Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 7. juli 2009 #21 Skrevet 7. juli 2009 Tvillingvogn anbefales på det sterkeste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om eldstemann vil tusle litt, så har man da i tillegg god plass til matvarer eller strandting eller hva man skulle trenge. Det er 2,4 år mellom våre barn, og denne vognen ble brukt masse. Også på ferier i syden etc. Deilig å få barna til å sove i vognen! (Søsken-brett, stå-brett, kjøpte vi også. Dette ble ALDRI brukt)
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #22 Skrevet 7. juli 2009 Bare for å kverulere litt. Om du skal kjøpe både ståbrett og søskensete, så kommer dere nesten opp i samme sum som en brukt tvillingvogn på finn.no. Jeg ville absolutt tenkt litt nærmere over det. OG om du ikke har barnehage, så kanskje du har noen andre som kan passe største en dag annenhver uke, eller så? Eller at mannen tar med begge barna ut i noen timer en ettermiddag i uka, slik at du får hvilt? Jeg er veldig opptatt av hvile, men det er også veldig viktig. Man kan føle seg som en supermamma der og da, mens man i ettertid kan se hvilken "galskap" det egentlig kunne være Jeg aner ikke hva det koster jeg, men nye tvillingvogner koster vel 10.000, så jeg regner ikke med å få kjøpt en brukt til tusenlappen liksom Men kan jo selvfølgelig sjekke det ut. Barnehage blir det ikke nei, men moren min jobber skift (annenhver uke dagtid og annenhver uke kveldstid) så godt mulig jeg kan få henne til å ha størstemann en dag eller to den uka hun har fri på dagtid Og forhåpentlig vil mannfolket stille opp... Hva er dere andres erfaringer med det? Er litt redd det blir sånn at jeg er mamma for babyen, og han er pappa for storebror liksom... At vi får hver vår unge... For han var ikke veldig flink til å ordne med første barnet da han var nyfødt (selvfølgelig vanskelig når ungen krevde å henge i puppen "døgnet rundt") men har blitt flinkere og flinkere etterhvert som ungen har blitt større. Jeg er også veldig opptatt av hvile, å få nok hvile og søvn er jo alfa omega når man har små barn... Merker jeg tåler utrolig mye mer når jeg har fått sovet nok. Så tips til hvile og soving får jeg aldri nok av
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 7. juli 2009 #23 Skrevet 7. juli 2009 Vi betalte 1 200,- for vår tvillingvogn. NY!! Tilbud, men allikevel. Disse vognene er ikke dyre. Besteforeldre passe eldstemann en dag pr. uke? Far fordele permisjonen slik at han kan ta fri fra jobb en dag pr. uke? Tips til flasker - som fungerte helt genialt for oss. Kok flasker. Kok opp vann, og fordel i flaskene (f.eks 6 stk). Mye vann i den ene, og mindre og mindre i de andre. Kok opp vann i termos. Når du heller i den første flaska (den med mest vann i), vil den bli passe temperert (her må du prøve deg frem). Utover dagen blir vannet i termosen kaldere, og da trenger du dermed mindre romtemperert vann i flasken. Altså: Mye, mindre og mindre ferdig vann i flaskene utover dagen. Litt vanskelig å forklare, men håper du forsto. Min venninne kopierte denne "oppskriften" og det fungerte perfekt.
Chiquita Skrevet 7. juli 2009 #24 Skrevet 7. juli 2009 på finn.no er det over 60 treff om du søker på tvillingvogn, og begrenser prisen opp til 999,- Så det finnes billige tvillingvogner, som ser veldig bra ut
Pasha Skrevet 7. juli 2009 #25 Skrevet 7. juli 2009 på rudo får du tvillingvogn til 1790 kr.. kjøper du en mykbag til minsten så har du en helt ny vogn til under 2000kr.
Gjest Mamma til 2 tette Skrevet 7. juli 2009 #26 Skrevet 7. juli 2009 Hei! Jeg fikk gutter med 15 mnd mellomrom, og klart det ble litt strev, men slett ikke så mye som en skulle forvente. (Kan ha noe med at elstemann var ganske rolig av seg) Men som ovenfor: Tvillingvogn er et must, og med delt rygg. Så kan minstemann sove uansett om den største er våken el sover. Kjempepraktisk -hadde ikke klart meg uten. Og ang sjalusi: Min erfaring er at førstemann var så liten at han fort glemte at han hadde vært alene med mamma/pappa -overhodet ikke sjalu. Og hvis eldstemann er veldig aktiv når du skal amme, sett på en film, finn fram en bok etc. Noe som fenger skikkelig, så går matingen greit. Når ungene blir litt større er du veldig heldig, for ungene dine har alltid en lekekamerat for hånden. Mine to er iallfall veldig knyttet til hverandre, svært sjelden antydning til krangling. Og veldig liten tid til å kjede seg. Nå høres dette ut som den rene idyll, men det trenger faktisk ikke å bli så ille. Alt avhenger av hvor rolige barna dine er/blir. Masse lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #27 Skrevet 8. juli 2009 Mellom mine 2 gutter er det 20 mnd. En ting jeg fort ble klar over var at du får aldri den samme spedbarnstiden med nummer 2 som du gjorde med nummer 1. Jeg fant også veldig fort ut at nr 2 måtte passes inn i de rutinene som allerede var på plass. Min yngste er født i desember, og den første 1,5 uka brukte jeg vogn og akebrett, eller 2 vogner. Minstemann fikk da rs virus og ble lagt inn på sykehuset. Da vi ble skrevet ut, var første stopp barneutstyrsbutikken for å kjøpe søskenvogn. Dette er 7 år siden og jeg gav totalt 4400 kr for vår, med bærebag. Kjøpte samme merke som kombivogna slik at bærebagen passet i begge vognene. Den vogna angret jeg aldri på at jeg kjøpte, selv om jeg egentlig ikke hadde råd. Matingen foregikk samtidig som eldstemann spiste. Mye enklere med 1 felles måltid for begge barna enn 2 rett etter hverandre. Jeg er heller ikke enig i at man skal hysje på den eldste for at minstemann skal sove. Her er begge ungene vendt til å sove i bråk. Eldstemann i form av både radio og tv på normalt lydnivå i tillegg til samtaler. ( bodde den gang i 1roms leilighet). Minstemann sovnet til radio og eldstemann som lekte. Disse ungene har godt sovehjerte og våkner ikke av hver minste lille lyd. Men hvordan det blir for dere, er egentlig litt hva dere gjør det til selv. Selv med minstemann som har astma og allergi og eldstemann med ad/hd og asperger, kjenner jeg ikke igjen alt som blir skrevet her. Jeg har aldri måttet stå å lage middag med babyen på armen. Ikke hadde jeg noen far som kunne hjelpe til så forferdelig mye heller. Den lille fritiden han hadde ble brukt til lesing i forbindelse med utdanning, og ellers jobbet han. Da han var ferdig med utdannelsen jobbet han langt hjemmefra og var bare hjemme annenhver helg til eldstemann var 4 år. Det er nok en del strevsomme ting jeg muligens har fortreng i ettertid. Men jeg husker veldig godt at jeg savnet litt tid til meg selv. Mine to some i dag er skolegutter, er veldig nært knyttet til hverandre. En lekekamerat er bestandig i nærheten, men de kan også noen ganger være hverandres værste fiender. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #28 Skrevet 8. juli 2009 Når man får en ny baby virker plutselig de barna man har fra før så store. Ikke glem å la de som er større få lov til å være små. Av og til har også de behov for å være "baby" og bli dullet og kost med.
jolie Skrevet 8. juli 2009 #29 Skrevet 8. juli 2009 Må få presisere at ammematlagingen med en arm nok mer var avbrytelser midt i ammingen for å hjelpe storesøster med noe; tørke en klissete hånd, åpne en banan etc. Jeg har nok ikke lagd en hel middag med ungen på puppen, men jeg har rørt litt i grytene (med ungen vendt fra komfyren selvfølgelig). Så det ble feil formulert av meg, sorry. Elastiske bæresjal får du kjøpt brukt for en billig penge. Et MobyWrap koster rundt 450 nytt, men på finn eller tettinntil.no kan du finne dem til 300 og under. Jeg bar i elastisk til eldste var 8 mnd. Hun var fortsatt ikke særlig tung da, men såpass "mobil" at det var litt slitsomt (bøyde seg liksom til sidene i sjalet og siden det ga etter ble det tungt for meg). Tenker det er normalen å bære babyer til det er 5-6 måneder i et elastisk sjal. Et vevd sjal kan du bruke så lenge du orker. Jeg bærer mine i det enda - de er 2 og 3 år. Her er det både billige og dyre sjal - og mange lengder. Jeg vil anbefale å kjøpe et mellomtykt brukt sjal i en lengde som passer deg. Jeg trenger 4,6 meter for å få til alle knytinger med en baby, men om man er mindre av str er nok 4 el 4,2 mer enn nok. Jo tynnere et sjal er, jo lettere er det at bæringen kan bli vond om man ikke har litt sjalerfaring fra før. Men hør på tettinntil om du ikke kan slenge deg med på et treff i nærheten av der du bor, så får du prøvd litt forskjellig.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 8. juli 2009 #30 Skrevet 8. juli 2009 Jeg aner ikke hva det koster jeg, men nye tvillingvogner koster vel 10.000, så jeg regner ikke med å få kjøpt en brukt til tusenlappen liksom Men kan jo selvfølgelig sjekke det ut.Du MÅ ha tvillingvogn! Og de koster ikke 10 000 ny altså. Du kan få dem brukt for 500 til 1000 kroner hvis du er heldig. Finnes ofte til rundt 1000-lappen på Finn.
Pasha Skrevet 8. juli 2009 #31 Skrevet 8. juli 2009 Du MÅ ha tvillingvogn! Og de koster ikke 10 000 ny altså. Du kan få dem brukt for 500 til 1000 kroner hvis du er heldig. Finnes ofte til rundt 1000-lappen på Finn. Nei, man MÅ ikke ha tvillingvogn. Det er hva man gjør det til selv. Hadde jeg fått unger nære hverandre i alder så hadde jeg bært den ene og trillet den andre. og skulle vi ut på tur hele familien så hadde jo jeg og mannen trillet hver vår unge. Eneste gangen jeg ville ha brukt tvillingvong var vist jeg faktisk fikk tvillinger. men folk er forskjellig og har man ikke noe erfaring fra bæring eller "hjelp" fra barnehage og mann så ser jeg jo fordelen med en tvillingvong.. men må ha? nei. det synes jeg ikke.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2009 #32 Skrevet 8. juli 2009 Hm, ser det er veldig mange som anbefaler tvillingvogn... Må si jeg er litt skeptisk til nye vogner til 1000 kr men... Og det største problemet er vel egentlig at vi ikke har plass til en slik vogn! Hvor i all verden skal en slikt monster oppbevares? Vi har så vidt plass til kombivogna ute i boden... Har ikke garasje. Ellers takk for alle andre tips! Skal sjekke ut dette med sjal altså, det hørtes lurt ut. Har en bæresele, men den var grusom å bære i. jeg får veldig fort vondt i skuldrene når jeg bærer, også med sekker o.l. Men sjal er vel forhåpentlig mer behagelig å bære i? Håper vi slipper den verste søskensjalusien... Har vel egentlig hørt at det er med to tette eller stor aldersforskjell det blir minst sjalusi. Men det er jo individuelt da...
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #33 Skrevet 8. juli 2009 Har 12 måneder mellom mine barn (gutt og jente). Hadde tunge svangerskap og fødsler, og en mann som sjelden var hjemme pga. jobb. I tillegg var jeg fulltidsstudent, +++ så jeg var veldig sliten i starten.. Men nok om det! Her er i alle fall noen av mine tips: Jeg har bare positive erfaringer mellom to såpass tette. "Heldigvis" fikk jeg ikke til amming med førstemann, slik at det ikke ble sjalusi når minsten skulle ammes. Amming ble en kosestund der gutten satt med flaske, og jenten ble ammet - samtidig som jeg leste bok for gutten. Slik ble dette kosestunder uten stress. Jeg var nok ganske "streng" mot barna fra de var nyfødt. Det var tydelige rutiner for soving, spising etc. Yngstemann slet med søvn de første 6 mnd, men heldigvis hadde storebror så gode rutiner da at han sov 12 timer om natten + en nap på dagtid. Prøv i best mulig grad å synkronisere barnas søvn, slik at du får mer tid til deg selv oppi det hele. Ikke vær verdensmester. Be om hjelp dersom du har mulighet til det. Jeg lånte ut eldstemann en del til moren min, slik at han kunne bli litt bortskjemt når jeg var sliten. Jeg måtte svelge noen kameler underveis når hun hadde ham, for hun gjør ting annerledes enn det jeg kanskje ville gjort. Er det noe jeg angrer på, er det at jeg alltid var så "flink". Jeg fikk unnagjort studier på normert tid (hver gang barna sov, kastet jeg meg over bøkene og nileste). Tenker i ettertid at jeg bok var mye mer stresset enn det jeg visste om. Det hadde ikke vært noen krise om jeg hadde blitt et år eller to forsinket i studiene. Jeg hadde barna hjemme frem til de samtidig begynte i barnehage da yngste var i overkant av ett år. Hadde jeg valgt på nytt, hadde kanskje eldstemann gått deltid i barnehagen litt i forkant for å få leke mer med andre barn. Det var mange dager vi ikke kom oss ut av huset pga sykdom o.l., noe som kanskje ble litt kjedelig for ham. Fordel med tette barn er at de alltid har noen å leke med, og yngstemann har et oppnåelig mål å strekke seg mot. Yngstemann lærer derfor ofte utrolig fort. Mine barn er veldig gode venner, og leker godt sammen fremdeles (nå blir de snart 3 og 4) Jeg hadde ikke klart meg uten tvillingvogn. Å satse på at eldstemann skal gå/stå på brett, synes jeg virker ganske optimistisk når man har relativt tette barn. En ettåring eller to-åring blir fort sliten og grinete, og det er da veldig godt å ha mulighet til å putte barnet i vognen slik at turopplevelsen også blir fin for ham. Gå når man vil, og så hvile i vogn.... For meg var tvillingvognen i bruk frem til eldste var 3,5 år og yngste 2,5 år. De trivdes fortsatt godt i vognen på lange turer, men det ble for tungt for ryggen min i motbakker. Vognen fikk jeg solgt på finn.no til halv pris (og da solgte jeg sikkert billig, for jeg ble nedringt og fikk solgt på under en time). Tvillingvognen min ble derfor en relativt billig investering. Kan forøvrig nevne at jeg hadde teutonia sin tvillingvogn, med vendbar del, slik at barna i starten satt mot meg, slik at jeg hadde fullt oversyn dersom eldstemann "pillet" litt på yngstemann. Lykke til
Gjest imli Skrevet 8. juli 2009 #34 Skrevet 8. juli 2009 Takk for flere historier Veldig fint å lese!
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #35 Skrevet 8. juli 2009 Har også hatt to tette. Jeg hadde søskensete oppå vogna, var aldri noe problem med det. Selvfølgelig må man alltid holde i vogna, men det går vel stort sett greit. Gikk stort sett bare en tur på dagtid, da gikk ofte eldstemann litt selv, og satt på sete resten av turen. Når mannen var hjemme trillet han eldstemann i sportsvogn. Siden du har besteforeldre som stiller opp, vil jeg tro at du kan få slappet av iblant. Ellers så må du senke kravene, ta deg av barna og deg selv. La hus være hus om det er slitsomt. De er de første ukene som er tøffe, du og babyen må bli kjent, og rutinene må komme i orden.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. juli 2009 #36 Skrevet 8. juli 2009 Nei, man MÅ ikke ha tvillingvogn. Det er hva man gjør det til selv. Hadde jeg fått unger nære hverandre i alder så hadde jeg bært den ene og trillet den andre. og skulle vi ut på tur hele familien så hadde jo jeg og mannen trillet hver vår unge. Her sier vel innlegget sitt? Du har ikke erfaringen med dette, så du kan egentlig ikke uttale deg om hvordan det er å ha to tette? Man MÅ ikke ha vogn i det store og det hele, og man MÅ ikke å bæresjal heller, men tidene forandrer seg og "må-varene" endrer seg hele tiden. Og det å trille hver sin unge på tur er egentlig ganske kjedelig og tungt. Ofte koselig at den ene foreldren tusler hånd i hånd med den eldste, inn og ut i skogen i kupert terreng etc. Da er det veldig greit å kun ha en vogn å forholde seg til. Det samme når man skal ta trikk, buss eller hva det måtte være. En vogn - to voksne. Perfekt. Og for ikke å snakke om 2 vogner i en bil?? Forstår selvsagt plassen. Det er et herk med oppbevaringen. Vi har jo garasje så da går det jo greit. Men disse vognene kan du like så greit oppbevare ute også. Baggen til minsten har man jo inne, og et teppe til eldstemann er jo et must. Om vognen er den sikreste ref. kvalitet m.t.p. på billig pris, det kan selvsagt diskuteres. Men det kan man jo da også med søskensete satt på en vogn etc. Vognen skal jo brukes for at man skal komme seg litt rundt.
Pasha Skrevet 8. juli 2009 #37 Skrevet 8. juli 2009 Her sier vel innlegget sitt? Du har ikke erfaringen med dette, så du kan egentlig ikke uttale deg om hvordan det er å ha to tette? Man MÅ ikke ha vogn i det store og det hele, og man MÅ ikke å bæresjal heller, men tidene forandrer seg og "må-varene" endrer seg hele tiden. Og det å trille hver sin unge på tur er egentlig ganske kjedelig og tungt. Ofte koselig at den ene foreldren tusler hånd i hånd med den eldste, inn og ut i skogen i kupert terreng etc. Da er det veldig greit å kun ha en vogn å forholde seg til. Det samme når man skal ta trikk, buss eller hva det måtte være. En vogn - to voksne. Perfekt. Og for ikke å snakke om 2 vogner i en bil?? Forstår selvsagt plassen. Det er et herk med oppbevaringen. Vi har jo garasje så da går det jo greit. Men disse vognene kan du like så greit oppbevare ute også. Baggen til minsten har man jo inne, og et teppe til eldstemann er jo et must. Om vognen er den sikreste ref. kvalitet m.t.p. på billig pris, det kan selvsagt diskuteres. Men det kan man jo da også med søskensete satt på en vogn etc. Vognen skal jo brukes for at man skal komme seg litt rundt. med tanke på hvor mange som greier seg uten tvillingvogn selv med 2 tette så ser ikke jeg på det som et problem. For meg hadde det ikke vært noe problem, mens for andre hadde det nok vært det. Jeg greier fint å trille og holde hånd med jenta mi samtidig.. ofte vil hun dytte på sin egen vogn også. Og en bagvogn og en trille tar ofte ikke noe mer plass enn en stor tvillingvong. Jeg hadde neppe hatt plass til en sikkelig tvillingvogn i bilen min, men en enkel trille til eldstemann og bagvogn til babyen hadde gått flott. (det har vi prøvd fra før)
jolie Skrevet 8. juli 2009 #38 Skrevet 8. juli 2009 Jeg brukte nesten ikke tvillingvognen den første vinteren (Felix er født i september), for vi bodde skikkelig dumt til. Måtte enten humpe opp en trapp på femten trinn (armene holdt på ramle av og stakkars ungene rista jo nedi der) og så flytte på bilen for å komme fram, eller ta rennfart i snøen for så å skvise oss gjennom en åpning i en hekk Så her var det bæring av minien innenfor jakka mi, og eldste i vogn (mye mer framkommelig med ei singelvogn akkurat der). Men nå er den uunnværlig. Jeg er hjemme med mine to og har i tillegg et dagbarn. To barn i vogn og ett på ryggen, og jeg har full kontroll. På vinteren drar jeg et akebrett etter meg om det er snø nok. Hender jeg føler meg som både brøytebil og søttendemaitog, men det er særdeles praktisk å kunne ha et lite hus på hjul når vi er ute og farter. Vogna er et gammelt, solbleika, uskjønt drog av en Emmaljunga som er kjøpt brukt. Den er skikkelig tung, men stødig og ruller godt når det bare er luft i hjulene. Den rommer også fire fulle handleposer under, og ved krise kan et av barna sitte på bumperbaren og holde fast i "styret". Vi har en liten Mitsubishi Lancer stv, men vogna går akkurat inn. Siden vogna er gammel og slitt gir jeg bengen i hva som skjer med den. Vi bruker den med liv og lyst, også får den helle knekke sammen mens vi holder på - men jeg håper den holder i minst et år til
Furstina Skrevet 9. juli 2009 #39 Skrevet 9. juli 2009 Jag har en bekant som har tre barn "ganska tätt". Hon körde både dubbelvagn och singelvagn när hon bara hade två, nu är det oftast dubbelvagnen. Jag har dock sett henne med både vagn, babyn på magen och ett annat på ryggen. Det finns gott om begagnade vagnar till bra pris som faktiskt håller bra. Beroende på hur ni bor och vilken typ av bil ni har så kanske ni inte behöver ha med två vagnar varje gång ni är ute, eller syskon/tvillingvagnen. Vi har med bägge barnen oftast valt att ha en liten paraplytrillle i bilen för att slippa slå ihop vagnen varje gång och för att spara plats.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2009 #40 Skrevet 9. juli 2009 Jeg hadde også et digert drog av en emmaljunga. Den gikk til og med baki en nissan laurel sedan, måtte vel og merke klipse av hjula som vendte ut for å få igjen bagasjelokket. Men dette var for meg en vogn jeg stort sett bare brukte når jeg var ute uten bil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå