Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. juni 2009 #1 Del Skrevet 18. juni 2009 I dag var det vitnemålutdeling på ungdomsskolen. Alle ungdommene stilte opp i finstasen. Flotte ungdommer i dress, bunad, eller penkjole. Virkelig flotte var de alle sammen! Men på foreldresiden var det så ymse å se... 20-25% hadde halvpyntet seg, inkludert meg og mannen. Ikke direkte pyntet, men heller ikke hverdagstøy. (Jeg en pen drakt/kjole med tilhørende jakke, han i dressbukse og skjorte, omtrent likt som de andre som hadde kledd seg om) Resterende 75-80% kom i hverdagstøy! Pent nok sikkert, men jeg ser mange av dem hver eneste dag, og vet at dette er hverdagstøy for dem. Så hva er det som skjer? Har det blitt så vanlig å pynte seg til daglig, at det ikke lenger er forskjell på hverdag og fest? Eller har folk glemt å pynte seg i hverdagens kjas og mas? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #2 Del Skrevet 18. juni 2009 Mange tenker bare ikke over at dette er en dag for å pynte seg. Det er naturlig at elevene pynter seg. Det er deres store dag, og de skal gjerne fram på en slags scene for å motta vitnemålet. Da skal man helst se presentabel ut. Men foreldrene er "tilskuere", og det burde ikke forventes like mye av dem i klesveien. Min mann var på en sånn utdeling i dag, i hverdagstøy. Det falt verken han eller meg inn at man måtte pynte seg for å sitte på en stol i gymsalen i en time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lottomillionæren Skrevet 18. juni 2009 #3 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er lenge siden jeg merket meg at det var relativt vanlig å gå i hverdagsantrekk i festligheter. Jeg har kjempet med ungene i alle år for å få de til å pynte seg til bursdag etc. Ingen andre pyntet seg jo! Det er litt trist at alt skal være likt, men kanskje er det bare en naturlig følge av det hektiske livet man lever i dag? Det er så mye enklere uten å tenke på å vise hva man setter pris på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. juni 2009 #4 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg mener ikke at foreldrene skal stivpynte seg, men litt pent bør det vel være? For skal vi ikke gjøre litt stas på ungdommene våre... feire deres store dag? Er ikke avslutningen på 10 års skolegang verd å feire, også for foreldrene? Dette skal, etter min mening, være høytidelig... og kall meg gjerne gammeldags, men jeg synes arrangementet mister en del av sin høytidelighet når mor og far går i det samme som da jeg så dem i på butikken 4 timer tidligere... Når alle ungdommer og lærere er pyntet i sin fineste stas, burde da ikke foreldrene også gjøre en innsats for å tilføre arrangementet litt høytid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. juni 2009 #5 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er litt trist at alt skal være likt, men kanskje er det bare en naturlig følge av det hektiske livet man lever i dag? Det er så mye enklere uten å tenke på å vise hva man setter pris på? Det er vel slik det er, og jeg synes også det er veldig trist at det ikke skilles mellom hverdag og fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. juni 2009 #6 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg har også stusset litt over dette. Litt fordi jeg er veldig glad i å pynte meg selv. Og dermed blitt vant til å føle meg overpyntet. Altså, folk må jo gjøre som de vil, og man kan ikke tvinge noen til å pynte seg. Jeg syns også det er noe positivt ved at folk kommer som de er. Men jeg syns samtidig det nesten blir litt pinlig når man er invitert i bursdag og bursdagsbarnet stiller i sin fineste kjole, og de fleste gjestene kommer i olabukse og genser. Jeg syns det handler litt om å gjøre stas på den som har bursdag (i dette eksempelet), og anstrenge seg litt. En del av meg tenker at det betyr lite, mens en del av meg syns mange nordmenn er litt slappe når det gjelder pynting. Det fins også mange andre måter å pynte seg på enn superfeminin kjole og skyhøye hæler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #7 Del Skrevet 19. juni 2009 Hihi. Da skulle dere sett hun i min klasse som kom i nytt hverdagstøy for å motta vitnemålet, mens resten sto i bunad. Hun var sjokka fordi ingen hadde sagt det til henne, men vi tok det jo som en selvfølge at man pynta seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. juni 2009 #8 Del Skrevet 19. juni 2009 Hihi. Da skulle dere sett hun i min klasse som kom i nytt hverdagstøy for å motta vitnemålet, mens resten sto i bunad. Hun var sjokka fordi ingen hadde sagt det til henne, men vi tok det jo som en selvfølge at man pynta seg. Stakkar! Der burde nok foreldrene ha veiledet litt... men igjen, hvis foreldrene ikke er vant til å pynte seg på festdager, så er det jo ikke rart at denne jenta ikke visste at det er vanlig å pynte seg på et slikt arrangement. Men jeg ser at "det er ungdommenes dag", og foreldrene bare er tilskuere, blir brukt som argument for ikke å kle seg litt penere en hverdagsantrekk... Vel, hva med bryllup (brudeparets dag), konfirmasjoner (konfirmantens dag), bursdager (bursdagsbarnets dag) osv? Gjestene er jo bare tilskuere i disse eksemplene også. Pynter man seg ikke da heller, fordi det ikke er ens egen dag? Jeg er veldig enig med Vera Vinge når hun skriver: Jeg syns det handler litt om å gjøre stas på den som har bursdag (i dette eksempelet), og anstrenge seg litt. En del av meg tenker at det betyr lite, mens en del av meg syns mange nordmenn er litt slappe når det gjelder pynting. Det fins også mange andre måter å pynte seg på enn superfeminin kjole og skyhøye hæler. Dette gjelder ikke bare for bursdager som hun bruker som eksempel, det burde også gjelde dager der vi skal gjøre stas på andre! Tilskuerene/gjestene er med på å sette rammen rundt arrangementet/hovedpersonene, og jeg synes det er trist at ikke flere anstrenger seg bare litt, for å skape "prikken over i-en". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #9 Del Skrevet 19. juni 2009 Hihi. Da skulle dere sett hun i min klasse som kom i nytt hverdagstøy for å motta vitnemålet, mens resten sto i bunad. Hun var sjokka fordi ingen hadde sagt det til henne, men vi tok det jo som en selvfølge at man pynta seg. Her jeg bor er det faktisk ikke vanlig å pynte seg ved vitnemålsutdeling på ungdomsskolen. Da jeg fikk vitnemålet mitt, var både elever, lærere og foreldre i hverdagsantrekk. Hadde noen møtt opp i bunad hadde de blitt sett veldig rart på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. juni 2009 #10 Del Skrevet 19. juni 2009 Her jeg bor er det faktisk ikke vanlig å pynte seg ved vitnemålsutdeling på ungdomsskolen. Da jeg fikk vitnemålet mitt, var både elever, lærere og foreldre i hverdagsantrekk. Hadde noen møtt opp i bunad hadde de blitt sett veldig rart på. Og her møtte elever og lærere opp i sin fineste stas! Elevene fikk på fohånd beskjed fra skolen om "dresskode" på avslutningskvelden for å unngå misforståelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå