Fioletta Skrevet 9. juli 2009 #41 Skrevet 9. juli 2009 16 mnd mellom våre, og det har gått kjempefint. Har ikke hatt størstemann i barnehage. Jeg har hatt den innstillingen at størstemann må få fortsette sitt liv som normalt. Og babyen har ikke hindret oss i å være ute og leke eller dra til byen og handle. Babyen må bare bli med på det som er. Men uten bæresjal hadde ikke dette blitt lett!! Storebror er veldig aktiv, og elsker å være ute og løpe og klatre. Når babyen kom trengte han endel hjelp da han ikke var så stødig på foten, og hadde jeg ikke hatt begge armer fri, ville dette blitt mer tungvint. Så det anbefales virkelig! Og tvillingvogna vår står i boden, og har ikke vært mye i bruk... Nå er storebror 2 år og minstemor er 8 mnd. De er så begeistret for hverandre. Minstemor krabber etter storebror hvor enn han går, og selv om fortvilelsen er stor når hun krabber i stykker hele duplohuset eller tar med seg lokomotivet til Briojernbanen, så vil han alltid være i samme rom som lillelsøster. Vi har heldigvis sluppet unna sjalusi, tror det er noe i det du sier om at jo mindre de er når de får småsøsken, jo mindre forstår de av dette med hva det betyr at det kommer en baby i huset. Som andre har sagt her også, så er det med søvn selvfølgelig viktig. Litt avlastning iblant er gull verdt! For slitsomt er det selvfølgelig til tider! Spesielt nettene i begynnelsen. Så her i huset har far måtte stille opp på nettene selv om han har gått på jobb på morgenen. (det gjelder når storebror har vært våken, for han har aldri vært noen sovegutt, og jeg lå med babyen på puppen) Lykke til!!
Erle84 Skrevet 9. juli 2009 #42 Skrevet 9. juli 2009 Hei Har ikke lest gjennom alle svarene her, men tenkte jeg skulle kommentere bæresjal! Et elastisk bæresjal som f.eks. moby wrap er veldig enkelt å ta på, og du kan bære på forskjellige måter i en og samme knyting - ungen er lett å ta ut og inn. Jeg klarte det uten hjelp og etter kun å ha sett en instruksjonsvideo på you tube på aller første forsøk og følte meg som verdensmester i det med en gang! Barnet kan bæres i dette i flere år. Det som er greia med bæresjal er at kun feil knyting er "farlig" - med f.eks. bæresele er det flere punkter som kan ryke. Bæresjalet er ett stort stoffstykke. Og det er IKKE vanskelig å knyte det. Dessuten får man ikke vondt i ryggen. Her koster det bare 400: http://sprelle.no/Catalog/SleepyWrap Tvillingvogn, brukt, kan finnes svært billig på finn. Når det er sagt ville jeg heller satset på bæresjal til minstemann og vogn til største når du skal på tur heller enn søskensete eller lignende. Bæresjal er mye enklere, og da kan største sove i vogna og alt. Vet om mange som har byttet ut vogn med bæresjal etter å ha prøvd det. Eneste er at det kan bli varmt på sommeren, men nå får jo ikke du barn midt på sommeren heller! Noe som også er veldig bra med sjalet er at du får to hender fri til å gjøre ting med eldstemann. Dessuten blir yngstemann sannsynligvis veldig fornøyd av all kroppskontakten Det er 11 mnd mellom brødrene mine, og det har gått veldig veldig bra. Der var eldste så baby når yngste ble født at han egentlig ikke skjønte så mye av det. Men viktige stikkord er rutiner, takk ja til hjelp, sørg for enkle løsninger på ting og la mannen vaske hjemme når han er ferdig på jobb. For du kommer til å ha hektiske dager de første ukene!
jolie Skrevet 10. juli 2009 #43 Skrevet 10. juli 2009 Hei Har ikke lest gjennom alle svarene her, men tenkte jeg skulle kommentere bæresjal! Et elastisk bæresjal som f.eks. moby wrap er veldig enkelt å ta på, og du kan bære på forskjellige måter i en og samme knyting - ungen er lett å ta ut og inn. Jeg klarte det uten hjelp og etter kun å ha sett en instruksjonsvideo på you tube på aller første forsøk og følte meg som verdensmester i det med en gang! Barnet kan bæres i dette i flere år. Det som er greia med bæresjal er at kun feil knyting er "farlig" - med f.eks. bæresele er det flere punkter som kan ryke. Bæresjalet er ett stort stoffstykke. Og det er IKKE vanskelig å knyte det. Dessuten får man ikke vondt i ryggen. Her koster det bare 400: http://sprelle.no/Catalog/SleepyWrap Etterhvert som barnet blir tyngre vil sjalet sige, så jeg vil ikke anbefale å bære en to-treåring i det. Men om man har et elastisk sjal med et uelastisk panel (fx MobyD) kan man bruke det vesentlig lenger. Da kan man også bruke det på ryggen, noe som ikke er anbefalt med et hel-elastisk sjal. For egen comfort anbefaler jeg at man går over til et vevd sjal ettersom barnet vokser til.
Gjest imli Skrevet 10. juli 2009 #44 Skrevet 10. juli 2009 Kommer nok til å satse på et sånt sjal ja. Hvilket anbefaler dere? Og hvor får man kjøpt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå