Gå til innhold

Et godt Ikea-kjøp.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Hvorfor..? Jeg vurderer å kjøpe en toseters Tomelilla til hybelen min. Den koster ca 4000, så jeg vil helst unngå å gjøre et bomkjøp...

Hvis du har lite penger og vil ha en "ordentlig sofa" (altså ikke en tenåringsrom-sofa), kan du vel kjøpe det på IKEA.. Tomelilla har avtagbart trekk som kan renses eller byttes (noen kan sågar vaskes om du har tilgang på stor maskin). En slik sofa vil ikke nødvendigvis se bra ut i 100 år, kanskje ikke i 20 heller, men innen den tid har du sikkert lyst til å bytte den ut uansett :blunke: (Aber med Tomelilla: putene må "puffes" heeele tiden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

vi har masser av ting fra IKEA, sofaen (sovesofa som gjestene fint takler å sove på, og jeg er god å sitte/ligge i når man ser på tv, trekket kan tas av og vaskes også, men det har vi ikke gjort enda) er god, og bokhylla e selvsagt uten noen problemer, senga sover vi godt i, og pc-pultene er gode.

Ja, vi kjøper te-lys og servietter og andre dippe-dutter også, og til helga skal vi avsted og kjøpe et skap (som vi/jeg får i butrsdagsgave av mine foreldre, og kanskje andre slektninger, avhengig av pris, men vi har ikke vlagt ut hvilket enda da, skal titte på lørdag)

De tinga man skyr; det er de som ser stygge ut, i fæle farger og håpløst design. Ellers elsker jeg IKEA-ting jeg. Dyna holder meg varm, puta er god den også, gardinene mamma sydde av IKEA-stoff er pene (men ikea-tråden ryker hver gang vi syr i knappen på sambos bukse, der må vi ha tak i noe sterkere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel redegjøre for mitt syn på IKEA-sofaer og tekstiler, dah :D

Jeg har kjøpt to sofaer på IKEA og i skrivende stund er den siste så og si på vei ut døren. Årsaken er rett og slett at de ikke holder seg særlig pene. Putene blir nedsittet og selv om (Eller kanskje derfor :-? ...) trekket kan vaskes blir stoffet nuppete og stygt.

Det samme gjelder tekstilene; De holder seg dårlig i vask. Jeg/vi kjøper f.eks. sengetøy på IKEA forde Leonard elsker utslitt sengetøy(!). Et laken varer sjelden mer enn et år før det revner på midten.

MEN det er selvfølgelig helt greit å kjøpe slike ting på IKEA hvis man f.eks. har småbarn og vet at sofaen må byttes om noen få år uansett (Ingen sofer tåler is, sjokolade, skitne gummistøvler i store mengder) eller når man er student eller av andre grunner på snu på krona.

Det skal også sies at billige ting uansett (som regel) ikke holder topp kvalitet og på IKEA får man stort sett mer for pengene enn andre steder.

Kjapp hoderegning forteller meg at jeg har handlet på IKEA for i hvert fall 40.000 de siste åtte månedene (Lurer på hvor alle de greiene er :-? ...), så jeg kan neppe kalles IKEA-hater :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er forresten at jeg fikk meg en ganske stygg overraskelse første (og siste) gang jeg kjøpte sengetøy på Ikea... De bruker Svenske standarder som basis for størrelsen på dynetrekket og det er ikke det samme som det norske.

Selvfølgelig var jeg dum som ikke så nøyere etter ved innkjøpet, men likevel... :roll:

Dermed er det fine sengesettet fremdeles mer eller mindre ubrukt fordi det er så håpløst for stort at det blir ubehagelig å bruke - og nei jeg gidder ikke kjøpe IKea-dyne bare for å få brukt det *knurr* :-?

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikea dobbeldyne er mitt beste kjøp. Den er 2.4 x 2.2, dvs 40 cm bredere enn norsk standard. :D

Ellers kjøper jeg alltid hvite servietter, telys og hvite kronelys når jeg er der. Og har vel lest/sett en test et sted som telysene til Ikea kom best ut på både når det gjaldt brennetid og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Mine turer på Ikea innebærer kjøp av telys, hvite stearinlys, servietter og batterier.

I tillegg har jeg ett par andre småting derfra: Kjøkkeninnredning, flere garderobeskap, skrivepulter til ungene, senger til ungene, sengtøy, dyner, puter og sengetepper til ungene, hyller, salongbord i kjellerstuen, skap i kjellerstuen, TV-bord, nattbord og mye, mye mer ... Jeg er kjempefornøyd med Ikea-varene mine ... og om noen av de større tingene skulle gå i stykker så er det ingen problem å få byttet dem - bare husk å gjem kvitteringen hvis du vil ha pengene igjen. Har aldri opplevd behageligere butikk når det gjelder retur av varer med feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd behageligere butikk når det gjelder retur av varer med feil  :)

...eller hvis man bare ikke vil ha dem likevel...

IKEA har faktisk bedre service enn de fleste forretninger som påstår at de har service... (IKEA gjør oppmerksom på at de IKKE har det :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en flittig bruker av Ikea. Kjøper ofte

- Lys & servietter

- Kluter

- Stoff, som regel grovt naturfarget (syr litt brikker og småting innimellom)

- Rammer

- Skjærefjøler, øser, sleiver +++ til kjøkkenet

...og en del andre duppedingser

Ellers har jeg/vi også kjøpt

- CD-hyller

- Rullegardiner

- Sengeteppe

- Kjøkkenbort m/stoler

- Barkrakker

Større møbler (garderobeskap, sofa ++) har jeg ikke kjøpt på Ikea, kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg synes slike ting ofte er av dårlig kvalitet på Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det vi har kjøpt på Ikea...:

- LACK hylle

- Billy bokhylle med CD-innsats

- Kontorutstyr

- Beige gardiner til soverom og kontor

- et par lamper/spotter

- 2 kommoder

- tøyhyller til å henge i klesskapet

- søplestativ til å skru fast i kjøkkenskapet

- pluss en del småting så klart :)

:hjerte: Ikea! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det er egentlig ikke noe problem med sengetøy fra Ikea da, det er bare å kjøre en kjapp søm med symaskinen på en langside og en kortside, 10 cm inn på hver, og så klippe av det overflødige.

VIPS!

Gjorde det etter å ha kjøpt sengetøy som var en del av en tekstilserie, ville ha sengetøy som passet til gardiner og puter.

Kunne ikke sees i det hele tatt - og resultatet ble knallbra.

(ELSKER ting som matcher... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Opplever ikke NOe problem emd sengetøy fra ikea jeg.... Vi har dyner derfra også, men bruker "vanlig" sengetøy uetn problemer, og et sett fra ikea, alle passer like bra/dårlig.

Det er naivt å tro at alle sengetøy er like store. Nemlig, jeg hadde et sett som var til "ekstra alnge dyner", som mamma baer skulle klippe av, For å være på den sikre siden vasket og tromlet hun det først, og så la hun det over ett av deres sett for å klippe. For å være helt trygg sammenlignet hun to av deres egne sett da, og dermed måtte hun sammenligne alle... Alle disse er kjøpt "standard norsk størrelse", men det skiller fort opp til ti cm i lengden....

Jeg har ingen problemer med å få mine ikea-dyner inn i vanlig sengetøy, og ikke har jeg problemer med ikea-sengetøy heller, uansett hvilken dyne jeg bruker...

Men uansett... Ikea er en flott plass å hamstre småting, men vi kjøper store ting også, for økonomien er stram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker IKEA og kjøper både dyre og billige ting der.

IKEA-kjøkken koster jo halvparten av det andre kjøkken gjør, og de er av god kvalitet!! Vi har aldri hatt problemer med vårt IKEA-kjøkken. Det fine er at man kan kjøpe nye dører når man er lei av det kjøkkenet man har. Det gjorde jeg nettopp og fikk nytt kjøkken til 2000 kroner. Man kan også få fargekonden på kjøkkeninnredninga slik at man får malt andre ting i samme fargen.

Har også kjøpt benkeplate i tre på IKEA som er i veldig god kvalitet (Pronomen tror jeg den heter) Fikk den faktisk anbefalt av en snekker.

Ellers så prøver jeg å unngå de tingene som "lyser" IKEA av. Kjøper nøytrale ting som kunne vært kjøpt hvor som helst.

Rammene på IKEA er veldig fine, de er billige og utvalget er fantastisk. Og rammer er en sånn ting som er kjempedyrt mange andre steder.

Ellers: trepersienner, Lack-hyller, drikkeglass, puter (gigant-puter og "indiske puter" er gode kjøp

Har dårlig erfaring med sengetøy og tallerkner - synes de er av dårlig kvalitet. Også er det en del sånne her hvit-laminat ting som sprekker om man ser hardt på dem. Vi kjøpte noen skrivebordsplater som vi satte bein på, men plastene var sprekte i hjørnene før vi fikk dem hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig en av de raringene som drar på dagstur til Ikea - for å kose meg rett og slett (har somregel bare et par ting jeg skal ha da...)  

Jeg også!!

Elsker Ikea!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Æh... jeg også... Er skikkelig IKEA-fan!!

For meg er det å dra på IKEA morsommere enn en dag på Tusenfryd for eksempel...

elsker å gå rundt der...

Hvilken avdeling liker dere best... mine favorittavdelinger er.... kjøkkenavdelinga og "sofa-avdelinga" (inspirerende) Småplukkavdelinga nede og rammeavdelinga.- Og naturligvis billigkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en diskusjon med en jeg kjenner her om dagen. Hvilken ikea i oslo er best? Jeg liker best den ved sandvika men hun liker best den ved furuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA er kult! Tenker nesten ikke at det finnes andre butikker jeg... Må alltid sjekke ut på IKEA først og så kan jeg se om det finnes noe annet andre steder.

De faste standardtingene er:

*telys

*servietter

*kronlys

Andre kjøp som er veldig bra:

*kjøkkenhåndkler

*badehåndklær

*bestikk

*kjøkkenglass (de i 12 pakning knuser ikke om du vil en gang...)

*Benno cd-reol

*Billybokhylle

*DOBBELDYNE!!!! Har den helt alene nå, for mannen synes den er for varm til bruk om sommeren.

*sengetøy

*skjærebrett, kniver, kjeler osv

*Har kjøpt mange sånne glasskrukker med lokk på som jeg har alt fra mel til makaroni oppi.

*Rammer kjøper jeg masse av der ute...

*batterier

*knotter til dører og skuffer

*strikketøykurv med lokk!!! Utrolig smart ting som holder orden på strikketøyet mitt

*kleshengere kjøper jeg bare der ute

Store ting vi har kjøpt nå:

*garderobeskap

*baderomsmøbler

*billy bokhylle

Ellers så kjøper jeg ofte middag der når jeg først er der. Kjøttboller... Slurpe!!!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Yeah - har svart belt i IKEA, og er stolt av det. Tidligere kunne man ha problemer med at det mangleet skruer og deler, men dette er (for min del iallefall) en forgangen tid. Sist var det dobbelt sett med skruer.

IKEA er faktisk ganske rimelig på bra barnesikringsutstyr.

Mitt eneste problem er at det alltid koster minimum 1000 kr å komme seg ut av IKEA butikken, selv om jeg bare skulle ha lys og servietter....

Og.. synes Slependen er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...