Gå til innhold

Folk som ikke skjønner ironi

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når noen sier: "hva hvordan kan du si noe slik? " da blir det bare :blink: og dååååååååån... :) Så må man forklare at dette var da IRONI!!!!

Jeg er også opptat av dyrs rettigheter og det er nok denne gjesten også, så derfor kunne denne "gjesten" ironisere om dette og at de som kjenner vedkomende godt nok vet at h*n ikke mente det - men at det var ironi!

Det har noe med tonefallet ting blir sagt på også vet du:) det er vanskelig å vise tonefall på trykk ;)

Jeg synes ikke noe særlig om å tulle med sånne ting, det er så mange rare og syke holdninger til dyrehold rundt omkring, og det finnes jo mange personer som kunne ha funnet på å gjort noe slikt. Så selv om jeg skjønner godt at det er ironi, synes jeg det ikke er passende å spøke med slike ting, akkurat som jeg finner det upassende å spøke med f.eks. syke mennesker. Jeg kan liksom ikke helt se for meg den kommentaren komme fra en dyrevenn, men kan godt se den komme fra noen jeg kjenner som ikke er spesielt dyrevennlige... :forvirret:

Men nå er vi vel i ferd med å spore litt av her... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke noe særlig om å tulle med sånne ting, det er så mange rare og syke holdninger til dyrehold rundt omkring, og det finnes jo mange personer som kunne ha funnet på å gjort noe slikt. Så selv om jeg skjønner godt at det er ironi, synes jeg det ikke er passende å spøke med slike ting, akkurat som jeg finner det upassende å spøke med f.eks. syke mennesker. Jeg kan liksom ikke helt se for meg den kommentaren komme fra en dyrevenn, men kan godt se den komme fra noen jeg kjenner som ikke er spesielt dyrevennlige... :forvirret:

Men det er vel det ironi er. En måte å fortelle sin mening på, ved å si det stikk motsatte med en ironisk undertone. Så sånn sett har man jo sagt nettopp det du ville høre fra en dyrevernsbeskytter eller lignende :)

Er forøvrig enig i at eksempelet du siterte var litt i grenseland mellom ironi og makaber spøk. Hvis ironi per def. er å si det motsatte av det man mener, med ironisk undertone, så faller ikke eksempelet du siterte som ironi. Jeg mener uansett at spøk er spøk, man får tåle såpass. Men det er off-topic, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er enig med Twink og Generalen her. Skal makaberkatt humoren/ironien fungere var denne såpass drøy at den bør komme fra en man vet er katteelsker og aldri ville skade en katt. Kommer den fra kattetanten som forer 30 villkatter utenom sin egen er den ganske morsom :icon_lol:

Og at en del sykdomsironi må komme fra den som har vært igjennom det.

En del av slik ironi er bare et forsøk på å lufte holdninger. Ikke at man drar den fullt så langt som i Ironien, men at det er underliggende holdninger som gjør at forsøket på ironi ikke blir så voldsomt morsomt. Blir det mest ett flaut smil og tanker om hvor usmakelig humor personen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name='Gjest' date='25.07.2009 (16:23) ' post='7128077']

Er enig med Twink og Generalen her.

Godt gjort da Generalen faktisk ikke var enig med Twink sånn egentlig ...ehhh!? :fnise:

(bortsett fra at eks.til gjest var litt vel drøyt da)

(....) Og at en del sykdomsironi må komme fra den som har vært igjennom det.

En del av slik ironi er bare et forsøk på å lufte holdninger. Ikke at man drar den fullt så langt som i Ironien, men at det er underliggende holdninger som gjør at forsøket på ironi ikke blir så voldsomt morsomt. Blir det mest ett flaut smil og tanker om hvor usmakelig humor personen har.

Klart at det er mye ironi som ikke alle mener er like gøy, så derfor må man se an menneskene man snakker med.

MEN hverdagsironi er noe de fleste bør takle – dersom de skjønner at det er ironi da!

(ikke alle forstår ironi)

Tviler på at noen evt. ironiserer med en tragisk hendelse som kanskje rammet sidemannen da tragedien inntraff!

Jeg ville ikke ha gjort dette (ikke bevist i hvert fall)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Men "hverdagsironi" er da virkelig ikke så himla vanskleig å fatte vel?

Det finnes jo grader av ironi selvfølgelig, og hvis man har en trang til å være ironisk _hele_ tiden og i forhold til litt "sarte" områder bør man kanskje kjenne litt på stemningen og folka, men sånn ellers syns jeg da at det må være lov. Og jeg irriterer meg også over folk som drar den der; "halllooooo?! MENER du DET?"

Jau, kvardagsironi kan vere utruleg vanskelig å skjøne, altså når ein ikkje kjenner folk, nett fordi ein stadig kjem over folk utan humoristisk sans og som kjem med dei merkelegaste kommentarar i fullt alvor. Eg drit i å bruke ironi overfor folk eg ikkje kjenner, folk har jo dei merkelegaste oppfatningar og meiningar. Å seie "det var stilig" til dømes når ein ser ein som ser ut som han har kræsjlanda i klesskapet til Kiki Sørum og ikkje heilt komme seg etterpå, kan bli møtt med "ja, eg likar folk med individuell stil". Og då blir det ofte litt stilt etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan reagerer dere når dere møter folk som ikke skjønner ironi i det hele tatt?

Jeg synes det er verre med dem som ikke skjønner metaforer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

( . . . )

Å seie "det var stilig" til dømes når ein ser ein som ser ut som han har kræsjlanda i klesskapet til Kiki Sørum og ikkje heilt komme seg etterpå, kan bli møtt med "ja, eg likar folk med individuell stil". Og då blir det ofte litt stilt etterpå...

Jeg gjør dette, spiller totalt naiv og tar slike kommentarer på alvor.

Det er to grunner til dette:

For det første så synest jeg det er morsomt å se på ansiktsuttrykket til den som kommenterte :fnise: Se om denne klarer å holde maska.

For det andre synest jeg det er en uting å gå og slenge ut negative kommentarer, spesiellt når det er ukjennte til stede. La folk få gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer meg at de er håpløse og ikke skjønner noen ting, og når jeg treffer på sånne på en fest stikker jeg fort fra dem og finner noen andre som er morsommere å være med... Det handler ikke alltid om hvor godt man kjenner en person, jeg har alltid elsket ironi og serier som Simpsons og Seinfeld, mens en venninne jeg har hatt hele livet aldri har syntes at Simpsons er noe morsom. Og folk som jeg connecter med veldig lett og finner at vi har lik humor med ironi, blir det bare masse misforståelser med min venninne. Vi har lik humor på et annet område, da, barnslig tullehumor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Folk som ikke skjønner ironi liker ikke The Simpsons, en genial serie som jeg har sett på siden 1991... I mine øyne bør man ihvertfall synes at det er greit å se på. Det blir helt feil hvis man ikke liker den serien i det hele tatt og synes at den er teit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...