Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2003 #1 Del Skrevet 29. juli 2003 Nå er min gutt 6 mnd. gammel og får to faste måltider om dagen, ett tidlig og et sent like før han legger seg. Jeg mener at han ikke behøver så mye mat om natten lengre, og han kan våkne 2-3 ganger for å få mat i løpet av 9 timer(!). Hvordan får jeg slutt på dette? jeg synes det er slitsomt, men samboeren min sier at jeg velger selv om jeg vil slutte med nattamming, men han vil tydeligvis ikke være med på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 29. juli 2003 #2 Del Skrevet 29. juli 2003 :D Hei. Det eneste jeg vil gjøre deg oppmerksom på er nattamming og tenner!!! Morsmelk er søtt og uten puss etter siste pupp kan dette få katastrofale følger for små tannebisser! Klemmer fra La Guapa :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 29. juli 2003 #3 Del Skrevet 29. juli 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 29. juli 2003 #4 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei, igjen. Grunnen til at jeg advarte mot nattamming er nettopp det tannlegen har sagt til oss. Vi har ei jente på 7 år.(jeg er stemamma) Hun er uvanlig plaget med tannråte.Tannlegen mente det var ammingen. Jeg ser nå at det kanskje kan settes spørsmålstegn ved dette. Takk for linken Seraphine! :D La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2003 #5 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg ammet om natta til datteren min var nesten året, for å få søvn selv og fordi jeg ikke har særlig sansen for skriking om natta. Det gjør hverken godt for foreldre eller barnet selv mener jeg... Tannlegen min og helsesøster backet meg begge opp på dette, og mente at jeg bare kunne fortsette med det i.flg. nye forksningsresultater på emnet. Så det gjorde jeg, og datteren min har fortsatt hvite fine tenner og ikke ett hull (7 år). De fleste av mine venninner har også ammet etter tannpussen etter at barnet fikk tenner og såvidt jeg vet har ingen av barna fått hull i melketennene sine. Når de er seks måneder og kanskje såvidt har begynt å spise litt fast føde kan det godt hende at barnet faktisk BLIR sulten på natta, de forbrenner fort den lille maten de får i seg. Fullammer du fortsatt bør du ihvertfall være obs på at han sikkert er sulten på natta. Hadde jeg vært deg hadde jeg fortsatt å amme sålenge det er riktig for deg og barnet ditt. Tannråte hos små barn er svært sjelden, og jeg vil vel heller tro at det har med andre årsaker enn nattamming å gjøre. Kanskje hormonelle eller genetiske grunner? Tror jeg ville tatt en full sjekk hos legen med denne jenta, La Guapa, så det ikke skjer noe med de nye tennene når hun feller av melketennene sine. Huff, høres ikke noe særlig ut . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 29. juli 2003 #6 Del Skrevet 29. juli 2003 Hos mange er nattamming essensielt i forhold til det å opprettholde melke produkjsonen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2003 #7 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg tror ikke jeg vil vente så mye lengre med å slutte å gi ham pupp på natta, for jo lengre man ammer barnet om natten, jo mer avhengig blir barnet av det, og barnet vil sjelden gi avkall på dette . Jeg har lest i utallige barnebøker at fra barnet er rundt 6 mnd, er man ikke slem om m an slutter å gi barnet mat om natten, barnet må lære seg en gang at man sover om natten og spiser om dagen, og det synes jeg også andre foreldre bør gjøre noe med, selv om man ikke gidder..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2003 #8 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg hadde samme problem som deg, at jentungen (8mnd) våknet flere ganger om natten. Merket fort at det er ikke sult men kos hun var ute etter. Jeg prøvde meg på den gode gammeldagse måten å la henne skrike 2-3 timer......slitsomt men hun sluttet etter en natt. Nå sover hun 12-13 timer i strekk hver natt, og har gjort det siden hun avvenningen. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 29. juli 2003 #9 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg har brukt en annen taktikk, nemlig å la ungene få pupp når de vil det selv. (om natten) Har de våknet , kan det jo, som Merete skriver, være kos og trygghet de er ute etter, og da syns jeg det er greit å gi dem det. Syns det går litt på barnas mentale behov, og de burde etter min mening være like viktige som de fysiske. Helsesøster forespeilte meg at jeg kom til å få problemer med at barna ikke ville slutte med nattapuppen, men dengang ei. (tror nemlig ikke de våknet for å gjøre livet surt for mammaen sin heller )Tilslutt gadd de ikke mer, og sluttet å våkne på natten. Nattammingen har vært et avsluttet kapittel siden ett års alder. (+/-) Men for all del; jeg har full forståelse for at det kan være for slitsomt. Det er også stooor forskjell på barn. Men: din sambo bør så absolutt være den som tar barnet om natten. Han har jo uansett ikke noe å tilby i så måte. Tro meg: for barnet lukter du som DET matfatet, og da blir det litt ondskapsfullt å nekte servering :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 29. juli 2003 #10 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg reiste vekk en helg, da hun var 7 mnd. Sambo tok seg av jobben og ga henne vann når hun våknet. En natt så var det gjort :D Om din samboer ikke vil være med på avvenningen frivillig, be om å få dra bort en helg for å slappe av - da blir han nødt for å hjelpe til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 29. juli 2003 #11 Del Skrevet 29. juli 2003 Veldig enig med Celine. Å plutselig bestemme at NÅ skal ikke babyen min få nattmat lenger, for nå fyllte han 6 måneder, det blir helt tullete i mine øyne. Barn lærer å krype når de er klare for det. Barn lærer å gå når de er klare for det. Barn lærer å snakke når de er klare for det. Barn lærer å spise selv når de er klare for det. Så hvorfor i alle dager skal alle barn være klar for å sove hele natta uten mat til samme tid? Skjønner ikke det, jeg. Min sønn ble heller ekstra sulten om natta i 6 måneders alder. Jeg er ikke i stand til å amme, så han har fått morsmelkerstatning. Fra han var 6 til ca. 9 måneder, drakk han 2 store flasker med melk hver natt. Slukte innholdet rett ned 2 ganger om natta. Han trengte det. Da han var 10 måneder, slutta han med nattmat. Sånn helt uten videre. Når man ammer, er det jo ikke BARE for maten sin del heller. Men også fordi det jo gir en spesiell nærhet, som et lite barn trenger. For meg blir det helt, helt feil å skulle nekte et barn dette. Bare fordi barnet er passert "den magiske grensen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 30. juli 2003 #12 Del Skrevet 30. juli 2003 *Tex savner nattammingen....* Men min minste er straks seks så det ville blitt litt smårart.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 30. juli 2003 #13 Del Skrevet 30. juli 2003 *Tex savner nattammingen....* Men min minste er straks seks så det ville blitt litt smårart.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mari ili. Skrevet 31. juli 2003 #14 Del Skrevet 31. juli 2003 det er veldig greit å slutte med nattamming når barnet er 6 mnd, men tilby barnet vann om natten, i tilfelle den er sulten/tørst. Det er viktig at barnets far tar disse øktene for du lukter melk og da vil barnet bare bli frustrert. Jeg var så dum at jeg ventet til sønnen min var over året, det akter jeg ikke å gjøre med neste mann (kommer i oktober) for så sliten man blir av å ikke få en hel nattssøvn er det ikke verdt!!!! (i hvertfall når man begynner å jobbe/studerer igjen) barnet har tross alt bedre av å ha en opplagt mor en å få litt pupp om natta!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupzy Skrevet 31. juli 2003 #15 Del Skrevet 31. juli 2003 Selv har jeg aldri hatt dette problemet ettersom min datter mer eller mindre sluttet med nattemåltider når hun var 2-3 mnd gammel. selvfølgelig kunne det hende en natt innimellom at hun våknet og vie ha,men hun sovnet ganske fort igjenn... Men har da flere venner som har hatt problemer med dette. Hvis barnet våkner kan det være lurt å bare prøve å gi det smukken først og se om det roer seg.(hvis barnet bruker smukk da?) hvis barnet da ikke roer seg så kan du prøve med vann,det kan jo hende at det er tørst. er lett å bli det i denne varmen. Hvis barnet fremdeles ikke roer seg så la det bare ligge i sengen,ikke ta det opp,da dette fort kan bli en vane hvis det først en gang får viljen sin.. Eventuelt,la far sove på samme rom som barnet mens du sover på et annet rom:) Dette har venner av meg gode erfaringer med:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 1. august 2003 #16 Del Skrevet 1. august 2003 Så hvis et SEKS måneder gammelt barn ikke roer seg om natta, så skal man ikke gi barnet mat? Fordi en eller annen lege har satt dette som DEN MAGISKE GRENSEN for når barn bør slutte med nattmat? Hvis en liten baby er sulten, så bør den etter min mening få MAT! Å la en bitteliten baby ligge og gråte alene, fordi den er sulten og foreldrene har bestemt at barnet ikke trenger mat lenger, er i mine øyne fullstendig feil. Hvorfor lager vi så stort problem ut av dette med nattesøvn og babyer/små barn? Babyer våkner om natta. Det har de alltid gjort og det vil de alltid gjøre. Sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunshine-t Skrevet 2. august 2003 #17 Del Skrevet 2. august 2003 når jeg ammet, så gav jeg datteren min vann om natten og viss jeg fikk spreng, så pumpet jeg meg. dette følte jeg var best for begge to.. jeg fikk sove og hun fikk sove, uten å ble vekket av å ble løftet opp og greier. og vann er ikke skadelig for tenner heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå