Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2003 #1 Del Skrevet 31. juli 2003 jeg bor i et gammelt hus...det er ser fort møkkete ut her..jeg har fire katter..jeg synes jeg går rundt og rydder og rydder..og nå bare flyter det...og jeg orker ikke gjøre noe med det.. Og samtidig begynne jeg irritere meg på sambo..jeg synes ikke han gjøre noe..slenger klærne sine overalt..riktignok går han ut med kattekassen og søpla..også er han flink poengtere hvor jeg roter.. jeg klarer ikke jeg altså=) jeg føler det her lite motiverende.. hvordan i allverden klarer dere..dere som har helt rent hus..og har det fint og ryddig hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 31. juli 2003 #2 Del Skrevet 31. juli 2003 Uff, uff, nå må jeg vist begynne å vaske kjøkkengulvet....takk for et spark i reva, jasmin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2003 #3 Del Skrevet 31. juli 2003 Vel... Jeg klarer det ikke, men har funnet ut hva som er bra nok og nøyer meg med det. Et godt triks er å ha masse lure oppbevaringssteder, gjerne der ting "tilfeldigvis" havner. Ikke en haug altmulig-esker altså, men faste plasser der det er fornuftig for den enkelte ting å ha faste plass. (Ting tenker, vet du) Bortsett ifra det... Faste rutiner, som å rydde av bordet rett etter maten, få unna oppvasken minst en gang i døgnet, legge klesvasken der sen skal, f.eks i maskina, og sveipe over golvet med moppen i det du ser den første hybelkaninen. Venter du til du ser nr 2 har de allerede blitt 30... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 31. juli 2003 #4 Del Skrevet 31. juli 2003 Hvordan jeg klarer det??? Jeg gjør som du, rydder og rydder og rydder og rydder... å så rydder jeg enda litt til.. Jeg har to katter og en hund, og hunden er valp så det blir fort rotete. Føler ikke jeg gjør annet enn å gå å rydde, støvsuge eller vaske gulv jeg... Sambo er flink å hjelpe til, men da må jeg BE han om det. Å fortelle han spesifikt HVA han skal gjøre... Mannfolk er håpløse! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 31. juli 2003 #5 Del Skrevet 31. juli 2003 Vel - jeg klarer det ikke. Mest fordi jeg ikke gidder - samboeren min legger ikke merke til det likevel...og jeg orker ikke styre stort mer enn det han orker. Men jeg sørger for at kjøkkenet og badet er sånn noenlunde, og vasker klær etterhvert - selv om det er litt mye av og til. Og soverommet - mye rot - men bytter sengtøy oftere enn rotet tilsier... (blader, bøker, klær på gulvet osv.) Oppvasken skylles og stables - tas den ikke på noen dager, er det likevel orden i kaoset. Her i huset flyter det med hybelkaniner - akkurat nå, og ganske ofte. Kjøkkengulvet er vasket - men resten er ... møkkete i den forstand at det er støvete. Men vinduene er "rene" (noen av dem i alle fall...) - og har tørket støv for ikke så altfor lenge siden - det gjør jeg ofte - feier over tven, karmer og stuebordet, speil - men har ikke mye nips som er i veien rundt om - så det er forsåvidt enkelt. Fort gjort. Hold det ryddig, kast reklame og tomme konvolutter, - og fei over rene bordflater m.m. med en halvtørr fille par ganger i uka. Servanter, wc og vasker må være rene - ellers kan det være så ryddig det bare vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 31. juli 2003 #6 Del Skrevet 31. juli 2003 Dessuten tar jeg grønne planter i dusjen i ny og ne - så de holder seg blanke... Men jeg har ikke oppskrifta på et ryddig hjem - rutiner må være tingen... Dersom samboeren din er litt treg mht husarbeid, så skriv en liste over alt som skal gjøres - og be han velge hva han kan ta - da ser han hvor mye det er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. juli 2003 #7 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har gitt opp jeg!!! Det første jeg gjør når det skal ryddes, er å lege sofaputene oppi sofaen igjen. Det er løse puter og sambo liker visst best at de ligger på gulvet. Så fort han kommer inn i rommet igjen, så slenger han dem på gulvet igjen. Jeg tar en sjau på kjøkkenet hver dag. Får vekk ting og tang på benken, setter inn i oppvaskmaskin osv. 3 minutter senere har sambo brukt 3 glass og plassert dem på benken. I tillegg har han gjerne hengt opp en søppelpose utenpå den ene skapdøra. Det samme skjer med skittentøy. Hver gang jeg har komemrt ajour, så slenger han klær over hele huset. Rent og skittent om hverandre. Bikkja river papir og papp ut over hele huset, dytter ned puter, velter kopper o.l. Mens jeg gjør sikkert masse galt jeg også. Til sammen er vi det komplette kaos . Her er det ALDRI rent over alt samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2003 #8 Del Skrevet 31. juli 2003 *puh* godt det ikke bare er meg =) vel..jeg har fått att en sjau siden sist..og har brått ikke sååå dårlig samvittighet igjeen=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 31. juli 2003 #9 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg klarer IKKE å ha det strrøkent! Derfor har jeg senket kravene litt. Innsett at det er viktigere ting enn å holde huset prikkfritt. Derfor bruker jeg nå mye mer tid på å slappe av, på meg selv generelt og på barna. LITT tid hver dag går med til husarbeid. Har ikke lenger som mål å ta hele huset på en dag, men tar litt nå og litt da. En kveld bruker jeg en time eller to på kjøkken og klesvask, en annen dag får barnerommene gjennomgå, så tar jeg en sjau i stuen når jeg får lyst......... Da får man holdt alt sånn delvis i orden, og det blir ikke et ORK å gjøre noe. Dessuten er det lettere å holde orden om sommeren, for da er vi ikke så mye hjemme/inne. Etter å ha slitt meg ut på jobb/barn/hus/stress, har jeg nå inntatt en ganske laid back holdning , og det egentlig ganske deilig! Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theolina Skrevet 31. juli 2003 #10 Del Skrevet 31. juli 2003 I tillegg har han gjerne hengt opp en søppelpose utenpå den ene skapdøra. Det gjør min kjære også.. Og gjerne en på kjøkkengulvet i tillegg.. Ellers er han egentlig flink til å rydde og vaske, mens jeg er på jobb (jobber ofte kvelder). Kunsten er vel å ta litt etterhvert, f.eks 15 minutter hver dag før du legger deg el.l, så forsvinner det litt etter litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2003 #11 Del Skrevet 31. juli 2003 Kunsten er vel å ta litt etterhvert, f.eks 15 minutter hver dag før du legger deg el.l, så forsvinner det litt etter litt.. så dukker det gjerne opp en hel haug til =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 31. juli 2003 #12 Del Skrevet 31. juli 2003 Mitt lille triks er å holde tre rom ryddige: stuen, kjøkkenet og gjestebadet. I de andre rommene flyter det ganske fritt. Hvis det kommer ukjente gjester, så bare tar jeg rotet jeg finner f.eks. i stuen og stuer inn på et av de andre rommene. Hvis det er kjentfolk så er de hjertelig velkomne inn i rotet uten forutgående stuing! I morgen f.eks. må jeg rydde kontoret. Som er et av "roterommene". *Sukk*. Ser meg omkring. *Dobbeltsukk* Kanskje metoden ikke er så smart likevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 1. august 2003 #13 Del Skrevet 1. august 2003 Vi klarer det heller ikke! Den siste uken har det sett helt greit ut. Samboern er flink til å vaske klær og å sette inn kopper i oppvaskmaskinen. Det er stortsett jeg som rydder og vasker gulv. Hender at samboern tar en runde med tørrmoppen Det viktigste for meg er å ha det rimelig ryddig og rent når man har besøk :oops: (oppdratt til å rydde før man får besøk) Men det er vanligvis ikke så ille at det er noen krise. Gulvet blir møkkete på en dag. Men det er mest fordi samboern ikke klarer å ta av seg skoene når han skal hente noe (TAKK for jif-tørrmopp!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå