Brunhilde Skrevet 27. juni 2009 #1 Skrevet 27. juni 2009 Jeg har sitert noen innlegg fra en tråd på ris, ros og tips der en bruker blir hardt angrept for å ikke være trist over at MJ er død og i tillegg våge å gi uttrykk for det i en tråd som ble opprette fordi MJ kanskje var død? At vedkommende svarte før ts fant ut at den burde endres til en "minnetråd" er det ingen som bryr seg om. En bruker roper opp om dårlig folkeskikk, noen kaller det manglende respekt for de som sørger, men ærlig talt! Hvor mange av dere som hyler og skriker kjente MJ, enten godt eller mer perifert? Hvor mange av dere har mistet en venn? Dere sørger over et ikon, og mangler evne til å godta at ikke alle gjør det samme. Hva gir noen rett til å sette standarden? Jeg kunne sitert mange fler innlegg fra tråden, men jeg har valgt disse tre, to fordi jeg reagerer negativt på dem, et fordi det gjenspeiler hva jeg mener. Helt utrolig at man kun skal få lov å skrive positive ting om MJ, når alle andre her på KG kan hudflettes uten begrensninger. Hva i alle dager er det som er så spesielt med den mannen at man ikke kan få si meningen sin om han på samme måte som man kan med andre avdødde personer? Helt enig, og jeg syns dette ble formulert på en veldig fin måte. Uansett hva man har lov til eller ikke, så er det noe som heter normal folkeskikk. Dog ser det ut til at vi har ulik oppfatning om hva det innebærer. Ja, det har vi, og jeg lurer noen ganger på hvem som har gitt deg fullmakt til å være vaktbikkje over andre menneskers opptreden? Hvem sier at det er du som har rett? Andre enn deg selv, mener jeg. Fordi man ut av allmenn dannelse kan spare seg i en minnetråd på dødsdagen til vedkommende? Og eventuelt starte sin egen tråd om man ønsker? Det handler ikke om at MJ er spesiell, men om respekt. Helt vanlig, standard respekt for de som ønsker å uttrykke sitt savn for en mann som døde for 24 timer siden. Jeg kan ikke fordra Siv Jensen, men jeg hadde ikke lagt ut om hvor tåpelig FrP-politikken er i en minnetråd om henne hvis hun døde i dag. Ren og skjær gammeldags folkeskikk. Det var ikke en minnetråd i utgangspunktet, men siden ts er registrert hadde hun også mulighet til å endre startinnlegget. Du kan ikke lese innleggene som er kommet før endringen skjedde som om de er innlegg i en minnetråd. Er det så forbannet vanskelig å forstå? Jeg kjente ikke MJ og for meg spiller det ingen roller om han lever eller om han er død. Jeg sørger ikke over ham, jeg kan ikke sørge over et menneske jeg ikke har et forhold til. Jeg kan føle med familien og vennene hans og forstå at de sørger, men der går også grensen for meg. Jeg sørger altså ikke over MJ, og at noen kan få det til å bety mangel på folkeskikk, ja det er fandenmeg mer enn jeg kan fatte og begripe!
Gjest D-shol Skrevet 27. juni 2009 #2 Skrevet 27. juni 2009 Enig med deg, jeg. Ja, MJ hadde masse bra musikk og kule videoer... når jeg var barn. Etter det har han mesten utelukkende kun vært omtalt rundt skandaler i media, og man vet ikke helt hva man skal tro. Har egentlig ikke gidda å brydd meg. Har ikke sett noe særlig til MJ de siste 10 årene, ikke musikalsk ihvertfall. De store tilhengerne har sikkert fulgt med og protesterer nå høylydt, men dette er min personlige opplevelse. Musikken hans kommer vi alle til å huske, uansett om han levde i skjul eller er død. Det er alltid trist på en måte når mennesker dør så brått, men jeg sørger ikke over MJ.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2009 #3 Skrevet 27. juni 2009 (endret) Jeg er også enig med Brunhilde her og dette på tross av at jeg ser på Michael Jackson som et stort talent som nå er borte. Når jeg er lei fordi han er borte handler det lite om at jeg kjente han personlig og mer om at det nå aldri kommer mer musikk fra denne store artisten. Jeg husker når Elvis Presley, John Lennon og Freddie Mercury døde - jeg kjente ingen av dem personlig heller, men for meg er det store musikere som jeg nå aldri får oppleve live som er borte. Hadde de kommentarene som kom før trådens tittel ble endret blitt skrevet i en minnetråd f.eks. under vi som sørger så hadde de vært malplassert og uhøflige. Men trådstarter i denne aktuelle tråden har egentlig bedt om hva slags forhold folk har til Michael Jackson og endret det i ettertid til en minnetråd og det fungerer bare ikke. Slik sett er det trådstarter som har gjort en tabbe - en kan jo lure på om det er fordi hun ikke liker svarene hun fikk i utgangspunktet. Uansett - det går ikke an å forlange at denne tråden blir rensket for negative kommentarer om Michael Jackson men den burde kanskje forandre tittel tilbake til det opprinnelige og eventuelt deles. Endret 27. juni 2009 av Blondie65
Yvaine Skrevet 27. juni 2009 #5 Skrevet 27. juni 2009 Endelig noen som snakker litt fornuft. Signerer denne. Folk må da virkelig få lov til å synes akkurat hva de vil. Selv om jeg anser MJ som en av de store, innflytelsesrike artistene de siste tiårene, stiller jeg meg i rekken av mennesker som ikke sørger over hans død.
Lurvina Skrevet 27. juni 2009 #6 Skrevet 27. juni 2009 Brunhilde: Jeg synes det var dumt av trådstarter inne på aktuelle saker å forandre tittelen på tråden, hun forandret jo da hele trådens tema drastisk. Det verste er jo at ingen av de brukerne som ble sint ville innse dette.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #7 Skrevet 27. juni 2009 Klart man må få mene hva man vil om MJ. Jeg synes selv han var en fantastisk artist/musiker, inntil han ble en bisarr figur som jeg ikke hadde noe særlig til overs for. Men er det virkelig av den grunn greit/god folkeskikk å si ting i retning av at "jeg er bare glad for at han er død" osv? Jeg tror det helst er der skoen trykker for mange. MJ var rar, underlig og sær. Men det har aldri blitt bevist at han har gjort noe kriminelt. Hvorfor er det da så greit å si at hans død er en gledelig hendelse? Uansett hvem som dør, så synes jeg ikke det er greit å glede seg over hans/hennes død, med mindre vi snakker om en bestialsk massemorder eller på annen måte gjennomført ond person.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #8 Skrevet 27. juni 2009 Jeg sørger altså ikke over MJ, og at noen kan få det til å bety mangel på folkeskikk, ja det er fandenmeg mer enn jeg kan fatte og begripe! Det er ikke mangel på folkeskikk å ikke sørge. Men det er mangel på folkeskikk å uttrykke glede/tilfredshet med et menneskes bortgang. Særlig når man sier dette i en tråd der andre gir uttrykk for sorg. Nå sier jeg ikke at du har sagt sånt, Brunhilde. Men jeg har sett andre gjøre det.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2009 #9 Skrevet 27. juni 2009 Nå er jeg også enig i at å uttrykke at man er glad for at noen er død er å gå for langt. Det bør kanskje modereres bort.
Tabris Skrevet 27. juni 2009 #10 Skrevet 27. juni 2009 Jeg skulle virkelig ønske at folk ikke ilegger meg meninger jeg ikke har sagt. Jeg har da aldri sagt at jeg syness det er dårlig folkeskikk at andre ikke reagerer eller bryr seg noe om at MJ er død. Men jeg synes ikke det passer seg å poste slikt i en tråd hvor man ser at de aller fleste andre bruker tråden til å uttrykke sin sorg. Vel, sorg er kanskje litt sterkt ord, men de som virkelig er store fans av MJ føler nok sorg nå. Jeg er ikke storfan av MJ og føler heller ikke en slik sorg - men jeg synes det er trist. Jeg forstår at det opprinnelig ikke sto at tråden var en minnetråd, men utfra innleggene som kom før jeg postet så tolket jeg det slik at tråden faktisk ble brukt som en minnetråd. Folk må gjerne starte egne tråder og uttrykke hvilken som helst mening om MJ for meg, men jeg synes ikke det passer seg å gjøre det i en tråd hvor alle andre som har skrevet har brukt den for å uttrykke hvor trist de synes dette er. For meg er det dårlig folkeskikk, ja. Jeg uttrykker min mening om det - hvordan kan det være å "sette standarden"? Da må vel alle som uttrykker sin mening på KG sette standarden for andre også?
