Gå til innhold

førskolelærer!?!?! el sykepleier!?!?!?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest snart student!?!

Jeg har i dag fått tilbud om å begynne på førskolelærer studiet..

Noen som har gått eller går dette? er det gøy? lett el vanskelig studie?

vet det ikke er så lett å få jobb etter endt utdanning for øyeblikket, men dette går vel i berg og dalbaner som alt annet...

åsså står jeg på vent på sykepleie da, litt høyt på ventelisten, men vet jo selvfølgelig ikke om jeg kommer inn..

MEN...Visst jeg kommer inn, hva gjør jeg da.. vet rett og slett ikke hva av disse jeg mest vil gå.. derfor hadde det vært supert med tips fra noen som har gått disse veiene.

Angrer du eventuelt, trives du i jobben, hvordan ligger en an lønnsmessig??

finnes det mange muligheter for videreutdanning inne førskolelærer??

takknemlig for svar :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på førskolelærerutdanningen, og har 1 år igjen.

Studiet er veldig morsomt, men ganske krevende. Det er mye som skal læres, og du utvikler deg mye som person. Du blir bevisst dine egne tanker og holdninger, noe som hjelper deg til å utvikles som en "god" førskolelærer....

Pedagogikk er jo et stort fra som du har i alle tre årene. Det kan være ganske tungt, men med jobbing så går det bra. (Ikke skippertak - det er nesten umulig i det faget)

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive jeg. Du får heller spørre om noe konkret dersom du lurer på noe. (send meg en PM eller en mail, så er du sikker på at jeg svarer - er ikke sikkert jeg husker denne tråden noe mer.. Dårlig hukommelse sånn, skjønner du) :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg verken tatt førskolelærer eller sykepleier. Men vil si litt uansett (som vanlig)...

Jeg vet ikke alle mulighetene som finnes, men det jeg vet er at førskolelærer kan ta spes. ped. og utdanne seg videre innfor spes. ped. Som sykepleier kan du vidrerutdanne seg på litt flere områder: geriatri, kreft, anestesi, jordmor osv. Dessuten vil du jobbe i to forskjellige sfærer. Som førskolelærer med barn i lære og utvikling, og som sykepleier primært i forhold til syke(unntatt hvis du spesialiserer deg i andre retninger f.eks jordmor). Det er her du bør vektlegge hva som passer og interesserer deg, mener nå jeg...

Det vil alltid være bølgedaler, men begge yrkesgruppene vil det alltid være behov for, slik sett tror jeg ikke du vil gå arbeidsleding. Lykke til. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk ja til tilbudet, men stå på venteliste til sykepleier.

I dag er det lettere å få seg jobb innefor helse, men som du selv sier går dette opp og ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takker for svar!!! jeg har 2 små barn selv, så dette vil vel kanskje hjelpe meg en del i førskolelærerutd. har jo vært gjennom en del med dem som jeg sikkert vil få bruk for. ja det er sant at det er yrker som alltid vil bestå i stor grad, så jobb ordner seg nok alltids med litt is i magen..

setter pris på flere svar og jeg.. :P , så visst noen har råd og tips til meg er jeg supertakknemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer, har vært utdannet i 15 år nå i sommer!

I årene som har gått, har jeg kun jobbet i 2 forskjellige barnehager. Jeg har hatt forskjellige typer stilling i barnehagen, og trives i jobben. Heldagsavdeling 3-6 år, korttidsavdeling, småbarnsavdeling 0-3, og åpen avdeling (barn og foreldre) har jeg prøvd over flere år. I tillegg har jeg vært med på å starte opp 2 nye barnehager.

Ellers har du egentlig ganske mange muligheter dersom du velger evt. nødvendig tilleggsutdanning. Du kan f.eks. søke jobb i skole, barnevern, barnevernsinstitusjoner, skolekontor (barnehagekonsulent), styrer i barnehage, leder for SFO i skolen. Det finnes helt sikkert mange andre muligheter også.

Selv trives jeg med de utfordringene hverdagen gir meg, både mht. det å jobbe med enkeltbarn og barnegruppa som et hele, og ikke minst når det gjelder lederansvar for andre voksne. Dette innebærer ansvar, utfordringer, og mange gleder! Foreldresamarbeid er også noe jeg setter veldig høyt, og anser som utrolig viktig!

Man jobber så tett sammen på en avdeling, at man blir rimelig godt kjent etterhvert. Både på godt og vondt. Ettersom jeg i min arbeidshverdag bruker meg selv som et "arbeidsredskap", altså den "jeg er" (formelle kunnskaper, holdninger, tanker og følelser, personlige erfaringer, sterke og svake sider, kommunikasjonsevner, observasjonsevner, samspill, glede og humor, og masse, masse mer) så er i alle fall jeg avhengig av å føle meg trygg sammen med dem jeg jobber tett med!

Det å kjenne hverandre godt er derfor vesentlig for at vi skal kunne forstå bedre hvordan hver enkelt tenker. Hvis mine medarbeidere kjenner litt til hva jeg står for, av holdninger og tanker og mitt pedagogiske ståsted, vil de lettere kunne forstå mine handlemåter og valg av løsninger i ulike situasjoner. Jeg mener ikke at man nødvendigvis behøver å utlevere seg totalt og bli veldig privat for å gjøre en god jobb, men persolig og åpen for innspill og diskusjon er man villig til å være, og man er også nødt til å gi av seg selv i hverdagen.

Førskolelærerstudiet handler også ikke minst om nettopp dette med egenutvikling, og jeg kan underskrive på at jeg fikk med meg mye nyttig kunnskap vedr. dette gjennom de tre årene på lærerhøyskolen.

Pedagogikk er jo også utrolig interessant, og som Chiquita også sa: Dette er et pensum som går over 3 år, så det er et tungt fag. Men utrolig spennende!

Dette var bare noen strøtanker, og kanskje ikke så mye om en førskolelærers hverdag og direkte om arbeidet med barna. Men i alle fall noen tanker om hva som er viktig og hva som bør vektlegges. Så er du glad i barn og trives sammen med andre mennesker, kan førskolelæreryrket absolutt være noe for deg!

Jeg vet i alle fall at min utdanning har vært en god ballast i oppdragelsen av mine egne barn, mange av problemstillingene man møter på som foreldre har man vært grundig gjennom i utdanningen. Dette blir selvfølgelig en ren bonus, og ikke en grunn i seg selv til å velge dette yrket. Kall det gjerne et "frynsegode" (vi har ikke så mange av dem i vår "bransje"...)

For meg personlig hadde ikke sykepleien vært et alternativ, da jeg er rimelig pysete av meg. Og ikke tror jeg at jeg hadde kunnet "venne meg til" mye av det en sykepleier må forholde seg til! All respekt for den jobben! Men sykepleieryrket er nok uten tvil et både spennende, utviklende og givende yrke, på lik linje med andre yrker som er relatert til arbeid med mennesker. At disse yrkene som regel også er dårlig betalt skal vi ikke ta med her... :wink:

Lykke til med yrkesvalget!

Og spør gjerne videre om det er noe du lurer på!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg sykepleier. Da har du større sjanser for å jobbe ekstra - tjene mer! Grunnlønnen er vel allerede høyere enn førskolelærer, og orker du å jobbe til "ugunstige" tider kan du tjene mye penger!!

Men det viktigste er å ha en jobb du trives med. Vil du jobbe med barn, bli førskolelærer. Jeg hadde ikke taklet å jobbe med syke mennesker bestandig.. (Jeg vet man kan velge mellom mye osm sykepleier, men jeg tror ikke jeg hadde klart å få praksis på et aldershjem..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien nå.. Har ett år igjen før jeg er ferdig.

Du må være klar over at denne utdanningen ikke bare er dans på roser. Det er tøft.. Veldig masse og lese, og mye praksis.. MEN det er en veldig interessant utdanning. Du lærer mye, møter mye mennesker ettersom du både har praksis i hjemmesykepleien, på sykehus, i psykiatrien, sykehjem..

Man får oppleve hvordan mennesker har det på godt og vondt.

Jeg ville ikke byttet utdanning for alt i verden.. Jeg har veldig mye igjen for den, men jeg anbefaler deg ikke å begynne på sykepleien om du ikke er helt sikker. Det er mange mange som har sluttet fordi de ikke visste hva de gikk til, og fordi de ikke var sikker.

Det er ikke et kose yrke. Det er ett omsorgsyrke. Hvor du må ha en stor del av medfølelse, empati og ikke minst evne til å jobbe selvstendig på den ene siden og i team på den andre.

Du står direkte under legene på sykehuset og må ta egne valg, du må kunne treffe beslutninger, selv om de fleste beslutninger blir tatt av lege.

Du må være tøff rett og slett. Å du må ha evnen til å kunne legge jobben igjen nettopp på jobb.

Ellers så er de positive sidene mange...

Du får HJELPE mennesker som er totalt avhengig av deg. Du ser resultater og det er en utrolig god følelse... Å du møter mye takknemmelighet... men også mye kjeft.

Tror man lærer seg å bli hardhudet etterhvert.. Å måtte tåle mange forskellige reaksjoner på en dag.

Når alt dette er sagt, så håper jeg at jeg ikke har skremt deg helt fra dette..

Men jeg regner med at du vet sykepleieyrket ikke bare er flott og fint, at der fnnes mye tungt også..

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til.. Hva du enn du velger, går det nok kjempe fint skal du se... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt Skusla ! :P

Er selv førskolelærer, og det du skriver passer veldig godt på oss også. Omsorgsyrker er nemlig ikke den dansen på roser som enkelte ser ut til å tro. Det krever mye, og du må være villig til å blottlegge mye av deg selv for omverdenen.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du har nok rett i alt du skriver skusla... tror nok at førskolelærer utd er lettere å komme gjennom en sykepl.. kluet er litt det at til førskoleutd må jeg kjøre i 1 time for å komme på skole.. sykepl ligger i sentrum her jeg bor.. så sånn fagligsett tror jeg førskole er rettest, men... innen sykepl kan jeg tenke meg å jobbe på føde/barsel og det er nok veldig vanskelig å få jobb der, så man må vel ville mer enn det for å ta den utdannelsen som sikkert krever mye mye lesing.. bare 1 uke til skolestart og nå.. kluet med den lange kjøreturen er at jeg har 2 barn som skal leveres i 2 forskj barnehager før jeg tar fatt på kjøreturen, dermed vil jeg sikkert komme litt for sent på skolen ofte.. vet ikke hvordan de stiller seg til det på skolen, men barna må nå engang leveres før jeg kan gå noen plass... et vanskelig valg må jeg si!!! liker jo arb tiden på førskole best, men trives man som sykepl er det vel greit å gå drittvakter og innimellom!!!! må bare komme med flere innspill, setter pris på det..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...