LykkeAmelia Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Leiligheten vi leier er svart liten og var malt rød. Jeg spørte huseier om jeg kunne male den lyst, og det var greit. Han sa jeg kunne trekke utgiftene fra på husleien. Det var nødvendig å male, det var ujevne områder, og litt grising med rødmalingen. Det tok meg og min far 20 timer tilsammen. Resultatet ble svært bra! Nå sendte jeg har en mail med kvittering, itillegg spurte jeg om jeg kunne tillate meg å ta litt for arbeidet, 100 kr timer for 15 timer. Er jeg urimelig? Det er jo en investering i hans leilighet! Trenger litt synspunkter, føler meg litt storforlangende. Min far syns det var på sin plass...men er en person som helst ikke gjør sånt.
#Angel# Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Jeg vil jo kanskje si at å ta betalt for arbeidet når det var du som ville male den, ikke er helt på sin plass.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Sånt burde i såfall avtales på forhånd isteden for å spørre etterpå. Kanskje huseieren nå føler at han må gi dere "lønn". Leiligheten jeg leier har også fæle farger, så jeg har spurt om jeg kan male. Huseier betaler for alt maleutstyret, men det er jo jeg som skal bo der og få glede av ny maling i årene fremover... Altså jeg gjør det med glede, og vil ikke ha noen penger for jobben.
aline Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 jeg valgte å male en leilighet jeg leide en gang, spurt som du huseier om det var ok om jeg malte den slik og slik, og det var det. Men siden det var mitt valg, så tenkte jeg ikke engang tanken på å be om å få betalt for arbeidet, det var jo ikke de som ba meg om å gjøre en jobb for dem. Jeg betalte faktisk malingen selv også, selv om akkurat det sikkert er noe jeg kunne få tilbake av dem om jeg hadde spurt. Vent på svar fra dem og se, men jeg er ikke en person som ville pushet på å få betalt for å gjøre en jobb jeg gjorde fordi jeg selv ønsket det og kun det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Leiligheten vi leier er svart liten og var malt rød. Jeg spørte huseier om jeg kunne male den lyst, og det var greit. Han sa jeg kunne trekke utgiftene fra på husleien. Det var nødvendig å male, det var ujevne områder, og litt grising med rødmalingen. Det tok meg og min far 20 timer tilsammen. Resultatet ble svært bra! Nå sendte jeg har en mail med kvittering, itillegg spurte jeg om jeg kunne tillate meg å ta litt for arbeidet, 100 kr timer for 15 timer. Er jeg urimelig? Det er jo en investering i hans leilighet! Trenger litt synspunkter, føler meg litt storforlangende. Min far syns det var på sin plass...men er en person som helst ikke gjør sånt. 20 timer for to personer å male en liten leilighet? Du spør huseier om å få male,du får ja og beskjed at du kan trekke fra utgiftene på husleien. Ja, jeg syns du er frekk som vil ha betalt i tillegg. Det er frivillig å leie til folk. Dt er ingen investering i noen malte vegger for en huseier. Skal du bo der en stund...maling falmes,slitasje,liten leilighet fettos sprer seg osv.... Så hva du betegner som investering er helt på jordet.
kinkeline Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 Enig at det var litt frekt. Det ville jeg aldri gjort.
Gjest Amarena Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Jeg vil jo kanskje si at å ta betalt for arbeidet når det var du som ville male den, ikke er helt på sin plass. Signerer denne, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Det var frekt å spørre om, ja. Det var du som ville male leiligheten, ikke huseier. Det er du som skal bo der, ikke huseier, ergo er det faktisk bare du som får glede av de nye fargene. Du var heldig som fikk lov til å male, og enda heldigere som fikk trekke det fra på husleien. Det er veldig frekt å da i etterkant komme å be om betaling. Og 100 kr timen for 15 timer blir faktisk 1500 kroner.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Sånt burde i såfall avtales på forhånd isteden for å spørre etterpå. Kanskje huseieren nå føler at han må gi dere "lønn". Leiligheten jeg leier har også fæle farger, så jeg har spurt om jeg kan male. Huseier betaler for alt maleutstyret, men det er jo jeg som skal bo der og få glede av ny maling i årene fremover... Altså jeg gjør det med glede, og vil ikke ha noen penger for jobben. Enig, dette er noe man avtaler på forhånd. Du setter huseier i en ubehagelig situasjon ved å spørre om betaling etter at jobben er gjort, nå du frivillig sa deg villig til å gjøre det. Det var du som øsket endringen.
emigranten Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Det var frekt å spørre om, ja. Det var du som ville male leiligheten, ikke huseier. Det er du som skal bo der, ikke huseier, ergo er det faktisk bare du som får glede av de nye fargene. Du var heldig som fikk lov til å male, og enda heldigere som fikk trekke det fra på husleien. Det er veldig frekt å da i etterkant komme å be om betaling. Og 100 kr timen for 15 timer blir faktisk 1500 kroner. Så enig, så enig. Det er du som skal bo der med den nye fargen. Noen malingsstrøk kan ikke anses som en "investering", det er ikke varig og må jo jevnlig males om i forhold til slitasje og interiørmote.
Wildy Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Et par strøk med maling er ikke akkurat en investering. Du bor der, du spurte om å få male, du får trekke fra utgiftene å husleie. Det å etterpå be om lønn er en smule upassende, ja.
