Gå til innhold

Din aller beste bløtkakeoppskrift..

verene

Anbefalte innlegg

...håper jeg du vil dele med meg! :D

Jeg har ikke laget bløtkake så mye, og trenger en god oppskrift samt gjerne litt tips til fyll og pynt som både smaker deilig og ser bra ut!

Kan dere hjelpe meg? :briller:

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har fått mye skryt for min bløtkake - det er vel også egentlig den eneste kaken jeg kan lage :)

Jeg kjøper ferdig sukkerbunn - og tar enten vanlig saft eller saften fra bær, el og bruker en skje til å fukte de ulike lagene av sukkerbunn.

Deretter lager jeg fromasj - ferdigposer - og bruker dette som 1. lag i kaken - gjerne sitronfromasj - som gir kaken en frisk smak.

Lag 2 består av krem i blandet frukt - gjerne jordbær eller du kan bruke syltetøy. Dette gir en frisk smak..

På toppen og rundt smører jeg vanlig krem - og pynter feks m revet sjokolade - sprøyter mønster med krem - og pynter med frukter...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg får ofte høre at mine bløtkaker er de beste, uten at jeg helt skjønner hvorfor, ettersom jeg ikke tror jeg gjør noe spesielt....

Likevel: Her skal du få vite hva jeg gjør!

Jeg bruker Berthas 3-delte ferdigbunn (ja, jeg er lat som ikke gidder lage bunn selv) og dynker med rød saft. Dessuten har jeg alltid vaniljekrem inni og pisket krem (pisket med vaniljesukker) oppå.

Til min samboers bursdag har vi banan/jordbær-varianten:

- Ta nederste bunn og dynk med saft, bruk en teskje og "strø." Ta litt av den piskede kremen og bland i hakkede jordbær. Dette smøres utover.

- Dekk med midterste bunn. Dynk denne også og ta et tynt lag med jorbærsyltetøy og smørjevnt. Smør ut ferdigvaniljekrem og fordel skivet banan utover (press de litt ned i kremen.)

- Øverste del plasseres pent og pisket krem fordeles over.

Til min bursdag har vi alltid bringebær og blåbær-varianten:

- Gjør det samme som over, men jordbær = bringebær og banan = blåbær.

Pynt med friske bær (tørk i tørkepapir først, så det ikke renner saft i kremen.) Ellers har de på Ica kakepynt laget av tørkede blomster som er sommerlig og hyggelig! Tror det heter "Apothekerens" eller noe!

Håper det hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste sommerbløtkake i verden:

Bak et sukkerbrød. Del i to, eller tre.

Kjøp to kurver med jordbær. Rens og hakk opp to tredeler av bæra litt grovt.

Lag amerikansk glasur; to dl sukker og en spiseskje vann varmes i en kjele til det blir en tykk sukkerlake (blank i farge), stivpisk tre eggehviter og hell sukkerlaken forsiktig i eggehvitene mens du pisker.

Pisk kremen til den er stiv og blank.

Legg litt krem og mye hakkede jordbær mellom lagene - dekk kaka med kremen. Den er tykk og "fluffy", derfor ser den flott og overdådig ut om du legger tjukt på og lar det renne ned langs sidene. Pynt med den siste tredelen av jordbær. NYT!!!!

Suzy :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Sukkerbrød:

4 egg

1,5 dl sukker

1,5 dl hvetemel

1 dl potetmel

1,5 ts bakepulver

Stivpisk eggedosis, bland forsiktig inn mel, potetmel og bakepulver. Røra helles i smurt form (ca 23 - 25 cm)

Stekes på nederste rille i 45 - 60 min på 150 grader

Kaka fyller jeg med bringebær og rips blandet og hjemmelaget vaniljekrem. Du bør knuse bæra en del slik at det kommer ut saft og ripsen ikke triller av kaka. Saften som siver ut heller du selvfølgelig over med bærene slik at den får trekke seg inn i sukkerbrødet og kaka blir saftig.

Vaniljekrem:

1 egg

1 ss sukker

1 ss potetmel

3 dl melk/fløte

1 ss vaniljesukker

Ha egg, sukker og potetmelk i en kjele og rør ut. Tilsett melk/fløte og la det koke opp. Vaniljesukkeret has i når kremen er avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke sær, men jeg er litt overrasket over at så mange bruker "ferdigbunn" i sin fantastiske bløtkake.... Jeg for min del synes at sukkerbrødet er det som er avgjørende for om en bløtkake er god eller ikke......

Her er min sukkerbrødoppskrift:

5 egg

2 kopper sukker

1 kopp hv.mel

1 kopp potetmel

3 ts bakepulver

Egg og sukker vispes godt til fyldig eggedosis.

hv. mel, potetmel og bakepulver blandes og siktes i eggedosisen. Deretter vendes alt sammen med en slikkepott - forsiktig til man får en glatt luftig røre. Dette fylles i smurt form, for så å settes på nederste rille, 170 grader i ca 35 min.

Jeg lar ofte min stå i enda lenger. Det må man "føle seg frem" til..... Noen ganger opp mot 45 min...

Denne røra fyller en stor form, og blir et høyt, luftig, lekkert og smakfullt sukkerbrød.

Deretter fylles det med diverse fyll, alt etter smak og sesong,

Feks:

vaniljekrem, krem, syltetøy og banan

romkrem, krem, fruktcoctail

Friske bær.....

etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke for søte kaker, litt syrlige heller - med skogsbærblanding, eller fruktcocktail.

Pleier som oftest kjøpe kakebunn.

Dynker alle tre lag av bunnen, f.eks. med solbærsirup (blandet til saft) eller safta fra fruktcockail. Par spiseskjeer saft på hvert lag.

Legger først på lag nr. 1, dynker - legger på fyll, så lag to - dynke og fyll, deretter toppen, dynke og deretter smøre krem rundt hele, evt. pynte (noen ganger lager jeg bare mønster med en gaffel)

Stivpisker krem (la det komme luft i kremen, ikke hold vispa helt under overflaten, men midt på - ellers blir det smør) - har 2 spiseskjeer farin til en liten pakke kremfløte. Bruker to pakker kremfløte, som oftest.

Kake 1:

På første lag: vaniljekrem

Andre lag: kremfløte og skogsbær (evt. andre bær)

På toppen og rundt på sidene - kremfløte. Pynter med bær.

Kake 2:

På begge lagene - kremfløte og fruktcocktail

På toppen og sidene - de peneste bitene av fruktcocktailen, som jeg har fisket opp med gaffel. Lager gjerne et abstrakt bilde, med farger.

Bruk sikt for å få safta ut av fruktcocktailen - husk å ta vare på litt til å dynke, og la bitene renne litt av seg.

La kaken stå par timer i kjøleskap for å trekke, da blir den myk og god...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...