Gå til innhold

soppinfeksjon igjen og igjen og igjen og ...

Fremhevede innlegg

Skrevet

ARGH! Den hersens soppinfeksjonen er tilbake. Det er bare to uker siden jeg gjorde meg ferdig med den reseptbelagte kuren (en tablett som skulle svelges, tre som skulle settes inn "der nede" ( en daglig).). Og så er det tilbake igjen!!! JEG BLIR GAAL!! Hva gjør jeg galt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
ARGH! Den hersens soppinfeksjonen er tilbake. Det er bare to uker siden jeg gjorde meg ferdig med den reseptbelagte kuren (en tablett som skulle svelges, tre som skulle settes inn "der nede" ( en daglig).). Og så er det tilbake igjen!!! JEG BLIR GAAL!! Hva gjør jeg galt?

bruker for stramme bukser/undertøy

vasker deg med for sterk såpe

Har på deg vått badetøy

spiser noe du reagere på

spiser mye sukker

har en hormonell ubalanse

kan være mange grunner, men utrivelig det er det!!!

Skrevet

En grunn til at svært mange får ofte sopp er at de prøver å vaske vekk soppen. Ikke vask deg nedentil daglig. Dusj vanlig, helst skal man ikke dusje daglig heller med mindre man er veldig svett eller møkkete. Tørker ut huden osv.

La bare vannet renne over, det føles renere av det også. Ikke gnikk med noe som helst. Skift undertøy daglig om du føler du trenger det.

Har vært borti X antall klara klok innlegg og foruminnlegg der trådstarteren skriver "jeg vasker meg flere ganger daglig, og jeg får likevel sopp", så det er det jeg baserer dette på. Der har da svarene vært "ikke vask deg så mye", og etterhvert forsvinner også soppen..

For mye hygiene er ikke bra det heller :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
En grunn til at svært mange får ofte sopp er at de prøver å vaske vekk soppen. Ikke vask deg nedentil daglig. Dusj vanlig, helst skal man ikke dusje daglig heller med mindre man er veldig svett eller møkkete. Tørker ut huden osv.

La bare vannet renne over, det føles renere av det også. Ikke gnikk med noe som helst. Skift undertøy daglig om du føler du trenger det.

Har vært borti X antall klara klok innlegg og foruminnlegg der trådstarteren skriver "jeg vasker meg flere ganger daglig, og jeg får likevel sopp", så det er det jeg baserer dette på. Der har da svarene vært "ikke vask deg så mye", og etterhvert forsvinner også soppen..

For mye hygiene er ikke bra det heller :)

bruker bare vann (dusj)- sliter likevel.. :(

Skrevet
Bruker du hormonprevensjon?

ja. og vet at det kan være (en av) grunnen(e). Men hvorfor har det gått fint i 2,5 år før? hm....

Skrevet
ja. og vet at det kan være (en av) grunnen(e). Men hvorfor har det gått fint i 2,5 år før? hm....

Ny partner...? Jeg hadde aldri hatt sopp før jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, det er bare et eller annet hos han jeg reagerer på. Hvis jeg er flink og tisser og vasker meg umiddelbart etter sex går det som regel bra, men om jeg slurver (spesielt hvis det er rett før/etter mensen - da bruker jeg jo tampong en uke i strekk, noe slimhinnene åpenbart ikke er vilt begeistret for) kan du banne på at jeg får sopp. Jeg er dog ikke like hardt angrepet som deg, så fort jeg merker symptomer smører jeg med Canesten krem, og da går det som regel over med en gang. Nå har jeg attpåtil klart meg uten i flere måneder.

Gjest gjestkvinne
Skrevet

Etter at jeg sluttet på p-piller - for 8 år siden har jeg ALDRI MER hatt sopp .Herlig !

Bruk kondom - og kutt ut p-pillene .Så skal du se du blir kvitt dette forewer : )

Sæd i seg selv og bakterier fra han - ved hyppig sex - skaper ubalanse i miljøet i skjeden ...og en blir hyppig angrepet av sopp da ...

Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet

Er plaget med det samme som deg, fikk anbefaling av legen min om å drikke Biola - og det hjelper faktisk, i de periodene jeg gjør det, da. Har noe med pH-verdien i skjeden å gjøre.

Skrevet
Etter at jeg sluttet på p-piller - for 8 år siden har jeg ALDRI MER hatt sopp .Herlig !

Bruk kondom - og kutt ut p-pillene .Så skal du se du blir kvitt dette forewer : )

Sæd i seg selv og bakterier fra han - ved hyppig sex - skaper ubalanse i miljøet i skjeden ...og en blir hyppig angrepet av sopp da ...

hm. men det er ikkemoro å bruke kondom, da tenker jeg bare "håper den ikke sprekker" og bare venter på å bli ferdig nesten... Men dette er jammen ikke moro det heller, så kanskje ofre sexlivet litt... ? er ikke gøy nå heller siden det svir!

Samme partner forresten, og ingen andre:)

Skrevet

takk for svar alle sammen!

Synes dette er så flaut, så tør såvidt snakke med legen om det.

Skrevet

Sukker og gjær er forresten mat for candida (sopp). Dersom man holder seg unna det kan man sulte ut candidaen.

Gjest Smaragd
Skrevet
takk for svar alle sammen!

Synes dette er så flaut, så tør såvidt snakke med legen om det.

Bruk kun babyolje nedentil.

Dette gjorde uderverker for min bestevenninne, som i tillegg har vestibulitt/vaginisme.

Hun er MYE bedre nå!

Hun også var kjempeplaget av sopp, og har sluttet på hormonprevansjon grunnet dette.

Skrevet

har en venninne som prøvde å kutte ut alt sukker, gjær og hvitt/lyst mel i flere mnd. uten at det hjalp...

Skrevet
har en venninne som prøvde å kutte ut alt sukker, gjær og hvitt/lyst mel i flere mnd. uten at det hjalp...

å :/ jeg har en venninne som gjorde det og det hjalp, hehe :)

Det kan nok umulig skade å prøve i hvert fall, det verste som kan skje er at du får generelt bedre helse ;)

Skrevet
å :/ jeg har en venninne som gjorde det og det hjalp, hehe :)

Det kan nok umulig skade å prøve i hvert fall, det verste som kan skje er at du får generelt bedre helse ;)

det var jo en positiv innstilling :) men tenk for et slit- du kan ikke kjøpe ferdige supper, sauser eller retter (for de har ofte mel og sukker i seg). Ikke spise brød, ikke spise kake, være verdens særeste gjest (nei, jeg spiser ikke det og ikke det og ikke det. men gi meg en gulrot, så går det bra)

det er forresten ikke full enighet om at mat har så stor innvirkning på det, men jeg synes det virker logisk.

Skrevet
det var jo en positiv innstilling :) men tenk for et slit- du kan ikke kjøpe ferdige supper, sauser eller retter (for de har ofte mel og sukker i seg). Ikke spise brød, ikke spise kake, være verdens særeste gjest (nei, jeg spiser ikke det og ikke det og ikke det. men gi meg en gulrot, så går det bra)

det er forresten ikke full enighet om at mat har så stor innvirkning på det, men jeg synes det virker logisk.

Jeg har sopp i hele kroppen (og for øyeblikket også i munnen, ganske ekkelt) etter å ha gått på 7 (!) antibiotikakurer siden april/mai og begynte på dette matopplegget for 2-3 uker siden. Bestilte også Supergreens og PH-dråper fra USA som jeg drikker 2 liter av hver dag.

Dette med å finne riktig mat fungerer helt fint for meg. Ja, det er utfordrende å finne riktig mat men føles på en måte også litt godt å "tvinges" til å spise riktig. Plutselig blir det helt unaturlig å hive med seg bakevarer, godterier og div ferdigmat i handlekurven. Det går helt fint, og i tillegg raser jeg ned i vekt og får mye mer energi. Så om det ikke skulle virke inn på soppen så har jeg likevel vunnet mye på det fordi hele kroppen stabiliseres :)

Jeg er ganske lite ekspert på hva jeg kan ha i mathyllene på butikken fortsatt men har likevel de siste ukene spist gode middager, supper, salater og snacks. Dessuten gjør Supergreens at jeg så å si aldri er sugen på mellommåltider. Jeg spiser noen gode, sunne måltider til dagen og drikker Supergreens innimellom og magen er helt fornøyd hele dagen :)

Skrevet
Jeg har sopp i hele kroppen (og for øyeblikket også i munnen, ganske ekkelt) etter å ha gått på 7 (!) antibiotikakurer siden april/mai og begynte på dette matopplegget for 2-3 uker siden. Bestilte også Supergreens og PH-dråper fra USA som jeg drikker 2 liter av hver dag.

Dette med å finne riktig mat fungerer helt fint for meg. Ja, det er utfordrende å finne riktig mat men føles på en måte også litt godt å "tvinges" til å spise riktig. Plutselig blir det helt unaturlig å hive med seg bakevarer, godterier og div ferdigmat i handlekurven. Det går helt fint, og i tillegg raser jeg ned i vekt og får mye mer energi. Så om det ikke skulle virke inn på soppen så har jeg likevel vunnet mye på det fordi hele kroppen stabiliseres :)

Jeg er ganske lite ekspert på hva jeg kan ha i mathyllene på butikken fortsatt men har likevel de siste ukene spist gode middager, supper, salater og snacks. Dessuten gjør Supergreens at jeg så å si aldri er sugen på mellommåltider. Jeg spiser noen gode, sunne måltider til dagen og drikker Supergreens innimellom og magen er helt fornøyd hele dagen :)

det glemte jeg også å si.. jeg har også gått på antibiotikakurer, tre i våres. Men det er jo lenge siden? og man skulle jo tro at når man behandler det vekk, kom det ikke tilbake. men joda..

Skrevet

Det som til slutt hjalp for meg, var faktisk aa slutte aa bruke tamponger under menstruasjonen. Etter det har jeg knapt hatt sopp en eneste gang paa tre aar, mens tidligere fikk jeg det til stadighet. Hvis jeg skal bade, stranden eller lignende, bruker jeg Ellen tamponger fra apoteket (inneholder melkesyrebakterier) i noen faa timer, og det gaar greit, men aldri OB eller Tampax mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...