Gå til innhold

Tenner kvinner på makt, status og penger?

Inx

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe
Jeg sitter igjen med det inntrykket av denne tråden, at de fleste kvinnene her inne ønsker en likverdig partner som kan tilføre dem noe positivt i livet og ikke en partner som de definerer seg selv ut i fra. Jeg syntes det er ganske rart hvordan forskjellige mennesker kan lese denne tråden så vidt forskjellig.

Hear, hear. Der sa du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
*Enslig, snart 40 år gammel, deltidspappa uten økonomi til å kjøpe seg egen leilighet søker partner for livsvarig fohold.*

Nå kan de kvinnene som synes dette høres ut som en knakende bra kar rekke opp hånden, eventuelt sende en PM...

Det er ikke mye spenning i ventingen min for å si det slik :roll: De gangene jeg er på date går ting fint, virkelig fint, helt til vi kommre inn på økonomi. Lurer på hvorfor gitt...

Vel det kan vel kanskje tenkes at vi som ikke syntes det høres så galt ut faller i kategorien krevende og ufeminine kvinner (dvs ikke dukkesøte, med en normal BMI, iført bukse og lave sko) og de er jo du ikke interessert i en date med likevel etter hva jeg har forstått. Dersom man ønsker en mer konservativ kvinne, med et mer konservativt kjønnsrollemønster må man også ta med seg at disse kvinnene også har mer konservative krav til mannens økoni og yrkestittet.

Jeg holder fast med at dette må ha en sammenheng med de kvinnene du møter å gjøre og ikke kvinner generellt sett. Eller, det MÅ jo selvsagt henge sammen med hvilke typer kvinner du velger å møte, fordi du hevder at den type kvinne jeg skisserer ikke eksisterer en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Jeg syntes det er ganske rart hvordan forskjellige mennesker kan lese denne tråden så vidt forskjellig.

Kan det hnde at de som leser dette annerledes enn deg faktisk har en god grunn for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestelegekvinnen
Kan det hnde at de som leser dette annerledes enn deg faktisk har en god grunn for det?

Jeg finner det likevel underlig at man kan lese de samme innleggene og likevel sitte igjen med vidt forskjellig intrykk. De fleste kvinnene i denne tråden hevder da på ingen måte at de trenger en partner å definere seg selv ut i fra. Det er bare en gjest her inne som sier at mannens lønn er sentral i valg av partner, og da syntes jeg det var underlig at noen leste dette til å bli om til at de fleste kvinner i denne tråden ønsket det.

At man har god grunn til å tolke verden forskjellig er jo ganske logisk, nettopp fordi vi tydeligvis lever i ganske forskjellige verdener. Det er klart at ens egne erfaringer er med på å farge informasjonen man møter og hvordan man tolker denne. Men jeg finner det raart at man kan lese ett og samme innlegg og likevel se så vidt forskjellige ting i det innlegget.

Jeg benekter heller ikke at den delen av verden som du skisserer ikke eksisterer, jeg er fullt klar over at verden er slik for en del. Jeg forsøker å naysnere bildet med å forsøke å vise at det i andre samfunnslag kan fungere på en annen måte, og forsøker å fortelle at dette ikke er overenstemmende med den verden jeg eller min mann lever i. Jeg skulle ønske du kunne fått tatt del i min verden. Det hadde vært interessant å se hvordan du hadde endt opp med å tolke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Vel det kan vel kanskje tenkes at vi som ikke syntes det høres så galt ut faller i kategorien krevende og ufeminine kvinner (dvs ikke dukkesøte, med en normal BMI, iført bukse og lave sko) og de er jo du ikke interessert i en date med likevel etter hva jeg har forstått.

Hvem vil ha ufeminine kvinner? Høye hæler ser på de fleste kvinner bare rart ut. Skjørt er MYE mer feminint enn bukser, men det finnes noen kvinnre som fotrekkes i strame bukser. (Vi snakekr rumpe her ja). Normal BMI... Hvis vi sier at BMI'en da er innen det som er definert som helsemessig ideelt så er vi enige. Forøvrig blir jo gjennomsnitts BMI''en bare verre og verre i dette landet...

