Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2003 #1 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg fikk en søt liten undulat gutt på 10 uker på fredag, og har ikke så mye greie på hvordan og hva og alt annet. Har prøvd å snakke rolig til han, plystre ol, tatt hånden forsiktig inn i buret til han med eple, ulike typer frøblaninger, salat ol, men han er ikke interessert i det hele tatt. Er ikke litt nysgjerrig en gang, og jeg lurer på om det er vanlig? På de stedene jeg har lest om undulater har de skrevet at undulaten vil fort bli interessert i hånden din, og forsiktig nappe til seg godbitene, og etter noen dager har du fuglene som spiser fra hånden din??????????? Ikke min fugl i alle fall, for den visr ingen interesse. Skal jeg la den fly ute slik at den blir vant til å være rundt oss uten å måtte være i buret? Alle tips taes i mot, for dette er helt nytt for meg. Har hatt hund og hetterotter og de hadde jeg ingen problemer med Jeg vet at det ikke har gått så lang tid enda, men er litt fortvilet siden han ikke viser interesse :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 31. juli 2003 #2 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har aldri hatt egen undulat - men har passet en - som tilhørte min venninne - i månedesvis da jeg var tenåring. Tid - du må ta tida til hjelp. Gi masse oppmerksomhet - ofte, gjennom hele dagen. Prat til den osv. Og vær tålmodig. Den vil bli tam, når den ikke har en artsfrende til selskap - og om du gjentar prosedyren ofte og mye. Vet ikke om det er så lurt å slippe den ut i stua med det samme du har fått den (lukk alle vinduer) - men når du skal fange den igjen, så ta av toppen på buret og plasser det med døråpningen inntil fuglen, da hopper den som regel inn av seg selv. Jeg ville nok sluppet den i stua - etter noen dager - hadde ikke orket se at den sitter i buret, dag etter dag. Du må smøre deg med tålmodighet. Noen ganger kan det virke som det du driver med ikke fører noen steder, - men den vil bli tam. Du kan også ta den i hånda (legg neven over vingene) - og snakke med den mens du holder den slik en liten stund - men vent med det, til den kjenner deg. Og ikke hold den for lenge av gangen. (Da ser den at hånda di ikke er farlig) Du må holde fingeren din i buret som en pinne - til slutt vil den sette seg på den, iallfall om du stryker den litt nederst på brystet med samme finger. Når fuglen blir tynn (fjærene tett inntil kroppen) - så er den ikke trygg. Bruser den med fjærene osv - føler den seg ok. Det er det jeg vet - men mulig jeg tar feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 31. juli 2003 #3 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har alltid hatt undulat, men den siste døde for et par år siden. Nå har jeg en nymfeparakitt som jeg har hatt i 14 år! Verdens tammeste fugl, som flyr etter meg gjennom alle rom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 31. juli 2003 #4 Del Skrevet 31. juli 2003 Du kan godt la være å gi den mat noen timer, og så fylle hånden med frø og ta bort til den. Jeg ville hatt den i buret none dager før den slapp ut. Har hatt 2 undulater selv. Husk å dekke til halve buret med håndkle hvis du skal ha den utre i sola, så får den ly og skykgge. Undulater får lett kreft/svulst, det har begge mine dødd av. Da sitter de rolig på pinnen med oppbruste fjær og hopper ikke lenger rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2003 #5 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg og hadde to stk undulater. Den ene ble tam og satt på fingeren og spiste rett fra hånden. Den andre bet hvis vi nærmet oss, og fløy vekk... Da den tamme undulaten døde, fikk vi den andre til og si "hallo". Dette sa han bare noen få ganger...10 kanskje?..Og det kom ganske uventet, han sa det når han ville, ikke når vi ville... Like etter døde han plutselig...(han hadde ganske bustete fjær, så kanskje det var kreft slik DonPedro snakket om..? Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2003 #6 Del Skrevet 31. juli 2003 Tusen takk for alle svar, får vel bare smøre meg med tålmodighet :-? har ikke alltid fått utlever så mye av det, men det skal sikkert gå bra, har jo ikke hatt den så lenge tenkte jeg skulle slippe den ut om noen dager slik at den får seg en skikkelig luftetur, det kan den sikkert ha godt av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 31. juli 2003 #7 Del Skrevet 31. juli 2003 Når du slipper den ut - så rydd plass til den ett par steder - der den kan lande, uten for mye vaser og krimkrams som forstyrrer eller kan falle i gulvet. (Vet jo ikke hvor luftig du har det - men sånn generelt.) Og ikke ha kokvarme gryter osv. plassert på bordet - fuglen kan fort krasje oppi - særlig om den ikke er vant til å fly løs, og ikke har faste landingsteder ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 31. juli 2003 #8 Del Skrevet 31. juli 2003 Hadde to undulater. Den ene døde av kreft i magen. Fikk etterhvert en ganske stor mage... og så la de egg.. og vi fikk en baby.. Dessverre ble de ikke tamme, samme hva vi gjorde. To fugler i samme bur er ikke anbefalle Husk å dekke til vinduer.. De kan ikke se de og flyr rett inn i de. For å fange den inn igjen kan du bruka hådkle og kaste over, sånn om den ikke vil inn i buret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 31. juli 2003 #9 Del Skrevet 31. juli 2003 Hei, har selv hatt flere forskjellige fugler :D Min første undulat hadde jeg i 13år før hun døde...snufs...skikkelig personlighet på den fuglen :D Etter det har jeg bl.a. hatt flere undulater og papegøyer (amazon) som jeg har passet og vært fostermor for i perioder. Selv om undulaten din nå ikke viser noen interesse for go'biten du prøver å gi den må du ikke miste motet. Det er helt riktig som du gjør med å prate rolig til den, og det som er aller viktigst er tålmodighet. Hold gjerne go'biten i hånden, åpne buret og nærme deg forsiktig, gi fuglen litt tid hvis den blir redd og begynner å flakse rundt. Gi fuglen tid og prat med den mens du holder hånden med go'biten rolig. Dette bør du gjerne gjøre flere ganger for dagen. Det neste er å finne den riktige go'biten å lokke den med Mine undulater har alltid likt hirsekolber, mens min første undulat digget mandariner :D Legger ved en liten link til en dansk side: http://www.undulatsiderne.dk/undulatselect...?ID=80&TypeID=9 Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 31. juli 2003 #10 Del Skrevet 31. juli 2003 Min elsket hirsekolbe, og frisk salat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 31. juli 2003 #11 Del Skrevet 31. juli 2003 Glemte å si at du bør vente litt ann med å slippe ut fuglen...jobb med den flere ganger for dagen, og kanskje den tør å sette en fot på fingeren din snart. Men skulle ting ta mer tid enn som så og du ønsker å slippe den ut, må du bare passe på at det enten er mørkt ute eller at gardinene er trukket for når den slippes ut slik at den ikke flyver i vinduet og skader seg. Ha også et våkent øye med den slik at du ser hvis den skulle være så uheldig å falle bak sofaen eller veggseksjonen. Hvis den ikke flyver tilbake til buret av seg selv etter flyveturen, kan du prøve å fange den inn ved å senke belysningen i stuen og ha en handduk klar. Ikke prøv å fang den med bare hendene...da risikerer du bare at den blir redd for hender :-? Håper du får mye glede av din undulat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2003 #12 Del Skrevet 1. august 2003 Tusen takk her var det mange gode tips å ta med seg :D Jeg fikk lov til å klappe den litt i dag, men jeg begynte alvorlig å lure på om den hadde frøse til av skrekk stakkars :oops: for den bevegde seg ikke i det hele tatt sto der stiv som en pinn :oops: og jeg ble jo litt nervøs for at den skulle være så redd at den ikke våget å fly en gang stakkars gutten min :-? er det normalt eller? Jeg tror jo egentlig at den vil merke snart at jeg ikke er noe særlig farlig da, og håper stivheten forsvinner, sant den gjør det? :-? Er jo min første fugl og vil jo ikke skremme vettet av den heller da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 1. august 2003 #13 Del Skrevet 1. august 2003 Jeg jobbet iherdig med å få min fire år undulat tam i fire år. Ingenting hjalp, så på det tredje året kjøpte jeg en til for at den ikke skulle sitte der så alene. Så nå har jeg to undulater som ikke er tamme Men det er jo koselig med kvitringen og sånn da. Og pus har jo flott underholdning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 1. august 2003 #14 Del Skrevet 1. august 2003 Endte opp med 7 undulater, jeg. :oops: Og fy som de kakler ... Men nei, jeg ville ikke sluppet løs den i begynnelsen, la den bli kjent med "sine" områder først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 1. august 2003 #15 Del Skrevet 1. august 2003 Jeg har alltid hatt undulat' date= men den siste døde for et par år siden. Nå har jeg en nymfeparakitt som jeg har hatt i 14 år! Verdens tammeste fugl, som flyr etter meg gjennom alle rom. Jeg har også hatt nymfeparakitt! Hun het Kompis og var kjempesnill :D Vi fikk henne etter at hun var voksen og de som hadde henne først var ikke snille med henne så hun var litt redd av seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 1. august 2003 #16 Del Skrevet 1. august 2003 Den blir stiv når den er utrygg - men med daglig og intens oppfølging fra deg - så vil den bli tam. Faren er at man går lei av å dulle med den, og gir opp - kanskje like før man ville sett resultater. Vet ikke om den er håndmatet før du fikk den - det hjelper på. En venninne av meg hadde en undulat - den var så tam at den kunne være løs ute om sommeren - men buret måtte være synlig - slik at den hadde et forankringspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 1. august 2003 #17 Del Skrevet 1. august 2003 Enig med Vega, den er ganske sikkert litt skremt men ikke slutt av den grunn med å stryke den på magen og snakke til den. Gjenta dette flere ganger om dagen, så skal du nok se at du får lønn for strevet :D Den vil nok snart forstå at du bare vil bli venn med den Har du fått testet ut hirsekolber ? En garantert vinner :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2003 #18 Del Skrevet 2. august 2003 har testet ut hirsekolbe, men den vil ikke ha det, den nekter rett og slett å smake på noe annet enn frøene i skålen, merkelig fugl spør dere meg, men den er nå søt også da, et lite sjarmtroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 3. august 2003 #19 Del Skrevet 3. august 2003 VI hadde undulater i hele min oppvekst, og alle var tamme. Vi hade alltdi to i buret (den ene klarte nemlig rett og slett ikke å være alene, en begynte å plukke ut fjæra sine når partneren døde, så n måtte få en ny samme dag. Denne ble 12-13 år gammel, og hade nok 2-3 partnere gjennom livet, men bar en om gangen) Vi hade aldri noe problem md to i samme buret, så var de sosiale md hverandre. Det md å få dem tamme var egentlig pappa som tok seg av, og de fleste husker ikke, men en vi fikk da jeg var 10-11 år, den husker jeg. Kan ikke huske helt sikkert om det var samme dagen som den kom hjem eller ei, men den var "fersk" i alle fall, når vi lukket alle de dører og vindu vi kunne (ganske åpent hus likevel) og slapp den løs. Pappa fulgte etter den og prøvd å få den til å sette seg på ham, på et tidspunkt bet dn ham, men til slitt var den så sliten at den ga opp og og landa på skuldra hans, og dermed var det gjort... Fuglene satte seg å fingeren vår når vi tok n under magen deres, og stort sett fløy de fint tilbake i buret sitt når var lei, eventuelt så "bar vi den på fingeren" til buret som selvsagt alltid sto med åpen dør når de var ute, og de krabba pent inn igjen. Jeg og min bror prøvde ivherdig å lære dem å snakke, men det gikk aldri, men tam, det ble de. Jeg har et bilde av meg, under året gammel, sittende i en barnestol me to undulater på kanten av stolen. De stolte på at mine små barnehender ikke skulle skade dem, de anså nok ikke mennesker som skumle. Har kjempelyst på undulater igjen jeg, nå som jeg er voksen. Sambo har lyst på hund, og katt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå