Gå til innhold

Hvilken bil skal vi kjøpe?

Gjest Gjest_Therese_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Therese_*

Hei! Vi ser etter ny familiebil. Vi er meg, mannen min, 1 barn + en golden retriever. Bilene vi foreløpig vurderer er Skoda Octavia eller Toyota Avensis. Vi ønsker oss en stasjonsvogn med litt plass i bagasjerommet, helst med automat og diesel, men bensin går også bra. Vi ønsker å gjøre et godt bruktbilkjøp, og kjøpe en bil vi kan ha glede av i mange år.

Vi har tenkt minst 2001 mod, og vil helst ikke bruke mer enn 200 000 på bilen.

noen som har noen tips til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått for Avensis og, om jeg måtte velge mellom de to du nevner. Toyota har på en måte blitt det gode gamle valget. :fnise:

Volvo V70, Audi A6 er kanskje noe å titte på.

Endret av pittie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, kjempelett. Feks på Finn.no.

Tja, en på 199k eksklusivt avgifter er vel kanskje ikke akkurat under :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ArneP
Vi heller veldig mot Avensis nå :) Men hva med Touran?

Jeg prøvekjørte en Touran for noen år siden og det føltes som å kjøre en varebil.

Ulempen med Avensis er at "alle" andre har det. Jeg har faktisk to ganger sett folk utenfor kjøpesentere som klør seg i hodet og lurer på hvorfor de ikke kommer inn i Avensisen sin, bare for å oppdage at det er feil bil og at deres identiske Avensis står litt lengre bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

vi har en toyota avensis (automatgir) 2003 modell og er godt fornøyd med den.. Veldig god å kjøre og bruker sparsommelig med bensin. Har stor bikkje (en golden hann hund) som har bur bak i bilen. Har også fått plass til TFK vogn ved siden av...

Mannen min er bilmekaniker og stor tilhenger av Toyota som bilmerke fordi det som oftest er litt mindre problemer med de bilene i forhold til mange andre modeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Du får en splitter ny Skoda Fabia stasjonsvogn for 200'.

Vi hadde det før og kjøpte en helt ny en nå, kjempefornøyd med bilen, det er herlig å kunne kjøpe og ha råd til en NY bil og den nye modellen er også mye større i bagasjerommet enn den forrige modellen.

Måtte vi hatt en større bil (kun ett barn men digert barnesete og vogn) hadde vi nok kjøpt en Ocatvia, da hadde det blitt en brukt en, men du får likevel mye bil for pengene.

Og for den som ikke har fått det med deg - Skoda er ikke hva det var :biggrin: Vi er kjempeformøyde. Kjenner også fler som har Skoda, og har de en modell fra de siste fem år er det bare godord å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne noen,

Ford Mondeo,

Peugeot 407 Sport,

Renault Megane,

Volkswagen Golf TDI eller Passat,

Opel Astra Cosmo,

Mercedes-Benz B-Klasse eller C-klasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en splitter ny Skoda Fabia stasjonsvogn for 200'.

Vi hadde det før og kjøpte en helt ny en nå, kjempefornøyd med bilen, det er herlig å kunne kjøpe og ha råd til en NY bil og den nye modellen er også mye større i bagasjerommet enn den forrige modellen.

Måtte vi hatt en større bil (kun ett barn men digert barnesete og vogn) hadde vi nok kjøpt en Ocatvia, da hadde det blitt en brukt en, men du får likevel mye bil for pengene.

Og for den som ikke har fått det med deg - Skoda er ikke hva det var :biggrin: Vi er kjempeformøyde. Kjenner også fler som har Skoda, og har de en modell fra de siste fem år er det bare godord å høre.

Tusen takk for et godt tips!! Denne bilen hadde jeg ikke tenkt på en gang. Her har man mulighet til å få en rimelig bil ser jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest1

Bare til orientering, så regnes Octavia og Avensis størrelsesmessig for å være i forskjellige "klasser".

Avensis er blant de store stasjonsvognene, sammen med f.eks. Ford Mondeo, Opel Vectra, VW Passat etc, og blant premiumbilene finner du f.eks. Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og med litt godvilje kan vi også plassere inn Skoda Superb (den kommer straks som stv, men er i beste fall kvasipremium).

Octavia er bygget på samme lest som Golf stv, og er i samme klasse som f.eks. VW Golf stv, Opel Astra, Audi A3 stv/A4, BMW 3-serie etc. Dette gjør altså at lasteplassen på Octavia er en smule mindre enn det du finner på f.eks. Avensis, men når det er sagt så er nok Octavia blant de bilene i sin klasse med mest plass.

Hva gjelder Skoda så kan det også være gøy å vite at VAG-konsernet består av Skoda, VW og Audi - hvilket gir dem gode muligheter til å differensiere seg mot ulike deler av markedet. Skoda er entry level, VW i midten og med Audi som premium-alternativ.

Gitt deres budsjett, så blir det neppe aktuelt med premiumbil, men dere bør bestemme dere for størrelse, og kikke etter biler i den klassen. Vi kjøpte bil for tre år siden, og for oss var det Passat, Mondeo, Avensis og Vectra det sto mellom.

Valget falt til slutt på sistnevnte, først og fremst fordi vi fikk en bra deal, men det var nok også den bilen vi helst ville ha pga størst lasterom og utrolig god plass i baksetet (hvilket lar deg ha bakovervendt barnesete uten at det blir for trangt).

De store stasjonsvognene, og da særlig de med diesel, har vært kjent for å holde seg godt i pris de første leveårene (trolig fordi det er få i denne kundegruppen som bytter ut bilen med en gang), men hvis man går noen årsmodeller bakover så skal det være mulig å finne en god deal, og da også på en bil med litt mer motorkraft enn den minste strikkmotoren.

Du bør også være obs på at både Passat, Mondeo, Avensis og Vectra har kommet i helt nye modeller i senere år (Vectra er sågar helt erstattet), så det er viktig at du sammenlikner epler med epler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Linda_*

Mazda vet jeg ikke så mye om.. Men anbefaler Skoda her..

Har selv en 2003 modell Oktavia som nå har gått over 220 000 km altså ganske mye, og er fortsatt i kjørbar stand. Det synes IKKE på bilen at den er gått så mye verken innvendig eller utvendig. Og i følge en mekaniker som gikk over bilen, var den også i god stand. Så har vært SUPERfornøyd med Skoda her!

Plassmessig er ikke baksete beregnet for flere enn to personer over lengre strekninger, men bagasjerommet er innredet praktisk etter min smak med flere rom på sidene.

Skal man ha stasjonsvogn som større og mer komfortabel enn den så er V70 tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har en Skoda Octavia, og er kjempefornøyd. Syns det er veldig god plass i bagasjerommet. Foreldrene mine har også en octavia og veldig fornøyde. Søskenbarnet mitt har en annen bil og ble overrasket over hvor god plass det er i bagasjerommet på octaviaen.

Og hvis du skal kjøpe brukt og søker på finn, så kommer det opp mange biler. For selv om Skoda har blitt veldig bra biler, er det ikke det som er førstevalget til de fleste. Og man får dem billigere enn mange andre. Vi betalte litt over 100' for en 2003 modell. Og da hadde den gått noe over 140 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...