Gå til innhold

Utseende og personlighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan man er som person og hvordan man oppfattes av andre er jo interessant - førsteinntrykk. Går vel mye på fordommer, men de fleste (er jo ganske naturlig) får jo ofte et inntrykk av hvordan personer er ut i fra utseende, klesstil og kroppsholdning.

Noen som føler at man ofte/noen ganger blir satt i en bestemt bås ut i fra utseende - som ikke stemmer overrens med hvordan en er som person ?

Personlig har jeg noen ganger opplevd den der " OI, du var jo snill og grei du, trodde du var en sånn arogant, klysete type jeg"..Eller fra venninner som kan fortelle at "Trine ble så overrasket, hun trodde du var sånn og sånn, men det stemte jo ikke"....

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvordan man er som person og hvordan man oppfattes av andre er jo interessant - førsteinntrykk. Går vel mye på fordommer, men de fleste (er jo ganske naturlig) får jo ofte et inntrykk av hvordan personer er ut i fra utseende, klesstil og kroppsholdning.

Noen som føler at man ofte/noen ganger blir satt i en bestemt bås ut i fra utseende - som ikke stemmer overrens med hvordan en er som person ?

Personlig har jeg noen ganger opplevd den der " OI, du var jo snill og grei du, trodde du var en sånn arogant, klysete type jeg"..Eller fra venninner som kan fortelle at "Trine ble så overrasket, hun trodde du var sånn og sånn, men det stemte jo ikke"....

Artig at du laget en egen tråd om temaet, hehe. Jeg har det som sagt sånn. Jeg er litt liten og søt, og da antar jo folk automatisk at jeg ikke har så mange meninger osv. Jeg føler ikke at det er noe problem eller at jeg blir satt i bås, men de fleste mennesker som oppsøker meg er ofte stikk motsatte av meg.

Skrevet

Ja folk putter andre i båser hele tiden.

Jeg gjør det og.

Men noen ganger tar vi heldigvis feil ;)

Gjest LanaLane
Skrevet (endret)

Jeg blir sett på som "hun søte og uskyldige" av kollegaer, venners venner etc.

Ja, jeg er kanskje en av de menneskene som er ekstremt vennlig og høflig mot mennesker de ikke kjenner, servicepersonell og telefonselgere, men jeg kan også krangle ganske heftig og mener jeg at jeg har rett skal det mye til for at jeg gir meg.

Men jeg har også hørt at jeg virker forferdelig overlegen som førsteinntrykk. At jeg tror jeg er bedre enn alle andre. Skjønner virkelig ikke hvorfor, men lurer på om det har en sammenheng med at jeg kan være veldig sjenert og er verdens verste på småprat.

Skal absolutt ikke dømme en bok på omslaget.

Endret av LanaLane
Skrevet (endret)

Jeg hører ofte at jeg ser uskyldig ut og folk lager ofte sine meninger om meg. Det må de gjerne få lov til. Jeg opplever at de ofte forandrer mening etter å ha blitt kjent med meg.

Utseende og personlighet er to forskjellig ting.

Men jeg er en person som gir alle en sjanse. Jeg synes at man fortjener det, uansett person, situasjon osv.

Endret av MissStiles
Skrevet (endret)
Jeg hører ofte at jeg ser uskyldig ut og folk lager ofte sine meninger om meg. Det må de gjerne få lov til. Men jeg er en person som gir alle en sjanse. Jeg synes at man fortjener det, uansett person, situasjon osv.

Enig, alle fortjener en sjanse og førsteinntrykket tar ofte feil. Men må si jeg hadde foretrukket å heller ved førsteinntrykk blitt oppfattet som uskyldig og snill, enn som klysete og arrogant/overlegen...Nå er det jo ikke alle som oppfatter meg slik ut i fra utseende, og det snur seg når jeg åpner kjeften...Men irriterer meg for det.... :sjenert:

Endret av kristian82
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg ender ofte med å bli venn med de jeg kanskje ikke har så mye felles med. Ofte blir vennene mine for kjedelige for meg. Dessverre.

Skrevet
Enig, alle fortjener en sjanse og førsteinntrykket tar ofte feil. Men må si jeg hadde foretrukket å heller ved førsteinntrykk blitt oppfattet som uskyldig og snill, enn som klysete og arrogant/overlegen...Nå er det jo ikke alle som oppfatter meg slik ut i fra utseende, og det snur seg når jeg åpner kjeften...Men irriterer meg for det.... :sjenert:

Hva tror du det er som gjør at folk ser deg som klysete?

Klær, holdning??

Jeg kritiserer ikke,bare spørr ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Blir vel ofte sett på som søt og uskyldig, uten mange meninger, stille...

Vel, de som kjenner meg vet at jeg ikke er sånn :P

Skrevet
Enig, alle fortjener en sjanse og førsteinntrykket tar ofte feil.

Enig! Førsteinntrykket har selvfølgelig mye å si men det sier ikke alt om en person. Etter å ha truffet en person et par ganger, så er det lettere for meg å si om vi har noe til felles eller ikke.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det verste med å bli sett på som snill og forsiktig, er de reaksjonene man får når det viser seg at man også har meninger osv. Folk forventer ikke, og takler ikke at vi er uenige i ting, så da blir det lett krangler. F.eks kan en kul gutt gjøre noe drøyt og alle synes det er morsomt, men hvis jeg gjør det samme blir folk sure.

Skrevet (endret)
Hva tror du det er som gjør at folk ser deg som klysete?

Klær, holdning??

Jeg kritiserer ikke,bare spørr ;)

Tar det ikke som kritikk :)

Kanskje alle tre? hehe

Kjører ikke rosa pannebånd og rosa skjorte altså, men liker å se fresh ut ( i alle fall prøve å se fresh ut :P ) litt forskjellige klokker, belter, sko, trange gensere, liker farger osv...Hårsveisen er litt "glatt"...Kroppsholdningen er treningen sin "skyld", så hørt jeg kan se litt breial ut med den....Hmf....Jeg som egentlig er så snill og god ;) Det som irriterer meg mest er jo om de jentene som jeg blir tiltrukket av sånn personlighetsmessig og matcher på personligheten, autoamtisk tror jeg er en "kødd" ut i fra hvordan jeg ser ut da....Det er IKKE bra...Men snur seg jo når jeg åpner kjeften, så får passe på å prate i ALLE sammenhenger jeg er i hehe...Eller andre tips???

Endret av kristian82
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Kanskje alle tre? hehe

Kjører ikke rosa pannebånd og rosa skjorte altså, men liker å se fresh ut ( i alle fall prøve å se fresh ut :P ) litt forskjellige klokker, belter, sko, trange gensere, liker farger osv...Hårsveisen er litt "glatt"...Kroppsholdningen er treningen sin "skyld", så hørt jeg kan se litt breial ut med den....Hmf....Jeg som egentlig er så snill og god ;) Det som irriterer meg mest er jo om de jentene som jeg blir tiltrukket av sånn personlighetsmessig og matcher på personligheten, autoamtisk tror jeg er en "kødd" ut i fra hvordan jeg ser ut da....Det er IKKE bra...Men snur seg jo når jeg åpner kjeften, så får passe på å prate i ALLE sammenhenger jeg er i hehe...Eller andre tips???

Kanskje det er du som er fordomsfull. De jentene du tror du liker og som dømmer deg er sannsynligvis ikke de rette. Hva med de som respekterer deg som du er da? Kanskje de er noe å satse på?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Gjest
Skrevet

Så fint å høre at ikke alle de som ser ut som "klyser" faktisk er det, men at det skjuler seg en fin personlighet under. jeg har faktisk lurt mang en gang på om "sånne" finnes:)

Selv kan jeg ofte bli oppfattet som litt kald og overlegen, men slik som flere beskriver her så endrer det seg med en gang jeg får åpnet kjeften og folk blir kjent med meg, er nok ikke uten grunn til at vennenne mine kommer til meg når de søker en fortrolig person:)

Har foresten prøvd å gjøre noe med førsteintrykket da, smile mer til fremmede og ta initiativ til hyggelig prat, det hjelper det:)

Skrevet (endret)
Kanskje det er du som er fordomsfull. De jentene du tror du liker og som dømmer deg er sannsynligvis ikke de rette. Hva med de som respekterer deg som du er da? Kanskje de er noe å satse på?

Hmm...Skjønte ikke helt den med at det kanskje var jeg som var fordomsfull??

Inntrykket mitt er bare at jeg kan noenganger ut i fra førsteinntrykket (før jeg åpner munnen) oppfattes som en små overlegen/klysete type. Personlig så er jeg hverken overlegen eller klysete, og har et ganske så avslappet forhold til hvordan andre folk er. Føler meg mer komfortabel og tiltrekkes mer av personer som er f.eks litt sjenerte, forsiktige, stille og rolig, og folk som ikke "tror de er noe" og heller ikke ser ned på andre...Er bare noenganger jeg føler at de i den kategorien, ut i fra utseende og klestil osv. tror at jeg er ulik de - altså mer en overlegen og dømmende kar...Det beste hadde jo vært om jeg ble oppfattet litt mer sånn som jeg ER...sier ikke at alle oppfatter meg slik, men vært noen tendenser til at førsteinntrykket av meg slår veldig feil ut...Da blir det jo ofte til at en får oppmerksomhet fra damer som heller absolutt ikke er min type.

Endret av kristian82
Skrevet

Ble stadig feiltolket før - de siste årene har jeg enten blitt mer tydelig eller har lettere for å vise meg fram som den jeg er, men to typiske feil var at endel hankjønn trodde at jeg hadde lyst på dem fordi jeg var blid og imøtekommende og det motsatte at jeg ble tatt som litt overlegen og kald fordi jeg var sjenert.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hmm...Skjønte ikke helt den med at det kanskje var jeg som var fordomsfull??

Inntrykket mitt er bare at jeg kan noenganger ut i fra førsteinntrykket (før jeg åpner munnen) oppfattes som en små overlegen/klysete type. Personlig så er jeg hverken overlegen eller klysete, og har et ganske så avslappet forhold til hvordan andre folk er. Føler meg mer komfortabel og tiltrekkes mer av personer som er f.eks litt sjenerte, forsiktige, stille og rolig, og folk som ikke "tror de er noe" og heller ikke ser ned på andre...Er bare noenganger jeg føler at de i den kategorien, ut i fra utseende og klesti osv. tror at jeg er ulik de - altså mer en overlegen og dømmende kar...Det beste hadde jo vært om jeg ble oppfattet litt mer sånn som jeg ER...sier ikke at alle oppfatter meg slik, men vært noen tendenser til at førsteinntrykket av meg slår veldig feil ut...Da blir det jo ofte til at en får oppmerksomhet fra damer som heller absolutt ikke er min type.

Poenget mitt er at du dømmer folk ut i fra klesstil selv. Denne tråden er jo bevis på at man ikke alltid er den personen klesstilen utstråler ;) Det er jo ikke sikkert jentene som ser overlegne og dømmende ut er det. Du sier jo selv at de som ikke ser overlegne og dømmende ut dømmer deg.

Skrevet

Kanskje alle tre? hehe

Tror nok at det er mange som dømmes ut ifra klærne og holdningen. Du er nok ikke den eneste. Du må jo få lov til å kle deg som du vil. Alle må jo få lov til det. Men da må man kanskje være klar over at man blir dømt deretter også. Selvom det kanskje ikke høres særlig kult ut.

Skrevet (endret)
Poenget mitt er at du dømmer folk ut i fra klesstil selv. Denne tråden er jo bevis på at man ikke alltid er den personen klesstilen utstråler ;) Det er jo ikke sikkert jentene som ser overlegne og dømmende ut er det. Du sier jo selv at de som ikke ser overlegne og dømmende ut dømmer deg.

Sånn sett ja, jeg sa vel ikke direkte de jentene som ikke ser overlegne ut i forhold til klær, men skjønner hva du mener, og ser den!

Kan nok pent ta meg i å tenke "hun så god og snill ut" uten at jeg egentlig har en dritt grunnlag for å si det ja....så hadde sikkert blitt lurt av deg stjernedryss siden du sa du så uvanlig snill og god ut ;)

Men det alt koker ned til er vel at det er småkjipt om man ut i fra førsteinntrykk blir oppfattet som en helt annen person enn den man er da :) Men får vel bare jobbe med eventuelle ubevisste signaler man sender ut, og prøve å vise hvordan man egentlig er ved væremåte og prat...

Endret av kristian82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...