Gå til innhold

BMI over 40, krav på hjelp


Gjest Gjest_bolla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bolla_*

Dessverre har jeg en BMI på 44... Jeg har PCOS, men spiser også for mye snop og trimmer for lite. Jeg anser meg selv som avhengig av sukker (har tidligere vært røyker og vet hvordan det føles å bare må ha noe).

Jeg har aldri vært en jo-jo slanker. Har prøvd et par ting tidligere, men nå har jeg altså bestemt meg for at nok er nok, og har begynt å legge om livsstilen min.

Jeg har funnet følgende på Wikipedia under "fedme":

"I Norge i dag er personer med en BMI på over 40, eller 35+ tilleggs problemer definert som kronisk syke. Disse personene har da krav på hjelp til behandling fra det offentlige, dette går via fastlegen."

Er det noen som vet mer om dette? Fastlegen min har ingen anelse... Jeg vil gjerne gå på treninsstudio eller skaffe en personlig trener, men det har jeg ikke råd til. Hadde vært supert å få noe slikt dekt. Samme med eventuelle medisiner som kan hjelpe meg. Hvorda kan jeg gå frem for å få mere hjelp når fastlegen er uvitende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det visste jeg ikke - at man har krav på hjelp dersom man er såkalt sykelig overvektig. Su sier at din fastlege ikke vet noe. Og det er synd, han burde vite, eller i det minste vite hvor h*n kan finne informasjon eller sende deg videre (legen min gjør det dersom det er usikkerhet vedr. et eller annet).

Min lege derimot vet en del om det og på legesenteret er det visstnok fra tid til annen arrangert opplegg av en av de andre legene der. Min lege ville gjerne få meg inn under et eller annet opplegg, det være seg opplegget der eller andre muligheter. Det finnes jo en del alternativer. Men jeg var ikke klar for det. I dag vet jeg ikke. Jeg har en BMI langt over det du har(det begynner faktisk på neste titall..) . Men jeg vil ikke tvinges inn i noe. Meg selv er mitt største hinder.

Jeg har ikke så mye peiling, men det jeg vet er at det er omfattende å få slik hjelp, det er strengt, det er hardt og det er tidkrevende. I tillegg innbiller jeg meg at det er minst like hardt psykisk som fysisk. Og jeg tror nok også dessverre at det koster en del som du får en del dekket. Egenandel osv.

Når det er sagt, vil man så fil man. Og ikke minst – må man, så må man. Jeg må...snart..

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får ikke personlig trener som en del av tilretteleggingen, alvorlig talt, det var da litt av en ting å kreve! Du må rett og slett som alle andre overevektige ta deg sammen og legge om livsstilen, mer trening og endret kosthold. Du kan får tabletter som gjør at deler av fettet i maten ikke tas opp av tarmen, og legen din kan støtte deg, men ikke kreve at sats stiller med gatis trenger eller at nav betaler.

Det beste du kan gjøre er sannsynligvis å melde deg på et Grete Roede kurs, og treffe andre i samme situasjon som kan motivere og hjelpe hverandre sammen.

Det går heller ikke an å si "jeg er avengig av sukker" og ikke gjøre en ting for å endre på det. Hvis du lar være å spise sukker i tre-fire dager har det verste suget gitt seg, og da er det mye lettere å holde seg unna.

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har gått fra en 40 til 29 i BMI, men har fremdeles et stykke igjen. Blir så utrolig oppgitt over sånne som deg som forventer at alle andre skal fikse dem hjelp og ordne et problem de selv har satt seg i! Du trenger faktisk ikke trene på et treningssenter, du kan går tur og få god kondis, mosjon og vekttap av det. Og dersom du melder deg på GR kurs får du hjelp til rett kosthold.

Det er kun deg selv det står på, ikke legg byrden over på andre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at man har rett på helsehjelp når man har BMI på 40 eller mer eller over 35 ved sykdom som hjertelidelser, diabetes ol.

Det du kan få er opphold ved rehabiliteringsklinikker for overvektige som feks, Tonsåsen, Nimi, Evjeklinikken og mange flere klinikker rundt om i landet.

Bor du i nærheten av Oslo kan Friskvernklinikken være et alternativ.

Du kan også få slankeoperasjon eller gastric bypass som det heter.

Du kan ikke få gratis trening på treningsseter eller gratis privattrener.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS bolla
Du får ikke personlig trener som en del av tilretteleggingen, alvorlig talt, det var da litt av en ting å kreve! Du må rett og slett som alle andre overevektige ta deg sammen og legge om livsstilen, mer trening og endret kosthold. Du kan får tabletter som gjør at deler av fettet i maten ikke tas opp av tarmen, og legen din kan støtte deg, men ikke kreve at sats stiller med gatis trenger eller at nav betaler.

Det beste du kan gjøre er sannsynligvis å melde deg på et Grete Roede kurs, og treffe andre i samme situasjon som kan motivere og hjelpe hverandre sammen.

Det går heller ikke an å si "jeg er avengig av sukker" og ikke gjøre en ting for å endre på det. Hvis du lar være å spise sukker i tre-fire dager har det verste suget gitt seg, og da er det mye lettere å holde seg unna.

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har gått fra en 40 til 29 i BMI, men har fremdeles et stykke igjen. Blir så utrolig oppgitt over sånne som deg som forventer at alle andre skal fikse dem hjelp og ordne et problem de selv har satt seg i! Du trenger faktisk ikke trene på et treningssenter, du kan går tur og få god kondis, mosjon og vekttap av det. Og dersom du melder deg på GR kurs får du hjelp til rett kosthold.

Det er kun deg selv det står på, ikke legg byrden over på andre!

Alle er ikke like vet du... Jeg har PCOS, som forverrer problemene mine en hel del. Jeg gikk gråtende til legen og ba om hjelp for første gang i mitt liv. Dette har jeg tenkt på leeeenge. Jeg har innsett at jeg trenger hjelp. Jeg klarer ikke dette alene. Hva slags hjelp jeg har rett til vet jeg ikke, men jeg vet at jeg trenger hjelp. Faktisk er det mye billigere for staten å hjelpe mennesker å gå ned i vekt mens de ennå er rimelig friske. Sykdommer som følge av fedme over mange år koster mye mer å behandle.

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke tenkter å gjøre noe selv. Jeg er allerede godt i gang, men vet av erfaring at jeg har problemer med å holde fokus på langtidsmålsettninger.

Kjempeflott at du har gått ned så mye. Og du har vært flink som har fikset alt selv. Lykke til med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS bolla
Det er helt riktig at man har rett på helsehjelp når man har BMI på 40 eller mer eller over 35 ved sykdom som hjertelidelser, diabetes ol.

Det du kan få er opphold ved rehabiliteringsklinikker for overvektige som feks, Tonsåsen, Nimi, Evjeklinikken og mange flere klinikker rundt om i landet.

Bor du i nærheten av Oslo kan Friskvernklinikken være et alternativ.

Du kan også få slankeoperasjon eller gastric bypass som det heter.

Du kan ikke få gratis trening på treningsseter eller gratis privattrener.

Lykke til :)

Takk for svar. Vet du noe om hjelp med kostnad av slankemedisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De medisinene som legen skriver ut er ganske dyre siden du bare får de på vanlig hvit resept. For en mnd bruk av Xenical blir det ca 570,- og for Reductil blir det 380,-

Jeg vil anbefale deg å gå inn på xxl der er det veldig mange brukere med forskjellige erfaringer fra diverse slankemidler og operasjoner eller om du kanskje vurderer operasjon kan du gå inn på Vektoperasjon forumet.

