Gå til innhold

Pollenallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

ARgh!!! Jeg har en temmelig tydelig gressallergi, så jeg nyser, snørrer og tårene renner ganske mye om dagen pga dette da. Nå har jeg hatt kjempeflaks denne uka, for det kan virke som jeg har hatt forkjølelse i tillegg...

Uansett, jeg har ikke noe medisin å ta!! Reactine liker jeg veldig godt, som jeg har brukt i mange år, som jeg kan ta sporadisk (jeg har aldri tatt piller hver dag pga de er så forbannet dyre), og likevel få effekt den dagen der. Noen dager passer det bedre å IKKE snørre så mye, andre dager så skal jeg være inne uansett.. så jeg har trivds med den pillen. Eneste jeg har merket er at jeg kan bli tørr i munnen iblant.

Men nei, Reactine er tatt av markedet, er det noen som vet hvorfor?? Virket ikke som apotekdama visste...

Så hun sa at Zyrtec var ganske lik.

Alle 3 dagene jeg tok, så sovnet jeg foran pc, på sofaen, i senga midt på dagen (Skulle bare legge meg ned ved siden av min samboer som alltid legger seg på senga og fjaser når han kjeder seg :fnise:), bare jeg lukket øynene så sovnet jeg omtrent!!! Så jeg får tydeligvis ganske tydelig bivirkning av dette drittpilla..

Og jeg tar snørr + våkenhet, over soving hele tida + svak snørring. Jeg valgte å ikke ta Zyrtec neste dag for å se, og jeg var våken hele dagen! Samme har jeg vært hele uka, våken.

Virket som de bare solgte Zyrtec der jeg var sist. Er det ikke andre piller på markedet?

Noen med samme erfaring med Zyrtec som har tålt en annen type? Lurte på å gå på apoteket selv, men brukererfaringer er tross alt lettere å stole på enn selgere...

Det er vel enda ei stund igjen av pollensesongen også..

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Klart det finnes andre piller - mange av de også.

Men da må du faktisk dra til legen, og det virker ikke som om du har gjort det (siden du bare har råd til å ta piller en gang i blant). Da får du piller på blå resept og alt blir så mye billigere...;) Du kan få piller som ikke skal virke trøttende også.

Du får selvfølgelig mer enn bare zyrtec på apoteket også, men som sagt er det greit å få en blå resept når du først plages mye.

Skrevet (endret)

Reseptbelagt, men strålende: Aerius. Her i huset omtales de som "de små blå" (siden både min far og mine brødre har allergi med meg reagerer folk ofte med et hevet øyebryn :P) og de er strålende.

Edit: Skal nevnes at du ha prøvd to andre typer allergimedisin (usikker på om de må være reseptbelagte eller ikke) før du får Aerius. Aerius forårsaker ikke døsighet, og hjelper og på allergikløe.

Endret av Eplefe
Gjest SmallTalk
Skrevet

Aerius kan du kun få hvis legen din har dokumentert at du har prøvd to andre typer antihistaminer, og at disse enten ikke funket eller førte til plagsomme bivirkninger. I tillegg så må du ha godkjenning fra NAV(?) om at du har fått innvilget Aeruis på blå resept.

Jeg anbefaler uansett en tur til legen. Jeg tåler ingen ting med Cetrizin i (sov i 15 timer i strekk og hadde hangover når jeg våkna), og fikk Loratadin isteden for. Denne merker jeg heldigvis ingenting til, annet enn at den virker mot allergien.

Skrevet

Det finnes mange forskjellige medisiner du kan prøve, Clarityn, Kestine, Polaramin og Aerius for å nevne noen. Jeg er også tilhenger av Aerius, den beste jeg har prøvd, men du må som sagt prøve noe annet først.

Det finnes også andre behandlinger om piller ikke hjelper/ikke hjelper nok. F.eks kan du få kortisonspøyter for å hjelpe deg gjennom sommeren, dette har vært redningen for meg, har gjort det de siste 4-5 årene (men kunne ikke i år siden jeg er gravid). Det er også mulig å få sensitiviseringsbehandling der gresspollenekstrakt blir sprøytet inn i en behandlingsperiode over noen måneder, med etterbehandling i noen år, dette kan gjøre at du blir kvitt allergien for godt.

Men kom deg til lege og få utredning, så får du hjelp til å finne den beste behandlingen for deg.

Skrevet

En pakke med cetirizin "no name" tabletter koster ca 25kr for 100stk på blå resept til info.

1 pakke skal vare ca 3mnd. Så det er ikke akkurat veldig dyrt

cetirizin. Zyrtec sitt virkestoff er også cetirizin, men zyrtec er dyrere, siden det er et kjent merke.

Ta en prat med legen din og fortell hva du opplever med zyrtec. Så finner han noen andre til deg. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for mange nyttige svar.

Jeg har ikke vært hos legen nei, jeg har bare gitt meg selv diagnosen gresspollenallergi basert på at alt renner såpass mye , gjennom hele sommeren. Trenger ikke akkurat 5 år på legehøyskolen for se en sammenheng. Snodig nok så vistes gresspollen-antistoffer på en blodprøve for å undersøke om jeg hadde cøliaki. Det hadde jeg ikke, og eneste blodprøven viste var faktisk gresspollen. Og da reagerte jeg ikke engang!! Det begynte ikke før året etterpå.. Reagere er noe jeg kun har gjort i 3 sommere nå. Kan ikke huske det har vært så ille før jeg flytta østover... Mulig mer/kraftigere gress her?

Får vurdere å gå til legen om ikke apotekfolkene kan anbefale meg noe annet, og da har jeg også prøvd to medisiner.

Gjest Coarvi
Skrevet
Får vurdere å gå til legen om ikke apotekfolkene kan anbefale meg noe annet, og da har jeg også prøvd to medisiner.

Herlighet, gå nå bare til legen med en gang. Det kan godt hende det er mer enn bare gresspollen du reagerer på også (ikke at det har så mye å si for medisinen).

Like greit å få blå resept med en gang, dessuten tror jeg du må teste de to medisinene via legen (du kan ikke bare si til legen at du har prøvd to typer) for å få den flere her har nevnt.

Nei, du trenger ikke 6-årig universitetsutdannelse (5-årig legehøyskole finnes ikke;) ) for å skjønne at du er allergisk, men du trenger det for å skrive ut resepter og for å faktisk TA EN TEST.

Du gjør det mye enklere for deg selv ved å bare dra til legen, jeg var også plaget noen år før jeg fikk fingern ut av ræva og kom meg avgårde...;) Lykke til uansett!:)

Skrevet

Det er legen som må ha skrevet ut de to medisinene ja, det går ikke bare å komme etterpå og si at du har prøvd.

Selv om man ikke trenger medisinutdannelse for å skjønne at man er allergisk, trenger man faktisk det for å finne ut hvilke medisiner som passer best akkurat for deg, og hvordan du skal bruke dem. F.eks har man som regel mye bedre virkning om man bruker det hele sesongen, ikke bare når man merker allergien. Det gjelder heller ikke bare piller, nesespray og øyedråper av forskjellige typer kan også lindre mye. Og som sagt, det er mye billigere å få medisinene på blå resept.

Gjest Gjest
Skrevet

Får man blå resept for sesongallergi nå da?

Skrevet
Får man blå resept for sesongallergi nå da?

Hvis man trenger medisiner i tre måneder eller mer får man det ja.

Skrevet

Dra til legen å få resept, det faktisk billigere å betale for en legetime enn å drive å kjøpe allergimedisin uten resept. Evt kan du få øyedråper og nesedråper også. Jeg tar tabletter, øyedråper og nesedråper hver dag og kjenner ingenting :)

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Anbefaller noe sterkere enn Zyrtec ialfall, i år har jeg brukt Kestine noe som fungerer ganske bra, men skal prøve Aerius neste år.

Btw, noen som vet hvor lenge gresspollensesongen varer?

Skrevet
Reseptbelagt, men strålende: Aerius. Her i huset omtales de som "de små blå" (siden både min far og mine brødre har allergi med meg reagerer folk ofte med et hevet øyebryn :P) og de er strålende.

Edit: Skal nevnes at du ha prøvd to andre typer allergimedisin (usikker på om de må være reseptbelagte eller ikke) før du får Aerius. Aerius forårsaker ikke døsighet, og hjelper og på allergikløe.

Du kan få den på hvitresept også, men merk at du da må betale hele summen selv og vil ikke få pengene refundert om du får den på blåresept senere.

Legen må dokumtere som sagt og sende inn en søknad til Nav om å få den på blå resept.

Skrevet (endret)

Om du barehar problemer med nesen finnes det også nesesprayer. "Hvorfor behandle hele kroppen...?"

Når du først har fått time til legen, tar det ca ti min å få resept.

Til sammenligning: øyedråper med resept 22 kr. Samme øyedråper uten resept 101 kr.

Har også gressallergi, og fikk nettopp resept på noen nye tabletter. Som de ikke har noen steder før i august. Hurra.

Rettpåsak: Hvorfor prøve noe nytt når Kestine fungerer?

Endret av Nausicaä
Gjest Rettpåsak
Skrevet
Rettpåsak: Hvorfor prøve noe nytt når Kestine fungerer?

Pga har hørt mange si at Aerius er enda bedre:)

Gjest Gjest
Skrevet
Pga har hørt mange si at Aerius er enda bedre:)

Men det er ikke sikkert at du har bedre effekt av Aerius. Folk reagerer forskjellig på allergimedisiner, det som er bra for en er ikke nødvendigvis bra for deg.

Gjest miss hil'd
Skrevet

jeg har hatt pollenallergi siden jeg var 13 år og prøvd så å si alt av legemidler som

finnes på markedet, og det er veldig lite som funker av det man får kjøpt på apotek

eller får på resept.

har derimot begynt for 2 år siden med homeopat medisin, blant annet antioksidanter

i tablettform for allergikere og belive me! det virker! begynner å ta 1 -2 tabletter hver dag i januar allerede for å bygge opp immuneforsvaret og når sommeren kommer er jeg helt fin. de koster litt men er tross alt verdt det med tanke på alle pengene man bruker tilsammen på øyedråper, tabletter, nesedråper osv. så det er et tips i hvertfall! evt akupunktur hjelper visst til noen også, og har i visse tilfeller forsvunnet for alltid. verdt et forsøk det også!

Gjest Rettpåsak
Skrevet (endret)

Det beste er vel å vaksinere seg så slipper man det for alltid. Har hatt pollenallergi så lenge jeg kan huske.

Endret av Rettpåsak
Skrevet
Det beste er vel å vaksinere seg så slipper man det for alltid. Har hatt pollenallergi så lenge jeg kan huske.

Skeptisk. Så man kan få en sprøyte som tilfører kroppen en mengde antihistaminer som varer livet ut eller trenger men påfyll hvert år?

Hvorfor får man da ikke informasjon om denne vaksinen når man har store plager med pollen, og har hatt det hele livet?

Fikk alle pollen allergikere denne vaksinen, og hvis den virket på alle, hadde det ikke vært behov for tabletter, nesespray, øyedråper eller kortisonsprøyter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...