Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fordi det er det som står i biografien om forfatteren som skrev boken

Eg trur han og baserte mye på Blood Countess og. Er ikke den einaste som mener det.

and has been cited by prominent vampirologist Raymond McNally in his book Dracula was a Woman (which is currently out of print) as a closer model for Bram Stoker's creation than Tepes.

Men det kan ha vært tilfeldigheter ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker og håper og har hemmelige fantastiske drømmer om at vampyrer finnes. Fornuften i meg sier jo at de ikke gjør det, og jeg vet jo at de ikke finnes, hvertfall ikke slik de er fremstilt i fiksjon. Men psykiske vampyrer og folk som drikker blod, folk som ikke tåler sollys etc finnes jo.

men det er jo uansett lov til å drømme om å bli "swept away" av en vampyr en gang i løpet av livet og få evig ungdom og skjønnhet :)

Gjest King James II
Skrevet
Eg trur han og baserte mye på Blood Countess og. Er ikke den einaste som mener det.

and has been cited by prominent vampirologist Raymond McNally in his book Dracula was a Woman (which is currently out of print) as a closer model for Bram Stoker's creation than Tepes.

Men det kan ha vært tilfeldigheter ja.

Vel jeg vet bare hva jeg har lest. Men kanskje jeg har lest dårlige kilder

Skrevet
Vel jeg vet bare hva jeg har lest. Men kanskje jeg har lest dårlige kilder

Nei du har rett,,,alt stemmer med vlad dracula,,eller tepez(s) the impaler eller no slikt han ble kalt. Men han var ingen vampyr og drakk ikke eller badet i blod osv

Som du sier er jo boka basert på Vlad dracula og elizabeth barth...Blood countess er ikke nevnt overhode...

Er bare spekulasjoner fra noen vampyr eksperter og meg. Er ganske mange likheter mellom det Countess Dracula som ho og ble kalt. Og det som Vampyrer er i dag. Men hadde nok ikke blitt ei god bok om den var basert på ho...Vlad var nok mye mer spennedes å skrive om.

Skrevet
Og nei, - de så ikke ut som Kate Beckinsale, og såvidt jeg husker, hadde de ikke lærkorsett!

SKUFFET.

Skrevet
Nei du har rett,,,alt stemmer med vlad dracula,,eller tepez(s) the impaler eller no slikt han ble kalt. Men han var ingen vampyr og drakk ikke eller badet i blod osv

Som du sier er jo boka basert på Vlad dracula og elizabeth barth...Blood countess er ikke nevnt overhode...

Er bare spekulasjoner fra noen vampyr eksperter og meg. Er ganske mange likheter mellom det Countess Dracula som ho og ble kalt. Og det som Vampyrer er i dag. Men hadde nok ikke blitt ei god bok om den var basert på ho...Vlad var nok mye mer spennedes å skrive om.

Nå har ikke jeg satt meg så veldig mye inn i stoffet om Bathory, men slik som jeg forstår det utifra wikipedia var da ikke hun noe som i min fantasi bør være et opphav til Bram Stokers dracula? Det står riktignok at hun var og er en av verdens verste seriemordere, osv. Men akkurat HVA hun gjorde mot de hun drepte er jo bare spekulasjoner. Det at hun badet i blodet dems er jo ikke engang sant utifra hve jeg forstår av wiki, bare oppspinn som er kommet senere. Hun opererte jo ofrene sine osv oxo, og det har ingenting med vampyrer å gjøre.

Vlad Dracula derimot drakk faktisk blod.. husker ikke hvorfor, men det gjorde han hvertfall og det har jeg både hørt og lest i flere sammenhenger. Holder nok en knapp på at det er Vlad Dracula som er opphavet til Bram Stokers hvertfall, og sannsynligvis mesteparten av vampyr-myten generelt. det er jo grev dracula man hører om helt fra man er liten. Elizabeth Batory har man bare hørt om i en bi-setning her og der..

Skrevet

Hva Elizabeth Bathory gjorde med ofrene sine er nok godt dokumentert i vitnemål, så det er ikke bare rykter og hu og hei, men noen vampyr var hun aldri. Bare en narsissist med farlig mye makt og alt for sterk overtro. I tillegg var hun naiv og trodde på en psykopatkjerring av en "venninne" som ble brent som heks da fru Bathory selv fikk husarrest.

Skrevet
Hva Elizabeth Bathory gjorde med ofrene sine er nok godt dokumentert i vitnemål, så det er ikke bare rykter og hu og hei, men noen vampyr var hun aldri. Bare en narsissist med farlig mye makt og alt for sterk overtro. I tillegg var hun naiv og trodde på en psykopatkjerring av en "venninne" som ble brent som heks da fru Bathory selv fikk husarrest.

Det er nettopp det det ikke er, godt nok dokumentert, uansett om vitnene har sagt at de trodde de så ditten og datten, det finnes riktignok dagbøker skrevet av bathory selv, men ungarske myndigheter holder sin klamme hånd rimelig tett om dem, dessuten er det som står i bøkene så godt som uleselig. venninna døde jo dessuten lenge før rettsaken mot Bathory startet! les på wikipedia --> http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Bathory

Skrevet

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A593084

Elizabeth Bathory, the Blood Countess, is one of the most famous of all historical vampires. She is perhaps less well-known only than the infamous Vlad Dracula, known also as Tepes (the Impaler) and he - although noted for his savage and very public methods of execution - was no vampire, but has merely been cited as the inspiration for Bram Stoker's fictional Count Dracula. In fact, the historical Dracula is usually best known as a devout, if savage, Christian warrior and noted for his successful enforcement of the law within the Voevodate of Wallachia. Elizabeth Bathory on the other hand is renowned as a torturer, an eater of flesh and a bather in blood, and has been cited by prominent vampirologist Raymond McNally in his book Dracula was a Woman (which is currently out of print) as a closer model for Bram Stoker's creation than Tepes.

ligg ein 3 episoders filmsnutt på youtube laget av discovery om ho og. Mange vitnemål under rettsaken. Men ein bør ikke tru på alle. Noen kom nok fram under press og tortur + overdrivelser for å demonisere. Hun var jo tross alt ei mektig dame. Det mått være ille før dei reagerte.

Det sykaste var at ho fekk holde på som ho ville og mange visste det. 650 jenter drept og mange torturert og plaget. Men den dagen hun kidnappet en prest sin datter av feil slekt, reagerte folk. Var liksom greit når ho tok bønder og fattige, og minoriteter.

Skrevet (endret)
Det er nettopp det det ikke er, godt nok dokumentert, uansett om vitnene har sagt at de trodde de så ditten og datten, det finnes riktignok dagbøker skrevet av bathory selv, men ungarske myndigheter holder sin klamme hånd rimelig tett om dem, dessuten er det som står i bøkene så godt som uleselig. venninna døde jo dessuten lenge før rettsaken mot Bathory startet! les på wikipedia --> http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Bathory
Å bruke wikipedia som eneste kilde er da ganske snevert av deg.

Og nei, de holder ikke sine klamme hender rundt dem, snakker du ungarnsk og studerer i Ungarn kan du faktisk få tilgang til dem, da de ligger i statsarkivene.

Edit: At de er vanskelige å tolke er helt sant, på grunn av behandlingen de har fått, og tilstanden de er i, men mye av det kan leses, og det er mange direkte innrømmelser av tingene hun har gjort i dem.

Endret av Eplefe
Skrevet
Jeg ønsker og håper og har hemmelige fantastiske drømmer om at vampyrer finnes. Fornuften i meg sier jo at de ikke gjør det, og jeg vet jo at de ikke finnes, hvertfall ikke slik de er fremstilt i fiksjon. Men psykiske vampyrer og folk som drikker blod, folk som ikke tåler sollys etc finnes jo.

men det er jo uansett lov til å drømme om å bli "swept away" av en vampyr en gang i løpet av livet og få evig ungdom og skjønnhet :)

signerer denne

Skrevet

Liker å tro at de finnes, ja. Tror i dypet av min fornuft på at de finnes, nei ikke akkurat. Skulle gjerne trodd på spøkelser også, men jeg får meg ikke helt til det heller.

Skrevet
Liker å tro at de finnes, ja. Tror i dypet av min fornuft på at de finnes, nei ikke akkurat. Skulle gjerne trodd på spøkelser også, men jeg får meg ikke helt til det heller.

Nå er ikke jeg helt med?

"Liker å tro at de finnes?" Jeg liker vampyrer på film like godt som noen, men jeg syns IKKE at det ville være noe kult om de faktisk fantes.

Nå har jeg ikke sett twilight, så den er kanskje i en litt annen tradisjon enn alle de andre vampyrmytene. Men vampyren i klassisk forstand, er jo en ren parasitt, og dessuten temmelig ond, i den forstand at den dreper mennesker for å tilfredsstille sin egen blodtørst. Interview with the vampire gjorde så vidt jeg husker det også en analyse av vampyrismens fallgrube: Udødelighet leder til stagnasjon, meningsløshet og et forkvaklet liv. Vampyrer ender opp som en gjeng dekadente tullinger. You don`t wanna go there!!

Skrevet (endret)
Nå er ikke jeg helt med?

"Liker å tro at de finnes?" Jeg liker vampyrer på film like godt som noen, men jeg syns IKKE at det ville være noe kult om de faktisk fantes.

Nå har jeg ikke sett twilight, så den er kanskje i en litt annen tradisjon enn alle de andre vampyrmytene. Men vampyren i klassisk forstand, er jo en ren parasitt, og dessuten temmelig ond, i den forstand at den dreper mennesker for å tilfredsstille sin egen blodtørst. Interview with the vampire gjorde så vidt jeg husker det også en analyse av vampyrismens fallgrube: Udødelighet leder til stagnasjon, meningsløshet og et forkvaklet liv. Vampyrer ender opp som en gjeng dekadente tullinger. You don`t wanna go there!!

Ikke se Twilight,,,har ein kompis som har vært rasandes over 2 ting i film og tv serier...eine var farscape s4 siste episode da john og aryn ble drept. Og broen til therabithia han pelma DVDen i veggen da jenta døde.

Da eg såg "twilight" ble eg so sur, slengte skit om den på FB,,,på youtube og diverse forum.

Bella er et sjelløst vesen som forelsker seg i Edward pga av at han er pen og mystisk. Det er ikke kjærlighet. Og da dei treffes i klassen set dei bare å stirrer på kvarandre og oppfører seg bizzart. Når Bella begynner på skulen vet alle kven hun er,,og eg synes faktisk dei oppførte seg sykt rart. Hun gjorde absolutt ingenting for at dei skulle like henne, men virka som alle likte henne forde. Rekna med det var pga av hun ofc er pen bah.

Edward er en "stalker". Følger etter Bella, og tilogmed stirrer på henne når hun sover. Stalking er ikke kult, sikkert greit for jenter dersom det er noen som er so pen som Edward da men....

Og det eg likte minst med filmen er 1000 andre ting,,det er kult å være vampyr og ha krefter, og dei tåler sollys,,dei er bare på ein lite solfylt plass pga av at dei får ein "golden glow" i sollys.

Er som å se ei filmatisert "harlequin" bok der det er slengt inn vampyrer uten å ha sett eller lest noe som helst om vampyrer. Etter det eg forstår blir det værre og værre etter det eg har hørt om bøkene. og Varulver og dukker opp trur eg er ikke sikker har ikke lest bøkene.

Ps Feminister er ikke so glad i filmen og bøkene heller har eg sett på nettet...i wonder why.

Endret av Andrelinoge
Skrevet
Nå er ikke jeg helt med?

"Liker å tro at de finnes?" Jeg liker vampyrer på film like godt som noen, men jeg syns IKKE at det ville være noe kult om de faktisk fantes.

Nå har jeg ikke sett twilight, så den er kanskje i en litt annen tradisjon enn alle de andre vampyrmytene. Men vampyren i klassisk forstand, er jo en ren parasitt, og dessuten temmelig ond, i den forstand at den dreper mennesker for å tilfredsstille sin egen blodtørst. Interview with the vampire gjorde så vidt jeg husker det også en analyse av vampyrismens fallgrube: Udødelighet leder til stagnasjon, meningsløshet og et forkvaklet liv. Vampyrer ender opp som en gjeng dekadente tullinger. You don`t wanna go there!!

Vel, det var vel bare den indre vampyrromantikeren min i meg som prater. Elsker Anne Rice sine bøker/filmer. Jeg skulle gjerne vært en jeg, men jeg har et veldig romantisert syn på vampyrer da. Og siden de ikke finnes så kan jeg jo egentlig mene akkurat hva jeg vil om dem, det er jo det som er så fint. :)

Skrevet
*snip*
Jeg klarer ikke å ta deg seriøst.
Skrevet
Jeg klarer ikke å ta deg seriøst.

Nei det vet eg. Fordi du liker sikkert "twilight" :) .

Eg har 5000 filmer på forskjellige media, og 400 komplette sesonger med tv serier på DVD.

Eg liker godt kalkun filmer og b-filmer. Ser til og med musical filmer. Ser egentlig alle typer film. Eg tar en god del filmer for hva de er, undeholdning og mange er dype. Har egentlig ikke tenkt så mye over hva film er før eg såg "twilight", og skjønte at den fekk en stor fanbase.

Om eg var seriøs, var eg nok en filmkritiker med fancy ord. Men det er eg ikke. Er film entusiast.

Har samlet på film i 20år. Og ingen film over de 20åra har eigentlig skuffet eller gjort meg forbanna. Slik som "twilight".

"twilight" går nok litt på ytterkantene. Enten elsker ein "twilight" eller so hater ein den. Men hele filmen skurrer for meg uansett.

Men mulig det blir litt annerledes for kvinner enn menn å se denne filmen. Mulig eg hadde likt denne filmen betre om eg var homofil.

Fekk bare inntrykket at Bella skulle være hovedperson, mulig det er edward. Føler absolutt ingenting for Bella, hun er so kjedlig og svak. Einaste grunnen til at hun kan virke spennades er at hun henger med vampyrer. Mulig det er betre i boka enn i filmen. Og mulig Bella blir en "heltinne" i løpet av serien. Men akkurat no føler eg hun er et offer som må reddes.

Trur nok eg ikke liker filmen pga av at eg liker ikke Bella. Hun er jo pen da, men det er alt.

Eg er fan av vampyrer og, men synes ikke Edward er en god vampyr. Skal ikke skryte på at alle vampyrfilmer er gode. Mange er tragiske og amatør laget. Har vel en 50-60stk og Serier som Buffy og angel. Men synes ikke dei har spelt på popkultur så mye som "twilight" gjør. Blir reint for mye.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Edvard er en god vampyr:) trenger storyer som er litt annerledes, gleder meg til alle filmene som kommer videre av dem :)

Skrevet (endret)
Nå synes jeg du antar både det ene og det andre - blant annet at jeg liker Twilight. Det gjør jeg faktisk, men ikke fordi det er en strålende historie eller fantastiske karakterer - fordi alt er så blasert og overdrevent teit og tilpasset småjenter at det blir morsomt.

Det er mer skrivemåten og formuleringene dine som gjør at jeg ikke klarer å ta deg seriøst.

Endret av Eplefe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...