Gå til innhold

mor versus mamma

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa, det samme sier ungene mine også.

Men jeg sier mutter'n og fatter'n når jeg snakker om dem. Søsknene mine sa mamma og pappa tidligere, men nå sier de mutter'n og fatter'n både til dem om om dem.

Mannen min sier mor og far.

Vi kommer fra Hedmark.

Husker jeg hadde en diskusjon ang dette temaet med en kompis av mannen min, han mente det at hans unger skulle si mor og far fordi mamma og pappa var så snobbete. Han sa det var bare fine og rike familier så sa mamma og pappa, jeg mente det var omvendt. Vi ble aldri enige :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mannen sier mor og far, det har vi gjort hele livet. Trengte ikke no opprørsperiode med mamma og pappa heller ;) Det var ingen i min omgangskrets som sa mor og far da jeg var liten, heller ikke nå når jeg tenker meg om :fnise:

Sønnen ønsker vi skal si mor og far til oss, men det får vi ta når den tid kommer.

Det som forbauser meg mest er at ingen i barnehagen hans en gang prøver og omtale oss som mor og far. Det blir litt feil syns jeg.. Ser det kan være litt vanskelig å huske på for dem, men de kunne i alle fall prøve. :sukk: Det er vel bare det at det ikke faller dem naturlig.

Men det blir jo som om de kaller oss for "gale" navn da. Jobber selv i barnehage og kaller ikke mormor for farmor så fremt jeg vet forskjellen på de :roll:

Vi ønsker i alle fall å bli kalt for mor og far, det er det mest naturlige for oss :jepp:

Skrevet

Vi er fra nederst i Gudbrandsdalen, og jeg sier mor og far. Tror de aller fleste som er her i fra sier det også, men har på følelsen at mamma og pappa tar mer og mer over. Jeg har alltid trodd det har vært et slags byfenomen jeg :sjenert:

Skrevet (endret)
Det er også vanlig å omtale foreldrene sine som "muttern og fattern", og pappa kan også kalles "'n sjøl" eller "sjølin". ;)

Jeg har også hørt "a mor" omtalt som sjøla i Trondheimsregionen, men da helst av bygdefolk :)

Edit:

Selv sier jeg mamma og pappa til mine foreldre, mens mor og far var besteforeldrene (Mammas foreldre). Mamma brukte begge deler til sine foreldre. Pappas foreldre døde så tidlig at jeg ikke vet hva pappa kalte dem.

Endret av Svipa
Skrevet

Jeg sier mamma og navnet på stefaren min, men brukte pappa foran navnet hans når jeg var liten...

Samboer sier mamma og pappa, mens broren hans sier mor og far..

Jeg er vokst opp i bergen, samboer i møre og romsdal (hvor vi bor nå)

Vi vil at barna våre skal kalle oss mamma og pappa, men det får de egentlig velge selv...

Skrevet

Eg har aldri brukt verken mor/far eller mamma/pappa, eg har brukt namna til foreldra mine. Eg trur det er fordi dei ville bli kalt mor og far, men dei ansatte i barnehagen kalla dei mamma og pappa. Så når eg spurte kva foreldra mine kva dei eigentleg heitte, så svarte dei namna sine, og eg fann vel ut at det var det mest fornuftige å bruka.

Seinare er eg glad for at eg bruka namna deira, og ikkje familietitlane. Dei blir liksom meir sjølvstendige menneske av det. Forresten så syns eg det er interessant at alle syns det dei sjølv seier er det mest naturlege, og at alt anna blir rart og feil :fnise: Men det er jo ganske naturleg, det ein kaller foreldra sine er veldig personleg.

Eg kjem frå Hordaland, her var det forresten ein del som kalla foreldra for muttro og fatteren.

Skrevet

Jeg sier selv mamma/pappa og ønsker at barna mine skal gjøre det samme. Jeg synes mor/far høres så upersonlig ut. Dessuten er jeg fra Nord-Norge og der bruker man ofte mor/far om besteforeldre.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bor i Stavanger og her er det ikke mange voksne som sier mamma og pappa, jeg tror faktisk kun jeg kjenner en enesten person som sier mamma og pappa i voksen alder. Mamma og pappa bruker man når ungene er små fordi det er litt enklere å si enn mor og far.

Besteforeldrene kalles i hovedsak for mormor/morfar og farmor/farfar.

I sør-rogaland, spesiellt rundt stavangerområdet og mye av ryfylket, sier de aller fleste mor og far.

Lenger nord, karmøy, haugesund osv sier så og si "alle" under 40, Mamma og Pappa. Mor og Far der, blir ofte brukt om besteforeldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...