Gjest Gjest_sarah_* Skrevet 22. juli 2009 #61 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg bruker ganske mye ironi, og det er jo bare morsomt når folk ikke tar den Noen ganger er det forståelig, kjenner de meg ikke i det hele tatt så kan de ikke alltid vite at det jeg sa var ironisk/sarkastisk. Andre ganger begynner jeg å lure på om det er noe aktivitet i toppetasjen på dem i det hele tatt. Forøvrig er man ikke alltid ironisk for å være hylende morsom, det er bare en måte å si ting på eller krydre språket eller hva man nå vil. Klassikeren "fint vær i dag" når det blåser og regner sidelengs er jo ikke noe som er ment å høste latter og applaus, det er bare en av mange måter å si at man ikke er helt fornøyd med værgudene den dagen. Du som er imot all form for "uærlighet" burde kanskje tenke litt over hvor ulevelig det hadde blitt på jorden om man aldri kunne dra en hvit løgn eller være litt ekstra høflig i sosiale settinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 23. juli 2009 #62 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg bruker ganske mye ironi, og det er jo bare morsomt når folk ikke tar den Noen ganger er det forståelig, kjenner de meg ikke i det hele tatt så kan de ikke alltid vite at det jeg sa var ironisk/sarkastisk. Andre ganger begynner jeg å lure på om det er noe aktivitet i toppetasjen på dem i det hele tatt. Forøvrig er man ikke alltid ironisk for å være hylende morsom, det er bare en måte å si ting på eller krydre språket eller hva man nå vil. Klassikeren "fint vær i dag" når det blåser og regner sidelengs er jo ikke noe som er ment å høste latter og applaus, det er bare en av mange måter å si at man ikke er helt fornøyd med værgudene den dagen. Du som er imot all form for "uærlighet" burde kanskje tenke litt over hvor ulevelig det hadde blitt på jorden om man aldri kunne dra en hvit løgn eller være litt ekstra høflig i sosiale settinger.Jeg synes det er ulevelig å bli løyet til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 23. juli 2009 #63 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg reagerer ikke jeg har viktigere ting og bry meg om en om folk forstår ironi eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 23. juli 2009 #64 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg bruker ganske mye ironi, og det er jo bare morsomt når folk ikke tar den Noen ganger er det forståelig, kjenner de meg ikke i det hele tatt så kan de ikke alltid vite at det jeg sa var ironisk/sarkastisk. Andre ganger begynner jeg å lure på om det er noe aktivitet i toppetasjen på dem i det hele tatt. Forøvrig er man ikke alltid ironisk for å være hylende morsom, det er bare en måte å si ting på eller krydre språket eller hva man nå vil. Klassikeren "fint vær i dag" når det blåser og regner sidelengs er jo ikke noe som er ment å høste latter og applaus, det er bare en av mange måter å si at man ikke er helt fornøyd med værgudene den dagen. Ja akkurat. Hvis noen er ironiske, f.eks i form av den derre "fint vær i dag" frasen så ville jeg sikkert ha svart noe som "ja, ikke sant" eller "ja, man trenger jo ikke dra til syden for å få finvær", eller "ja du syns det ja?" (i ironisk tonefall). Dette beviser at jeg dermed har skjønt at personen i utgangspunktet var ironisk og jeg drar den dermed litt videre. Om jeg derimot ikke hadde skjønt ironien hadde jeg vel utrbrutt " HALLOOOOO???? SYNS DU DET ER FINT NÅ?????!!" Eller noe... mange sånne ute å går - kanskje ikke akkurat i forbindelse med en ironisering over været da det er ganske innlysende, men om man svarer noe sånt tror jeg det er ganske tydelig at man ikke tar ironien, og da blir det bare dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 23. juli 2009 #65 Del Skrevet 23. juli 2009 Å ikke respondere på ironi, betyr ikke at man ikke forstår ironi! Sant det, man kan være direkte uhøflig, slik som deg! Eller var det uhøflig sagt av meg? Tror du ikke det holder nå, vi har fattet poenget ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 23. juli 2009 #66 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Hvordan reagerer dere når dere møter folk som ikke skjønner ironi i det hele tatt? Skjønner at de må bli forklart at: "dette var ironi altså" før de kan le - håpløst!!!!! Jeg er ganske overbevist om at folk som tar ironi er mer smarte/intelligente enn de som ikke tar det like kjapt! Dvs. det er selvsagt stor mulighet for at mange av oss forstår mere humor enn andre - noen skjønner ikke humor! Enkelte må bli forklart en vits 3 ganger: 1)først få den fortalt 2)få den forklart 3) for til slutt å skjønne den......... Endret 23. juli 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juli 2009 #67 Del Skrevet 23. juli 2009 Skjønner at de må bli forklart at: "dette var ironi altså" før de kan le - håpløst!!!!! Jeg er ganske overbevist om at folk som tar ironi er mer smarte/intelligente enn de som ikke tar det like kjapt! Dvs. det er selvsagt stor mulighet for at mange av oss forstår mere humor enn andre - noen skjønner ikke humor! Enkelte må bli forklart en vits 3 ganger: 1)først få den fortalt 2)få den forklart 3) for til slutt å skjønne den......... Den som ler sist, ...... er treg i oppfattelsen . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 23. juli 2009 #68 Del Skrevet 23. juli 2009 Den som ler sist, ...... er treg i oppfattelsen . Tjihi, ja der passer den inn vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #69 Del Skrevet 24. juli 2009 Å ikke respondere på ironi, betyr ikke at man ikke forstår ironi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juli 2009 #70 Del Skrevet 24. juli 2009 Opplevelsen av at østlendinger ikke forstår ironi beror seg ikke på at de ikke svarer med ironi, men at de rett og slett ikke skønte at det var ironisk ment det som ble sagt. Jaja.. Det er ikke så farlig.. Jeg bor med en veldig hyggelig østlending, som inni mellom har litt problem med å skjønne at det er ironisk det jeg sier, vennene hans sliter og familien.. Etter hvert skjønner man at det nytter ikke å svare ironisk, eller komme med sarkastiske utsagn som; Jeg skulle gjerne hatt en gammel katt for å ta rottene, en kattunge blir så trist å ta livet av når vi flytter. Er noe skikkelig griseri å slå i hel en katt, krever liksom mer enn ett slag. Da er det bedre å få en gammel katt og håpe at den dør... Her hadde min familie og mine venner mest sannsynlig dratt på smilebåndet/begynt å le, og sagt; ja, du sier noe der.. Her borte får jeg tilbake: Nei Gud, det kan du da ikke mene. Du burde aldri fått deg katt. Hva med å bruke rottegift! trallallaaaa... Svart sarkasme og ironi er mitt mellomnavn, og nå må jeg skrifte navn gitt.. gleder meg til ferie hjemme jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 24. juli 2009 #71 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Jeg har møtt særdeles få mennesker i det virkelige liv som ikke forstår ironi. Men på nettet ser det ut til å florere av dem! Kom over en side, Herregud.com, som er en parodi på kristne (no offence mot kristne her altså, men syntes nesten jeg måtte ta opp denne siden i denne tråden da forståelse av ironi er tydelig her!). De lager artikler med mulighet for å kommentere. Når jeg leste artiklene så jeg jo med en gang at dette kun var en spøk, men under hver eneste artikkel er det kommentarer fra mange som tydeligvis har tatt dette veldig seriøst. Så det morsomste med hele siden ble egentlig å lese kommentarene fra folk som ikke skjønte noenting... Edit: Ang. østlendinger, jeg er fra Oslo, og har ikke inntrykket av at østlendinger ikke forstår ironi, ihvertfall ikke i min omgangskrets. Har som sagt ikke møtt mange mennesker i virkeligheten som ikke forstår ironi i det hele tatt. Endret 24. juli 2009 av Twink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juli 2009 #72 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg har møtt særdeles få mennesker i det virkelige liv som ikke forstår ironi. Men på nettet ser det ut til å florere av dem! Kom over en side, Herregud.com, som er en parodi på kristne (no offence mot kristne her altså, men syntes nesten jeg måtte ta opp denne siden i denne tråden da forståelse av ironi er tydelig her!). De lager artikler med mulighet for å kommentere. Når jeg leste artiklene så jeg jo med en gang at dette kun var en spøk, men under hver eneste artikkel er det kommentarer fra mange som tydeligvis har tatt dette veldig seriøst. Så det morsomste med hele siden ble egentlig å lese kommentarene fra folk som ikke skjønte noenting... Edit: Ang. østlendinger, jeg er fra Oslo, og har ikke inntrykket av at østlendinger ikke forstår ironi, ihvertfall ikke i min omgangskrets. Har som sagt ikke møtt mange mennesker i virkeligheten som ikke forstår ironi i det hele tatt. Ironi blir brukt på ulike måter kanskje.. Ikke vet jeg.. Men, det er min opplevelse av østlandet, at her er det flere som ikkje skjønner det når jeg drar i gang med ironi og sarkasme. Pytt pytt.. Liker meg her, men skal flytte tilbake til det deilige vestland når jeg får med meg mannen.. han er heldigvis ikke helt fremmed for tanken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 24. juli 2009 #73 Del Skrevet 24. juli 2009 Ironi blir brukt på ulike måter kanskje.. Ikke vet jeg.. Men, det er min opplevelse av østlandet, at her er det flere som ikkje skjønner det når jeg drar i gang med ironi og sarkasme. Pytt pytt.. Liker meg her, men skal flytte tilbake til det deilige vestland når jeg får med meg mannen.. han er heldigvis ikke helt fremmed for tanken.. Ja det har du rett i! F.eks. det eksempelet som kom tidligere i tråden fra gjesten ang det å slå ihjel katter. Jeg skjønner jo at det er ironisk ment, at han faktisk ikke vurderer å skaffe seg en kattunge, for å slå den ihjel senere. Jeg er opptatt av dyrs rettigheter, og synes holdningen som kommer frem i den kommentaren er ganske motbydelig, så jeg hadde ikke reagert positivt ovenfor den kommentaren, selv om jeg forstår at det bare er ironi og ikke seriøst ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 24. juli 2009 #74 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Opplevelsen av at østlendinger ikke forstår ironi beror seg ikke på at de ikke svarer med ironi, men at de rett og slett ikke skønte at det var ironisk ment det som ble sagt. Jaja.. Det er ikke så farlig.. Jeg bor med en veldig hyggelig østlending, som inni mellom har litt problem med å skjønne at det er ironisk det jeg sier, vennene hans sliter og familien.. Etter hvert skjønner man at det nytter ikke å svare ironisk, eller komme med sarkastiske utsagn som; Jeg skulle gjerne hatt en gammel katt for å ta rottene, en kattunge blir så trist å ta livet av når vi flytter. Er noe skikkelig griseri å slå i hel en katt, krever liksom mer enn ett slag. Da er det bedre å få en gammel katt og håpe at den dør... Her hadde min familie og mine venner mest sannsynlig dratt på smilebåndet/begynt å le, og sagt; ja, du sier noe der.. Her borte får jeg tilbake: Nei Gud, det kan du da ikke mene. Du burde aldri fått deg katt. Hva med å bruke rottegift! trallallaaaa... Svart sarkasme og ironi er mitt mellomnavn, og nå må jeg skrifte navn gitt.. gleder meg til ferie hjemme jeg! He,he....jeg hadde tatt det som ironi (for hadde du ment det så hadde du ikke sagt det sånn) Når jeg sier at jeg syns Mullar Krekar er en kjernekar som faktisk er veldig nyttig for verdenen og at jeg mener han bør bli behandlet som en konge - han ser jo ut som Julenissen bare med feil farge på skjegget...... er dette selvsagt IRONI! (spesielt når alle vet at jeg vil ha han vekk) Når noen sier: "hva hvordan kan du si noe slik? " da blir det bare og dååååååååån... Så må man forklare at dette var da IRONI!!!! Ja det har du rett i! F.eks. det eksempelet som kom tidligere i tråden fra gjesten ang det å slå ihjel katter. Jeg skjønner jo at det er ironisk ment, at han faktisk ikke vurderer å skaffe seg en kattunge, for å slå den ihjel senere. Jeg er opptatt av dyrs rettigheter, og synes holdningen som kommer frem i den kommentaren er ganske motbydelig, så jeg hadde ikke reagert positivt ovenfor den kommentaren, selv om jeg forstår at det bare er ironi og ikke seriøst ment. Jeg er også opptat av dyrs rettigheter og det er nok denne gjesten også, så derfor kunne denne "gjesten" ironisere om dette og at de som kjenner vedkomende godt nok vet at h*n ikke mente det - men at det var ironi! Det har noe med tonefallet ting blir sagt på også vet du:) det er vanskelig å vise tonefall på trykk Endret 24. juli 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 24. juli 2009 #75 Del Skrevet 24. juli 2009 Det kan vere utruleg vanskeleg å skjøne ironi frå folk ein ikkje kjenner, og er vel eigentleg ein form for humor ein bør spare til ein kjenner folk betre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Per Ivar Skrevet 24. juli 2009 #76 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg blir lettere oppgit av folk som ikke tar ironi. Det er slitsomt å måtte forklare at det man sa at var ironi. Jeg og samboer var ute å kjørte bil, svingte inn på en bensinstasjon da samboer plutselig utbryter, pass på så du ikke kjører på han mannen i rullestol hvorpå jeg svarer. Hvorfor det, han er jo ferdig ødelagt han så det kan ikke bli værre. Vi ler av dette. Dette var selvsagt ironi og vi ville jo aldri sagt dette så vedkomende hørte det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 24. juli 2009 #77 Del Skrevet 24. juli 2009 Det kan vere utruleg vanskeleg å skjøne ironi frå folk ein ikkje kjenner, og er vel eigentleg ein form for humor ein bør spare til ein kjenner folk betre. Det er sant det. Tror nok at man helst skal ha ironi med folk man kjenner og som kjenner deg og din væremåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 24. juli 2009 #78 Del Skrevet 24. juli 2009 Det kan vere utruleg vanskeleg å skjøne ironi frå folk ein ikkje kjenner, og er vel eigentleg ein form for humor ein bør spare til ein kjenner folk betre. Men "hverdagsironi" er da virkelig ikke så himla vanskleig å fatte vel? Det finnes jo grader av ironi selvfølgelig, og hvis man har en trang til å være ironisk _hele_ tiden og i forhold til litt "sarte" områder bør man kanskje kjenne litt på stemningen og folka, men sånn ellers syns jeg da at det må være lov. Og jeg irriterer meg også over folk som drar den der; "halllooooo?! MENER du DET?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 24. juli 2009 #79 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Men "hverdagsironi" er da virkelig ikke så himla vanskleig å fatte vel? Det finnes jo grader av ironi selvfølgelig, og hvis man har en trang til å være ironisk _hele_ tiden og i forhold til litt "sarte" områder bør man kanskje kjenne litt på stemningen og folka, men sånn ellers syns jeg da at det må være lov. Og jeg irriterer meg også over folk som drar den der; "halllooooo?! MENER du DET?" Sier meg enig med deg også - men tror også at Tigress mente litt mere sarkastisk ironi! - der lønner det seg å se ann folk og at man lærer hverandre å kjenne litt før man setter i gang med det! Hverdagsironi er ikke vanskelig å forstå, da man bør også få med seg tonefall, kroppsbevegelser mm. når vedkommende snakker... Tror som nevnt tidligere i tråden at de som ikke skjønner ironi i det hele tatt ikke klarer å se humor i noe annet enn "konkret" humor...jeg syns det er slitsomt med sånne mennesker Endret 24. juli 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 24. juli 2009 #80 Del Skrevet 24. juli 2009 Og jeg irriterer meg også over folk som drar den der; "halllooooo?! MENER du DET?" Ha,ha, vet du at jeg ler av de som sier det....... Svarer alltid: "ja klart jeg mener det" ...... det som er er at de som sitter rundt (som selvsagt forstod ironien) også ler av de som spør om du virkelig mente det, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå