Gå til innhold

Kanin som kjæledyr

Paprika

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 8 år som har såååå lyst på en hamster eller lignende. Jeg synes de er litt ekle og lurer på om vi skal satse på en dverg kanin i stedet for. Det jeg da lurer på er om det er mye mer arbeid med en kanin enn en hamster (blir jo en innekanin), og hvor ofte må burene rengjøres og dyret bades hos både hamster og kanin.

Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

buret må oftere rengjøres med kanin, du må også ha et mye større bur!

Hamster eller marsvin kan jeg ikke svare for for jeg har ikke hatt det. Men med kanin inne må du blukke bæsj hver dag! Bytte all spon hver tredje dag cirka. om du ikke bor i blokk ville jeg satset på en utekanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hamster, men har hatt kanin i mange år. Den bor ute om sommeren men inne resten av året. Min kanin er ganske renselig, bæsjer og tisser i ett hjørne som jeg tar bort ganske ofte. Tar 2 min. Dette gjør at jeg ikke tømmer hele buret så ofte, for der er det jo bare ren sagflis. Vet at ikke alle kaniner er sånn... Man får kjøpt en spray i dyrebutikkene som man kan bruke i buret, som tar bort lukt osv. Men det er uanett viktig å vaske plastikk bunnen av buret med klorin avogtil (men det gjerder uansett dyr...)

Synes kaniner er de søteste, morsomste osv. om man først skal ha smådyr. Også er de våkene om dagen. Husker en veninne av meg fikk marsvin (når jeg var liten) Gledet seg masse... Den sov hele dagen, og var grinete om du løftet den opp, men om natten..... Full fart i løpehjulet hele natta....

Også hadde jeg vurdert å kjøpe hermelin isteden for dverg-vedder. Har sett mange som har kjøpt dverv-, og endt opp med ganske store kaniner. Hermelinen er mindre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myyyye mere kos med en kanin! Og litt mer jobb........ Hvis ikke du kan ha den mest ute da. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Vi har 2 dvergvedderjenter (ute hele året) som vi er utrolig begeistret for alle sammen.

Våre kaniner har et gedigent hus (det ser ut som en enebolig :) ) hvor de er i ly for vær og vind - det er også kontakter i huset slik at vi kan sette inn varmelamper hvis det blir for kaldt om vinteren. Fra huset kan de spasere ut til et utebur (som vi har koblet sammen) - dette buret er også ganske stort. Altså, de har ganske stor plass å romstere på, og det mener jeg dyr skal ha hvis man først anskaffer seg noen.

Hver dag har vi de løse i hagen og de løper rundt, spiser løvetann og koser seg veldig sammen med oss. Aldri har de forsøkt å stikke av, de forholder seg helt rolige ....

De positive tingene med å ha kanin er at de blir fort tamme. De kan tas opp og koses med - det er veldig mye selskap med en kanin. Hvis barna (eller dere) blir bitt av kanindillen kan dere lære den å hoppe (høyt) - kaniner er nemlig veldig glad i å hoppe og det er konkurranser for dette :D

Det er ingen store investeringer ved kanin - bortsett fra at de må få skikkelige bur - store. Du trenger å kjøpe pellets selvfølgelig (Felleskjøpet har det beste foret) men kaniner leker ikke stort, så du har ingen utgifter til leker etc.

Hvis man skal si at noe er negativt så er det at dere må være innstilt på å bruke tid på kaninene. De må få komme ut av burene sine hver dag, og de må vies oppmerksomhet. De må mates hver dag med høy, vann og pellets - altså dere kan ikke reise fra dem over lengre tid.

Hvor ofte burene skal rengjøres varierer. Våre kaniner gjør nesten ikke fra seg inne i huset, de går ut i uteburet. Jentene plukker opp bæsj der ca 1 gang i uken. Det blir ikke så mye nå på sommeren, fordi vi har kaninene så mye ute i hagen likevel.

Hamster er HELT anderledes. Grei nok, men utrolig kjedelig. Du kan ikke slippe dem løs, du kan ikke kose med dem på samme måte. De sover om dagen og er oppe på natten. Jeg ser for meg at jenta di synes det er spennende de første dagene - så kommer det til å gå over. Det er ingen selskap med en hamster.

