Inx Skrevet 28. juni 2009 #1 Del Skrevet 28. juni 2009 ser jo hva du mener melis. Lederen, han som tar ansvar, handlekraftige typen som får tingene gjort og setter igang med ting. Er gjerne godt likt av andre fordi han både er sjarmerende og morsom, og ikke minst attraktiv i andre menneskers blikk! Det er jo viktig, man vil vel ikke ha en partner som er deklassert som sistevalget til alle andre? Sitte igjen med svarteper når man kan gå for esset? Hvorfor skal man en rødhåret dverg når man kan ha en mørk kjekkas? Skjønner hvordan jenter tenker. Det jeg synes er attraktivt blant damer er damer som får meg til å føle meg vel. Og er det jeg som får henne til å føle seg vel med meg så er det enda bedre..! Kvinner definerer vel seg sosialt utifra sin mann og hans status tenker jeg. Mannen som brannmann og den kvinnelige forrettningsadvokaten har jeg til gode å se som par... Men direktøren og sykepleieren derimot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. juni 2009 #2 Del Skrevet 28. juni 2009 En kvinne vil heller vært kona til en pilot enn å vært pilot selv. For en merkelig holdning kvinner har til likestilling og likelønn, de tenner på menn som står høyere på rangstigen og krever samtidig liklønn! For en ironisk selvmotsigelse kvinner er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #3 Del Skrevet 28. juni 2009 Kvinner definerer vel seg sosialt utifra sin mann og hans status tenker jeg. Mannen som brannmann og den kvinnelige forrettningsadvokaten har jeg til gode å se som par... Men direktøren og sykepleieren derimot. Merkelig,jeg er brannmann og kona mi er snart ferdig lege. Da har du hørt om det også. Men er det sånn at du forsker på emne og har fullsstendig oversikt over dette? Neppe Og jeg tjener like godt som henne noen år ennå. Sosial status sier du? En sosial status kan du ha uansett hva du jobber med, ikke vær så trangsynte!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 28. juni 2009 #4 Del Skrevet 28. juni 2009 Merkelig,jeg er brannmann og kona mi er snart ferdig lege. Nå er vel brannmann et yrke som er ganske spesielt slik sett. Da folk flest oppfatter, og det stemmer sannsynligvis med sannheten, at yrket er såpass risikabelt og krevende at de fleste ikke ville ha klart det, så er det endel status ved å være brannmann selv om det ikke er et tradisjonelt statusyrke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 28. juni 2009 #5 Del Skrevet 28. juni 2009 Nå er vel brannmann et yrke som er ganske spesielt slik sett. Da folk flest oppfatter, og det stemmer sannsynligvis med sannheten, at yrket er såpass risikabelt og krevende at de fleste ikke ville ha klart det, så er det endel status ved å være brannmann selv om det ikke er et tradisjonelt statusyrke. Tja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 28. juni 2009 #6 Del Skrevet 28. juni 2009 Tja... Så en brannman er ikke bra nok for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 28. juni 2009 #7 Del Skrevet 28. juni 2009 Så en brannman er ikke bra nok for deg Helt sikkert bra nok - og det er sikkert mange kjekke brannfolk der ute (!) - er bare ikke helt i min gate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 28. juni 2009 #8 Del Skrevet 28. juni 2009 En kvinne vil heller vært kona til en pilot enn å vært pilot selv. For en merkelig holdning kvinner har til likestilling og likelønn, de tenner på menn som står høyere på rangstigen og krever samtidig liklønn! For en ironisk selvmotsigelse kvinner er. Det kan du si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #9 Del Skrevet 28. juni 2009 Kvinner definerer vel seg sosialt utifra sin mann og hans status tenker jeg. Mannen som brannmann og den kvinnelige forrettningsadvokaten har jeg til gode å se som par... Men direktøren og sykepleieren derimot. Min mann er sosionom, jeg selv er lege. Da har jeg i all fall bomma sterkt om jeg skal definere meg selv ut i fra hans sosiale status (dersom man setter likhetstegn mellom yrkestittel og sosial status selvsagt) Grunnen til at kvinner tiltrekkes av sosial status er ikke nødvendigvis statusen i seg sselv, men det at denne sosiale statusen er en indikator på at dette er en mann som har lykkest i livet og som har egenskaper som også er positive for å lykkes i et forhold. Jeg tiltrekkes selvsagt av den mannen som har egenskaper som gjør at han har lykkes i livet og som også er likt av mennesker rundt seg og som er flink i sosiale situasjoner (dette likestiller jeg ofte med sosial status). Dette er jo ganske logisk. Det betyr ikke at det er den sosialestatusen i seg selv som jeg tiltrekkes av, men de egenskapene som gjør at de har oppnådd sosial status. Likevekten for menn er femininitet som beskrevet over som fitness indikator/indeks. Kurver, langt hår etc er det som er indikatorer på fertilitt og som da er det menn logisk tiltrekkes av på samme måte som kvinner logisk tiltrekkes av indikatorer på en mann som er i stand til å ta seg av familien (dette ligger selvsat i våre gener og er ikke noe vi tenker på bevisst) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #10 Del Skrevet 28. juni 2009 Merkelig,jeg er brannmann og kona mi er snart ferdig lege. Da har du hørt om det også. Men er det sånn at du forsker på emne og har fullsstendig oversikt over dette? Neppe Og jeg tjener like godt som henne noen år ennå. Sosial status sier du? En sosial status kan du ha uansett hva du jobber med, ikke vær så trangsynte!!! La oss høre hvordan denne historien utvikler seg om 5 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #11 Del Skrevet 28. juni 2009 La oss høre hvordan denne historien utvikler seg om 5 år... Sosionom mann og lege frue i ti år gående her, hvordan passer det inn i mønsteret? Mannlig grunnskolelærer og kvinnelig advokat i et prestisjefyllt firma gående på femte året i vennekretsen. Hvor mange år må til før du kan tro på disse forholdne? (i og med at mange par har gått fra hverandre etter 5 år uansett staatusforhold i forhodlet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #12 Del Skrevet 28. juni 2009 Sosionom mann og lege frue i ti år gående her, hvordan passer det inn i mønsteret? Mannlig grunnskolelærer og kvinnelig advokat i et prestisjefyllt firma gående på femte året i vennekretsen. Hvor mange år må til før du kan tro på disse forholdne? (i og med at mange par har gått fra hverandre etter 5 år uansett staatusforhold i forhodlet) Skjev yrkesstatus kan oppveies av andre forhold, f. eks. attraktivitet. Er dama mindre pen, kan hun selvfølgelig ta til takke med en sosionom eller en brannmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #13 Del Skrevet 28. juni 2009 Skjev yrkesstatus kan oppveies av andre forhold, f. eks. attraktivitet. Er dama mindre pen, kan hun selvfølgelig ta til takke med en sosionom eller en brannmann. Ok, så da har vi konkludert med at yrkesstatus ikke er det eneste som avgjør sosial status. Da er vi et steg på vei, til mitt poeng. Det er altså mange ting bak sosial status, og kanskje er det dette som er det kvinner tiltrekkes av og ikke bare yrkestittel. Men ok; neste spørsmål da. Om jeg var pen nok til å kunne tiltrekke meg mannlige leger, psykologer og advokater (som jeg sa nei til forran min mann som er sosionom) hvordan faller dette inn i teorien? Jeg kunne fått menn med langt høyere yrkesstatus enn min mann, men valgte likevel ham og vi har holdt sammen lenge. Dette betyr altså at det må være noe galt med meg som trekker ned min status som gjør at jeg kan ta til takke med ham som har en lavere yrkesstatus enn meg? Hva annet trekkes da inn fra min side? Eller kan det være slik at jeg har blitt tiltrukket av andre egenskaper hos min mann og at hans yrkesstatus ikke er alene det som avgjør feks hans sosiale status? Kan atraktivitet hos mannen også være med på å utgjevne det skjeve yrkesforholdet slik at han ikke lenger "bare" er en sosionom som jeg måtte "ta til takke med"? Hvilke andre egenskaper hos mannen kan i så fall være med på å utgjevne og henger disse sammen med sosial status? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 28. juni 2009 #14 Del Skrevet 28. juni 2009 Penger... Arv eller tjent, men det er penger det handler om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #15 Del Skrevet 28. juni 2009 Penger... Arv eller tjent, men det er penger det handler om. Hva handler alt om penger? kvinners penger? Mannens sosiale status? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #16 Del Skrevet 28. juni 2009 Ok, så da har vi konkludert med at yrkesstatus ikke er det eneste som avgjør sosial status. Da er vi et steg på vei, til mitt poeng. Det er altså mange ting bak sosial status, og kanskje er det dette som er det kvinner tiltrekkes av og ikke bare yrkestittel. Men ok; neste spørsmål da. Om jeg var pen nok til å kunne tiltrekke meg mannlige leger, psykologer og advokater (som jeg sa nei til forran min mann som er sosionom) hvordan faller dette inn i teorien? Jeg kunne fått menn med langt høyere yrkesstatus enn min mann, men valgte likevel ham og vi har holdt sammen lenge. Dette betyr altså at det må være noe galt med meg som trekker ned min status som gjør at jeg kan ta til takke med ham som har en lavere yrkesstatus enn meg? Hva annet trekkes da inn fra min side? Eller kan det være slik at jeg har blitt tiltrukket av andre egenskaper hos min mann og at hans yrkesstatus ikke er alene det som avgjør feks hans sosiale status? Kan atraktivitet hos mannen også være med på å utgjevne det skjeve yrkesforholdet slik at han ikke lenger "bare" er en sosionom som jeg måtte "ta til takke med"? Hvilke andre egenskaper hos mannen kan i så fall være med på å utgjevne og henger disse sammen med sosial status? Jeg registrerer at du allerede har begynt å søke etter grunner til hvorfor du fremdeles holder sammen med mannen din. Slutten starter gjerne slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 28. juni 2009 #17 Del Skrevet 28. juni 2009 Hva handler alt om penger? kvinners penger? Mannens sosiale status? La dem leve i villfarelsen. At en mannlig lege godt kunne levd med Lene Alexandra og at bare de får penger nok så får de seg dame. Det blir tristest for dem den dagen de finner ut at det kanskje er more to it enn på National Geographic. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest legekvinnegjesten Skrevet 28. juni 2009 #18 Del Skrevet 28. juni 2009 Jeg registrerer at du allerede har begynt å søke etter grunner til hvorfor du fremdeles holder sammen med mannen din. Slutten starter gjerne slik. HIhi, det var jo også en måte å se det på. Eller kanskje svaret ditt var en måte å se ned på meg på heller enn å faktisk ta stilling til hva jeg spør om. Jeg har selvsagt svar på mine spørsmål, men jeg var mer interessert i dine/deres logikk og teori her. Kanskje er det min evne til å kverulere som drar meg ned og gjør at jeg må ta til takke med bare en sosionom, haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 28. juni 2009 #19 Del Skrevet 28. juni 2009 Hva handler alt om penger? kvinners penger? Mannens sosiale status? Menn sine penger. En mann MÅ ha cash for å få seg dame. En mann uten penger er en mann uten partner. Jo mer penger fyren har, jo finere dame kan han få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 28. juni 2009 #20 Del Skrevet 28. juni 2009 HIhi, det var jo også en måte å se det på. Eller kanskje svaret ditt var en måte å se ned på meg på heller enn å faktisk ta stilling til hva jeg spør om. Jeg har selvsagt svar på mine spørsmål, men jeg var mer interessert i dine/deres logikk og teori her. Kanskje er det min evne til å kverulere som drar meg ned og gjør at jeg må ta til takke med bare en sosionom, haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå