Gå til innhold

BDD


Serenity88

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare lurte på om det var noen her inne som har BDD som har lyst til å dele litt erfaringer og gjerne ting som hjelper mot det :)

Har nå nylig blitt gjort oppmerksom på at jeg nok har BDD, men skal gjennom grundigere tester. Lest masse om det, og så programmet "Er jeg normal?" på NRK1 igår, men vil gjerne høre fra noen som lever med det...

Mvh

Serenity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Naja_*

Hei:)

Jeg har også fått høre at jeg sannsynligvis har BDD, uten at jeg tror den diagnosen er skrevet ned noe sted. Noen tester har jeg ikke gått gjennom. Jeg hadde anorexi i flere år, og har fått behandling for det fram til nå. Men når jeg tenker tilbake, sluttet jeg å spise fordi jeg syntes jeg var så grusomt stygg. Jeg har fremdeles problemer med å se i speil og unngår fotografiapparater. Behandlerene jeg har gått hos, vet ikke så mye om BDD og eventuell behandling. Men for meg føles det litt godt bare det at de har nevnt diagnosen. Det kan jo bety at jeg ser feil og ikke er så ekkel som jeg tror. De har sammenlignet det med spiseforstyrrede som er fryktelig tynne, men likevel ser seg selv som lubne. Altså er det mulig at synet blir påvirket av følelsene, slik at man rett og slett ser feil. Håper du også klarer å tenke på dette, ts.

Jeg er også veldig interessert i å høre andres erfaringer. Fram til nå har jeg gjort alt jeg kan for å unngå situasjoner som kan utløse vonde tanker rundt utseendet. Prøverom er f.eks uaktuelt og hvis noen finner fram mobilkameraet, stikker jeg av. Jeg føler meg ofte ok så lenge jeg slipper å se meg selv. Speilet på badet hjemme er av en eller annen grunn greit. Det føles litt som å ha fobi mot eget utseende.

Har du fått vite noe om mulig behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trinety

Hei Serinity

Jeg Fikk Diagnosen BDD for fire år siden, men har antageligvis hatt det i 15 år. Jeg har vært i sterkt utseendefiksert miljø og lider av tvangstanker. Jeg ser linjer og rynker i hudet, hvor de rundt meg sier at jeg ikke har. Er ekstremt opptatt av hud. Det er også slik at jeg føler at alle rundt meg ser hvor stygg jeg egentlig er og lyver til meg når de sier hvor fin jeg er. Jeg hater å bli tatt bilde av. Jeg kan begynne å gråte når jeg ser bilde av meg selv.Det vanskeligst er at jeg blir fortalt at jeg har ingen grunn til å ha komplekser og at det er merkelig at jeg kan si noe sånn når det ikke finnes noe. Dette får meg til å føle meg ennå mer syk. Jeg tenker hele tiden på å ta drastiske valg for å prøve å fikse på meg selv. Plastisk kirugi opptas mye i min hverdag. Jeg har ennå ikke gjort noen inngrep fordi jeg vet at det meste ligger i hodet mitt. Jeg tenker at mår jeg har fått mer eller mindre selvfølelsen min tilbake så kan jeg se om det skulle være nødvendig med noen ingrep.

Mitt råd til deg som har nylig funnet ut at du har BDD er å gå til samtale. Jobbe med selvfølelsen, det er den det er noe galt med ikke utseende ditt.. Jeg vet det er vanskelig, for jeg sliter med å tro på det selv. Vær med venner og familie på dine verste dager. Konfronter dine redsler. Det hjelper også å gå på trening, gå turer, ta til deg hobbyer. Personlig så sliter jeg mest med sykdommen hvis jeg har sittet alene hjemme for mange dager.Snakke med andre som har denne sykdommmer er til stor hjelp da man ikke føler seg alene. Å føle seg forstått er en lindring i seg selv. Jeg snakker selvsagt ut i fra mine personlige erfaringer, og hva jeg vet funker for meg. Jeg gikk også på medisiner et par år, men fikk høre at jeg var blitt likegyldig til alt. Synes det var en befrielse når jeg gikk på dem selv, men fikk det kraftig i retur når jeg sluttet på dem. Så det vil jeg si er å utsette problemene. Jeg har ennå en lang vei å gå, men kjemper hver dag for å overvinne denne sykdommen. Må si at jeg har blitt betraktelig mye bedre i dag enn det jeg var før, selvsagt er det ennå enkelte dager som er veldig tunge.

Håper det var til noe hjelp :)

Trinety

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei! Hvordan kan man egentlig vite at man har den sykdommen, og at man ikke virkelig ER stygg? Jeg går hele tiden rundt og "håper" at jeg selv har bdd, og at synet på meg selv bare er forvrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...