Det eneste jeg vil råde deg til, hvis dere bestemmer dere for å kjøpe dvergvedder, er å oppsøke en forhandler. Hos en forhandler får du gode råd, riktige råd, du får stamtavle osv. IKKE kjøp i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Vil bare henvise til tidligere tråder om emnet - det er en del av de :)

Og så vil jeg oppklare noe - forskjellen på masrvin og hamster

hamster : størrelse MUS .....løper i løpehjul - usosiale - biter mye - sover om dagen - hamstrer ..

marsvin - på størrelse m dvergkanin - sosiale - ofte med bustete pels - veldig fine kjæledyr - biter og klorer ikke så mye som kaniner - og de sankker - har masse lyder som man lærer å tolke - evt søk på nettet og lytt til innspillinger av lyder .........

hehe man må holde tungen rett i munnen ...

jeg har hatt begge deler ...hamsteren var kjedelig - og ikke noe å kose med - men veldig søt da ...

marsvinet er pratsom og trivelig

kaninen jeg har nå er redd og skvetten - men kompis med marsvinet

andre kaniner har vært helt annerledes

kaniner er fine kjæledyr - personligheter alle sammen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

anbefaler både dvergkanin og marsvin, har selv hatt begge deler og de er flotte dyr (personlig liker jeg nok marsvinet best da de har slike morsomme personligheter og lyder).

De trenger store bur, pellets, høy, friskt vann og grønnsaker og frukt innimellom. Samt at de bør få noen løpeturer utenfor buret.

Hadde også hamster, men den våkner først sent på kvelden og holder på å springe rundt i hjulet hele natten...ble litt kjedelig og usosial :-?

Hamster lever i ca. 1-2 år, mens marsvin og kanin lever til de blir ca 5-10 år gamle.

Når det kommer til rengjøring har disse dyrene gjerne et fast hjørne i buret de gjør fra seg. Da kan det være lurt å anskaffe seg et såkalt "dohjørne" som fås kjøpt på dyrebutikken. Da slipper du å skifte ut all sagflisen med en gang.

Nettside om kanin: http://www.tropehagen-zoo.no/modules/THZ_N...2&lngNewsID=177

Nettside om marsvin: http://www.tropehagen-zoo.no/modules/THZ_N...2&lngNewsID=176

Det finnes også noen artikler om disse kanin, marsvin og hamster på www.dyrenett.no (eller du kan prøve å søke på nettet om mer info), eller så kan det være lurt å stikke en tur innom biblioteket og låne deg noen bøker om disse dyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

marsvin er veldig fine dyr

har to stykker jeg

mindre jobb med det enn med kanin tror jeg.

de er veldig snille og morsomme

og biter aldri...

må skiftes på ca 1 gang pr uke

åsså må de ha c vitaminer ellers dør de

men husk at det er du som må ha det meste av ansvaret for dyret da siden datteren din bare er åtte år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Har ikke hamster, men har hatt kanin i mange år. Den bor ute om sommeren men inne resten av året. Min kanin er ganske renselig, bæsjer og tisser i ett hjørne som jeg tar bort ganske ofte. Tar 2 min. Dette gjør at jeg ikke tømmer hele buret så ofte, for der er det jo bare ren sagflis. Vet at ikke alle kaniner er sånn... Man får kjøpt en spray i dyrebutikkene som man kan bruke i buret, som tar bort lukt osv. Men det er uanett viktig å vaske plastikk bunnen av buret med klorin avogtil (men det gjerder uansett dyr...)  

Synes kaniner er de søteste, morsomste osv. om man først skal ha smådyr. Også er de våkene om dagen. Husker en veninne av meg fikk marsvin (når jeg var liten) Gledet seg masse... Den sov hele dagen, og var grinete om du løftet den opp, men om natten..... Full fart i løpehjulet hele natta....

Også hadde jeg vurdert å kjøpe hermelin isteden for dverg-vedder. Har sett mange som har kjøpt dverv-, og endt opp med ganske store kaniner. Hermelinen er mindre..

det er ikke marsvin som sover hele dagen det er hamster det

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...