Den utlimate daten er Kate winslet. Knallpen jente med beina solid plantet i bakken. Ha like bra bakkekontakt som henne så har du kommet langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Hvem vil ha ufeminine kvinner? Den utlimate daten er Kate winslet. Knallpen jente med beina solid plantet i bakken.

Du får nok snart kjøpt leilighet! Og det at du er helgepappa og skilt, det gjelder så mange i dag at det er veldig vanlig. Du får deg nok en Kate Winslet, det tror jeg. De bør forresten ha noe høyhelte sko. Får ikke håpe det går oppover med BMI'en i dette landet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det treng jo ikkje vere det at kvinner er svake, tvert om så vil vel ganske sterke kvinner søkje ein enda sterkare mann? Atså, ein man som eg skal synest er sexy må på eit eller anna vis vere sterkare enn meg, ellers er han rett og slett ikkje sexy. Det er ikkje det same som at eg er svak, det berre seier at på nokre områder må eg vere svakare. Det tyder heller ikkje at ikkje kvinner kan realisere seg sjølv!

Nettopp, men da har det ikke noe å si om kvinnen er sterk eller ei da hun ønsker en mann som er relativt sett sterkere enn henne. Det at du ikke syntes han er sexy er med på å bekrefte denne "myten". Ja, jeg er klar over at ikke alle kvinner tenker slik, men det er visselig mange nok til at man fint kan tegne et bilde av dette som et soleklart trekk/mønster hos en stor gruppe kvinner.

Ikke for å fornærme noen, men i mine øyne, så jo, det er faktisk svakhet. Egentlig uavhengig av kjønn akkurat det. Når man hele tiden er helt avhengig av en sterk partner eller en annen sterk person i en nær relasjon tyder dette på manglende svakhet hos en selv. Er man virkelig sterk behøver man ikke finne styrke gjennom andre. Og jeg syntes det er rart at så mange kvinner så til de grader velger å nedvurdere seg selv på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Når man hele tiden er helt avhengig av

Hvem sier det?

Mange går langtidssingle fordi de ikke finner helt hva de ønsker seg. Eller at de finner det, men det klaffer ikke likevel.

Hvor får du det fra at en er avhengig av? Og hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke for å fornærme noen, men i mine øyne, så jo, det er faktisk svakhet. Egentlig uavhengig av kjønn akkurat det. Når man hele tiden er helt avhengig av en sterk partner eller en annen sterk person i en nær relasjon tyder dette på manglende svakhet hos en selv. Er man virkelig sterk behøver man ikke finne styrke gjennom andre. Og jeg syntes det er rart at så mange kvinner så til de grader velger å nedvurdere seg selv på den måten.

Jeg har litt problemer med å forstå logikken her. Er det bare mennesker som er single som da er sterke i dine øyne, eller bare mennesker som ikke søker en partner som har egenskaper som er med på å utfylle seg selv?

Jeg ønsker en partner som kan tilføre noe til forholdet, gjerne som er flinkere enn meg i noe/kan lære meg noe/vise meg ting jeg ellers ikke hadde oppdaget alene/får meg til å le/får meg til å teste nye ting etc (velg den som passer best for en selv). En partner som ikke har noe å tilby meg ut over hva jeg selv kan utføre alene gjør da lite for forholdet. Jeg ønsker ikke en partner som jeg må ta meg av, og partneren må være en likeverdig partner. En partner som ikke kunne utfordret meg på noen områder ville gjort at jeg kjedet meg.

Dette har da ingenting med svakhet å gjøre, eller at man er avhengig av partneren. Det handler ikke om at man behøver den andre parten for å finne styrke, men at man søker den andre parten for å få inn en ekstra dimensjon i livet og for å oppleve noe ekstra som man gjerne ikke ville gjort på egenhånd.

Jeg syntes det er trist at du velger å se på dette som at kvinner nedvurderer seg selv. Da går du glipp av en del av alt det vakkre som et forhold hvor to mennesker kan utfylle hverandre og skape noe nytt sammen faktisk tilfører i et liv. Jeg er absoludt langt sterkere enn mannen min på mange områder (praktiske ting, planlegging, økonomi etc) mens han er sterkere enn meg på andre områder. Det handler ikke om å være avhengig av den andre, men å få være så heldig at man kan ha et partnerskap hvor begge parter tilfører hverandre noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har litt problemer med å forstå logikken her. Er det bare mennesker som er single som da er sterke i dine øyne, eller bare mennesker som ikke søker en partner som har egenskaper som er med på å utfylle seg selv?

Godt spørsmål. Det jeg legger i begrepet "sterkere enn en selv" er i denne sammenheng ikke det samme som noe som "utfyller" en selv. Det å søke en partner som kan utfylle en er altså ikke det samme som å søke noen som er sterkere enn en selv i denne konteksten. Om det var det du mener med styrke så er jeg nok mer enig, men jeg velger altså å definere det å utfylle og styrke som to forskjellige begreper.

For øvrig tror jeg både single og de i forhold ønsker mye av det samme om man snakker om å kunne utfylle hverandres egenskaper - forskjellen er vel at single ikke har funnet det mens de i forhold kanskje har funnet det.

Jeg ønsker en partner som kan tilføre noe til forholdet, gjerne som er flinkere enn meg i noe/kan lære meg noe/vise meg ting jeg ellers ikke hadde oppdaget alene/får meg til å le/får meg til å teste nye ting etc (velg den som passer best for en selv). En partner som ikke har noe å tilby meg ut over hva jeg selv kan utføre alene gjør da lite for forholdet. Jeg ønsker ikke en partner som jeg må ta meg av, og partneren må være en likeverdig partner. En partner som ikke kunne utfordret meg på noen områder ville gjort at jeg kjedet meg.

Om du i dette også diskuterer i forhold til det å utfylle hverandre er jeg langt på enig.

Dette har da ingenting med svakhet å gjøre, eller at man er avhengig av partneren. Det handler ikke om at man behøver den andre parten for å finne styrke, men at man søker den andre parten for å få inn en ekstra dimensjon i livet og for å oppleve noe ekstra som man gjerne ikke ville gjort på egenhånd.

Det handler rett og slett om ulike nyanser. Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg vet også at det finnes en del kvinner som trekker dette for langt, som krever at partneren er "sterkere" enn en selv på alle felter. (man går altså utover det å utfylle hverandre til et forhold der man er avhengig av å bekrefte seg selv gjennom sin partner).

Jeg syntes det er trist at du velger å se på dette som at kvinner nedvurderer seg selv. Da går du glipp av en del av alt det vakkre som et forhold hvor to mennesker kan utfylle hverandre og skape noe nytt sammen faktisk tilfører i et liv. Jeg er absoludt langt sterkere enn mannen min på mange områder (praktiske ting, planlegging, økonomi etc) mens han er sterkere enn meg på andre områder. Det handler ikke om å være avhengig av den andre, men å få være så heldig at man kan ha et partnerskap hvor begge parter tilfører hverandre noe nytt.

Det er bra dere har det fint sammen. Og du hører av det jeg leser da ikke til gruppen av de "svakere" kvinnene.

Men jeg mener fortsatt at mennesker i sin søken etter suksess på et eller flere nivåer i livet og som må gå gjennom andre for å oppnå det er svake, ihvertfall i forhold til de som ikke trenger det, men derimot greier å finne denne styrken i seg selv. Konklusjon; det er forskjell på å utfylle hverandre og å være avhengige av noens styrke. Jeg forakter det sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvem sier det?

Jeg sier det :)

Mange går langtidssingle fordi de ikke finner helt hva de ønsker seg. Eller at de finner det, men det klaffer ikke likevel.

Og det er også helt greit. Det å definere seg selv gjennom andre er jo heller ikke noe som er typisk for hverken single eller de i forhold. Det finnes single som aldri, kanskje ikke i resten av livet kommer seg i noe forhold fordi de hele tiden er på søken etter noen som er bra nok (les: sterk nok) og som aldri blir fornøyd og det finnes de i forhold som egentlig ønsker seg ut fordi de innser at partneren ikke (i tilstrekkelig grad) har de (sterke) egenskapene de hadde sett for seg. Begge deler er ganske småtragisk spør du meg. Og da snakker jeg ikke om at man ønsker at partneren utfyller seg selv på visse områder, men om den kontinuerlige søken etter noen som er bedre enn seg selv.

Hvor får du det fra at en er avhengig av? Og hele tiden?

Hvis man går inn i et forhold bare fordi personen er "sterk" vil jeg nok si at man kanskje er litt avhengig av status ja. Kanskje ikke i ordets helt konrete betydning, men det at man velger noen grunnet status og styrke blir jo et eksempel i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Jeg skulle ønske du kunne fått tatt del i min verden. Det hadde vært interessant å se hvordan du hadde endt opp med å tolke den.

Ville vært spennende å få sett en verden slik du beskriver den. Men jeg skal innrømme at jeg ville møtt den med meget stor skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Øøøøh? Trodde idealet med forhold var at en skulle utfylle hverandre og gjøre hverandre sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Øøøøh? Trodde idealet med forhold var at en skulle utfylle hverandre og gjøre hverandre sterkere.

Utfylle og gjøre hverandre sterkere er meningen med et forhold ja, men det finnes flere som bare er ute etter en sterk partner uten selv å reflektere over hva man kan bidra med. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Utfylle og gjøre hverandre sterkere er meningen med et forhold ja, men det finnes flere som bare er ute etter en sterk partner uten selv å reflektere over hva man kan bidra med. Ser du forskjellen?

*myse* :lete: joda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg skjønar ikkje logikken her, eg. Viss eg vel ein mann som er svakare enn meg, er eg då ei sterk kvinne, då? Eller kan ein tolke det dithen at ei som vel ein svakare mann er redd for å bli utfordra - er ikkje det ein veikskap? I mi bok er det ein veikskap, altså.

Eg tenkjer jo det at nett at eg er sterk nok til å leve saman med ein sterkare mann gjer med sterkare og dessutan viser at eg er sterk i utgangspunktet, men det er mogleg at eg har ein heilt annan livsfilosofi enn andre her. Ein er ikkje avhengig av å sole seg i glansen av nokon, det er snakk om å finne ein partnar som er sterk nok til å vere ei utfordring slik at ein kan utvikle seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eg skjønar ikkje logikken her, eg. Viss eg vel ein mann som er svakare enn meg, er eg då ei sterk kvinne, då? Eller kan ein tolke det dithen at ei som vel ein svakare mann er redd for å bli utfordra - er ikkje det ein veikskap? I mi bok er det ein veikskap, altså.

Eg tenkjer jo det at nett at eg er sterk nok til å leve saman med ein sterkare mann gjer med sterkare og dessutan viser at eg er sterk i utgangspunktet, men det er mogleg at eg har ein heilt annan livsfilosofi enn andre her. Ein er ikkje avhengig av å sole seg i glansen av nokon, det er snakk om å finne ein partnar som er sterk nok til å vere ei utfordring slik at ein kan utvikle seg!

Konklusjonen er vel at det beste for å få opp fødselstallene igjen er å kutte ut dette likestillingsgreiene og sende kvinnene tilbake til kjøkkenbenken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sofia_*
Konklusjonen er vel at det beste for å få opp fødselstallene igjen er å kutte ut dette likestillingsgreiene og sende kvinnene tilbake til kjøkkenbenken :)

Ja, gjerne det. Men hjelper det da? Ottar og likestillingsforkjempere samt SV og AP har jo sørget for at kvinner og menn i dag ser like ut og oppfører seg likte. Menn i Norge er tause og passive tøfler og kvinnene gneldrete bulldosere i frakk med skulderputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjerne det. Men hjelper det da? Ottar og likestillingsforkjempere samt SV og AP har jo sørget for at kvinner og menn i dag ser like ut og oppfører seg likte. Menn i Norge er tause og passive tøfler og kvinnene gneldrete bulldosere i frakk med skulderputer.

Dette løser seg over tid ved at det kun er kulturer som undertrykker kvinner som får tilstrekkelige antall med barn til å reprodusere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kvinner tenner på menn som er mer attraktive enn mennene til venninnenes deres. Kvinner måler jo alt opp mot hva andre har og aldri hva en selv har.

Det er vel den store forskjellen mellom kvinner og menn vil jeg anta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...