Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Hei. Jeg er ganske ofte plaget med UVI. Det vil si ca en gang i kvartalet. Jeg prøver å være forsiktig og vet hva jeg bør gjøre, men like forbanna dukker det opp. Jeg får det også ganske kraftig, så om jeg ikke får tilgang på medisiner med EN gang, blir jeg ganske dårlig med kraftige smerter. Uansett, jeg har hørt at homeopat kan hjelpe og få dette til å forsvinne så si for alltid.. Men, jeg vet ikke helt hva disse gjør og har aldri prøvd noe slikt før og lurer på om det er flere med erfaringer rundt dette. Kom med innspill. Det er jo ofte ganske dyrt så har ikke lyst til å bruke masse penger til ingen nytte. Takker for alle svar!
Zzyzx Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 De kan ikke gjøre noen ting med det. Det du får der er sukkerpiller. Hva har du prøvd fra før av?
Hinata Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Homeopatmedisin virker i mange tilfeller. Og det at det virker på bikkja må jo ha noe å si. Jeg har ikke noe erfaring med homeopati for UVI da, men dersom du har prøvd alt annet er det jo verdt et forsøk
Zzyzx Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Nå vil jeg ikke skape en alternativ medisin vs skolemedisin-debatt her, men jeg fraråder sterkt å bruke homøopati som behandling i alle tilfeller. Slik jeg forstår det så er det bare antibiotika som har blitt foreskrevet, men det er ikke det eneste som er tilgjengelig. Det finnes spesialister på feltet, det bør absolutt prøves først. Har du f.eks. vært hos urolog? Homøopatbehandling har ingen dokumentert effekt ut over placebo (selv ikke på dyr) så det ville jeg ikke brukt penger på i det hele tatt. Homøopati er basert på prinsippene om at likt kurerer likt (stoff som framkaller en type symptomer vil kunne helberede de samme symptomene) og at dess mer utblandet virkestoffet er dess bedre skal virkningen være. Det betyr at i de fleste homøopat-blandinger finnes det ikke spor av virkestoffet i det hele tatt, men effekten antas å komme av at vannet har hukommelse. Dette er det forsket veldig mye på, og det er ikke påvist annet enn placebo, selv hos dyr. Alternative behandlinger bør aldri erstatte skolemedisin.
Hinata Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Men når skolemedisinen kommer til kort er det vel greit å prøve ut noe som kan virke?
pøbelsara Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Man forebygger UVI ved å holde urinen sur. Hvis du tar en brusetablett med c-vitamin 1g daglig, vil det mest sannsynlig hjelpe. Hvis du merker begynnende UVI kan du øke dosen. Dette har dokumentert effekt. Dessuten er det mye billigere en homeopati, som jeg ikke har noen som helst tro på.
Zzyzx Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Men når skolemedisinen kommer til kort er det vel greit å prøve ut noe som kan virke? Ja, hvis det faktisk kan virke. Det er jo en rimelig grei forutsetning.
*Numi* Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 (endret) Ja, hvis det faktisk kan virke. Det er jo en rimelig grei forutsetning. Hvilke forutsetninger har du for å si at homeopati ikke virker? Jeg har noen slike homeopatipiller liggende, slik at skulle jeg kjenne det minste tegn til UVI så kan jeg bruke disse helt til symptomene gir seg. Og det har hjulpet. Selvfølgelig har det også hendt at jeg har måttet gi opp og måttet dra til lege og få antibiotika, men det er lov å prøve først. Jeg gikk dessuten ikke til homeopat først, noe som sikkert hadde lønt seg, men uansett. Edit: Dvs. går ikke symptomene over på en dag, da er det helt nødvendig å gå til lege for at det ikke skal utvikle seg til nyrebekkenbetennelse f.eks. -- TS: Kontakt en homeopat og prøv om du ønsker. Om det virker for deg vet du ikke før du har prøvd. Og du sier du er veldig forsiktig/tar forholdsregler osv. Går du alltid på do rett etter sex? Hvis ikke burde du starte med det. Jeg hadde ofte UVI før, og begynte å bli flinkere til å tisse etter sex og har bare hatt UVI én gang siden det. Ett år siden eller noe. Og det var vel fordi jeg glemte meg en gang. Bruk også tranebærkapsler forebyggende. Det skal hjelpe. Endret 2. juli 2009 av *Numi*
Zzyzx Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Hvilke forutsetninger har du for å si at homeopati ikke virker? Massive mengder forskning. Hvis du visste hva "medisinen" består av så ville du også tvilt litt på om det i det hele tatt er mulig å få noe effekt av det.
*Numi* Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Massive mengder forskning. Hvis du visste hva "medisinen" består av så ville du også tvilt litt på om det i det hele tatt er mulig å få noe effekt av det. Jeg vet hva den består av.. Så lenge jeg har hatt noe effekt av den er det egentlig det samme for meg hva den består av. Bare sånn til info - placeboeffekt er også en effekt.
Gjest TS Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Hei.. Ser det er litt delte meninger her.. Jeg har aldri gjort noe som helst alternativt før, så er jo veldig skeptisk. Jeg går ikke på noe daglig for å forebygge, det jeg gjør er når jeg merker det kommer drikker jeg masse surt, sist prøvde jeg med over en liter tranbærnektar, men det er bare å glemme. Jeg står i knestående etter kort tid alikevel. Det nytter ikke for meg og vente å prøve med tranbærkapsler, c-vitamin, appelsinjuice eller annet, har det meldt sin annmars kommer det så det suser. Jeg får det veldig kraftig. Om det er det homeopat gjør å gi meg piller så jeg får placeboeffekt, gidder jeg ikke å gjøre det. Ønsket mitt er at dette ikke blir tilbakevendende. Dvs- jeg skjønner at alle kan få det en gang i blandt, men det er så kjipt når det kommer en gang i kvartalet, selv om jeg prøver så godt jeg kan å ta alle forhådnsregler. Alle som er nevnt her også. Hva kan en urolog gjøre for meg? Så det var en som tipset om det... Takker for alle svar!
Gjest Elfrida Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Jeg byttet p-pillemerke og har siden ikke hatt UVI en eneste gang. Ikke sopp heller.
Zzyzx Skrevet 2. juli 2009 #15 Skrevet 2. juli 2009 (endret) Hva kan en urolog gjøre for meg? Så det var en som tipset om det... En urolog er spesialist i urinveier, enkelt sagt. Han kan prøve å finne ut årsaken til at du får det så ofte og heller behandle den. Jeg kjenner flere som har gått til urolog og blitt kvitt plagene sine. Fastlegen din kan helt sikkert henvise deg til en. Jeg ville iallfall prøvd det før jeg vurderte noe som helst alternativt. Endret 2. juli 2009 av Zzyzx
*Numi* Skrevet 2. juli 2009 #16 Skrevet 2. juli 2009 (endret) Hei.. Ser det er litt delte meninger her.. Jeg har aldri gjort noe som helst alternativt før, så er jo veldig skeptisk. Jeg går ikke på noe daglig for å forebygge, det jeg gjør er når jeg merker det kommer drikker jeg masse surt, sist prøvde jeg med over en liter tranbærnektar, men det er bare å glemme. Jeg står i knestående etter kort tid alikevel. Det nytter ikke for meg og vente å prøve med tranbærkapsler, c-vitamin, appelsinjuice eller annet, har det meldt sin annmars kommer det så det suser. Jeg får det veldig kraftig. Om det er det homeopat gjør å gi meg piller så jeg får placeboeffekt, gidder jeg ikke å gjøre det. Ønsket mitt er at dette ikke blir tilbakevendende. Dvs- jeg skjønner at alle kan få det en gang i blandt, men det er så kjipt når det kommer en gang i kvartalet, selv om jeg prøver så godt jeg kan å ta alle forhådnsregler. Alle som er nevnt her også. Hva kan en urolog gjøre for meg? Så det var en som tipset om det... Takker for alle svar! Selv om jeg sa at placeboeffekt også er en effekt, så mente jeg ikke at homeopatmedisin nødvendigvis kun har den effekten. Det eneste du kan gjøre er vel å prøve det ut om du er nysgjerrig, eller la vær om du ikke synes det høres ut som noe. Du sier at du ikke gjør noe forebyggende - hvorfor ikke? Kan være lurt å begynne. Skade kan det ihvertfall ikke. - Ta c-vitaminer - Ta tranebærkapsler - gå på do etter sex - ikke gå for lenge med våt bikini/badedrakt etc. Og selvfølgelig, har du først fått det og er så plaget som du skriver så skal du helt klart dra til lege med én gang. Tranebær virker bedre forebyggende enn behandlende. Endret 2. juli 2009 av *Numi*
Gjest TS Skrevet 2. juli 2009 #17 Skrevet 2. juli 2009 Når jeg mener at jeg ikke gjør noe forebyggende så gjør jeg jo det.. Jeg tør nesten ikke bade pga av dette jeg og om jeg gjør det så skifter jeg med en gang. Jeg drikker jo appelsinjuice hver dag og går selvfølgelig på do etter sex. Tranbærkapsler tar jeg når jeg f.eks vet jeg kommer til å bade- som på ferie... Hm.. nei jeg tror faktisk at jeg først spør fastlegen min om henvisning til urolog jeg, så får jeg heller se.. Jeg skjønner at placeboeffekt også er en effekt, men tror ikke jeg har lyst til å gamble med det før jeg har prøvd medisinsk.. Jeg er nok litt mer av det slaget jeg....
*Numi* Skrevet 2. juli 2009 #18 Skrevet 2. juli 2009 Når jeg mener at jeg ikke gjør noe forebyggende så gjør jeg jo det.. Jeg tør nesten ikke bade pga av dette jeg og om jeg gjør det så skifter jeg med en gang. Jeg drikker jo appelsinjuice hver dag og går selvfølgelig på do etter sex. Tranbærkapsler tar jeg når jeg f.eks vet jeg kommer til å bade- som på ferie... Oki, men da er det jo ikke noe problem. Hørtes ut som på meg at du bare lot ting skure og gå bortsett fra når du hadde UVI. Men det gjør du jo tydeligvis ikke. Ønsker deg lykke til! Urolog høres ut som en god start å begynne, og jeg vet hvor vondt det er å være plaget.
Gjest *ABC* Skrevet 4. juli 2009 #19 Skrevet 4. juli 2009 Sett deg i et fat med varmt grønnsåpevann med én gang du kjenner en UVI er i anmarsj. Bli sittende i minst 10 min. Jeg har stoppet en begynnende UVI mange ganger på denne måten. Veldig effektivt!
Gjest hiprex Skrevet 4. juli 2009 #20 Skrevet 4. juli 2009 be om en medisin som heter hiprex hos fastlegen. Dette er en medisin som virker forebyggende mot uvi ved at den gjør urinen surere (mer enn tranebær og ren vit c) Jeg hadde, som det, uvi hele tiden tidligere. Nå tar jeg en hiprex om morgen og en om kvelden og ....... ingenting. På to år. Livet mitt er kommet tilbake. sjekk hiprex på felleskatalogen.no, om du er nyskjerrig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå