Gå til innhold

~Yrkespresentasjoner!~


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei på dere!

Jeg fikk nettopp en god idè.

Hva om alle her på Kvinneguiden-forumet logget seg ut og skrev et innlegg om yrket sitt i denne tråden?

Jeg vedder på at det er mange her inne som ikke helt vet hvor veien videre skal gå, eller hva de vil bli.

Forslag til ting du kan skrive om yrket ditt:

~hvilket yrke det er

~hvilken utdannelse du har foran yrket

~hva du liker med yrket

~hva du ikke liker med yrket

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

~hvilke egenskaper som må til i yrket

~lønn og arbeidsvilkår

Sett i gang, folkens! La oss hjelpe hverandre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg behøver ikke å logge meg ut, jeg. Mange som vet hvilket yrke jeg har likevel!

Men here goes:

Hvilket yrke det er

Journalist i en landsdekkende avis

~hvilken utdannelse du har foran yrket

To grunnfag pluss Journalisthøgskolen i Oslo.

~hva du liker med yrket

Ingen dager er like. Mye spennende som skjer, og man lærer ufattelig mye spennende. Når vi setter fokus på viktige ting, føler jeg meg også nyttig i den store samfunnssammenhengen. Det er kreativt og spennende å jobbe med mange forskjellige saker. Jeg liker prosessen med å finne ut av ting, er vel nysgjerrig av natur, tenker jeg.

~hva du ikke liker med yrket

At ingen dager er like. ;) Det betyr at du aldri vet hva som venter deg når du kommer på jobb... Jeg har behov for litt stabilitet i hverdagen, og det får jeg ikke så mye av i denne jobben. Ellers er det et voldsomt krav til å prestere hver eneste dag. Det nytter ikke å ha en dårlig dag på jobben - siden alt du gjør på jobb synes veldig godt når navnet ditt kommer på trykk i avisen.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Ja, det ville jeg. Men det er ikke et yrke man bør velge dersom man ikek helt vet hva man vil. Man bør brenne for journalistikken, for å si det sånn. Og for å bli en god journalist må ha også ha det "litt i seg". Vanskelig å forklare, men det krever mer enn å være god til å skrive norsk stil!

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Pågangsmot, omgjengelighet, nysgjerrighet. Du kan ikke være redd for å mase eller virke pågående. Du kan ikke ha telefonskrekk. Du må tenke som en journalist - dette er den vanskeligste. Det betyr at du nesten intuitivt må forstå hva som er nyheten, hvordan en sak skal bygges opp, hvilke kilder som skal spørres, hvilke av deres sitater som er mest hensiktsmessig å ha med i saken osv. Vanskelig å forklare! Du må like å skrive, men behøver ikke ha en glitrende penn. Du kan ikke ha autoritetsangst!! (jeg skal intervjue finansministeren om to-tre minutter...;))

~lønn og arbeidsvilkår

Varierer veldig med arbeidssted. I VG tjener journalistene veldig godt (4-500.000), i de mindre lokalavisene tjener de ikke så godt (250.000). Mange journalister må også gå kvelds- og helgevakter. I tillegg må man tåle å ha litt ubekvem og uforutsigbar arbeidstid. Jeg vet feks aldri når jeg er ferdig på jobben. Og skjer det noe, hender det jeg at jeg må løpe selv om jeg sitter midt i en hyggelig samtale med en venninne eller sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt yrke:

Jordmor på en stor universitetsklinikk.

Utdannelse: Treårig sykepleierhøgskole, fire års praksis som sykepleier, toårig jordmorutdanning derav ett år med turnustjeneste.

Hva du liker med yrket:

Utfordrende, krevende, stiller meget store krav til selvstendighet og ansvarlighet, kontakten med mennesker som befinner seg i en unik situasjon, det er fantastisk spennende, møter et stort mangfold av befolkningen, får ta del i det som for manges vedkommende er det største øyeblikket i deres liv..

Hva du ikke liker med yrket:

Turnusarbeid! Jul, påske, maidager, helger, og laaange nattevakter!

Til tider et svært høyt stressnivå. Redselen for å gjøre feil, det kan få så enormt store konsekvenser.

Lønn står etter min mening ikke i forhold til utdannelse og ansvar.

Vil du anbefale andre å velge yrket ditt:

Helt klart, forutsatt at de passer til det.

Hvilke egenskaper må til:

Evne til å jobbe selvstendig, evne til å takle akutte situasjoner, evne til å tåle stress, du må være tålmodig og utholdende, imøtekommende, kunne inngi tillit og trygghet, du må være tilpasningsdyktig og tolerant, være glad i mennesker.

Lønns og arbeidsvilkår:

Lønn: 300 000 +/-

Jordmor ansatt på fødeavdeling må regne med en del ubekvem arbeidstid. Tredelt turnusordning med dag, aften og nattevakter samt helger og høytider.

Jordmor ansatt i svangerskapsomsorgen jobber bare dagtid med unntak av eventuelle kurs som arrangeres på kveldstid.

Stor fleksibilitet med hensyn til stillingsbrøk.

JEG ER UTROLIG GLAD I JOBBEN MIN!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

~hvilket yrke det er

* Jobber som hotelldirektør på et relativt stort kurs-/konferansehotell

~hvilken utdannelse du har foran yrket

* 2 års praksis som resepsjonist, Norsk Hotellhøgskole i Stavanger, 1 år som resepsjonssjef, 1 år som bookingsjef, 1 år som salgssjef, 2 1/2 år som hotellsjef, og nå har jeg vært direktør i snart 2 år...

~hva du liker med yrket

* Veldig varierte arbeidsdager, kombinasjon av å jobbe med tall, budsjetter etc. og personal, graden av frihet i forhold til å ta mine egne avgjørelser, det å få en organisasjon til å jobbe i fellesskap for å nå bedriftens mål er utrolig givende og spennende!

~hva du ikke liker med yrket

* Å måtte forsvare og forklare dårlige resultat, å ta upopulære avgjørelser (for det MÅ man gjøre), å si opp folk, å permittere o.l.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Absolutt!

~hvilke egenskaper som må til i yrket

* Man må være strukturert og utadvendt, en god selger, ha empati for personalet, være flink med tall, tåle å være upopulær innimellom, evne til å "skjære igjennom" og ta avgjørelser, handlingsdyktig, evne til å se helheter og tenke langsiktig, strategisk

~lønn og arbeidsvilkår

* Jobber stort sett mandag til fredag kl. 08:00-16:00, men er tilgjengelig hele døgnet alle dager! Jobber masse overtid i perioder (f.eks. i forbindelse med budsjettering om høsten), og har mulighet til å være fleksible og ta fri/kortere dager når det passer sånn!

* Lønn varierer nok fra kjede til kjede, og person til person. Personlig har jeg en fastlønn på ca. kr. 500 000, og bonus oppå dette. Bonus kan utgjøre alt fra kr. 0 til kr. 200 000 i løpet av et år...

Kjempeartig og utfordrende jobb! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~hvilket yrke det er

Jeg jobber som sekretær/ resepsjonist i et lite firma (24 stk)

~hvilken utdannelse du har foran yrket

Jeg har tre-årig utd. innen personalledelse (+ litt småtteri før det)

Har ingenting med jobben min å gjøre.

~hva du liker med yrket

Tid til å surfe på KG

~hva du ikke liker med yrket

Kjedelig. Lite å gjøre. Føler meg utnyttig og på vei mot ingensteds.

Like dager.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Tja... Hvis det er et travlere sted med flere ting å gjøre.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Vennlig og høflig. Må kunne smile til kunder/ leverandører og sjefen selv om man ikke smiler inni seg. Må kunne holde orden på ting og tang.

~lønn og arbeidsvilkår

Jeg har 250000,-. Vet ikke hva som er vanlig.

Jobber 8 til 16, 5 uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~hvilket yrke det er

Jobber som web-redaktør i bank. Ansatt i Markedskummunikasjonsavdelinga (puh, langt navn...)

~hvilken utdannelse du har foran yrket

Jeg har cand.mag. fra universitetet med fagene engelsk, tysk og media. I tillegg har jeg en del nettbaserte kurs (feks web-design og Photoshop). Dette er jo bare småkurs da, men kom godt med da jeg søkte jobben.

~hva du liker med yrket

Jobber i en kreativ avdeling. Mye som skjer. Får være med på å utforme kampanjer, profilere bedriften eksternt (da særlig på Internett) og masse masse mer.

