Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #21 Skrevet 14. juni 2009 Jeg er fra østlandet, ca 30 og sier mamma og pappa. Foreldrene mine sa mor og far til sine foreldre. Samboern min som er fra Trøndelag sier også mamma og pappa, men bruker oftere "muttern og fattern" når han snakker OM dem. Faren (trønder) sa vel mor og far til sine foreldre, moren (også trønder, fra samme sted og "klasse") sier mamma og pappa. Jeg kjenner vel én familie med mindre barn hvor barna bruker mor og far, de er fra Hedmark. Også har jeg ei barndomsvenninne (fraq samme sted som meg, med foreldre fra samme sted også) som av og til bruker mor og far, og hvor i hvert fall foreldrene omtaler seg som mor og far. Så det virker nesten tilfeldig dette. Men mor og far er på en måte mer gammeldags enn mamma og pappa.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #22 Skrevet 14. juni 2009 Begge mine barn sa mamma da de var mindre. Vi flyttet tilbake til hedmark hvor jeg kommer fra og begge kaller meg nå mor. Litt uvant for meg, siden jeg selv sier mamma og pappa til mine foreldre og mor og far til min mors foreldre. Men dette er jo noe barna velger selv.
Saeria Skrevet 14. juni 2009 #23 Skrevet 14. juni 2009 Frem til jeg var rundt 10 år, kalte jeg mamma for mor. Da bodde jeg i sør-rogaland. Etterhvert som vi flyttet til nord-rogaland begynte jeg å kalle henne mamma. Nå bruker jeg begge deler om en annen. I hovedsak mamma. Her i Bergen har jeg inntrykk at de fleste sier mamma og pappa.
Gjest loren Skrevet 14. juni 2009 #24 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Har alltid kalt mine mamma og pappa. Jeg er fra Nord Trøndelag. Samboeren min er vokst opp like utenfor Oslo og sier Mutters og Fatters. Sønnen vår som snart er 2 sier Mamma og Pappa til/om oss. Vi bor på østlandet. Endret 14. juni 2009 av loren
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 14. juni 2009 #25 Skrevet 14. juni 2009 Mine barn sier mamma og pappa. Helt unaturlig å si mor og far. Her på Østlandet er dette ofte sammenheng med "familier fra vestkanten". Mor og far er for meg mer "upersonlig" enn mamma og pappa. Mange jeg jobber med er fra Stavanger. Der er det helt vanlig å si "mor og far" har jeg skjønt. Min mamma sier "mor" til mormor. Hennes søster sier "mamma". Litt rart syntes jeg. Et vennepar kaller hans far for "mor". Dvs. alle barnebarn, barn og svigerdøtre og sønner. Litt snodig, men litt koselig også.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 14. juni 2009 #26 Skrevet 14. juni 2009 Dette er da ikke sant, så og si alle jeg kjenner, inkludert både foreldre og besteforeldre, sier mamma og pappa til sine foreldre, og jeg bor på vestlandet. Sier det selv også... Syns det er koselig jeg. Kaller foreldrene mine noe annet enn mamma og pappa så blir det mammo og pappen. Jeg bor i Stavanger og her er det ikke mange voksne som sier mamma og pappa, jeg tror faktisk kun jeg kjenner en enesten person som sier mamma og pappa i voksen alder. Mamma og pappa bruker man når ungene er små fordi det er litt enklere å si enn mor og far. Besteforeldrene kalles i hovedsak for mormor/morfar og farmor/farfar.
Bahia Skrevet 14. juni 2009 #27 Skrevet 14. juni 2009 Jeg er fra sør-trøndelag og sier mamma og pappa. Ingen jeg kjenner sier mor og far. Samboeren min er fra sunnmøre og sier mamma evt. mudern og pappa evt. fadern. Ungen vår kaller også oss mamma og pappa. Jeg syns ikke det høres barnslig ut i det hele tatt og har heller aldri hørt at noen syns det. Jeg kaller forresten mine oldeforeldre for mor og far
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #28 Skrevet 14. juni 2009 Jeg pleier å kalle mamma for mamma. Men jeg kaller mormora mi for mor hvorfor vet jeg ikke
Gjest Wacmoc Skrevet 14. juni 2009 #29 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Jeg sier mor og far, og barna mine skal si mamma og pappa. Aldri følt meg så dum som på barne og ungdomsskolen når jeg sier at " Mor sa det at... " eller " Jeg må bare si ifra til far ".. Min kusine og fetter sier mor og pappa. Rett ogslett fordi tante ville ikke bli kallt mamma, og onkel ville ikke bli kalt far.. Nå sier jeg forresten pappa eller mamma når jeg prater om de, men far og mor når jeg prater til de. Endret 14. juni 2009 av Wacmoc
Sheenaca Skrevet 14. juni 2009 #30 Skrevet 14. juni 2009 Jeg er fra Nordre Nordland, og alle jeg vokste opp sammen med kalte foreldrene for mamma og pappa - med unntak av en liten løsrivingsperiode på barneskolen der noen skulle være tøffe og kalte foreldrene ved fornavn. Samboeren min er fra Tromsø, og sier mamma og pappa når han snakker til foreldrene, og moder'n og fader'n når han snakker om dem. Han og mange andre kaller den ene bestemoren sin for "mor", selv kalte jeg dem farmor og bestemor.
angara Skrevet 15. juni 2009 #31 Skrevet 15. juni 2009 Trønder her - og sier mamma og pappa. Har aldri hørt noen herfra i min generasjon bruke "mor og far" om sine foreldre. Et par barn jeg vokste opp med brukte fornavnene til sine foreldre i stedet for mamma/pappa, det syntes vi andre var ganske merkelig da.
Lemona Skrevet 15. juni 2009 #32 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er fra Østlandet og sier mamma og pappa. Tror ingen av mine venner sier noe annet heller. (har vel kanskje ingen venner fra Vestlandet...) Mannen min fra Troms sier vel forresten moder'n og fader'n, og det hender det vel at jeg gjør også. Hadde en barndomskompis som jeg husker at tiltalte sine foreldre ved fornavn. Synes dette var litt merkelig, og det var ikke noe de hadde oppfordret til, og jeg tror nesten de syntes det var litt sårt. Ellers har jeg aldri skjønt dette med de som kaller besteforeldre for mor og far. Er det da sånn at man bare kaller det ene besteforeldreparet for det, og da gjerne morens foreldre? Synes man da gir et inntrykk av at man er nærmere knyttet til det ene paret. (men det er bare min sublektive oppfatning...)
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #33 Skrevet 15. juni 2009 Min tante og onkel blir kallet mor og far av mine søskenbarn. De bor i Bergen, og der tror jeg dette er vanlig. Jeg bor lenger nord på vestlandet, og her bruker vi mamma og pappa, (mange unge bruker også moderen og faderen når en prater om dem;) noen her sier også mor, eller "mora" om bestemor, men ikke så mange tror jeg.. for meg er det unaturlig å si mor eller far. Det er ikke vanlig i Bergen, nei. Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv, og har tilgode å treffe noen under tredve som kaller sine foreldre mor/far. De jeg vet om som kaller foreldrene mor/far er passert førti forlangst, og gikk over fra mamma/pappa til mor/far i godt voksen alder, da de selv ble mammaer og pappaer.
thumbalina Skrevet 16. juni 2009 #34 Skrevet 16. juni 2009 På sørlandet er mor ofte et ord for bestemorgenerasjonen.... Her er det vanlig å si mamma og pappa - selv i voksen alder. Mammaen min omtaler fortsatt min bestefar som pappa.... mor og far tenker jeg automatisk på som besteforeldre..
Gjest imli Skrevet 16. juni 2009 #35 Skrevet 16. juni 2009 Jeg sier mamma og pappa. Bruker fortsatt mamma og pappa når jeg snakker til dem, og når jeg snakker om dem til folk jeg kjenner. Til folk jeg ikke kjenner noe særlig, omtaler jeg dem som moren og faren min. Sønnen vår sier mamma og pappa til meg og mannen min. Her er det mest vanlig.
Vera Vinge Skrevet 16. juni 2009 #36 Skrevet 16. juni 2009 Jeg sier mamma og pappa, og vil bruke det på mine framtidige barn. Mannen min sier mor og far til sine, og en av brødrene hans bruker navnene om foreldrene. Noen ganger sier de mamsen og papsen. Men vil ikke akkurat si at de kommer fra noe rikmannshjem, selv om det riktignok er relativt møblert. Ellers trodde jeg at mamma og pappa var noe nymotens, men bestemoren sin brukte de betegnelsene om sine foreldre.
Norbertine Skrevet 16. juni 2009 #37 Skrevet 16. juni 2009 Jeg er egentlig litt overrasket over denne tråden, jeg trodde faktisk "mor og far" var helt ute av språket blant folk på min alder i dag. Jeg kjenner et par søsken fra barndommen som sa "mor og far", det ble sett på som skikkelig rart, alle andre på min alder sier "mamma og pappa" (er fra trøndelag). Foreldrene mine (fra østlandet) sier "mor og far", så jeg trodde da jeg mindre at barn sa "mamma og pappa", mens voksne sa "mor og far". Jeg ble skikkelig overrasket da jeg hørte venninner av mamma si "mamma og pappa". Men skjønte senere at på denne kanten av landet har "mor og far" vært ute av språket lenge, de fleste i foreldregenerasjonen sier også "mamma og pappa" om foreldrene sine. Det er også vanlig å omtale foreldrene sine som "muttern og fattern", og pappa kan også kalles "'n sjøl" eller "sjølin".
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #38 Skrevet 16. juni 2009 Jeg sier mamma og pappa, det samme gjør samboeren min (eller han kaller de gjerne for gamlingene, og besteforeldrene for de elste gamlingene , men dette er når han snakker om begge foreldrene/besteforeldrene samtidig. f.eks. gamlingene kommer til middag) Vi er begge fra Vestlandet. Har en venninne som kaller foreldrene for mor og far, her er moren fra østlandet og faren fra vestlandet.
Lillemams Skrevet 16. juni 2009 #39 Skrevet 16. juni 2009 Både jeg om min sambo sier "mor og far" - vi er 27 fra stavanger. Prøvde å få sønnen vår til å si det samme, men han bare rister på hodet og sier "mamma og pappa" Regner med han går over til mor og fr når han blir eldre
ToveM Skrevet 16. juni 2009 #40 Skrevet 16. juni 2009 Er født og oppvokst i Bergen, har alltid kallt foreldrene mine mamma og pappa. Nå bor jeg i Rogaland, og ungene mine kaller oss mamma og pappa, og det gjør de fleste ungene jeg kjenner her. Mannen og søsken kaller sine foreldre mor og far. Og hvorfor skulle det være barnslig å si mamma og pappa, det har jeg adri forstått...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå