Gå til innhold

"Ufrivillig" bråkete nabo...

Tjorven

Anbefalte innlegg

Problemet vårt er egentlig litt snålt, og det er mer plagsomt enn det kanskje kan høres ut til...

Vi bor i rekkehus, en rekke har 5 hus og en rekke har 3 hus. I rekken nedefor oss bor det en utenlandsk familie, og disse har en som er litt tilbakestående boende hos seg. Problemet er at han røyker, noe som igjen fører til en så enorm hoste at det høres ut som om alt det innvendige kommer opp! :o Vel, i for seg er dette greit, og vi synes tross alt litt synd på ham. Problemet er at han driver med denne hostingen til nesten alle døgnets tider og han er alltid utendørs (i nærheten av vårt soveromsvindu) når han gjør dette. Vi våkner av ham klokka 06.00 hver eneste morgen, da hoster han som bare det. Og når vi legger oss på kvelden hoster han.

Dette begynner virkelig å gå oss på nervene, og siden han er litt tilbakestående tror jeg ikke han selv skjønner hva han forårsaker. Vi har lenge pratet om å si i fra til familien, men siden de så og si ikke snakker norsk, er det ikke så lett å gjøre det heller.

Hva i alle dager kan eller bør vi gjøre? Jeg vet at også fler naboer reagerer kraftig på dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åj, åj, dette med bråkete naboer er følsomt. Jeg våkner nesten hver natt av damen over oss. Hun begynner sånn i 0100 -0130 tiden på natten og bråker alltid med å flytte om ting på rommet over vårt soverom. Det høres nesten ut som hun driver å flytter, og i natt var det ingen unntak. Jeg som sover lett, våkner selvsagt hver natt og over tid blir dette slitsomt. Men hva kan man si? Ikke vet jeg...skal følge med å høre om andre har råd å komme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende naboer er vel dessverre noe vi bare må leve med når vi bor i tettbygde strøk... Så lenge de ikke gjør noe ulovlig, kan man vel egentlig ikke gjøre noe annet enn evt. å snakke med naboen. Men her kan jeg jo skjønne at det ikke er så lett, siden det tydeligvis ikke er noe han kan noe for. Man kan jo ikke nekte noen å gå utenfor døra heller (uansett når på døgnet), selv om de hoster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kan si fra jeg. Høre om de kanskje kan passe på at han ikke er ute så tidlig om morgenen - det er jo gjerne da problemet er størst..

Selv om de ikke snakker så godt norsk vil de sikkert gå inn for å forstå deg best mulig. Opptre rolig og sympatisk så blir det sikkert tatt på beste måte.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kan si fra jeg. Høre om de kanskje kan passe på at han ikke er ute så tidlig om morgenen - det er jo gjerne da problemet er størst...

Problemet er som sagt at de ikke forstår hva vi sier. Vi har ved andre sammenhenger snakket med dem, og de skjønner desverre så og si ingenting.

Vi har en Vel-forening hos oss, og dette er noe vi nok bør ta opp der også. Jeg er veldig fleksibel og har ikke noe i mot at folk kan bråke litt til tider, men dette er hver eneste dag og grytidlig på morgenen. Hadde det vært en norsk familie hadde det vært litt enklere, men det kompliserer en del at denne familien ikke snakker norsk og at personen det gjelder er litt tilbakestående.

Kan legge til at vi har prøvd å hysje på ham sånn på normal måte, men han kikket bare dumt på os og forstod ikke hva vi mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... kinki situasjon. Bor de i kommunal bolig eller eier de selv?

Hvis boligen er kommunal kunne du jo tatt kontakt med flyktningekontoret, eller boligkontoret i kommunen og høre om de har noen kontaktperson der for familien - og om vedkommende kan formidle deres problem til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... kinki situasjon. Bor de i kommunal bolig eller eier de selv?  

Hvis boligen er kommunal kunne du jo tatt kontakt med flyktningekontoret, eller boligkontoret i kommunen og høre om de har noen kontaktperson der for familien - og om vedkommende kan formidle deres problem til familien.

Suz  :wink:

Neida, dette er en bolig de eier selv. Alle boligene er selveier-boligere og heller ikke del av noe sameie...

:( Vi blir til tider gale av dette bråket hele tiden. Hadde det vært innimellom hadde det jo vært greit, men det er jo flere ganger i timen. Hadde han ikke røyket, hadde han ikke hostet...kanskje røykeplaster hadde vært tingen å legge utenfor døren deres. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat likevel med flyktningekontoret eller kommunen - de må jo ha en tolk, ellers kunne vel ikke familien bosatt seg der i det hele tatt. Det kan godt være de har en kommunal bolig - kommunene pleier å kjøpe opp selveier-boenheter rundt omkring, ganske spredt blant "vanlige" kåker.

Når det gjelder henne som flytter på ting på natta, ville jeg bare sagt i fra på en rolig måte, at du faktisk blir forstyrret - og spurt om hun ikke kan gjøre slike ting på andre tider av døgnet, hvis det går an. Det er ikke sikkert hun er klar over hvor lytt det er, kan jo være en smule døvhørt for alt man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

NOEN i familien snakker kanskje norsk? Det er for lettvint å ta kontakt med flyktningekontoret, det er da ikke deres problem? Jeg blir så lei av at problemene skal hausses opp når det er innvandrere involvert. kan dere ikke bare ta tak i en av de andre (normale) i familen og bruke armer og bein for hva det er verdt? Hvordan i all verden skal innvandrere lære norsk eller bli integrert i samfunnet hvis man skal unngå kontakt fordi de ikke snakker norsk? Etterpå kan vi klage over at alt er så vanskelig fordi de ikke snakker norsk, og behendig glemme at en av årsakene er at vi alltid går via tolk, eller boligkontor, eller flyktningekontor som igjen bruker tolk når vi har noe vi gjerne ville sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN i familien snakker kanskje norsk? Det er for lettvint å ta kontakt med flyktningekontoret, det er da ikke deres problem? Jeg blir så lei av at problemene skal hausses opp når det er innvandrere involvert. kan dere ikke bare ta tak i en av de andre (normale) i familen og bruke armer og bein for hva det er verdt? Hvordan i all verden skal innvandrere lære norsk eller bli integrert i samfunnet hvis man skal unngå kontakt fordi de ikke snakker norsk? Etterpå kan vi klage over at alt er så vanskelig fordi de ikke snakker norsk, og behendig glemme at en av årsakene er at vi alltid går via tolk, eller boligkontor, eller flyktningekontor som igjen bruker tolk når vi har noe vi gjerne ville sagt!

Ehm.. nå hadde Tjorven prøvd å snakke med dem, men ikke truffet noen hun klarte å gjøre seg forstått overfor....

Det er da ikke å hause opp noe som helst å prøve å få tak i en tolk e.l. som kan hjelpe dem. Tenk så mye bedre det er for familien å få full forklaring enn massa veivende armer og ben som de kanskje tolker til å bety at de ikke er velkomne i nabolaget :-?

Og Vega har rett - boligen kan godt være kommunal selv om den ligger i et borettslag e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN i familien snakker kanskje norsk? Det er for lettvint å ta kontakt med flyktningekontoret, det er da ikke deres problem?

Jeg synes også det blir for lettvint å kontakte flyktningekontoret, nettopp fordi jeg tror at denne familien ikke har den store tilknytningen til det kontoret. Foreldrene i denne familien snakker veldig dårlig norsk, men de har en sønn vi hilser på innimellom som nok forstår og snakker norsk bedre. Vi har lurt litt på om vi skal snakke med ham, samtidig som vi synes det er litt vanskelig å belaste sønnen med dette siden det er foreldrenes ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vi er fortsatt plaget av denne naboen og det er så irriterende.

Noe av dte jeg nå lurer på er om det finnes noe sted man kan kontakte om man er bekymret for folks helse? De som han bor hos har jo ansvaret for ham, noe de tydeligvis ikke klarer å følge opp siden han har så store problemer med hosten og lungene....

Noe sted å kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunelegen??

Takk for tips. Jeg kan iallfall gjøre et forsøk på å ringe. Jeg er faktisk bekymret for helsen hans også, selvom han mest av alt irriterer vettet av meg.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et lite sidespor, men man behøver ikke å godta alt mulig rart av naboer, det er noe som heter offentlig ro og orden. Før 06 om morran skal det være stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven: jeg har litt erfaring med utenlandske familier som ikke snakker norsk. Tror det beste er at dere faktisk bruker sønnen i huset som tolk, jeg er helt sikker på at hvis foreldrene ikke snakker norsk så bruker de selv barna sine til å snakke for seg på postkontoret, butikken etc. Dette er ganske vanlig blant familier hvor foreldrene ikke snakker norsk. Bedre at dere går via sønnen enn å dra inn en helt fremmed. Ville i første omgang ikke lagt meg opp i helsen til den personen som er tilbakestående - dere sier da indirekte at de ikke er gode omsorgspersoner noe som er et veldig ømt punkt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er et lite sidespor, men man behøver ikke å godta alt mulig rart av naboer, det er noe som heter offentlig ro og orden. Før 06 om morran skal det være stille.

Hvilke tidspunkter er det egentlig det skal være offentlig ro og orden?

Tror det beste er at dere faktisk bruker sønnen i huset som tolk, jeg er helt sikker på at hvis foreldrene ikke snakker norsk så bruker de selv barna sine til å snakke for seg på postkontoret, butikken etc. Ville i første omgang ikke lagt meg opp i helsen til den personen som er tilbakestående - dere sier da indirekte at de ikke er gode omsorgspersoner noe som er et veldig ømt punkt.  

Sikkert lurt som du sier. Problemet nå er bare at denne sønnen er i militæret og at han "aldri" er hjemme. Dermed er denne muligheten borte. Jeg tenker nå at det greieste kanskje er å skrive et brev å legge i postkassa deres, så får de finne noen til å oversette for dem... Ellers synes dere det er en dum løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest tro på å snakke med den det gjelder, og det med et smil.

Men her ville jeg nok snakket med foreldrene, og kanskje spurt om gutten kunne hjelpe til slik at de forsto hva du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...