Arbeidsdagen er veldig variert. En dag bruker jeg kanskje hele dagen på å utforme nettsider, skrive saker for nett ol. Mens en annen dag jobber jeg kanskje sammen med kolleger i planlegginga av en eller annen kampanje.

~hva du ikke liker med yrket

Av og til kan man bli lei av å skrive om renteendringer, aksjekurser ol. Er jo ingen økonom akkurat ;) Men mine oppgaver er av svært liten økonomisk art da, så skal vel ikke klage. Også skulle jeg ønske det var flere unge på arbeidsplassen :D

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Absolutt! Er topp.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Hmmm, man må ha pågangsmot, like å møte mennesker, kunne jobbe i et hektisk miljø, kunne koble ut verden rundt når det plutselig blir nødvendig å knote med en webside en hel dag mens kollegene snakker om helt andre ting rundt deg (jobber i åpent landskap). Videre må man være litt potet, for selv om jeg primært jobber med web, er det mange andre oppgaver jeg er engasjert i.

~lønn og arbeidsvilkår

Selv begynte jeg på 300.000. Men mulighetene for hyppig lønnsøkning er god, alt avhengig av prestasjon. Er jo dette som er fordelen med det private, at man kan forhandle seg fram til individuelle avtaler.

Ellers får jeg frynsegoder som fri bruk av mobil, mobiltlf dekket av jobben, avisabonnement, pluss at jeg får delta på en rekke kurs og seminarer, noe jeg setter kjempestor pris på. Kursene og sånn skaper variasjon i arbeidssituasjonen, er utfordrende og svært lærerike.

Og til slutt, et stort pluss med jobben er arbeidstida. Fra 8-16 vinterstid, og fra 8-15.20 sommerstid. Og aldri helgejobbing. Herlig. Men, litt reising er det da innimellom, og da går gjerne ettermiddagene og kveldene fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

~hvilket yrke det er

Resepsjonist på hotell

~hvilken utdannelse du har foran yrket

Ingen relevant.Utdannet innen helsevesenet.

~hva du liker med yrket

Ingen like dager. Kontakt med andre mennesker. Får jobbe selvstendig.

~hva du ikke liker med yrket

Gjester som kun ser seg selv og sine behov. Ikke klarer å ta hensyn til andre gjester eller den som er alene på jobb og skal ta seg like godt av hundre mennesker.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Ja, hvis man er utadvent, blid og positiv og ikke redd for å ta i et tak.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Godt humør, kontaktskapende, utadvent, kunne jobbe effektivt og strukturert, klare å ha hundre baller i luften samtidig, ansvarsbevisst, selvstendig, beslutningsdyktig.

~lønn og arbeidsvilkår

Iflg tariffen tror jeg begynner lønnen er på ca 110,-/time. Turnusarbeid. Dag/kveld/helg. Evt. nattevaktsstilling.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket yrke det er

Systemutvikling i en bank

Hvilken utdannelse du har foran yrket

Ingenørgøgskole - datalinje , noen fag og kurs fra Universitetet i Oslo

Hva du liker med yrket

Mange muligheter til alternative jobber - hele tiden noe som skjer , dvs. masse muligheter for faglig og personlig utvikling

Hva du ikke liker med yrket

At man hele tiden må/bør oppdatere seg - kan bli slitsomt i lengden. Hvis ikke man gjør det så risikerer man å sakke akterut og er ikke så fleksibel på jobbmarkedet.

Ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Absolutt!

Hvilke egenskaper som må til i yrket

Evne til å sette seg inn i nye ting , systematisk , fleksibel , samarbeidsvillig +++

Lønn og arbeidsvilkår

Varierer veldig - fra 350 000 - 500 000 +/- , litt avhengig av hvilken bransje man jobber i - man kan fort jobbe mye og da tjener man jo mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Skriver nå her, selv om jeg er ferdig for ever med det.

Yrke

Yrkessjåfør - Vogntog/Lastebil.

Utdannelse

Grunnkurs almenn - Vk1 Transportfag, med to år som lærling. Jeg hadde min læreperiode via forsvaret, i 15 måneder.

Det er også andre veier å få fagbrev på, om man har vært yrkesaktiv i minst fem år.

