Gå til innhold

Hvordan uttaler dere ordet -

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er jo et PIGGsvin, det kommer jo av PIGGENE!

Det blir derfor feil i mine ører at dyret blir uttalt som PINN(e)SVIN!

Piggsvin kommer av piggene!

Pinnsvin kommer av hva da?....pinner!?!??

-----------

Uten sammenligning forøvrig så heter det LEPPESTIFT og ikke LEBESTIFT!

Skjønner?

-------------------------------------

Forøvrig folkens - dere som "strider" om hva det heter ;)

....legger til en link nedenfor her jeg.

PiGGsvin eller piNNsvin?

Pigger er jo spisse pinner, så det mest riktige er jo så klart spisspinnsvin.

Likte forøvring "pingsvin" veldig godt, som en her oppe sa. Det ga en god klang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pigger er jo spisse pinner, så det mest riktige er jo så klart spisspinnsvin.

Likte forøvring "pingsvin" veldig godt, som en her oppe sa. Det ga en god klang!

"Pinnggsvin" er et bra ord:)

"Piggepinnersvin" er også et alternativ da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg trodde dette var litt dialektavhengig, jeg. Jeg kommer fra Nord-Norge, og der sier alle piggsvin. Mens jeg tror de fleste sier pinnsvin på Østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pinnsvin og piggsvin er korrekt norsk. Pinnsvin er oppkalt etter pinnene (etymologisk: en pinne kunne bety en stift, spiker, nål - engelsk pin) mens piggsvin er oppkalt etter selve spissen (pigg etym: spiss, pik jfr. hakkapik, pikke). På engelsk kalles jo dyret hedgehog - hekksvin; trolig fordi den har en hel hekk på ryggen.

Et godt eksempel på at språket er i utvikling, og når noen ord endrer betydning under årenes gang, kan andre som beholder gammelbetydningen av ordene virke litt uforståelige.

Svin er vel innlysende for de fleste som ser det i levende live. Den minner litt om et lite villsvin, og grynter og oppfører seg som en gris, også. På gammelnorsk het det visst igelkottr, og selv om den gjerne spiste igler, betyr nok igel her spyd eller noe lignende, og kottr betydde opprinnelig noe rundt, men også katt.

På google er begge formene relativt jevnt fordelt. Pinnsvin leder marginalt, men har tilsynelatende flere oppslag på "offisielle" nettsteder. Uansett hva de kalles, er det fasinerende dyr, og de kan bli temmelig tamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt på siden, på grunn av sitatet ditt og fordi dette er språkforumet: Jeg har ei bosnisk venninne som prøvde å forklare noe for meg når det gjalt piggsvin, men kom ikke på hva dyret het. Og ettersom ordet for piggsvin på bosnisk er det samme som for kråkebolle, så prøvde hun å forklare hvilket dyr hun tenkte på gjennom å også forklare hva ei kråkebolle er. Jeg var mildt sagt forvirret over dette piggete dyret som levde både over og under vann. Kjempefrustrert kom det så til slutt fra venninna mi: "Men i alle dager, hva heter dyret da? Det dyret man ofte kjører over!".

"Elg?" kom det fra meg.

Da ga hun opp.

:fnise:

Herlig! Slike misforståelser er fantastisk morsomme. Skulle hatt en egen tråd om det.

Til dagsorden: ellers kaller jeg det dyret dere snakker om for piggsvin.

Jeg vil påstå at ordet pinnsvin er noe de bruker her på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn helt på siden, på grunn av sitatet ditt og fordi dette er språkforumet: Jeg har ei bosnisk venninne som prøvde å forklare noe for meg når det gjalt piggsvin, men kom ikke på hva dyret het. Og ettersom ordet for piggsvin på bosnisk er det samme som for kråkebolle, så prøvde hun å forklare hvilket dyr hun tenkte på gjennom å også forklare hva ei kråkebolle er. Jeg var mildt sagt forvirret over dette piggete dyret som levde både over og under vann. Kjempefrustrert kom det så til slutt fra venninna mi: "Men i alle dager, hva heter dyret da? Det dyret man ofte kjører over!".

"Elg?" kom det fra meg.

Da ga hun opp.

:fnise:

Ha,ha,ha ler meg skakk her jeg sitter :skratte:

.....ELG !!!! ho,ho,ho det er jo sant det da..... :fnise: Forøvrig når du kjører over en elg med piggdekk så blir det jo enda mere riktig :fnise:

:popcorn:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier pingsvin :fnise:

Ha,ha....PINGSVIN..hi,hi ja det var jo enda et alternativ:)

Hvordan sier du Pingvin da? Piggvin? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...