Makin' it big Skrevet 24. juni 2009 #12 Skrevet 24. juni 2009 Jepp, enig med de andre. Og 100 kroner i timen svart synes jeg var grådig mye i dette tilfellet!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 Hvis det var min leilighet ville jeg ikke betalt "lønn" og heller ikke utgiftene engang, med mindre jeg var enig i at den burde males. Smaken er ikke lik hos alle, og jeg ville ikke betalt NOE for at noen ville malt leiligheten min som jeg syntes var pen og "up to date". Jeg ville kanskje ikke tillatt det engang. Hvis det var en ting jeg selv syntes var nødvendig å gjøre, ville jo saken vært annerledes. "Lønn" er likevel ikke nødvendig syns jeg, siden det er leieboer selv som spør om å få lov. Hvis jeg derimot hadde bedt leieboer, så hadde saken blitt en annen, men da skulle prisen vært avtalt på forhånd, uansett hvor lang tid DU brukte på å gjøre jobben. Ja, jeg synes kanskje det var frekt å be om dette i ettertid. Du burde spurt på forhånd, så kunne du heller vurdert etterpå om du fortsatt ville gjøre jobben.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 Jeg er enig med de andre, du burde ikke spurt om betaling, spesielt ikke i etterkant! Sånne ting avtaler man på forhånd. Det er heller ikke vanlig å få betalt for slike ting, med mindre det er tvingende nødvendig slik at huseier uansett måtte engasjert en håndverker e.l, eller noe som må til for å oppfylle kontrakten (f eks måtte jeg vaske ned en hybel ved innflytting en gang, den skulle vært ren da jeg overtok, og da slapp jeg endel husleie). Det er vanlig å få tilbakebetalt utgifter for maling og slikt.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 24. juni 2009 #15 Skrevet 24. juni 2009 Jeg ville kanskje ikke spurt om det, men det er jo faktisk bare et spørsmål! Hadde min leietaker spurt om dette ville jeg nok innfridd ønsket. Da hadde jeg sluppet å pusse opp, eller leie inn dyre fagfolk. Syns ikke det var så gale å spør om jeg, selv om det kanskje hadde vært lurest å avklart det på forhånd..
Gjest gjestdeluxe Skrevet 24. juni 2009 #16 Skrevet 24. juni 2009 Jeg ville kanskje ikke spurt om det, men det er jo faktisk bare et spørsmål! Hadde min leietaker spurt om dette ville jeg nok innfridd ønsket. Da hadde jeg sluppet å pusse opp, eller leie inn dyre fagfolk. Syns ikke det var så gale å spør om jeg, selv om det kanskje hadde vært lurest å avklart det på forhånd.. Jobben en leietaker gjør vil være ut fra hvordan leietakeren vil ha det, i forhold til farge og måten det males på...ikke alle er like flinke til å male. Slikt pleier å være regulert i kontrakten: at huseier eventuelt står for utstyr, men om det ønskes endring, står leietaker for det selv. Er jo ikke sikkert at leietakeren ville ha den franske gråfargen jeg ville, tenk om den ville ha kritthvit eller beige - eller ennå verre: rød?
Gjest Kveldsgjest Skrevet 24. juni 2009 #17 Skrevet 24. juni 2009 Leiligheten vi leier er svart liten og var malt rød. Jeg spørte huseier om jeg kunne male den lyst, og det var greit. Han sa jeg kunne trekke utgiftene fra på husleien. Det var nødvendig å male, det var ujevne områder, og litt grising med rødmalingen. Det tok meg og min far 20 timer tilsammen. Resultatet ble svært bra! Nå sendte jeg har en mail med kvittering, itillegg spurte jeg om jeg kunne tillate meg å ta litt for arbeidet, 100 kr timer for 15 timer. Er jeg urimelig? Det er jo en investering i hans leilighet! Trenger litt synspunkter, føler meg litt storforlangende. Min far syns det var på sin plass...men er en person som helst ikke gjør sånt. Jeg er helt UENIG til de som syns det er urimelig at du kan ta deg betalt. En RØD leilighet?! Utleier er sikker meget takknemlig for at dere tok jobben med å "pusse opp" til lyse farger. 100 kr timen inkl. maling/ utstyr er meget rimelig i så henseende. Trekk ifra med god samvittighet. Hilsen "advokaten".
Gjest gjest- silje Skrevet 24. juni 2009 #18 Skrevet 24. juni 2009 En kompis av meg leide hybel og hadde dusj i kjlelleren. Han spurte om han kunne få skrape og male dusjen. Dusjen var gammeldags og var inne i et murrom med hvit gammel avflasset maling. Etterpå kom utleier for å se på, og valgte at kompisen min slapp å betale husleie på 2000kr, den måneden. Men dette var en som eier mange hus med leiligheter i, for ham var det en god investering for framtiden, da han slapp å gjøre dette selv. Her var det huseier selv som ville betale, ikke kompisen som kom og forlangte lønn selv! Nå ønsket du å male, hadde du ønkset betaling så kunne ddu sagt det før du begynte å male, at du kunne male for 100kr. timen. Men å komme etterpå er ikke på sin, plass synes jeg.
Aftensol Skrevet 24. juni 2009 #19 Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hadde du ikke visst om at leiligheten var rød fra før av, så skulle jeg vært enig i innlegget til Kveldsgjest... Men jeg regner med at du var klar over at du leide en rød leilighet? Eller hvis huseier hadde kommet og spurt deg om å male, da hadde det også vært greit å ta betaling for det... Men siden det var du som spurte om å få male, så er jeg enig i de over her som mener at det burde ha vært avtalt på forhånd... Endret 24. juni 2009 av Aftensol
Gjest Miley Skrevet 24. juni 2009 #20 Skrevet 24. juni 2009 Ville jeg aldri spurt om. Skal man få lønn for å male en leilighet man bor i og som man frivillig pusser opp? Jeg hadde heller leid fagfolk for å fått det skikkelig hvis jeg hadde måtte betalt for at en leietaker skulle malt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå