Gå til innhold

Har du en oppskrift på.....

MarianneE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Lite tips: fint om du kunne skrevet risotto i overskriften. Jeg gikk inn for å titte, men kan desverre ikke hjelpe deg med risotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling-risotto

2 Porsjoner:

2 gulrøtter

2 stilker selleri

1 liten purre

1 båt hvitløk

1 ts karri

4 dl hønsebuljong (vann + terning)

70 g rå ris

1/2 grillet kylling uten skinn

kruspersille

Skjær grønnsakene i tynne strimler og fres dem raskt i varm panne i 2 ss buljong. Bland finhakket hvitløk med karri og resten av buljongen og ha i risen. Kok til risen er mør. Skjær kyllingkjøttet i biter og bland det i grønnsakene så alt blir varmt. Bland alt til slutt og strø over persille.

Denne oppskriften fant jeg inne på Grete Rhode sine sider, og har brukt den titt og ofte.En kjempe god risotto, med mye smak.

Ps dette kan være litt lite til 2 pesoner.Men det er jo bare til å ta litt mer av alt.Grønnsakene fin hakker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

RISOTTO MED ROSMARIN OG PARMESAN

Nok til 2 som spiser mye

1 finhakket løk

2-4 fedd hvitløk, finhakket

2 ss olje

200 gram risottoris, helst arborioris

1-2 dl hvitvin

2 ts tørkede urter, som timian og oregano

2 laurbærblad

7-10 dl kraft, jeg bruker en god kyllingkraft

2 ss fersk rosmarin

50 gram nyrevet fersk parmesan

30-50 gram usaltet smør

Stek løk og hvitløk i olje til løken er blank og myk. Ha i risen og la den steke i 3-4 minutter, sånn at den blir blank mens du stadig rører rundt. Ha i hvitvin, tørkede urter og laurbærblad og kok inn mens du stadig rører rundt, inntil risen er klissete, men ikke tørr. Denne prosessen kan gjøres på forhånd, hvis du vil, og er felles for alle risottoer.

Ha i 2-3 desiliter kraft og kok inn mens du stadig rører med en sleiv. Spe på med kraft og fortsett slik til risen er kokt, menfortsatt litt fast inni. Det tar om lag 25 minutter. Men smak deg fram, det er det eneste som funker. Er det ikke nok kraft, kan du bruke vann.

Ha i frisk rosmarin. Rør inn parmesan og smør med energiske bevegelser, nesten som om du skulle piske risen. Server med en gang.

Denne er kjempegod! Kan også gjerne serveres med f.eks kylling eller bacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips: fint om du kunne skrevet risotto i overskriften. Jeg gikk inn for å titte, men kan desverre ikke hjelpe deg med risotto.

:oops: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskriftene. Spesielt den siste hørtes kjempe god ut!

Kanskje jeg skal ha det til middag idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...