I dette ligger førerkort klasse CE, truckførerbevis innen relevante klasser, ADR-kompetansebevis i alle klasser, og kranførerbevis. Alt dette har jeg fått gratis via videregående, prislappen ellers havner på ca 80.000-100.000,-

Hva jeg liker

For min del så har jeg hatt en del ansvar og kunne lagt opp dagene mye slik jeg selv ville. Det er for den saks skyld stor forskjell innen alle typer lastebilkjøring - med langtransport så er du lite hjemme, distrubisjon så er du hjemme hver dag og spesialtransport så er det varierende når du egentlig jobber. For min del så foretrekker jeg langturene siden dette er mer avslappende og gir meg muligheten til å bestemme rytmen på dagen selv. Fordelen med distrubisjon er så klart at man kommer hjem hver dag.

Er ikke til å legge under en stol at jeg liker å kjøre, setter pris på å se verden og flytte på meg.

- Miljøet. Det er alltid noen som tar vare på deg, og man er sjeldent alene.

Hva jeg ikke liker.

- Risikoen. Dødeligheten og skadene blant yrkessjåfører er skyhøy. Jeg er selv blitt en del av denne statistikken med varig handicap.

- Å være så utsatt for å være først til ulykker langs veien, og å selv bli innblandet. Du sakl tåle å se mye dritt, jeg har definitivt sett mer enn nok av tragedier og unødvendige uhell.

- Innvirkningen i privatlivet. Kjører du langtransport, så er du nesten ikke hjemme. Og når du er hjemme, så er det for å sove og vaske klær.

- Veiforholdene, vestlandsveiene er beryktet over hele Europa.

- Enkelte bestemmelser og firkanthet. Det er for dumt at man MÅ stoppe bilen selv om man bare er 15 minutter fra bestemmelsespunktet. Avgiftene er også sinnsyke, det skal litt til før man egentlig kan begynne å tjene penger.

- Deler av miljøet. Cowboy'drift og skjødesløst bilhold ødelegger for de som driver seriøst.

Ville jeg anbefalt deg å velge mitt yrke?

Både ja og nei, det er ingen vits i å tro at man skal kunne leve av det resten av livet. Ikke tenk på det om du ikke kan være presis, ikke tåler press eller blir fort sliten. Når ting haster å bli ferdig med, så haster det - og du kan ikke ta det igjen på veien.

Egenskaper som må til

Litt seighet. Man må tåle å være noe ensom ulv, samtidig som man skal fungere i en stor flokk. Serviceinnstillingen er viktig, siden alt henger sammen. Ingen kjede er sterkere enn svakeste leddet, og det bør ikke bli din bit av en levering.

Fysisk styrke. Selv om det er uhorvelig mange tekniske hjelpemidler, så nytter det ikke å bli fisen når du feks må legge på kjettinger i motbakke, mens det snør som f midt på natten, på en fjellstrekning. Da teller minuttene.

Du MÅ også kunne regne matte fort og nøyaktig. Du MÅ kunne språk. Du MÅ kunne data, og det hjelper en hel del om du forstår motor og bil.

En "hel" giring med 46tonn vogntog koster 1,25 kroner. Alt handler om å planlegge.

Lønn og arbeidsvilkår

Det finnes en hel del cowboybedrifter der ute, som er alt annet enn seriøse. Men det finnes den rake motsetning også, slik den jeg idag er ansatt hos. Jeg tjente på det meste 160,- timen på langtransport, og da hadde jeg også tillegg på den tiden jeg måtte tilbringe i bilen mens jeg ikke kjørte. Alt i alt hadde jeg utbetalt straks rundt 23.000,- etter skatt.

Distrubisjonskjøring brakte meg på det meste ca 17.000,- i gjennomsnitt etter skatt pr måned, med varierende overtid. På det værste jobbet jeg enkelte dager fra 9 om morgenen til 9 om kvelden, men da var overtids-betalingen deretter òg.

Som bileier blir hele regnestykket anderledes, da sitter du gjerne med en omsettning over 100.000 pr måned - men du har adskillige utgifter også. Så til syvende og sist sitter du kanskje med det samme som en regulær sjåfør. Det er her urettferdigheten i systemet ligger...

Jeg er glad for at jeg fikk kjøre vogntog, jeg drømte om det siden jeg var liten unge. Min far har kjørt siden han var 16 år gammel, og det virket ironisk korrekt at jeg som ikke traff min far før jeg ble 16, skulle kjøre også.

Men jeg er veldig glad for å være ferdig med det, det er et slit og et ork - og det bryter fort ned når det først begynner den veien.

Men det er mange morgenstunder over fjellstrekningene, hvor jeg har vært helt alene med sol og dyreliv - og jeg har vært sikker på at jeg hadde sett det vakkreste man kunne oppleve akkurat den dagen.

Det samme om vinteren, sjarmen med å tasse over fjellene i nysnø med varm førerhytte kontra kald desembervinter - det er litt forunderlig deilig.

Og jeg elsker å være i bevegelse, spesielt med et ratt mellom hendene.

Du får nok en trailersjåfør ut av traileren, men du får ikke traileren ut av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket yrke det er

Kundebehandler på én av landets tre nummeropplysninger.

~hvilken utdannelse du har foran yrket

3-årig allmennfag.

~hva du liker med yrket

Takknemligheten fra kunder. Pauser og lunsj.

~hva du ikke liker med yrket

Alle dager er like. Ensformig og til tider stressende arbeid. Lite sosialt (de fleste av kollegene mine har jeg faktisk blitt kjent med gjennom Internett..!).

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Som deltidsjobb - ja. Heltid - nei. Selv har jeg jobbet heltid i snart et år. Det eneste jeg har fått ut av dette er at jeg har innsett viktigheten av å ha en skikkelig utdannelse. Å arbeide som kundebehandler resten av livet er definitivt noe jeg ikke kommer til å satse på videre!

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Være blid og hyggelig (det er ikke lov å ha en dårlig dag). Kunne takle vanskelige samtaler (f.eks. selvmordskanidater, berusede personer, slibrigheter og utskjelling). Være rask på tastaturet. Kunne tenke logisk i forhold til søk. Snakke tydelig. Ha relativt gode geografikunnskaper.

~lønn og arbeidsvilkår

Arbeidsvilkårene varierer fra person til person. Noen jobber på dagen, andre om kvelden eller natta. Andre igjen har en kombinasjon av dette. Lønnen synes jeg er dårlig. 98 kr i timen. Timelønnen øker med 2-3 kr dersom man setter over en viss prosentandel av samtalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~hvilket yrke det er

Teknisk tegner

~hvilken utdannelse du har foran yrket

2 år yrkesskole Teknisk tegning

~hva du liker med yrket

Utfordrende, du kan få jobb mange forskjellige plasser (ingeniører, arkitekter, interiør, offshore). Moro å tegne i 3D, tegner for tiden på et større sykehus som skal bygges. Var også med på Gardermoen-prosjektet.

~hva du ikke liker med yrket

Egentlig ingenting. Har interresante oppgaver, flexitid, godt miljø, brukbart betalt.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Absolutt.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Teknisk innsikt og interesse. Jobbe i team, kunne jobbe selvstendig.

~lønn og arbeidsvilkår

Etter noen år 350.000 +/- (og 0 i studielån)

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 2 jobber,men jeg skriver bare om den ene nå.

Hvilket yrke det er

Ass.butikksjef i Vero Moda

~hvilken utdannelse du har foran yrket

En haug av erfaring med kunder/gjester og fra butikk.

3 kurs ved Norges Varehandels Høgskole.

~hva du liker med yrket

Det er utfordrende og man må være kreativ. Ingen dager er like og det er alltid mye å gjøre. Jeg har masse ansvar og det gjør en stor forskjell om jeg er der eller ikke. Min mening og mine avgjørelser påvirker butikken i stor grad. Mye kundekontakt og det å hjelpe andre setter jeg pris på.

~hva du ikke liker med yrket

Det samme jeg ikke liker med noen yrker; jeg tenker for mye på den.

Og i dette tilfeller: klær. Og utseende.

Så jeg føler at jeg har blitt mye mer opptatt av hva jeg og andre gjør med utseeende vårt. På godt og vondt. Slitsomt.

Håper det går over.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Helt klart! Det er kjempegøy,og er ett flott springbrett til andre deler av bransjen.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Man må være kreativ,løsningsorientert,ha smak,være en god selger,tålmodig,ærlig,kunne ta i ett tak,blid,høflig og imøtekommende.

+ 100 ting til.

~lønn og arbeidsvilkår

Dette varierer nok fra butikk til butikk. Noen er på franchise,som der jeg jobber,og vi har sikkert litt anderledes lønn enn de butikkene som styres av Bestseller.

Selv har jeg fastlønn nå og den er litt dårlig. Men det er bare i prøveperioden. Men jeg har 50% rabatt på klær og det kommer jo godt med. :blunke:

Man må påregne litt overtid og være fleksibel. Ihvertfall i min stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på jeg og..

hvilket yrke det er

Eiendomsmegler på boliger

hvilken utdannelse du har foran yrket

Har Eiendomsmegler utdannelse fra Handelshøyskolen BI, samt diplomøkonom utdannelse fra BI.

hva du liker med yrket

Møter mange hyggelige mennesker, får vært litt kreativt, spennende med budrunder, gøy å se mange forskjellige hjem.

hva du ikke liker med yrket

Sjefen min (men jeg har jo vært litt uheldig...) er ikke alltid like gøy å ha visning kvelder og helger..

ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Både og, om du har stå-på vilje, er litt selger og har troen på deg selv, så ja!!

hvilke egenskaper som må til i yrket

Står jo litt over da.. Men man må ha troen på seg selv, være en selgertype, tåle å jobbe mye, utadvent....

lønn og arbeidsvilkår

Er stort sett provisjonsavlønnet, men er du en god megler kan du tjene gode penger. Men det er ikke så lønnsomt å være megler som media skal ha det til. Er mye jobbing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

[b]~hvilket yrke det er

Vekter

~hvilken utdannelse du har foran yrket

Jeg tok et vekterkurs før jeg begynte. Dette er obligatorisk, men en må ikke ha kurset før en begynner å jobbe som vekter. Lovverket sier at en må ha fullført og bestått kurs innen et halvt år. Det er også mulig å ta fagbrev innen yrket.

~hva du liker med yrket

Variasjonen. En kan selv som regel velge hva en vil jobbe med innen vakthold. (mobil, stasonært, senter) En kan også jobbe på flere objekter (steder) dersom en ønsker det, sånn at en slipper å bli leoi av et bestemt sted. En kan også i stor grad styre om en ønsker å jobbe dag/kveld/natt eller turnus. Dessuten så liker jeg at det finnes få kvinnelige vektere! Liker å ha de kjekke, muskuløse mennene i uniform for meg selv! :sjarmor:

~hva du ikke liker med yrket

Ofte kan en føle seg "tvunget" til å jobbe overtid. Mange sjefer viser også liten forståelse ved sykdom.

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Javisst!

~hvilke egenskaper som må til i yrket

En må ha selvtillit, kunne "sjefe" med andre, og tenke klart i stressituasjoner. Ha sterk psyke. Ellers er det også viktig å være snill og hyggelig ----> sørvis-innstillt. Det er ikke noe krav at en må være kampsportekspert, men litt selvforsvar kan være en fordel.

~lønn og arbeidsvilkår

Lønna er ikke allverden. Selv har jeg 3 års ansenitet, og har 110 kr i timen + tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[b]~hvilket yrke det er

Jobbe i NORAD

~hvilken utdannelse du har foran yrket

Hovedfag fra universitetet (samf. fag)

~hva du liker med yrket

Veribetont, reising til spennende steder, spennede å treffe viktige beslutnigner og møte viktige mennesker, muligheter for å jobbe på ambassader i utlandet.

~hva du ikke liker med yrket

Maktesløshet, ser mye dritt og fattigdom, å reise fra lokalansatte når problemene tårner seg opp i utlandet og man kan dra hjem til trygge Norge, mye å gjøre, må diskutere jobben overalt og forsvare bistand i alle sammenhenger, mye å gjøre, mye reising

~ville du anbefale andre å velge yrket ditt?

Ja, men det er SVÆÆÆRT mange søkere til enhver stilling, så det er vanskelig å få en fot innenfor og umulig uten erfaring eller kjennskap til noen.

~hvilke egenskaper som må til i yrket

Ta beslutninger, holde hodet kaldt, høflighet, respekt for kulturelle forskjeller, god i engelsk

~lønn og arbeidsvilkår

Vanlig statslønn, men bra reisetillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...