Gå til innhold

Å si opp en jobb....

Dixie

Anbefalte innlegg

Har jo hatt et par innlegg før ang min jobb situasjon, og har vel bestemt meg for å slutte selv om jeg ikke har funnet annen jobb.... Men jeg gruer meg så innmari... Hva skal jeg skrive i en oppsigelse? Og kan jeg be om å få gå før (har 3 mnd oppsigelse) Hva kan jeg bruke som argumenter for å slippe å jobbe hele oppsigelsestiden? Også er jeg redd jeg ikke vil få en attest/referanse, har jeg krav på det??

Sukk.... :cry:

Om noen trenger en ganske flink, snart arbeidsløs eiendomsmegler, så si i fra......... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

litt vanskelig å svare når en ikke vet noe om situasjonen rundt.. virker jo som om du ikke trives, da er det kanskje greit å si det.. det gjorde jeg en gang jeg sa opp, sjefen hadde forståelse og sa at han mer enn gjerne ga meg gode ref..

er det seriøse folk gir man jo attest uansett..

men dette med oppsigelsestid er en annen sak, men det må du vel nesten ta opp med dem.. ved spesielle situasjoner har man sikker krav på å få gå!!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du sliter litt med å skrive oppsigelse siden du ikke har skaffet ny jobb. Det er alltid lettere å si opp når man har en annen jobb å gå til, da kan man forklare oppsigelsen med høyere lønn og nye arbeidsoppgaver for eksempel.

De gangene jeg har sagt opp jobben, har jeg hatt jobber å gå til. Men jeg nevner ikke dem i oppsigelsen. Jeg bare skriver at jeg sier opp jobben. Så snakker jeg med sjefen før jeg leverer den. Du må ikke skrive noen grunn. Hvis sjefen spør, kan du svare. Hvis årsaken til at du slutter er fordi du ikke liker sjefen din, hadde jeg ikke besvart spørsmålet ærlig. Da hadde jeg funnet en nødløgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gi noen begrunnelse i oppsigelsen for hvorfor du sier opp, men du må nok regne med spørsmål om det, spesielt hvis du ønsker å gå før oppsigelsestiden. Hvis grunnen til at du ønsker å gå har med miljøet, forholdet til sjefen eller lignende å gjøre, så ville jeg ha prøvd å være så ærlig som jeg måtte, men ikke mer.

Sluttattest har du krav på uansett, men arbeidsgiver er ikke pålagt å skrive stort mer enn hvor lenge du har vært ansatt og i hvilken type stilling, evt noe om arbeidsoppgaver om ikke det kommer fram av stillingsbetegnelsen. Så hvis du ønsker å få en ok referanse og attest, så bør du nok ikke bråke mer enn nødvendig når du går.

Arbeidsgiver kan kreve at du går ut de tre månedene oppsigelsestiden varer, men mange er villige til å lempe på dette. Med mindre det er slik at mye arbeid blir liggende ugjort når du slutter, så er det liten vits for dem å holde på en arbeidstaker som ikke ønsker å jobbe der.

Synes du viser guts og ansvar for din egen situasjon ved å slutte i en jobb som du mistrives sånn i. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...