Gå til innhold

Tenner kvinner på makt, status og penger?

Inx

Anbefalte innlegg

Gjest gjestelegekvinnen
Menn sine penger. En mann MÅ ha cash for å få seg dame. En mann uten penger er en mann uten partner. Jo mer penger fyren har, jo finere dame kan han få.

Ok, da er jeg med.

Men igjen faller jeg tilbake til det jeg lurer på. Om min mann:

1. hverken har penger (ok, en sosionom tjener ikke superdårlig da men mindre enn meg) og ikke har noen arv i sikte

2.og som sakt ikke har den høyeste yrkestittelen,

3. og jeg ikke er stygg (menn med høyere yrkesstatus og mer penger ville jo ha meg, så da må jeg jo i følge din logikk være ok fin også) og derfor måtte ta til takke med ham

... hva er det da som gjorde at jeg ble tiltrukket av ham og at en som ham fikk en pen og intelligent dame?

Ok, jeg kjenner dog at intelligensen min synker mer og mer dess lenger jeg er her inne og kverulerer da, så da skal jeg vel snart være på et lavere sosialstatusnivå enn mannen min slik at verden igjen er i balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann
Ok, da er jeg med.

Men igjen faller jeg tilbake til det jeg lurer på. Om min mann:

1. hverken har penger (ok, en sosionom tjener ikke superdårlig da men mindre enn meg) og ikke har noen arv i sikte

2.og som sakt ikke har den høyeste yrkestittelen,

3. og jeg ikke er stygg (menn med høyere yrkesstatus og mer penger ville jo ha meg, så da må jeg jo i følge din logikk være ok fin også) og derfor måtte ta til takke med ham

... hva er det da som gjorde at jeg ble tiltrukket av ham og at en som ham fikk en pen og intelligent dame?

Ok, jeg kjenner dog at intelligensen min synker mer og mer dess lenger jeg er her inne og kverulerer da, så da skal jeg vel snart være på et lavere sosialstatusnivå enn mannen min slik at verden igjen er i balanse.

Vet du,n slike ting du beskriver over her har kun hørt og sett om på forum som dette. Jeg har ALDRI sett noe som ligner en gang ute den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men ok; neste spørsmål da. Om jeg var pen nok til å kunne tiltrekke meg mannlige leger, psykologer og advokater (som jeg sa nei til forran min mann som er sosionom) hvordan faller dette inn i teorien? Jeg kunne fått menn med langt høyere yrkesstatus enn min mann, men valgte likevel ham og vi har holdt sammen lenge.

Dette betyr altså at det må være noe galt med meg som trekker ned min status som gjør at jeg kan ta til takke med ham som har en lavere yrkesstatus enn meg?

Hva annet trekkes da inn fra min side?

Eller kan det være slik at jeg har blitt tiltrukket av andre egenskaper hos min mann og at hans yrkesstatus ikke er alene det som avgjør feks hans sosiale status?

Kan atraktivitet hos mannen også være med på å utgjevne det skjeve yrkesforholdet slik at han ikke lenger "bare" er en sosionom som jeg måtte "ta til takke med"? Hvilke andre egenskaper hos mannen kan i så fall være med på å utgjevne og henger disse sammen med sosial status?

Her er noen punkter: Som den personen som svarte deg tidligere påpekte, så kan utseende (altså tegn på god helse) være et pluss. Han kan være god i senga. Seksuell nytelse i naturen er trolig et tegn på at du er på god vei til å lage barn. At du i dagens samfunn faktisk ikke er på vei til det, spiller ingen rolle i denne sammenhengen. Han kan ha ha vist frem gode sosiale egenskaper som evne til å vise omsorg og trofasthet til dem rundt seg. En kvinne som velger en alfahann som bare forlater henne ganske snart etter at de har parret seg, sitter igjen uten mann som kan ta vare på barnet deres. Det er bedre med en litt dårligere mann som holder seg relativt trofast enn en veldig god mann som forlater deg.

Sosiale ferdigheter er strengt tatt ikke det samme som sosial status, men gjerne noe som bidrar til sosial status. Det kreves en del innsats av en kvinne å faktisk finne ut om mannen har gode sosiale ferdigheter, så det har nok blitt programmert inn i kvinner at de rett og slett bør akseptere med en gang at menn med sosial status gjerne også har gode sosiale ferdigheter, da det stort sett en sammenheng i naturen, eller i det minste var det da vi levde som nomadefolk i små grupper for 10 000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann MÅ ha cash for å få seg dame. En mann uten penger er en mann uten partner.

Lær deg grunnleggende forskningsmetode og test teorien med empirien. Jeg er redd du vil slippe opp for unnskyldninger etterpå (men da har du i alle fall noe annet kvinner kan være interessert i; kunnskap og virketrang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Lær deg grunnleggende forskningsmetode og test teorien med empirien. Jeg er redd du vil slippe opp for unnskyldninger etterpå (men da har du i alle fall noe annet kvinner kan være interessert i; kunnskap og virketrang).

For du tror du hadde fått ærlige svar fra kvinnre?

Ser en rundt seg så ser en hvem somfår damer. Det er de med penger og skarpe albuer. Nok pengr og alt annet blir underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du,n slike ting du beskriver over her har kun hørt og sett om på forum som dette. Jeg har ALDRI sett noe som ligner en gang ute den virkelige verden.

Og det kan ikke ha noe med hvilken verden du befinner deg i?

Det som forundrer meg er at det stort sett er menn som trenger å unnskylde sine manglende merittmuligheter som tyr til slike overforenklede "sannheter". Så klart det er enklere å demonisere det avvisende og kravstore kjønnet enn å faktisk ta tak i eget liv og muligheter. Men særlig konstruktivt kan det ikke være, all den tid et blikk på alle de forunderlige forholdene rundt omkring kunne generert større optimisme på egne vegne. Med mindre man mangler helt elementære ting som livsglede og folkeskikk, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Den virkelige verden mener du?
Det som forundrer meg er at det stort sett er menn som trenger å unnskylde sine manglende merittmuligheter som tyr til slike overforenklede "sannheter". Så klart det er enklere å demonisere det avvisende og kravstore kjønnet enn å faktisk ta tak i eget liv og muligheter. Men særlig konstruktivt kan det ikke være, all den tid et blikk på alle de forunderlige forholdene rundt omkring kunne generert større optimisme på egne vegne. Med mindre man mangler helt elementære ting som livsglede og folkeskikk, selvfølgelig.

Klart en tar tak i eget liv og egne muligheter! Det er jo derfor en satser alt på karrieren. Det gir nemlig til slutt en feit lønsøkning, fulgt av muligheten for å kjøpe seg en plass å bo. (Menn over 30 som leier er så lite sexy i en kvinnes øyne at disse mennene bør gå med stempel i panna...)

Jeg observerer meget skarpt et hvert forhold jeg får innblikk i. Hvor i all verden tror du jeg får mine meninger fra? Jeg har til gode å se et forhold som er bygget på gjensidig kjærlighet. Det handler mer om hans kjærlighet til henne og hennes lykke av hans penger.

Forøvrig ser jeg ikke hva folkeskikk har med dette å gjøre? Livsglede? Den gleden kommer den dagen en blir fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du tror du hadde fått ærlige svar fra kvinnre?

Ser en rundt seg så ser en hvem somfår damer. Det er de med penger og skarpe albuer. Nok pengr og alt annet blir underordnet.

1. Grunnleggende forskningmetode, trinn 1: Det finnes objektive målekriterier som demografi, kjønn, utdannelse, inntekt osv. som ikke er avhengig av respondenters svar.

2. Det finnes nok kvinner som er som du beskriver (og menn som derfor velger pengemakten fordi de ikke har annet å spille på). Det at du har observert dette fenomenet betyr ikke at det er verken det mest vanlige eller noen lovmessighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
2. Det finnes nok kvinner som er som du beskriver (og menn som derfor velger pengemakten fordi de ikke har annet å spille på). Det at du har observert dette fenomenet betyr ikke at det er verken det mest vanlige eller noen lovmessighet.

Skal si ifra den dagen jeg ser et forhold som ikke fungerer etter disse reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en tar tak i eget liv og egne muligheter! Det er jo derfor en satser alt på karrieren. Det gir nemlig til slutt en feit lønsøkning, fulgt av muligheten for å kjøpe seg en plass å bo. (Menn over 30 som leier er så lite sexy i en kvinnes øyne at disse mennene bør gå med stempel i panna...)

Jeg observerer meget skarpt et hvert forhold jeg får innblikk i. Hvor i all verden tror du jeg får mine meninger fra? Jeg har til gode å se et forhold som er bygget på gjensidig kjærlighet. Det handler mer om hans kjærlighet til henne og hennes lykke av hans penger.

Ok. Det er faktisk umulig å argumentere mot dette. Jeg kan bare si at det ikke stemmer med min erfaring (ja, jeg er også i den virkelige verden :) ), noe som jo bør indikere at du har flere kort å spille på enn penger. Men for all del, om penger er det du trenger er jo saken biff. Men da vil du nok også i stor grad få bekreftet teorien din når du får deg dame. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg støtter ikke brutal_manns forenklede modell på hvem som får seg noe og hvem som ikke gjør det, men å si at det ikke er noe system og forutsigbarhet i hvem som får seg noe og hvem som ikke gjør det, må du vel være enig i at er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si ifra den dagen jeg ser et forhold som ikke fungerer etter disse reglene...

Kom hit og se!

Hvis du nå satser på utdanning (jf. innlegget over) kan det jo hende at du får revidert inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Men da vil du nok også i stor grad få bekreftet teorien din når du får deg dame. ;)

Jeg har jo ingen forventninger utover dette da. Så sånn sett er jo den saken opp og avgjort. Ei har jeg intensjon om å ha en relasjon til en kvinne jeg føler noe for. Slik sett så blir jo det likevekt. Nei, en blir ikke verdens lykkeligste av det, men en taper hellre ikke noe på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvor gammel er du, da, Rosalind? Jobber du i staten, kanskje? Eller er student?

Det tar litt tid å oppdage den virkelige verden bak fasaden man ble vist da man var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke brutal_manns forenklede modell på hvem som får seg noe og hvem som ikke gjør det, men å si at det ikke er noe system og forutsigbarhet i hvem som får seg noe og hvem som ikke gjør det, må du vel være enig i at er feil?

Åpenbart. Men jeg tror det er mye mer komplisert enn å handle om penger. Dessuten tror jeg det er store forskjeller mellom folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Kom hit og se!

Hvis du nå satser på utdanning (jf. innlegget over) kan det jo hende at du får revidert inntrykket.

Her falt jeg av. Poenget med å sattse alt på karrieren er jo å få mre penger slik at en kan ha en varig relasjon til en kvinne. Hvor skal inntrykket kunne revideres? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Her falt jeg av. Poenget med å sattse alt på karrieren er jo å få mre penger slik at en kan ha en varig relasjon til en kvinne. Hvor skal inntrykket kunne revideres? :)

Inntrykket revideres kanskje av å se hva som styrer andres valg. Her tror jeg muligens like interesser og kunnskap spiller inn (for de som tar høyere utdanning)? Selv om du nå altså velger å satse på pengekortet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Inntrykket revideres kanskje av å se hva som styrer andres valg. Her tror jeg muligens like interesser og kunnskap spiller inn (for de som tar høyere utdanning)? Selv om du nå altså velger å satse på pengekortet. :)

Høyere utdanning er en fredig med for mer enn ti år siden :) Hr er det snakk om videreutvikling innfor firmaet og faget en praktiserer. Med andre ord så omgås en med de samme gamle fremdeles, så inntrykk fra et skolemiljø utgår.

Pengekortet er alt som re igjen. alle andr kort er spilt og kastet på søppelhaugen for mange mange år siden. Om pengekortet av uante grunnre ikke skulle virke så er det ikke noe igjen.

Edit: Andres valg har jeg som nevnt ikke sett annet enn at han elsker, hun sjekker konto. Ergo så må kontoen inneholde de rette tallene.

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du, da, Rosalind? Jobber du i staten, kanskje? Eller er student?

Det tar litt tid å oppdage den virkelige verden bak fasaden man ble vist da man var barn.

Jeg gleder meg til du kommer med et argument. Da kan det hende jeg avslører noe juicy person-info også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere utdanning er en fredig med for mer enn ti år siden :) Hr er det snakk om videreutvikling innfor firmaet og faget en praktiserer. Med andre ord så omgås en med de samme gamle fremdeles, så inntrykk fra et skolemiljø utgår.

Pengekortet er alt som re igjen. alle andr kort er spilt og kastet på søppelhaugen for mange mange år siden. Om pengekortet av uante grunnre ikke skulle virke så er det ikke noe igjen.

Edit: Andres valg har jeg som nevnt ikke sett annet enn at han elsker, hun sjekker konto. Ergo så må kontoen inneholde de rette tallene.

For et begredelig inntrykk. Men jeg betviler ikke eksistensen av slike forhold. Problemet med å generalisere ut fra det er bare at så mange faller utenfor/ ikke passer inn i teorien.

Mitt inntrykk: Like barn leker heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...