Gå til innhold

BMI over 40, krav på hjelp


Gjest Gjest_bolla_*

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er flott at du vil starte med trening, det vil være en god "investering" for det offentlige å hjelpe deg ned i fettprosent så det har jeg ingenting imot. Jeg tviler dog på at du får personlig trener på treningssenter dekket, men antar at du vil få tilbud om ulike typer trening/veiledning. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ender ikke oppe med BMI på over 40+ fordi du liker Stratos, for å si det rett ut.

Den eneste som virkelig kan hjelpe deg er du. Personlig trener, slankeoperasjon, ernæringsfysiolog, etc er flott, men vekt sitter for det meste i hue. Det er noe psykisk som får deg til å sakte men sikkert ta selvmord via vekt. Det vanskeligeste arbeidet er mentalt og det er det bare du som kan gjøre noe med. Og det kommer til å være drit tøft. Du må finne ut hvorfor du gjør det her mot deg selv, for vekten er bare symptom på noe annet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ender ikke oppe med BMI på over 40+ fordi du liker Stratos, for å si det rett ut.

Den eneste som virkelig kan hjelpe deg er du. Personlig trener, slankeoperasjon, ernæringsfysiolog, etc er flott, men vekt sitter for det meste i hue. Det er noe psykisk som får deg til å sakte men sikkert ta selvmord via vekt. Det vanskeligeste arbeidet er mentalt og det er det bare du som kan gjøre noe med. Og det kommer til å være drit tøft. Du må finne ut hvorfor du gjør det her mot deg selv, for vekten er bare symptom på noe annet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har selv en BMI på over 40, og er nå godt i gang med å gjøre noe med dette. Jeg ble henvist til Obesitasklinikken på St.Olavs, og det første vi fikk der var et 2 dagers forkurs, med mange forskjellige forelesere som fortalte om årsaker til overvekt, om tilbud på rehabiliteringssenter, operasjon, hvordan kroppen/hjernen fungerer osv.

Deretter var det sykepleier, der den personlige historien kommer frem. Så masse blodprøver, og time til endokrinolog. Så gikk det over et halvt år før jeg fikk komme til ernæringsfysiolog. Selv om jeg vet mye om mat, ble det en liten vekker der. Det handler om valg man tar... og at man er inne på feil spor.

Jeg har i mellomtiden klaget til legen min, at jeg synes det er dårlig oppfølging på Obesitasklinikken, og hun følger meg derfor opp 2 ganger i mnd, med veiing, måling og måltidsregistrering.

Det at jeg må stå til rette for hva jeg har spist, og hva jeg trener gjør at jeg faktisk står på litt. Jeg har tidligere brukt mat som følelsesregulering - altså årsaken til overvekten. Dette brukte jeg 3 år på å få hjelp til på DPS. Ingen lett jobb altså...

Nå føler jeg meg veldig klar for å gjøre det som må gjøres, og jeg vet det blir steintøft, men det verste var å komme over sukkersuget. Når det er borte går det mye lettere. Jeg har vært røyker også, og å slutte å røyke var bare blåbær i forhold til å slutte å spise sukker.

Jeg ønsker deg lykke til =) Det finnes tilbud, undersøk i kommunen din =) Send meg gjerne en pm om du ønsker å utveksle råd og motivasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...