mener mye av det er overdriving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...