Gå til innhold

Plassert bak i bilen!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere om at mor blir "plassert" i baksetet og ungen på 3,5 år blir plassert i framsetet? Er det mange som har det slik? Skal jeg ta det positivt eller negativt? Det var greit i begynnelsen, men nå har jeg mine tvil altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zirine

Det var ikke no vi gjorde her i gården, for å si det sånn.

Men hva jeg synes? Tja. Kanskje han sitter fremme fordi han lett blir bilsyk? Har ingen sterke meninger om dette overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel sånn at barn skal sitte bak fordi det er den sikreste plassen i bilen? Det fikk vi ihvertfall vite av forsikringsselskapet vårt da vi fikk barn og skulle leie sete av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Mulig, men like fullt kjører endel folk med barna sine fastspent i stol og sele i forsetet - enten fordi man ønsker å nå barnet hvis man kjører alene, eller fordi barna fort blir bilsyke. Jeg reagerer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har allikevel tenkt på saken.

Jeg er litt motstand at barna skal sitte framme og "kaste" en av foreldrene bak. Selvfølgelig blir barna lett bilsyke, så er det en løsning.

Jeg vet om et par som lot barnet deres sitte framme, fordi da slapp de å høre på suttringen hans. Han er veldig bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at det er en grunn til at disse ungene sitter foran.

Bilsyke og sånt.

Men er det kun for at de blir mindre sutrete er det en uting, for å si det sånn!

Barna skal være midtpunkt i familien.Men ikke TA over fullstendig.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni har alltid hatt våres bak, kunne ikke tenke meg å sitte bak på en lang kjøretur, men det er meg.Hva andre gjør må de jo bestemme selv.MEN er det airbag på passasjer siden skal ikke barn sitte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt plassert i baksetet av far, ”gjest” :ler: Og så sitter far og barn foran , med mor i baksetet :ler:

I vår bil er bilsetet skrudd fast i baksetet, mot kjøreretningen og alt det der. Vi hører på sutringen når småtten vår syns det blir for kjedelig der bak, men sånt for det bare være fremover. Blir ikke noe mindre sutring, jo eldre han blir!

Men den dagen jeg skal tilbake til jobb på fulltid, sitte i kø hver dag på ringveien, sliten og alene med småtten bak, DA monterer vi setet hans i forsetet slik at timene i kø ikke blir helt totalt forferdelige. Da kan jeg både kjøre bil og kanskje stikke til han en banan, eller sørge for at han ikke tar seg en dupp eller noe. Men når vi da skal ut og kjøre alle mann i bilen til mor på kvelden eller i helgene, så regner jeg med at mor havner i baksetet, og far og barn sitter foran. For IKKE gidder jeg å kjøre bil og IKKE gidder jeg å flytte bilstolen fram og tilbake for hver tur!! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da også et tema....

Bestemmer mannen din hvor i bilen du skal sitte???

DET hadde skjedd her i huset... :hoho:

(Ja særlig.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har allikevel tenkt på saken.

Jeg er litt motstand at barna skal sitte framme og "kaste" en av foreldrene bak. Selvfølgelig blir barna lett bilsyke, så er det en løsning.

Jeg vet om et par som lot barnet deres sitte framme, fordi da slapp de å høre på suttringen hans. Han er veldig bortskjemt.

Jeg vil bare forklare meg litt her. Foreldrene tok alltid gutten med på biltur når han skulle sove på dagen, for da slapp de å gå tur med han eller ta han opp av senga fordi han ikke ville sove. Det var alltid far som reise rundt med han til han sovnet, og da satt han i bilen til han våknet med radioen på. Dette gjorde de i fra han var ganske liten. Så når gutten ble eldre og ikke sov på dagen, så ble han sitt og veldig suttrete hvis de skulle på biltur og han måtte sitte baki. Derfor tok foreldrene å lot han sitte framme, for da slapp de den suttringen. Jeg kan også si at foreldrene tålte veldig lite før de ble irriterte. Nå er gutten 11 år og mor blir fortsatt jaget baki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sitter barna bak og de voksne framme. Blir noen bilsyke tar vi en pause,eller som med den mellomste,han får en reisesyketabelett dersom vi skal langt.

Dersom sambo skulle "beordre" meg i baksetet hadde jeg bare kjørt selv,så kan jo han sitte der.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Dersom sambo skulle "beordre" meg i baksetet hadde jeg bare kjørt selv' date='så kan jo han sitte der.......[/quote']

Helt enig!!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi (snart 2 år) sitter bakovervendt i framsetet (airbagen koblet ut).

Da har jeg kontroll og kan gi henne kjeks, leker, vann, smokk, bøker etc. når vi kjører. Synger gjør vi og når hun blir lei.

Vanligvis kjører jeg alene med henne, til dels på lange turer.

Når både min mann og jeg er med bytter vi på hvem som kjører.

Når hun er så stor at hun skal sitte forovervendt skal hun sitte i midten i baksetet.

Forøvrig alltid morsomt å se hva man kan ha meninger om før man får barn selv. Ikke alltid det blir slik man hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri godtatt å bli satt bak. Dersom ungen skulle sitte framme og vi var enige om det, måtte vi isåfall byttet på å kjøre. Jeg kunne nok ikke alltid sittet bak ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dr Zoidberg

Først og fremst, la oss avlive noen myter.

Fra gammelt av så heter det at "barnas plass er baksetet, for der er det tryggest". Dette er vås, sikreste plassen er i utgangspunktet foran - bedre beltefester, bedre og individuelle seter, ikke plassert nær bensintank og du sitter midt mellom A og B-stolpe. Stiveste plassen i bilen.

Men dette er litt værre å vifte med idag, for i dagens biler er det en viktigb innrettning som tilsier at barn SKAL være i baksetet; airbag.

Se selv for deg resultatet av at ditt barn møter en airbag i aldeles feil høyde i forhold til sin kropp med mangfoldige flere G-krefter enn en jagerflyger opplever.

Plasserer du småen foran uten belte i tillegg, da burde du vært fratatt både bil og førerkort.

Mennesker som plasserer småbarns-seter foran i bil med airbag burde vært skambanket og tvangsskolert om korrekt sikring i bil. Slikt plikter man å vite når man tar ibruk slike innrettninger. Det virker som de fleste lever etter tut-og-kjør-prinsippet.

I dagens biler er du stort sett alikvel svært jevnt over like trygg uansett hvilket sete du skulle befinne deg i, siden teknologien har belønnet oss med mykere og mer støt-absorberende biler. Det eneste jeg er svært skeptisk til, er 3. seterad i flere stasjonsvogner og SUV's. Minibusser og, for den saks skyld.

Min bil har ikke airbags noenplasser (noen år før det ble aktuelt standardutstyr), og mine småsøsken setter stor pris på å få sitte foran - og jeg tror ikke min kjære synes det er på noe vis belastende. Har ingen problemer med å sitte bak selv, og kan ikke helt forstå at enkelte kan legge status i plassering i bilen.

Riktignok er min bil veldig stor og bakseteplassen er åpenbart svært god, derfor kan det være enklere her enn i biler hvor benplass for voksne er et luksusfenomen - sånn sett forstår jeg godt.

Men tenk etter selv da, når du selv var liten - da var det jaggu meg litt av en ære å få sete i første rad i mamma og pappas bil. Det bør ikke bety fult mye når en blir voksen.

Min yngste lillebror er en fyr som tidvis har de mest utrolige kommentarer på lur. En dag han og jeg var ute og fartet rundt i min tidligere Volvo, kom vi på det tidspunktet på dagen hvor jeg måtte hente min dengangs samboer. Broder'n satt foran og spurte i det høye og brede om detaljer med bilen, detaljer med trafikken og alt sånt gutter i den alderen setter verdi i å vite.

Vel fremme med min ex's jobb, kommer hun opp til bilen og skal til å sette seg bak - hvor hun nøler, åpner passasjerdøren foran og bjeffer til broder'n at hun er eldre enn ham, dermed må han sitte bak. Min bror går fra entusiasme til full nedrykk, og spør ganske logisk, "hvorfor det?".

Hun svarer ham kontant med at det er "hennes bil, óg".

tankehjulene kommer igang imens han begynner å løsne setebeltet, han ser opp på henne og sier klart ifra, "Trond hadde jo denne bilen før han kjente deg, og det er minst like stor plass bak. Og det er urettferdig at du som kommer sist, skal tvinge meg bak!"

Dommen var klar, han hadde jo helt rett. Enden på visa var at vi kjørte derifra uten henne, så kunne hun furte i fred på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Jenta mi (snart 2 år) sitter bakovervendt i framsetet (airbagen koblet ut).

Da har jeg kontroll og kan gi henne kjeks, leker, vann, smokk, bøker etc. når vi kjører. Synger gjør vi og når hun blir lei.

Vanligvis kjører jeg alene med henne, til dels på lange turer.

Når både min mann og jeg er med bytter vi på hvem som kjører.

Når hun er så stor at hun skal sitte forovervendt skal hun sitte i midten i baksetet.

Forøvrig alltid morsomt å se hva man kan ha meninger om før man får barn selv. Ikke alltid det blir slik man hadde tenkt.

hei

det er en uting og ha så småp barn fporan abagen kan løse seg ut selv om den er utkoblet vil du se henne kan du sette opp et speil d3et sikreste er bak og det er5 det viktigste viktigste det skjer da ikke no med henne om du ikke ser henn tåpligog vere slik kontrollfrik

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...