Begge disse er lukkede forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Lykke til med livsstilsendring! Det virker som om du er motivert og klar til å ta tak i det! Jeg tenkte forresten å nevne at man ofte har råd til mer enn man tror, spesielt når man går fra usunn til sunn. Jeg tror jeg sparte lett 300 kr i uken på å spise mindre godteri og junk, muligens mer enn det også :jepp: Så, kanskje du etter hvert har råd til å gå på treningsstudio likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dessverre har jeg en BMI på 44... Jeg har PCOS, men spiser også for mye snop og trimmer for lite. Jeg anser meg selv som avhengig av sukker (har tidligere vært røyker og vet hvordan det føles å bare må ha noe).

Jeg har aldri vært en jo-jo slanker. Har prøvd et par ting tidligere, men nå har jeg altså bestemt meg for at nok er nok, og har begynt å legge om livsstilen min.

Jeg har funnet følgende på Wikipedia under "fedme":

"I Norge i dag er personer med en BMI på over 40, eller 35+ tilleggs problemer definert som kronisk syke. Disse personene har da krav på hjelp til behandling fra det offentlige, dette går via fastlegen."

Er det noen som vet mer om dette? Fastlegen min har ingen anelse... Jeg vil gjerne gå på treninsstudio eller skaffe en personlig trener, men det har jeg ikke råd til. Hadde vært supert å få noe slikt dekt. Samme med eventuelle medisiner som kan hjelpe meg. Hvorda kan jeg gå frem for å få mere hjelp når fastlegen er uvitende?

Fint at du har bestemt deg. Desverre,så vil du nok ikke stå først i køen for å få hjelp.

uansett,så vil du først bli satt på diett før noe annet. Henvisning til helsestudio for å få veiledning.

Det er mye som du kan gjøre selv. En bekjent fikk innvilget opersjon for sin fedme. Hun var kjempediger. Dete er noen år siden. Hun trente ikke,spiste mye mat,og uriktig mat,masse godt osv. Hun gikk i tøfler til slutt,for hun hadde veldig vondt i bena.

Hun fikk beskjed om å røre seg før operasjonen, så hun kom i form.

Det endte med at hun så at kiloene raste av...operasjon ble det ikke.

Du lever jo veldig farlig da....du står i stor fare for å få store helseplager. Hjertesykdom,diabetes, slag,høyt blodtrykk og mye mere. Du kan rett og slett dø av din fedme.

iallefall,oppsøk din fastlege for en sjekk. Mens du venter på videre hjelp, så få hjelp av legen til en diettliste. Gå deg en tur hver dag. Alt hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har bestemt deg. Desverre,så vil du nok ikke stå først i køen for å få hjelp.

Hun har krav på nødvendig helsehjelp når hun har en BMI på 40 eller mer, så hun vil være blant de første i køen.

Søker hun operasjon er det en stund å vente, alt fra 1-3 år avhengig av hvor hun bor. Men hun vil uansett stille på lik linje som de andre uavhenig om de har en bmi som er høyre hvis de ikke har tilleggssykdommer.

uansett,så vil du først bli satt på diett før noe annet. Henvisning til helsestudio for å få veiledning.

Dette er ikke tilfelle. Som regel vet legen hva man har vært igjennom av slankekurer i årenes løp så han kommer ikke til å kreve at man må på ny kur før et opphold på en rehabiliteringsklinikk eller en slankeoperasjon.

Legen kan heller ikke kreve at man må på helsestudio siden man må betale alt selv, det er ikke alle som har råd til å bruke penger på dyre treningssentere.

Endret av Helen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke så at før man får operasjon må man gjennom mange tester, samtaler med psykolog og gud vet ellers hva?

Det vel kanskje også en grunn til at ting tar tid..?

Endret av -TanteBrun-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke så at før man får operasjon må man gjennom mange tester, samtaler med psykolog og gud vet ellers hva?

Det vel kanskje også en grunn til at ting tar tid..?

Det stemmer ikke.

Etter at man har bedt legen om å sende henvisning (man kan faktisk forlange det) så får man time hos sykepleier og ernæringsfysiolog. Etter det begynner man på et kurs som går over 8/10 uker, en gang pr uke. Så er det godkjenning av kirurg og etter det så er det bare å vente på operasjon.

De som velger å betale operasjon selv kan få operasjon i løpet at et par uker, hvis man har flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS bolla

Hei. Jeg ønsker ikke operasjon, og jeg vet ikke om jeg kan reise bort på "slankesenter", for jeg har små barn og jobb å passe. Hvis jeg ikke får hjelp med kostnad til slankepiller og heller ikke til treningsstudio, så er det bare meg igjen da... Noe må gjøres, men jeg hadde håpet på bedre støtte fra fastlegen. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svanungen
Hei. Jeg ønsker ikke operasjon, og jeg vet ikke om jeg kan reise bort på "slankesenter", for jeg har små barn og jobb å passe. Hvis jeg ikke får hjelp med kostnad til slankepiller og heller ikke til treningsstudio, så er det bare meg igjen da... Noe må gjøres, men jeg hadde håpet på bedre støtte fra fastlegen. Vi får se.

Dessverre er det nok sånn at det kun er deg selv som må gjøre jobben til syvende og sist uansett... Jeg er der selv, startet med en BMI på 41. Den er nå 34, men jeg har langt igjen. Og min største og beste lærdom: ALT sitter mellom ørene... Det har vært oppturer og nedturer, men det er hodet som det må jobbes mest med uansett.

Kan komme med noen råd basert på egen erfaring:

- jobb med motivasjonen, den må sitte i ryggmargen

- start med et sunnere kosthold, uten å bli fanatisk. Blir det for ekstremt, så sprekker man bare så inderlig...

- start med bevegelse. Gå turer, stavgang, sykling, svømming og gjerne litt styrketrening med et par halvlitersflasker med vann (feks).

- ha en åpen dialog med legen din. Avtal gjerne møte feks hver 3.mnd hvor du kommer inn, får veiet deg, dere tar en prat om fremgang/utfordringer etc, og du blir fulgt opp medisinsk. En ekstra motivasjonsfaktor!

- vær åpen med mennesker rundt deg. Det gjør det MYE lettere for de og tilpasse seg din nye livsstil. De kan bli med på gåturer, unngå sjokoladefråtsing når dere har sosiale sammenkomster og være en stor oppmuntring på tunge dager. Tro meg, det hjelper!

Lykke til, håper du klarer det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest SIBLA

Hei! Jeg er 19 år og her en BMI på 44. Har hele livet vært plaget med overvekt, slik som de fleste andre i hele slekta. Det ble nevnt noe om "slankeleir" tonåsen osv. kan dette være et tilbud til meg? Er det slik at legen bare henviser, så må jeg betale for alt resten selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei! Jeg er 19 år og her en BMI på 44. Har hele livet vært plaget med overvekt, slik som de fleste andre i hele slekta. Det ble nevnt noe om "slankeleir" tonåsen osv. kan dette være et tilbud til meg? Er det slik at legen bare henviser, så må jeg betale for alt resten selv?

Har du sjekket om det er http://www.easylife.no/ der du bor? Dette er er kjempetilbud til de som er mer enn litt overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest om trening på blå resept tidligere, og fant dette:

http://www.aftenposten.no/helse/article3614739.ece

Det blir nevnt Fysak- og Frisklivsentraler. 59 kommuner har innført prøveordninger med trening på blå resept. Legen i din kommune burde vite om prøveordningen finnes der du bor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3611067.ece

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige trener mente at man kunne få skrevet av timer på selvangivelsen hvis man hadde dokumentasjon fra lege på at det var av helsemessige årsaker relatert til kraftig overvekt. Men jeg vet ikke, for jeg har ikke snakket med legen om det i det hele tatt.

Uansett, så har i hvert fall de pengene jeg har lagt i pt-timer vært vel invisterte penger i min helse, både fysiks og psykisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...