Gå til innhold

Dere som har hellig birma


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg tenker på å skaffe meg en hellig birma. Jeg har en blandingskatt fra før, som jeg lar gå ute. Så hvis jeg skal ha en til katt, må jo den også få gå ute. Ettersom hellig birma er så tydelig rasekatt, lurer jeg på om det er stor risiko for at den kan bli stjålet hvis den går fritt ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg tenker på å skaffe meg en hellig birma. Jeg har en blandingskatt fra før, som jeg lar gå ute. Så hvis jeg skal ha en til katt, må jo den også få gå ute. Ettersom hellig birma er så tydelig rasekatt, lurer jeg på om det er stor risiko for at den kan bli stjålet hvis den går fritt ute?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest igjen (ny)

Beklager det innlegget (sitering), jeg er ny her....

Jeg har Hellig Birma og er ny med den rasen. Jeg lufter mi i bånd, lar henne bli kjent i og rundt området, + at naboer hilser på henne. Dette gjør jeg pga hvis katten skulle komme seg ut engang, så vil hu kjenne seg igjen, samt naboene vet hvem sin katt det er.

Jeg har ei hukatt som blir et år, usterilisert pga jeg vurderer et kull på henne etterhvert.

Mi kommer ikke til å få gå løs, aldri si aldri... men iallfall ikke før hun er sterilisert pga jeg ønsker ikke at hun kan bli stjålet og brukt som fødemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en sjans man må ta, eller velge en katt som ikke har maske eller er typisk "rase". Kommer litt an på hvordan du bor egentlig. Har selv hatt siameser ute uten problemer, og har nå en cremesølv stoor sibir som tydelig er rasekatt selv om han ikke har maske. Men vi har hele tiden bodd litt skermet, kanskje større sjanse for at det kan skje noe i områder der det ferdes veldig mye folk? Uanett, det viktigste er at katten får gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sorry altså, men kattestjeling er virkelig ikke et reelt problem i Norge.

Vurderer man å frata en katt friheten og alt som hører til med det å kunne bevege seg ute, bør man kanskje ta konsekvensene av det: Ikke skaffe seg katt.

Katter skal slippe å gå i bånd eller bli holdt inne som i et bur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderer man å frata en katt friheten og alt som hører til med det å kunne bevege seg ute, bør man kanskje ta konsekvensene av det: Ikke skaffe seg katt.

Om dette var rettet til meg, så har jeg aldri vurdert å ta den friheten fra katten. Hvis jeg ikke kan ha hellig birma ute uten at den blir stjålet, tenker jeg å velge en annen katt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stjeling av katter er virkelig ikke et stort problem i Norge. Jeg bor i Bergen, og har tre stk hellig birma (og det er lett å se at de er av den rasen) som går rundt nett som de vil. Jeg har aldri en gang bekymret meg for at noen skal finne på å stjele dem. Biler er en mye større fare enn tyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Stjeling av katter er virkelig ikke et stort problem i Norge. Jeg bor i Bergen, og har tre stk hellig birma (og det er lett å se at de er av den rasen) som går rundt nett som de vil. Jeg har aldri en gang bekymret meg for at noen skal finne på å stjele dem. Biler er en mye større fare enn tyver.

Det er jo godt å høre at det er trygt for kattene dine.

Grunnen til at jeg lurte på dette, er at jeg aldri har sett noen hellig birma gående fritt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har en hellig birma, og den vil ikke ut...

Hun har stor inngjerdet hage, men katten nekter å bevege seg over dørstokken.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Biler er en mye større fare enn tyver.

Ja, jeg har jo faktisk hørt at hellig birma mangler frykt, og dermed blir lett påkjørt. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Sorry altså, men kattestjeling er virkelig ikke et reelt problem i Norge.

Vurderer man å frata en katt friheten og alt som hører til med det å kunne bevege seg ute, bør man kanskje ta konsekvensene av det: Ikke skaffe seg katt.

Katter skal slippe å gå i bånd eller bli holdt inne som i et bur.

frastjele friheten?? for noe forbanna tull! Jeg har to innekatter som stortrives både i leiligheten og i bånd. Hvis pusen derimot gir uttrykk for at en leilighet ikke er nok, som å skrape på dører, vinduer +++ DA er det en annen sak.

En katt som ikke er vandt til å løpe fritt ute, føler ikke et behov for å løpe fritt ute. enkelt og greit.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en hellig birma i tillegg til en "vanlig" huskatt. nå skal det sies at vi bor på et lite sted, men i sentrum, så folk kunne lett ha stjålet henne hvis de virkelig ønsket.

hun har alltid vært glad i å være ute, så hun er ute når hun selv vil. jeg bekymrer meg mye mer for biler enn tyver, jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som har stjålet en katt i Norge på grunn av rasen.

en annen ting jeg bekymrer meg for med henne, er nysgjerrigheten og naiviteten hennes. jeg vet ikke om dette er vanlig for rasen, men jeg ser jo en over her nevner at de "mangler frykt", noe jeg godt kan tro at det ligger noe i. hun går inn i garasjer og alt mulig annet rart, så jeg må følge litt med når hun først er ute.

mitt råd til deg er å observere hva katten gjør ute i den første tiden. kanskje holder den seg kun i nærheten av huset, og da er det sjelden noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Vi hadde en ragdoll med veldig klassisk utseende; han fikk gå ute så mye han ville.

Folk la godt merke til ham, men var ingen som prøvde å ta ham med seg.

I grunnen var det bare en fordel at alle i nabolaget visste hvilken katt det var og hvor han hørte hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å id-merke den, jobber på dyreklinikk og får stadig vekk inn "eierløse katter" og har også opplevd å få inn sjeldne raser og kan i hvertfall nevne et par hellig birma, enkelte eiere tenker at siden det er rasekatter trengs ikke id-merking (eller hva de nå tenker) også ender de opp hos oss uten at vi har en sjanse til å gjette oss fram til riktig eier...

Ellers tror jeg ikke jeg ville vært bekymret for å slippe den ut... Er mange fine rasekatter som er ute å går tur og kommer hjem hverdag. Har aldri hørt om stjålet katt (riktig nok hørt om savnete katter, men regner riskoen som større for påkjørsel osv)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 6 birmaer går ute så mye de vil. De går aldri langt, går seg aldri bort og holder seg ute av trøbbel.

Kun en gang i mine ca 9 år som birmaeier har en av pusene krysset bilveien nedenfor huset. Birmablandingen min derimot, han går langt. Han blir ofte med på lange turer med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Om dette var rettet til meg, så har jeg aldri vurdert å ta den friheten fra katten. Hvis jeg ikke kan ha hellig birma ute uten at den blir stjålet, tenker jeg å velge en annen katt.

Hmm jeg tenker litt sånn at den ser ut som ei vanlig katte, så tror ikke det er større sjans for at den blir stjålet framfor andre rasekatter som ser mer spesielle ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter og sauer er de eneste tamdyrene folk sender ut alene, uten noen til å passe på dem. Og når man ser og hører om hvor mange individer av disse to artene som hvert år blir drept (det være seg av mennesker, hunder, eller andre dyr), påkjørt, pådrar seg sykdom, går seg bort, osv osv, kan man lure på hva slags mennesker disse dyreeierne egentlig er...

Tamdyr er generelt dårlig egnet til å klare seg bra i menneskeskapte (og naturlige) omgivelser, og skal holdes under oppsyn når de befinner seg utendørs!

Jeg har ikke tall på hvor mange påkjørte katter jeg hver dag kjører forbi til og fra jobb, eller hvor mange ganger jeg har lest om katter drept og torturert av en eller annen psykopat som fant dem.

Ingen sender hunden eller kaninen sin ut på en slik måte (med mindre de blåser i om dyret blir skadet eller dør), så hvorfor i alle dager skal man da behandle katter slik??

Det sirkulerer så mange latterlige fordommer, myter og vrangforestillinger rundt katter og kattehold at det er helt utrolig. "Katter må få gå utendørs alene", "hunnkatter må ha minst ett kull kattunger", "katter er ok å gi bort gratis", "kastrering er slemt"... Blir helt oppgitt.

Dersom man ikke føler seg skikket til å gi en katt et godt liv uten å gamble med livet dens, burde man revurdere hele katteholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har en bengalkatt ute, som man lett kan se er rasekatt, men han har ikke blitt stjålet : ) Han er chippet, tidligkastrert og vaksinert, og har det ypperlig ute i nabolaget. Han har et VELDIG lite område ute, og holder seg veldig nærme huset. Å kastrere katten tidlig har mye å si, tror jeg. Men er viktig at de er godt kjent med området/at du er ute med de i starten slik at de venner seg til å være ute og er klar over hvor de bor. Tar nok noen måneder før katten utvikler retningssans også.

Men nå bor jeg i et veldig idyllisk og trygt nabolag med lite trafikk, så hadde det vært noe mer traffikert og med naboer jeg hadde vært skeptisk til hadde jeg holdt han inne og gått tur med han i bånd.

Synes nå folk generelt må bli flinkere til å ta vare på kattene sine, rasekatt eller ei, for sånn som noen ukastrerte kattekrek går rundt fritt er helt hårreisende :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hmm jeg tenker litt sånn at den ser ut som ei vanlig katte, så tror ikke det er større sjans for at den blir stjålet framfor andre rasekatter som ser mer spesielle ut

Enig der. Hadde det ikke vært for de isblå øynene og masken hadde den sett ut som en usedvanlig vakker blandingskatt, men om det er noen tyver som bevisst ser etter rasekatter de kan knabbe så skiller den seg nok ut.

Sammenlignet med siamesere/bengaler med ekstreme rosetter og andre raser som skiller seg ut ser nok HB ganske "normal" ut : p

TS: Du får selv bedømme om nabolaget ditt er egnet for en utekatt, men du må huske på at det alltid er en viss sjanse for at den blir påkjørt/skadet av andre katter eller blir stjålet. Sett katten din først ;) Og om den skal være innekatt må du sørge for at den får det fint inne. Og kanskje tenke på en kompis til pusen....? En tilværelse som ensom innekatt kan være litt stusselig, kan jeg tenke meg, med mindre du er rundt dyret hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...