Brunhilde Skrevet 27. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 27. juni 2009 For meg er det dårlig folkeskikk, ja. Jeg uttrykker min mening om det - hvordan kan det være å "sette standarden"? Da må vel alle som uttrykker sin mening på KG sette standarden for andre også? Kanskje fordi du uttrykker din mening gjerne og ofte, og i tillegg gjentar og gjentar hvis du fremdeles møter motbør? Da er det lett å oppfatte deg dithen at du ikke aksepterer at din standard ikke nødvendigvis er andres.
Tabris Skrevet 27. juni 2009 #12 Skrevet 27. juni 2009 Så hvis man er aktiv i et forum og svarer på flere poster og argumenter, så har man gått fra å være et medlem som diskuterer til noen som har en standard for alle? Vel, jeg beklager at jeg visstnok har tråkket over en usynlig grense fra diskusjon til standardsetting. Eller kan det være at du nå forsøker å sette en standard for hva som er "for mye"?
Gjest *Mim* Skrevet 27. juni 2009 #13 Skrevet 27. juni 2009 Jeg kjente ikke MJ og for meg spiller det ingen roller om han lever eller om han er død. Jeg sørger ikke over ham, jeg kan ikke sørge over et menneske jeg ikke har et forhold til. Jeg kan føle med familien og vennene hans og forstå at de sørger, men der går også grensen for meg. Jeg sørger altså ikke over MJ, og at noen kan få det til å bety mangel på folkeskikk, ja det er fandenmeg mer enn jeg kan fatte og begripe! Det er jo helt greit og normalt at du ikke sørger over MJ. Men er det du som skal bestemme hvem som skal sørge og ikke? Er enig i at man kan vise respekt når folk er lei seg. Jeg klikker meg ikke inn i sørgetråder for å fortelle at jrg ikke sørger over vedkommende.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2009 #14 Skrevet 27. juni 2009 Helt enig med Mim. Hvem bestemmer Brynhilde? ikke du kan jeg si.
*Numi* Skrevet 27. juni 2009 #15 Skrevet 27. juni 2009 Jeg skjønner ikke overskriften din jeg, Brunhilde. Den omhandler da ikke tema? Jeg tenkte når jeg så overskriften at jeg skulle svare "Nei, jeg kjente han ikke personlig, men jeg kan vel sørge likevel?" Men - her i tråden skriver du jo ikke noe om det? Du lurer bare på hvem som skal få lov til å sette standarden for hva som er rett og galt etc. Kanskje endre overskriften? For jeg skjønner ikke helt hva som er tema her. Jeg ville svare på overskriften, men følte det ble off-topic siden hovedinnlegget ikke har noe med det å gjøre. :klø:
Gjest Lommerusk Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
MarianneE Skrevet 28. juni 2009 #17 Skrevet 28. juni 2009 Jeg har jo selvsagt fått med meg at "plastic-face-kiddie-lover" Michael Jackson er dau. Faen, avisene skriver jo faen ikke om annet, jo.. Min første reaksjon var vel omtrent sånn: "Ok, javel? Sådetså..". Jeg har faktisk ennå ikke giddet å lese en eneste artikkel om saken. Michael Jackson laget sanger og sang dem i bytte mot betaling - han reddet ikke akkurat verden. Godt sagt!
Inx Skrevet 28. juni 2009 #18 Skrevet 28. juni 2009 Godt sagt! Jeg synes nå synd på ham, så begavet og samtidig ha et så til tider tragisk liv.
robotkalle Skrevet 28. juni 2009 #19 Skrevet 28. juni 2009 (endret) Jeg har sitert noen innlegg fra en tråd på ris, ros og tips der en bruker blir hardt angrept for å ikke være trist over at MJ er død og i tillegg våge å gi uttrykk for det i en tråd som ble opprette fordi MJ kanskje var død? At vedkommende svarte før ts fant ut at den burde endres til en "minnetråd" er det ingen som bryr seg om. Selvfølgelig ikke. Det eneste utgangspunktet for kritikken, var at noen ikke likte å høre at MJ var en pedofil slask som fortjente å dø. Ikke et brudd på generelle standarder, med unntak av personer som detter innom senere som har dette som et favorittema. Hva gir noen rett til å sette standarden? jeg lurer noen ganger på hvem som har gitt deg fullmakt til å være vaktbikkje over andre menneskers opptreden? Hvem sier at det er du som har rett? Andre enn deg selv, mener jeg. Dette er noe alle mennesker gjør fordi vi kan, ikke fordi vi har forstått en slags universell rett. Vi har våre oppfatninger av hva som er riktig og hva som er galt, og behandler det som universelle størrelser vi har et sterkt ønske om at andre skal holde seg til. Dine kritiske ankepunkter her har også en slik rett og galt misjonerende funksjon. Du biter deg selv altså i halen. Og for å løse dette i din egen samvittighet, så vil jeg anta at du legitimerer ved å si at "Tabris startet" og jeg var nødt til å følge opp. Nei, det er ingen som tvinger deg til å være moralsk vokter over selvoppnevnte moralvoktere. Du er av samme ulla, bare med andre moralske preferanser. Jeg sørger altså ikke over MJ, og at noen kan få det til å bety mangel på folkeskikk, ja det er fandenmeg mer enn jeg kan fatte og begripe! Hvis jeg ikke liker at noen står på skateboard på vei til T-banen, så kan jeg få det til å bety mangel på folkeskikk. Hvis jeg ikke liker at noen tar den siste melka i butikken foran øynene på meg, så kan jeg få det til å bety mangel på folkeskikk. Nå er jeg også enig i at å uttrykke at man er glad for at noen er død er å gå for langt. Det bør kanskje modereres bort. Enda et sånt pseudouniverselt utsagn. Er det galt å være glad over at Hitler daua? Er det galt å være glad den dagen Khamenei blir drept? Det er ikke mangel på folkeskikk å ikke sørge. Men det er mangel på folkeskikk å uttrykke glede/tilfredshet med et menneskes bortgang. Særlig når man sier dette i en tråd der andre gir uttrykk for sorg. Hvorfor skal en da utvise folkeskikk? Dersom en oppriktig føler glede over at noen dør, hvorfor skal en da være den som er forpliktet til å legge bånd på sine følelser? Du skal ikke få lov til å være glad? Høres ut som noe kristenfundamentalistisk piss. Innlegget er endret iht KGs regler. Strix, mod Endret 28. juni 2009 av Strix
Brunhilde Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. juni 2009 Det er jo helt greit og normalt at du ikke sørger over MJ. Men er det du som skal bestemme hvem som skal sørge og ikke? Er enig i at man kan vise respekt når folk er lei seg. Jeg klikker meg ikke inn i sørgetråder for å fortelle at jrg ikke sørger over vedkommende. Jeg vil presisere at jeg startet denne tråden pga kritikk en bruker fikk for å uttrykke sin mening i en tråd på aktuelle saker, mens det fremdeles var en tråd som spekulerte i om MJ var død. At denne senere ble gjort om til en minnetråd betyr at innleggene skrevet før endringen ikke er innlegg i en minnetråd! Jeg skjønner ikke overskriften din jeg, Brunhilde. Den omhandler da ikke tema? Jeg tenkte når jeg så overskriften at jeg skulle svare "Nei, jeg kjente han ikke personlig, men jeg kan vel sørge likevel?" Men - her i tråden skriver du jo ikke noe om det? Du lurer bare på hvem som skal få lov til å sette standarden for hva som er rett og galt etc. Kanskje endre overskriften? For jeg skjønner ikke helt hva som er tema her. Jeg ville svare på overskriften, men følte det ble off-topic siden hovedinnlegget ikke har noe med det å gjøre. :klø: Beklager at du ikke forstår. Siden de fleste andre i tråden ser ut til å forstå meg helt utmerket så velger jeg å la startinnlegget stå med overskrift og det hele.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå