Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Det blir litt under 17 mnd mellom mine barn, og jeg er selvfølgelig forberedt på at det blir slitsomt. Vil gjerne ha råd og tips fra folk med erfaring med tette barn - hva kan man gjøre for å lette hverdagen? Både praktiske tips og ift oppdragelse og søskenforhold. Er mest opptatt av tida nummer to er nyfødt, men også senere. Og hører gjerne positive historier fra andre med to tette... Negative har jeg fått nok av. Blir veldig glad for svar
tingeling Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Det blir litt under 17 mnd mellom mine barn, og jeg er selvfølgelig forberedt på at det blir slitsomt. Vil gjerne ha råd og tips fra folk med erfaring med tette barn - hva kan man gjøre for å lette hverdagen? Både praktiske tips og ift oppdragelse og søskenforhold. Er mest opptatt av tida nummer to er nyfødt, men også senere. Og hører gjerne positive historier fra andre med to tette... Negative har jeg fått nok av. Blir veldig glad for svar Jeg har ikke to som er veldig tette, (3 år mellom mine), men har noen tips ift søskenforhold. - Når eldste kommer for å besøke mamma og baby på sykehuset første gang er det lurt at babyen ligger i sengen sin slik at storebror/søster kan komme rett opp på fanget. Siden kan dere ta opp babyen "sammen". Vi hadde også gave fra babyen til storebror som storebror fikk når han ga gave til babyen. - Egentid for det eldste søskenet med mamma. Prøv å sørge for en liten stun, helst fast, hver dag hvor dere to er alene og koser dere uten babyen. Hos oss har vi det ved legging. Jeg synger 3 sanger og vi snakker om dagen. - Hvis den eldste er gammel nok til å få beskjed om å vente, fordi babyen skal noe, så kan du også si til babyen, slik at storebror/søster hører det: nå må du vente for nå må jeg hjelpe XXX. På den måten forstår den eldste at det ikke bare er h*n som må vente, babyen må også vente noen ganger.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Hadde det ikke vært for at vi har bilder og video hadde jeg ikke husket så mye av den første tiden. Var totalt underernert på søvn og hvile og har fortrengt det meste. Det er vel umulig å si hvordan det blir, unger er jo så ulike. Det kan hende du får to gullunger. Men min erfaring er at det ble mye å holde styr på. Har du en aktiv og sjalu nr 1 blir det kanskje sjelden tid til rolige puppestunder med nr 2. Min nr 1 klatra i hyller og plaget katta mens nr 2 konstant skrek etter pupp. Lot heller aldri nr 1 være alene sammen med nr 2, ante jo ikke hva nr 1 kunne finne på med nr 2. Selv om nr 1 bare ville være snill kunne jo resultatet bli dramatisk. Men de var jo unektelig søte og gode da. Aller søtetst var de når de sov som uskyldige engler. Det er veldig godt de er blitt større nå. Og selv om de krangler som hund og katt er de glade i hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 historier fra andre med to tette... Forsto ikke overskriften....forvirrende. Trodde det gjaldt to "tette2 som i forskjølelse på to barn - eller "to tette råd"...Eller også "tette i hodet"...!
tingeling Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 En ting til: sørg for at nr 1 er i barnehage og at pappan tar mest mulig av levering om morgenen slik at du slipper stress da hvis natten har vært tøff. Ikke lek super-mamma og prøv å underholde to på en gang. Behovene til de to blir så forskjellige at det fort ender opp med to sure barn og en sliten mor. Her må pappan på banen og dere må være to foreldre som tar ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Har to gutter med 15 mnd mellomrom. Da de var små var det ikke noe problem. Ikke noe mer hensyn i forhold til sjalusi enn andre barn. Synes at det var mer krevende da de begynte på skolen. Den eldste fikk lov til mer enn den yngste osv. Nå er de 13 og 14 år, og det har utjevnet seg. Har ikke sett at det har vært problemer pga tett alder. Tvert imot, de har jo alltid noen å leke med som er nær i alder.
Furstina Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Vi har inte "to tette" men fick i alla fall ett råd jag vill vidarebefodra. När ni får besök som vill hälsa på babyn, be dem vända sig till storebror/syster och prata med honom/henne. "Hej, har DU blivit storebror/söster?! Stora killen/tjejen! Kan du visa mig lillasyster/lillebror?" På så sätt får barn nr 1 uppmärksamhet att HAN/HON blivit något, inte bara fått ett syskon. Barn som kan, gillar också att visa leksaker, möbler eller saker de fått - även syskon. ---- En väninna av mig har to tette. Det är ca 13 månader mellan barnen och hon slet mycket första tiden. Nr 1 förstod inte alls vad det var som skedde och var väldigt svartsjuk/sjalu. Efter 2-3 långa sommarmånader hemma med barnen började nr 1 i barnehage och fick en egen identitiet. Nr 1 fick egna vänner, aktiviteter och stimulans som mamma hade svårt att hinna/orka med. Även om du inte väljer barnehage för Nr 1 så se till att Nr 1 får upplevelser och stimulans från jämnåriga barn.
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Takk for svar alle sammen! Ja, vi er veldig opptatt av at nummer en skal få tid sammen med meg alene, at jeg ikke bare skal bli ammemaskin for babyen. Men sånn er det jo med alle barn uansett aldersforskjell, at man må "se" eldstemann og ikke bare babyen. Vi kommer ikke til å ha nummer en i barnehage, jeg skal være hjemme med begge to. Barnehage er uaktuelt, jeg får bare engangsstønad og vi har bare en inntekt, så det har vi rett og slett ikke råd til. Er avhengige av kontantstøtten jeg får for nummer en. Men jeg pleier å ha med meg den kommende storebror i åpen barnehage. Der er det oppe tre dager i uka og vi har pleid å gå (nesten) hver gang (nå er det sommerferie da). Det har jeg tenkt å fortsette med. Andre råd? Ift soving feks? Stell?
jolie Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Bære bære bære. Uten bæresjal hadde jeg aldri kommet meg gjennom hverdagen når minstemann gråt etter nærhet/pupp, mannen var på jobb og eldstejenta hadde en bæsjebleie som måtte tas. Det gikk til og med finfint å stelle og legge eldste med minien på magen. Rutiner. Faste tider for mat, soving og utetid for den eldste. Så får babyen bare henge seg på. Amme kan man gjøre hvorsomhelst, så lenge det ikke er for kaldt. Jeg har ammet i fem minus også, jeg, men så har jeg aldri vært plaget med brystbetennelser. Enhåndsamming mens du styrer med middag og aktivisering av eldste lærer du fort Sørg for å få nok søvn. Jeg samsov med minien, så slapp jeg å våkne sånn på natta. Kunne jo ikke ligge og ta igjen tapt nattesøvn utover formiddagen som jeg kunne med nr 1.
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #10 Skrevet 7. juli 2009 Ja, har tenkt på det med bæresjal! Hva slags anbefaler du? Som er lett å ta på seg når man er alene. Er ganske nøye på rutiner med den eldste nå, skal prøve så godt jeg kan å videreføre dem ja Fikk ikke brystbetennelse sist, selv om jeg var ute i kulde uten ammeinnlegg, så håper ikke jeg får det nå heller. Kommer nok til å samsove med nummer to ja... Får bare ikke håpe største blir sjalu av det da
jolie Skrevet 7. juli 2009 #11 Skrevet 7. juli 2009 Et elastisk sjal, som fx MobyWrap, er jo veldig enkelt, da man knyter på først og så putter barnet i. Da kan man ta barnet inn og ut flere ganger om dagen uten å måtte knyte hver gang. Jeg foretrakk vevd bæresjal på nr 2 uten at jeg har noen grunn å komme med.
Leanne Skrevet 7. juli 2009 #12 Skrevet 7. juli 2009 La babyen sove ute i vogn - så kan eldste mann bråke det den vil uten å bli hysjet på... Når babyen blir litt større og klarer seg med flaske kan kanskje besteforeldre passe noen timer så du kan finne på noe helt spesielt med den eldste.. Kino, tur i parken, skitur, sykkeltur eller lignende.. Det er litt over 2 år i mellom mine og eldste min gikk i barnehage når hun ble storesøster. Men hun fikk være hjemme noen dager når jeg gikk hjemme. Da koset vi oss ekstra og laget "jentelunsj" som vi kalte det.. hørtes veldig spesielt og koselig ut, men var bare en ferdig pasta pose fra toro Finn på noe som bare er for deg og eldstemann og gi det et navn, så blir det ekstra spesielt... Innkjøp av søskensete/ ståbrett/ søskenvogn kan sikkert være lurt.. Eller lån av noen og prøv litt så vet du hva du skal bruke penger på.... min 2åring likte overhodet ikke ståbrettet...
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #13 Skrevet 7. juli 2009 Ang. bæresjal - hvor lenge kan man bruke dem? Altså hvor tung baby er det forsvarlig å ha oppi? Og er det forskjell på vevd og elastisk sjal ift dette? Og ikke minst, hvor mye koster slike sjal? Å finne på noe spesielt med den eldste er nok lurt ja. Vi er også heldige og har to sett besteforeldre som foreløpig sloss om å få passe nummer en... Så vi har i alle fall mulighet til barnevakter. Skal prøve å få nummer to til å ta flaske - det fikk vi nemlig ikke til med nummer en før han var 9 mnd... Noen som har tips ift flaskemating? Vi har tenkt å kjøpe et sånt søskensete, så jeg kan trille turer med begge to. Tenker han er litt liten til ståbrett Så prøver ut et sånt sete.
Chiquita Skrevet 7. juli 2009 #14 Skrevet 7. juli 2009 Min erfaring kommer fra tre tette. Jeg har 16 mnd mellom mine to første, og så 14 mnd til tredjemann igjen... Skaff dere en rutine, som passer til DERE! Vår erfaring der er å la minstemann tilpasse seg de rutinene som allerede finnes i familien. Ikke planlegg alt for mange aktiviteter, men ta ting gjerne mer på sparket (som f.eks åpen barnehage) Søskenvogn, slik at du kommer deg mye ut på turer kan være lurt Ellers er det egentlig bare å ta det som det kommer.
Chiquita Skrevet 7. juli 2009 #15 Skrevet 7. juli 2009 Vi har tenkt å kjøpe et sånt søskensete, så jeg kan trille turer med begge to. Tenker han er litt liten til ståbrett Så prøver ut et sånt sete. Anbefaler ikke søskensete. Eller, vi fikk det ikke anbefalt da vi tenkte på å kjøpe det. Søskensete fungerer bare mens det minste barnet ligger i bag. Når man går over til sportsvogn skal det ikke brukes. Og selv med søskensete over bag, kan vogna bli "baktung", og bli vanskelig å kjøre, og i verste fall tippe
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #16 Skrevet 7. juli 2009 Takk for flere tips Kommer nok til å prøve så godt vi kan å følge den rutinen vi har nå, så får babyen bare passe inn Jeg er ikke sånn som planlegger masse aktiviteter, er bare åpen barnehage vi er med på, så fortsetter nok bare med det. Ang vogn/sete, så har vi ikke råd til ny vogn, så må bare prøve ut det setet. Har en solid Simo kombi så får bare satse på at det funker. Vi brukte bagen til nummer en var 8-9 mnd, så satser på å kunne bruke den så lenge nå også, så får vi heller prøve ut ståbrett når vi går over til sportsvogn. 3 unger på under 3 år ja - det var nok hektisk *imponert* Hvordan gjorde dere det med feks soving på dagen, leggetider og den slags?
Chiquita Skrevet 7. juli 2009 #17 Skrevet 7. juli 2009 Hvordan gjorde dere det med feks soving på dagen, leggetider og den slags? Alle har gjort seg klar for senga til kl 19, og all soving etter den tid har foregått i senga på soverommet. (om det så bare var en times dupp for minstemann, så var den på soverommet etter kl 19) Soving på dagen har foregått både innendørs og utendørs. Viktig å lære minstebarnet å sove "i bråket" også, slik at største slipper å ta hensyn til den lille hele tiden. Vi hadde dagens første dupp utendørs, mens etter det har det mest vært soving inne (på stua) Ang tvillingvogn, så finnes de ganske billig. Sjekk ut finn.no. Etter hva som ble demonstrert på barneutstyrsbutikk til oss, så synes jeg det er galskap å bruke søskensete. Dersom du håper på å bruke bagvogna i 8-9 mnd - hvor tung tror du størstebarnet da er? Tror du størstebarnet vil gå selv hele tiden når det er 2 år? (og dere ikke kan bruke søskensetet lengre) Hva gjør dere da? Viktig å tenke langsiktig. Enklere å svare når du spør konkret. Det er hektisk med to tette ja, men absolutt overkommelig. Vi hadde ikke størstemann i bhg når vi fikk nr 2, og det angrer vi virkelig på. Om ikke full plass, så delvis plass i allefall. Men nå sluttet størstemann med dagsoving hos oss når han var 12 mnd, og det ble da ikke noe tid for meg å slappe av på i løpet av en dag. Så om ikke annet, så ville jeg prøvd å skaffet deg en "hviledag" som du hadde hatt fast, og som du kunne sett frem til
Gjest 4-barns mor Skrevet 7. juli 2009 #18 Skrevet 7. juli 2009 Vi fikk også 3 barn i løpet av 3 år, og ja de første årene var rimelig hektiske ja. Vi skaffet lekegrind til nr 2 rimelig raskt, mest for å beskytte babyen mot den lille storesøsteren som selv var ganske så liten og fort kunne falle over babyen el. når de begge lekte på stua. Det syntes jeg var til veldig god hjelp de første månedene.
Gjest imli Skrevet 7. juli 2009 #19 Skrevet 7. juli 2009 Vi har som sagt ikke råd til ny vogn, hverken ny eller brukt... Regner ikke med at eldste vil gå hele tida fra han er to år nei, tenkte på sånn ståbrett når vi ikke kan bruke bagvogna mer. Og det blir jo bare på dagtid når jeg er alene at dette blir brukt, når mannen min er hjemme kan vi jo trille en unge hver? Har en lettere trille også som vi har arva. Barnehage for nummer en er også uaktuelt som sagt... Så får bare satse på åpen barnehage. Damene som jobber der er i alle fall eldig behjelpelige når man har med seg en baby og et større barn. Og der får jo størstemann lekt med andre barn også. Lekegrinda kommer nok opp igjen ja Greit å ha et trygt sted å legge babyen når man snur ryggen til.
Chiquita Skrevet 7. juli 2009 #20 Skrevet 7. juli 2009 Bare for å kverulere litt. Om du skal kjøpe både ståbrett og søskensete, så kommer dere nesten opp i samme sum som en brukt tvillingvogn på finn.no. Jeg ville absolutt tenkt litt nærmere over det. OG om du ikke har barnehage, så kanskje du har noen andre som kan passe største en dag annenhver uke, eller så? Eller at mannen tar med begge barna ut i noen timer en ettermiddag i uka, slik at du får hvilt? Jeg er veldig opptatt av hvile, men det er også veldig viktig. Man kan føle seg som en supermamma der og da, mens man i ettertid kan se hvilken "galskap" det egentlig kunne være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå