Gå til innhold

Organisten vil ikke spille annet enn salmer under vielsen...


Tvilling76

Anbefalte innlegg

:cry: :cry: :cry: Det har lenge vært planlagt at min søster skal synge under vielsen. Presten har godkjent tekst og melodi, og igår skulle min søster i kirken for å prøvesynge med organisten, og da nektet han. Han spiller ikke annet enn salmer og klassisk musikk. :cry: (Jeg tror faktisk ikke at organisten kan en eneste note - for han klarte ikke engang å spille begynnelsen på sangen...) Nå står vi her, 8 dager før vielsen uten noen til å spille. Det betyr veldig mye for oss at min søster synger denne sangen under vielsen. Noen som vet hva vi kan gjøre?? Det er snakk om 1 sang - ca 3 minutter.

HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt tanker på morgenen fra meg...

Dere kjenner ikke noen andre som spiller piano som kan hjelpe dere? Evnt går det kanskje ann å leie inn en. Hvis du bor i nærheten av en musikkhøyskole er det kanskje noen studenter der som kan hjelpe hvis du henger opp en lapp (om de da er tilbake fra ferien). Eller om det er en musikkskole (som ikke er stengt nå på sommeren) har de kanskje noen flinke unge pianospillere som kan gjøre dette. Eller er det mulig å bruke for eksempel gitarspill? Synge uten noen instrumenter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tanker på morgenen fra meg...

Dere kjenner ikke noen andre som spiller piano som kan hjelpe dere? Evnt går det kanskje ann å leie inn en. Hvis du bor i nærheten av en musikkhøyskole er det kanskje noen studenter der som kan hjelpe hvis du henger opp en lapp (om de da er tilbake fra ferien).  Eller om det er en musikkskole (som ikke er stengt nå på sommeren) har de kanskje noen flinke unge pianospillere som kan gjøre dette. Eller er det mulig å bruke for eksempel gitarspill? Synge uten noen instrumenter til?

Dessverre, ingen vi kjenner spiller piano. Vi har sendt meldinger til hele omgangskretsen vår i håp om at noen kan hjelpe. Skal prøve å ringe rundt til musikkskoler i nærheten og se om noen er interessert i å tjene litt penger. Gitar går desverre ikke, det må være piano - og man kan ikke synge uten musikk.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller spille musikken på stereoanlegg hvis de har det i kirken da..

Uansett får du ha lykke til :D Kjedelig at ting skjærer seg så kort tid før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har musikken som kun instrumental (søsteren øvde seg på karaokeversjonen for å lære teksten), men vi gifter oss en en liten kirke så stereoanlegg er et "ikke" ord i kirken.

Så utrolig typisk. Alt har gått knirkefritt, og så skjer dette. Får bare trekke pusten godt, og roe ned. Forhåpentligvis ordner det seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis søsteren din har en flott, klar stemme, hvilket hun helt sikkert har, kan hun ikke synge uten instrumenter til? Hvilken sang er det?

Lykke til! Jeg skjønner godt hvordan du har det, har selv slitt innmarri for å få innsalg i kirka som betyr veldig mye for oss. Det er ikke enkelt. Så på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en liten trøst kan jeg si at akkurat dette opplevde vi også. Organisten sa at han ikke kunne sangen (og ville ikke lære dem heller), så vår solist måtte også ut på "det åpne marked" å finne seg en som spilte piano. Heldigvis greide hun å finne en som kunne sangene, og etter en liten øving var de samstemte.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis søsteren din har en flott, klar stemme, hvilket hun helt sikkert har, kan hun ikke synge uten instrumenter til? Hvilken sang er det?

Lykke til! Jeg skjønner godt hvordan du har det, har selv slitt innmarri for å få innsalg i kirka som betyr veldig mye for oss. Det er ikke enkelt. Så på! :D

Hun sang 4 strofer i mitt utdrikningslag forrige helg, og alle begynte å gråte. Hun var så utrolig flink. Sangen er "I belive in you and me" med Whitney Houston. (Den hun synger i "A Preachers Wife").

Se her:

Melodi - Den er mye flottere på piano enn keyboard...

Tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten trøst kan jeg si at akkurat dette opplevde vi også. Organisten sa at han ikke kunne sangen (og ville ikke lære dem heller), så vår solist måtte også ut på "det åpne marked" å finne seg en som spilte piano. Heldigvis greide hun å finne en som kunne sangene, og etter en liten øving var de samstemte.

Ønsker deg lykke til!

Godt å høre at det ikke bare er jeg som har dårlig erfaring med organister..., men det er selvsagt veldig kjedelig når slikt skjer... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg sang i bryllupet mitt. Hun hadde litt problemer med å få organisten til å spille piano, men hun har verdens beste overtalelsesevner. Hun tok en prat med presten, som så snakket med organisten og til slutt gikk organisten med på å spille likevel! Kanskje dere kunne ta en prat med presten og si at det betyr veldig mye for dere å høre denne sangen i kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg sang i bryllupet mitt. Hun hadde litt problemer med å få organisten til å spille piano' date=' men hun har verdens beste overtalelsesevner. Hun tok en prat med presten, som så snakket med organisten og til slutt gikk organisten med på å spille likevel! Kanskje dere kunne ta en prat med presten og si at det betyr veldig mye for dere å høre denne sangen i kirken?[/quote']

Vi har allerede snakket med presten, og han har godkjent tekst og melodi. Presten tilhører den kirken vi sogner til, mens organisten kommer fra den kirken vi skal gifte oss i... Min søster har snakket med organisten flere ganger, og han nekter å spille. Jeg er derfor temmelig sikker på at han ikke kan noter. (det er ikke unormalt at de spiller på gehør...) :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det er nok slik at organisten bestemmer selv hva h*n vil spille. Det står på www.kirken.no[/quote']

Det var det jeg antok. Har nå sendt ettpar mailer til noen musikklærere (søkte på Gulesider) i Oslo i håp om at de kan hjelpe.

Venter håpefullt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd dette skulle skje.....!!

Men har du forsøkt og ta kontakt med noen andre kirkesamfunn?? De kan hende har organister og pianister både til "vanlig" spill på Gudstjenester og ofte til kor i kirkene også...Vet iallefall at i vår by er det ofte yngre pianister/organister som med glede tar slike oppdrag...ikke er de spesielt dyre heller....

Kjenner ikke spesielt godt til dette i Oslo, men jeg kan tenke meg at i Frelsesarméen ved Templet-"menighet"(mener det er der Hovedkontoret ligger) eller Metodistkirken (www.metodistkirken.no) iallefall kan hjelpe deg vidre med tlf nr til de lokale menighetene.....

Vel....bare et forslag....uansett: Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt medlidenhet med organisten da, de får visst betalt kun for den tiden de spiller, ikke for de timene det kan ta å lære en ukjent sang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha litt medlidenhet med organisten da' date=' de får visst betalt kun for den tiden de spiller, ikke for de timene det kan ta å lære en ukjent sang...[/quote']

Det er greit, men vi har tilbydt å betale det det koster (da de skulle øve sammen etc) - så da syns jeg ikke det er en god unnskyldning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...