Amalie_85 Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Forgje mnd var jeg sykemeldt i to dager, arbeidsgiver betviler min sykemelding og holder nå pengene tilbake til det er oppklart. Men jeg glemte å spørre hvor lenge de kan gjøre det. Pengene skulle egentlig kommet med lønnen som jeg fikk på fredag. Så tørr jeg ikke helt spørre sjefen om når jeg kan forvente at ting skjer.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Er det snakk om sykemelding fra lege, eller egenmelding?
Gjest cona* Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Så sjefen din betviler legen sin sykemelding??? Med mindre du har en lang historie med misbruk av sykemeldinger, forfalskninger av legemeldinger, så tviler jeg på at sjefen kan holde tilbake lønna din.
kristian82 Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Forgje mnd var jeg sykemeldt i to dager, arbeidsgiver betviler min sykemelding og holder nå pengene tilbake til det er oppklart. Men jeg glemte å spørre hvor lenge de kan gjøre det. Pengene skulle egentlig kommet med lønnen som jeg fikk på fredag. Så tørr jeg ikke helt spørre sjefen om når jeg kan forvente at ting skjer. Arbeidsgiver kan nekte å utbetale sykepenger selv om du har fått sykmelding fra lege. Arbeidsgiver kan nekte å betale sykepenger dersom han har grunn for å tro at du ikke er syk. Du kan da klage til trygdekontoret. Høres ut som han bare prøver å "lure" deg for pengene, satse på at du ikke tør å si noe om det, bare spør om kommer sykepengedagene mine med på neste lønning? Svarer han Nei, sier du ok, da leverer jeg en klage til trygdekontoret i morgen. Tipper han ganske fort snur da, virker ikke som han "holder" de tilbake i en viss periode, virker som han har bestemt seg for at de pengene skal du ikke få.
Amalie_85 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. juni 2009 Så sjefen din betviler legen sin sykemelding??? Med mindre du har en lang historie med misbruk av sykemeldinger, forfalskninger av legemeldinger, så tviler jeg på at sjefen kan holde tilbake lønna din. Jeg har aldri vært sykemeldt så lenge jeg har jobba for sjefen jeg har nå. Arbeidsgiver kan nekte å utbetale sykepenger selv om du har fått sykmelding fra lege. Arbeidsgiver kan nekte å betale sykepenger dersom han har grunn for å tro at du ikke er syk. Du kan da klage til trygdekontoret. Høres ut som han bare prøver å "lure" deg for pengene, satse på at du ikke tør å si noe om det, bare spør om kommer sykepengedagene mine med på neste lønning? Svarer han Nei, sier du ok, da leverer jeg en klage til trygdekontoret i morgen. Tipper han ganske fort snur da, virker ikke som han "holder" de tilbake i en viss periode, virker som han har bestemt seg for at de pengene skal du ikke få. Aha...jeg forstår hvorfor han betviler sykemeldinga mi, så sånn sett er det jo greit nok at han holder tilbake sykepengene til han har funnet ut at jeg faktisk hadde en grunn for å sykemelde meg. Men han må jo da ta tak i tingene, for han måtte vist ringe legen min. Men jeg tenke om sykepengene ikke kommer ved neste lønning fordi han ikke har orket å undersøke saken enda, kan jeg da klage?
kristian82 Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har aldri vært sykemeldt så lenge jeg har jobba for sjefen jeg har nå. Aha...jeg forstår hvorfor han betviler sykemeldinga mi, så sånn sett er det jo greit nok at han holder tilbake sykepengene til han har funnet ut at jeg faktisk hadde en grunn for å sykemelde meg. Men han må jo da ta tak i tingene, for han måtte vist ringe legen min. Men jeg tenke om sykepengene ikke kommer ved neste lønning fordi han ikke har orket å undersøke saken enda, kan jeg da klage? Ja, da kan du klage. MEN (husker ikke i hodet)det er sikkert en eller annen "frist" for å klage til trygdekontoret, så om du lar arbeidsgiver "suse og duse" og først ikke får svar før om 3 mnd er det fort for sent. Jeg hadde sagt til han at han får ringe til legen (noe jeg syns høres helt sykt ut når han tydeligvis ikke har noe grunnlag for å betvile sykemeldingen din) umidelbart og få avklart det, alternativet er at du sender en klage til trygdekontoret "imorgen". Blir så irritert på sånne latterlige sjefer as!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Det er da ingen vits at han ringer din lege - legen har absolutt taushetsplikt ovenfor for din sjef! Betviler han sykemeldingen skal han be om en second opinion av en annen lege - ikke bare holde pengene tilbake! Ta en telefon til legen og NAV (de har kanskje noe de kan si, selv om det er arbeidsgiver som skal betale dette av egen lomme) selv du.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Det er da ingen vits at han ringer din lege - legen har absolutt taushetsplikt ovenfor for din sjef! Betviler han sykemeldingen skal han be om en second opinion av en annen lege - ikke bare holde pengene tilbake! Ta en telefon til legen og NAV (de har kanskje noe de kan si, selv om det er arbeidsgiver som skal betale dette av egen lomme) selv du. Enig her. Legen din kan jo ikke si hvorfor du er sykemeldt. I tillegg er det jo ganske fornærmende overfor legen ettersom sjefen din betviler sykemeldingen som han som fagperson har gått god for. Jeg hadde ringt en jurist, ikke nav...
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Herregud! Hva slags arbeidsgiver er det du har da? Er han lege og kan vurdere din sykdom? hvis du har fått sykemelding fra din fastlege, burde han godta det. Har blitt utrolig provosert for en slik mistenkeliggjøring!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 Herregud! Hva slags arbeidsgiver er det du har da? Er han lege og kan vurdere din sykdom? hvis du har fått sykemelding fra din fastlege, burde han godta det. Har blitt utrolig provosert for en slik mistenkeliggjøring! Helt enig! En ting er egenmelding, men sykemelding er jo en vurdering gjort av lege!
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Aha...jeg forstår hvorfor han betviler sykemeldinga mi, så sånn sett er det jo greit nok at han holder tilbake sykepengene til han har funnet ut at jeg faktisk hadde en grunn for å sykemelde meg. For det første er det ikke du som har sykemeldt deg, det er legen din. Og arbeidsgiver har faktisk ikke rett til å få innsyn i sykemeldinger, han skal i såfall ha en second opinion, som nevnt tidligere i tråden. Dette høres ut som noe som vedkommende finner på for å forhåpentligvis slippe å betale ut pengene.
Amalie_85 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2009 Takk for svar alle! Da skal jeg ta å ringe nav på torsdag før jeg skal på jobb Altså sjefen min er ingen dårlig sjef. Det har skjedd en missforståelse og derfor betiveler han sykemeldingen, og siden det koster han ganske mange tusen at jeg ble sykemeldt så skjønner jeg at han vil undersøke saken først. Han er hvertfall ærlig om det, i stede for å gå rundt meg.
Gjest lille_kvinne Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Det må da ha vært en stor missforståelse oO
kaprifolen Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Jeg MÅ bare spørre: Snakker vi typ sykemeldt pga "omganssyke" mandag etter firmafesten, mens kollegaer så deg på kebabsjappa i arbeidstiden?
Amalie_85 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. juni 2009 Jeg MÅ bare spørre: Snakker vi typ sykemeldt pga "omganssyke" mandag etter firmafesten, mens kollegaer så deg på kebabsjappa i arbeidstiden? HAHAHAHA! Nei, ingen ting sånt Jeg har egentlig ikke lyst til å gå så veldig inn på det, for sjefen min er egentlig kjempegrei og gjør en god jobb ellers. Han har bare gjort det han tror er riktig for sin bedrift, og jeg har gjort det jeg mener er riktig for meg og min helse. Men han vet jo ikke noe om mine helseplager.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 Jeg kan gjøre oppmerksom på at det er kommet helt nye og mye strengere regler for sykemelding. Arbeidsgiver har nå rett til å ringe legen for å få en vurdering av restarbeidsevne. Men jeg tror ikke at arbeidsgiver på eget initiativ kan holde tilbake sykepenger fordi han "betviler" sykemeldingen. Den sykemeldte skal gis anledning til å arbeide med den del av kroppen som ikke er syk og i forhold til restarbeidsevne. Jeg ville klaget til NAV med en gang uten noe mer dikedarier.
Amalie_85 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #18 Skrevet 16. juni 2009 Hmmm...ringe i morra til NAV da kanskje
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Han har bare gjort det han tror er riktig for sin bedrift Han må likevel forholde seg til regelverket, akkurat som alle andre. Ta kontakt med NAV i morgen.
kristian82 Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Han må likevel forholde seg til regelverket, akkurat som alle andre. Ta kontakt med NAV i morgen. Ja, ring Nav!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå