Gå til innhold

Dere som har hellig birma


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Det er jo godt å høre at det er trygt for kattene dine.

Grunnen til at jeg lurte på dette, er at jeg aldri har sett noen hellig birma gående fritt ute.

Jeg har sett abyssiner, siameser og perser som vandrer ute. Det er ikke så sjelden, altså : p Men ettersom rasekatter flest er tidligkastrerte pga. kjøpskontrakt og lignende kan jeg forestille meg at de har et veldig lite territorium; ergo, holder seg nærmere huset og mer skjult for folk som er ute å går?

Har aldri sett bengalkatten min gå lenger vekke fra huset enn at jeg og min nærmeste nabo ikke kan se han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bustyvel

Katter og sauer er de eneste tamdyrene folk sender ut alene, uten noen til å passe på dem. Og når man ser og hører om hvor mange individer av disse to artene som hvert år blir drept (det være seg av mennesker, hunder, eller andre dyr), påkjørt, pådrar seg sykdom, går seg bort, osv osv, kan man lure på hva slags mennesker disse dyreeierne egentlig er...

Så hunder som kun går tur i bånd, eller hester som alltid blir ridd på er aldri syke, blir aldri påkjørt eller drept? Tamgjess har blitt skutt fra egen hage, hunder blir påkjørt på tur i flexiline, hester faller på isen og brekker bein.

Man slipper ikke en katt ut hvis man bor et steinkast unna e18 og med rev i naboskogen. Man setter heller ikke en inheining full av sau 500meter fra et ulvehi. Det handler om å se ann situasjonen, dyret og omgivelsene. Ikke bare stenge inne hvert eneste dyr og nekte dem frihet og utløp for instinktene sine fordi de KAN bli påkjørt eller de KAN bli drept av nabobikkja. Mine katter ville lidd hvis de ikke kunne gått ut. De elsker seg ute, og de har trygge omgivelser uten trafikk eller andre skumle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har to hellig birma jenter. Da vi kjøpte vår eldste for snart 2 år siden ca så sa oppdretter at det hadde vært flere tyverier av rasen i Bergens området. Vi har begge våre inne og det trives de med, når det er varmere i været så går vi ute med de i bånd.

Så lenge man har flere katter så skal det gå greit å ha de inne, da har de noen å leke med om de kjeder seg når vi ikke er hjemme.

Men det skal nok ikke være noe problem å ha en hellig birma som ute katt, bare sørg for at den er chipet, har halsbånd med tlf nr på og er sterilisert/kastrert:)Men selvfølgelig, noe passer bedre som innekatt og omvendt enn andre:)

Hellig birma katter er en herlig rase, så masse personlighet og så kjærlige! De er mine beste venner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...