Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #1 Del Skrevet 4. juli 2009 Finnes den i virkeligheten eller er det bare en myte og en illusjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juli 2009 #2 Del Skrevet 4. juli 2009 Finnes den i virkeligheten eller er det bare en myte og en illusjon? I deterministene og fysikerne i tråden-du-vet-hvilken i Natur og vitenskap, så er det visst bare kjemiske reaksjoner der vi ikke har noen frie valg eller reell innvirking, fordi alt er bestemt på forhånd, og uansett hva du "velger", så er det visst ikke ditt frie valg. Det er jeg som blir forelsket, og i og med at det skjer meg i det øyeblikk og at jeg er kjemisk prosess-unik, så er det min forelskelse, og når det er unikt (kjemisk unikt) og mitt (det er jeg som utfører og er personen), så er det en slags frihet og eierskap over det. Kjærlighet som kjemiske prosesser finnes. Og selvets opplevelse av de kjemiske prosessene finnes: derfor finnes kjærlighet, men den oppleves ulikt fordi alle er ulike (i de kjemiske prosessene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #3 Del Skrevet 4. juli 2009 Du er i hvertfall åpenbart interessert i naturvitenskap hehe Ikke noe galt i det altså Jeg er derimot ikke helt enig med deg i at vi ikke har noen frie valg her i livet. Men hvis vi ser litt mer filosofisk på emnet og legger vekt på "ekte"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 4. juli 2009 #4 Del Skrevet 4. juli 2009 Du er i hvertfall åpenbart interessert i naturvitenskap hehe Ikke noe galt i det altså Jeg er derimot ikke helt enig med deg i at vi ikke har noen frie valg her i livet. Men hvis vi ser litt mer filosofisk på emnet og legger vekt på "ekte"? Jeg har ikke opplevd det foreløpig, men jeg kjenner jo folk som mener de har møtt den rette og er kjempelykkelige. Så det finnes vel, men er ikke sikkert alle har evnen til å bli så oppslukt av en enkelt person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juli 2009 #5 Del Skrevet 4. juli 2009 Du er i hvertfall åpenbart interessert i naturvitenskap hehe Ikke noe galt i det altså Jeg er derimot ikke helt enig med deg i at vi ikke har noen frie valg her i livet. Men hvis vi ser litt mer filosofisk på emnet og legger vekt på "ekte"? Jeg er ikke så interessert i naturvitenskap, men ble noe småprovosert over fysikeres måte å argumentere på i tråden om "fri vilje" (Natur og vitenskap). Profilen "Rosalind"s måte å diskutere på er mer i min gate, dog jeg jobber ikke med forskning. Jeg mener jo at vi har frie valg. Men fysikerne i den aktuelle tråden kan ikke akseptere "rasjonalitet" eller "frie valg" med de premissene ikke-naturvitere legger til grunn. De mener alt er bestemt på forhånd. Selvsagt finnes "ekte kjærlighet", men det er vanskelig å uttrykke hva det er med ord. Spør du Sputnik så får du ett svar, og spør du Kaci Kullmann Five får du et annet svar.... Derfor er det fint å ha filmer og kunst, som kan uttrykke det for oss: Typisk voksen ekte kjærlighetscene: http://www.youtube.com/watch?v=_qy90d5I0dQ Typisk "Laws of attraction": http://www.youtube.com/watch?v=vr3Ag-Gdj3Y Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffe og lunch Skrevet 4. juli 2009 #6 Del Skrevet 4. juli 2009 Tull, det er bare en illusjon og myte for å skape barn og bringe verden videre. Ser jo det på alle skilsmissene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nynaeve Skrevet 4. juli 2009 #7 Del Skrevet 4. juli 2009 Hva legger du i begrepet "ekte kjærlighet". Så levde de lykkelig alle sine dager ? eller fortsatt elsker sin partner etter 70 års ekteskap ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 4. juli 2009 #8 Del Skrevet 4. juli 2009 Finnes den i virkeligheten eller er det bare en myte og en illusjon? Tror den finnes, men tror desverre ikke alle får oppleve den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 4. juli 2009 #9 Del Skrevet 4. juli 2009 Hva legger du i begrepet "ekte kjærlighet". Så levde de lykkelig alle sine dager ? eller fortsatt elsker sin partner etter 70 års ekteskap ? Ekte kjærlighet er mye mer enn å bare være sammen og elske hverandre for meg, selvom det ikke skal over romantiseres. Det skal være mulig å oppnå!Man er tilfreds, glad i, man er trygg, man vil kjempe for, man ønsker å ha det godt sammen fordi man elsker hverandre. Og ikke bare pga praktiske grunner, økonomi, unger også videre. Ekte kjærlighet er noe mer.. og derfor er jeg singel. Jeg vil ha en jeg er stolt over, armkrok jeg elsker å ligge dypt inn i hver natt. Det er ekte kjærlighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #10 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg er ikke så interessert i naturvitenskap, men ble noe småprovosert over fysikeres måte å argumentere på i tråden om "fri vilje" (Natur og vitenskap). Profilen "Rosalind"s måte å diskutere på er mer i min gate, dog jeg jobber ikke med forskning. Jeg mener jo at vi har frie valg. Men fysikerne i den aktuelle tråden kan ikke akseptere "rasjonalitet" eller "frie valg" med de premissene ikke-naturvitere legger til grunn. De mener alt er bestemt på forhånd. Selvsagt finnes "ekte kjærlighet", men det er vanskelig å uttrykke hva det er med ord. Spør du Sputnik så får du ett svar, og spør du Kaci Kullmann Five får du et annet svar.... Derfor er det fint å ha filmer og kunst, som kan uttrykke det for oss: Typisk voksen ekte kjærlighetscene: http://www.youtube.com/watch?v=_qy90d5I0dQ Typisk "Laws of attraction": http://www.youtube.com/watch?v=vr3Ag-Gdj3Y Som for alle fagfolk er det fort gjort å bli fagidiot eller tro man vet alt. 2 bra filmer det der - men spesielt The Russia house! Husker fortsatt godt når jeg så den på kino første gangen Jeg liker også When Harry met Sally: http://www.youtube.com/watch?v=PRhCTnkd3vM og The Age of Innocence: http://www.youtube.com/watch?v=EeI2TkebVn0 Hmmmm jeg må nok faktisk være en romantiker altså hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juli 2009 #11 Del Skrevet 4. juli 2009 Som for alle fagfolk er det fort gjort å bli fagidiot eller tro man vet alt. 2 bra filmer det der - men spesielt The Russia house! Husker fortsatt godt når jeg så den på kino første gangen Jeg liker også When Harry met Sally: http://www.youtube.com/watch?v=PRhCTnkd3vM og The Age of Innocence: http://www.youtube.com/watch?v=EeI2TkebVn0 Hmmmm jeg må nok faktisk være en romantiker altså hehe Også jeg så Russia House på kino...det var en i klassen min som hadde satt meg opp på en date med en venn av seg. Han var så snill...jeg fulgte ikke mye med på filmen, og ville bare hjem. Den satte jeg pris på først flere år senere ;-) Bra linker du har med. Filmer kan få sagt det så bra, når det gjelder kjærlighet. Der har vel jeg sagt mitt om dette emnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #12 Del Skrevet 4. juli 2009 Også jeg så Russia House på kino...det var en i klassen min som hadde satt meg opp på en date med en venn av seg. Han var så snill...jeg fulgte ikke mye med på filmen, og ville bare hjem. Den satte jeg pris på først flere år senere ;-) Bra linker du har med. Filmer kan få sagt det så bra, når det gjelder kjærlighet. Der har vel jeg sagt mitt om dette emnet! Så det du egentlig sier er at du regner med å bare få oppleve "ekte kjærlighet" på film? Jeg har nok fortsatt litt større ambisjoner på området. Trodde nesten jeg skulle fått oppleve det nylig også, men akk! Jaja, sånn er livet ......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #13 Del Skrevet 4. juli 2009 Hva legger du i begrepet "ekte kjærlighet". Så levde de lykkelig alle sine dager ? eller fortsatt elsker sin partner etter 70 års ekteskap ? Ja du, hva mener jeg egentlig med ekte kjærlighet mon tro. Hmmmmmmm. Det er i hvert fall ikke å leve lykkelig alle sine dager. I gode og onde dager heter det jo. Tviler på at det er mulig å være forelska i 70 år - leste en gang at den verste forelskelsen bruker å gå over etter 6 mnder hehe Jeg tror mer på god kommunikasjon, omtanke og respekt. Ja, og så kjemiske reaksjoner selvfølgelig - for å glede 'gjestdeluxe' Ekte kjærlighet er et usynlig bånd mellom 2 sjeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #14 Del Skrevet 4. juli 2009 Tror den finnes, men tror desverre ikke alle får oppleve den. Det har du sikkert helt rett i. Tenker jeg skal legge ned litt seriøs forskning på området fremover og se hva det bringer Finnes ingen bedre mening med livet allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 4. juli 2009 #15 Del Skrevet 4. juli 2009 Så det du egentlig sier er at du regner med å bare få oppleve "ekte kjærlighet" på film? Jeg har nok fortsatt litt større ambisjoner på området. Trodde nesten jeg skulle fått oppleve det nylig også, men akk! Jaja, sånn er livet ......... Tror absolutt på kjærlighet; det er hva det handler om. Sier bare at film kan uttrykke det så mye bedre, spesielt i et nettforum. Flott med ambisjoner på området! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #16 Del Skrevet 4. juli 2009 Tror absolutt på kjærlighet; det er hva det handler om. Sier bare at film kan uttrykke det så mye bedre, spesielt i et nettforum. Flott med ambisjoner på området! Ja, det gjør du lurt i, og jeg har nok ikke satsa nok på det hittil i livet så det er på tide. Biologisk sett er det sikkert meningen med livet - det gjelder bare å ha litt flaks også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #17 Del Skrevet 4. juli 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 4. juli 2009 #18 Del Skrevet 4. juli 2009 Joda, kjærligheten er ikke alltid så grei. Du skaper balanse i regnskapet hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nen Skrevet 4. juli 2009 #19 Del Skrevet 4. juli 2009 Joda, kjærligheten er ikke alltid så grei. Du skaper balanse i regnskapet hehe Så hvor gammel er du da? Skilt og har barn du kanskje, siden du har opplevd så mye ulykkelig kjærlighet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steinar Skrevet 5. juli 2009 #20 Del Skrevet 5. juli 2009 Så hvor gammel er du da? Skilt og har barn du kanskje, siden du har opplevd så mye ulykkelig kjærlighet?? Jeg er så gammel at ei kjekk og søt jente på ca 35 hadde passet perfekt Og egentlig har jeg ikke opplevd så mye ulykkelig kjærlighet - jeg har bare ikke satset nok på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå